Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Ferry

Jalopnik sier vel ikke at i8 er bedre enn 918? Jeg forstår dem dit hen at de mener i8 er et bedre kjøp. Prisforskjellen er jo 1:5 elns.

toppi

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. oktober 2014, klokken 17:15
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 25. oktober 2014, klokken 15:17
Porsche utvikler tesla s konkurrent.

http://www.autoguide.com/auto-news/2014/10/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html

Blir spennede å følge med på dette - om det blir noe av :)  Ikke at jeg regner med at den kommer i min prisklasse akkurat ;)  Men regner vel med at man kan se tegninger av hva resten av konsernet vil gjøre med sine elbiler når vi ser hva disse evnt. kommer opp med...

http://arstechnica.com/cars/2014/10/porsche-mercedes-building-electric-cars-to-challenge-tesla/

Tidligst 2018... men søvnen er ikke like dyp lenger  ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

NegativeElectrode

Ettersom de har uttalt er det high performance biler med kort rekkevidde? Altså ikke i segmentene til MS /MX som kan fåes som performance men har endel praktisk egenskaper i tillegg. Jeg vil se det før jeg tror det at Porsche selger en slik bil til 700k.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

TS

http://www.autoguide.com/auto-news/2014/10/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html

I mine øyne er det ikke en konkurrent før de lanserer en Masterplan på hurtigladenettverk..
Men for all del, de satser jo på el og bra er det
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:10
Ettersom de har uttalt er det high performance biler med kort rekkevidde? Altså ikke i segmentene til MS /MX som kan fåes som performance men har endel praktisk egenskaper i tillegg. Jeg vil se det før jeg tror det at Porsche selger en slik bil til 700k.

Etter som det står i lenken rett over deg så skulle de prøve å "ta" MS på både ytelse og rekkevidde. Men tror ikke Porsche behøver å underby Tesla på pris om de får til dette :p

... men som TS er inne på, sto ikke ett ord om ladenettverk...
Model S 85D

NegativeElectrode

De som kun vil selge i performance segmentet lever kanskje farlig i elbilens tid.
Det går endel rykter om at BMW vil samarbeide med Tesla om ladestandarder og også kjøpe seg opp i Tesla http://www.valuewalk.com/2014/10/bmw-said-buy-stake-tesla-motors-inc/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:54
De som kun vil selge i performance segmentet lever kanskje farlig i elbilens tid.

Kan se slik ut ja :p

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:54
Det går endel rykter om at BMW vil samarbeide med Tesla om ladestandarder og også kjøpe seg opp i Tesla http://www.valuewalk.com/2014/10/bmw-said-buy-stake-tesla-motors-inc/

Det med oppkjøp tror jeg nok bare er rykter. Har i alle fall ikke hørt noe håndfast om dette. De kan helt sikkert samarbeide om mye uten å behøve å eie noe av hverandre.

At Tesla og BMW har snakket sammen stemmer, og at de snakket om lading av elbiler er også korrekt. Hva som ble sagt ut over det vet vi lite om, men vi kan håpe det blir ett samarbeide der :)
Model S 85D

NegativeElectrode

@Amoss BMW og Tesla er kanskje ikke så ulike i filosofi. De lager begge kjøremaskiner med egenskaper eierne setter pris på. BMW er mer detaljorienterte, men så har de eksistert en god del lengre. Tesla har nok noe å lære der. BMW kan nok gjerne være interessert i å kjøpe batterier av Tesla. Drivlinjer er en av BMWs spesialiteter så de vil nok lage disse selv. Om det er noe mer i dette kommer vel snart for en dag.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 26. oktober 2014, klokken 00:12
Tesla har nok noe å lære der. BMW kan nok gjerne være interessert i å kjøpe batterier av Tesla. Drivlinjer er en av BMWs spesialiteter så de vil nok lage disse selv. Om det er noe mer i dette kommer vel snart for en dag.

De har nok litt av hvert å lære av hverandre ja :) 

Godt poeng med drivlinjen, men på den annen side så er jo også batteriene en viktig del av denne - "litt" viktigere enn utformingen av bensintanken på en eksosbil :p  Ser nesten for meg at de vil gjøre som MB - kjøpe batteri+drivlinje for en mindre serie, mens BMW lærer hva de kan lære av Tesla, før de går over til å lage begge deler (om mulig) selv for så å prøve å overgå Tesla - om de da altså ikke bare snur seg rundt og fortsetter å sove da :p
Model S 85D

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 26. oktober 2014, klokken 09:13
Mer detaljerte spekulasjoner om Porsches elbil http://www.autocarpro.in/news-international/porsche-tesla-electric-version-model-6656

Ser ikke ut til at dette bladet har fått med seg verken utviklingen med P-D versjonen til Tesla eller at Audi har sagt at Q8 blir en hybrid. Så får vi se om de har fått med seg resten rett da...
Model S 85D

Kjell Leaf

Sitat fra: TS på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:30

I mine øyne er det ikke en konkurrent før de lanserer en Masterplan på hurtigladenettverk..
De er en konkurrent når de tar kunder fra Tesla, spiller ikke noen rolle hva Tesla eiere mener. Porsche hadde nok fristet mange fremfor Tesla, inklusive meg, men jeg tror den vil bli dyrere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Også_Øyvind_H

Det som er interessant her er jo nettopp NÅR - det er vel ingen som har presentert et troverdig alternativ som vil bli lansert innenfor en rimelig tidshorisont? Jeg er vel en av mange som har kjøpt amerikansk bil på tross av at den er amerikansk, og selvsagt hadde vi satt pris på at Porche/Audi/BMW kom med alternativer, men p.t. er de langt bak.

Og for oss som bruker TMS som bil nr 1 (de fleste), så er selvsagt erfaring fra elektrisk drivlinje, SC etc mye viktigere enn skinnkvaliteten.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

TS

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: TS på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:30

De er en konkurrent når de tar kunder fra Tesla, spiller ikke noen rolle hva Tesla eiere mener. Porsche hadde nok fristet mange fremfor Tesla, inklusive meg, men jeg tror den vil bli dyrere.
Vel, uansett hvor stor elbilentusiast jeg er, så hadde jeg faktisk kjøpt en Panamera hybrid fremfor en helelektrisk Porsche uten Superladernettverk.
Nå er ikke det et alternativ fordi Porschen er minst like stor og har kun omtrent halvparten av bagasjeromskapasiteten.
Og den ser vulgær ut..
Prismessig koster ikke en Panamera Hybrid mer enn en Model S - netto
Porsche er en mer erfaren bilprodusent, men Tesla mener virkelig det de gjør med elbil. Suksess med elbil er deres eneste alternativ

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

haggen

Mulig jeg har misforstått denne tråden, men det ser ut at utgangspunktet er at konkurrentene sover fordi de ikke har lansert en elbil på 2,2 tonn med 85kwh batteri enda.. og til dobbel i3 pris, og så lenge de ikke gjør det så sover de....???
Vel, da vil jeg hevde at Tesla sover siden de ikke har en bil i markeder der de selges mest elbiler, nemlig i leaf, i3, Golf, etc segmentet. De ser imidlertid ut som at de våkner omsider, siden de har planer om å komme med en bil i dette segmentet i 2017. (eller blir det 2019??) Den skal vist få 300 km rekkevidde, men det er bare løse rykter/markedhype tror jeg. Og det er ett stort problem at de ikke kommer til å kunne bruke de flere hundre DC hurtigladdere som vil være på tilgjengelig innen den tid syns jeg.
Men nå har ikke jeg aksjer i Tesla heller da...
/ironi
;D
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA