Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29
Siste data fra EU-syklusen var forresten .21 for i8. Så dersom det er en sammenheng mellom disse to som er lik forholdet for Tesla, så blir forbruket etter EPA .25l/mil.  :P

Det har jeg ingen forutsettinger for å kunne bedømme. Det er tross alt to vidt forskjellige ting som måles - det ene er elektrisk rekkevidde og det andre er bensinforbruk pr. mil. Men en ting er rimelig sikkert - all måling av forbruk av fossilt drivstoff på en hybrid der målingen ikke er basert på ren fossildrift blir missvisende.

Enten må man måle energiforbruket totalt eller enda bedre oppgi forbruket av fossilt drivstoff på ren fossildrift, og heller trekke frem at jo mer du kan kjøre på eldrift, jo mindre vil man også forbruke av fossiler. F.eks: Forbruk 0.85L/mil, 21km elektrisk rekkevidde.

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29
Men det diagrammet viser er jo at forbruksmønsteret er på mange måter motsatt av tradisjonelle sportsbiler (Les Porsche 911).

Gjør det det?  Eller viser det at BMW forventer ett motsatt forbruksmønster for denne sportsbilen?  Eller at de fant at de måtte operere med det motsatte for å få noen "skrytetall" overhode? Det vi kan  være enige om er at for å få noen effekt av hybriddriften på denne bilen overhode, så må man bruke denne bilen på motsatt måte av hvordan man ellers forventer at sportsbiler brukes. Hadde jeg skaffet meg denne bilen hadde det i alle fall ikke vært for å pendle en mil eller to frem og tilbake ;)

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29
Ser også ut som om EU-tallene for Corvette er 1,28. Så det viser vel også at det tallet som er brukt i denne testen er litt bob-bob.

Som sagt, det er to forskjellige tester - den ene for EU og den andre for USA. Som i tilfellet med Tesla ga disse vidt forskjellige resultater. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe om hvem som er best/riktigst for å måle drivstofforbruk generelt, men i tilfellet med Tesa ga helt klart USA testen ett resultat flere kan kjenne seg igjen i enn EU testen. Men ja, høres nok mer korrekt ut med 1,28l/mil for Corvetten :p Men det gir en ikke noe grunnlag til å hevde at *alle* tall som er brukt i testen er "litt bob-bob". Jeg antar i alle fall - inntil noen kan påvise noe annet - at tallene er de offisielle tallene brukt i USA.
Model S 85D

pberg

Jeg regner med at de fleste som kjøper en ladbar hybrid som i8 faktisk vil lade den, og da får du jo vesentlig lavere forbruk på korte turer spesielt, akkurat som BMW mener.

Ser at tallet referert i den opprinnelige artikkelen er "highway" - tallet, og det er jo notorisk for at bilprodusentene bruker diverse triks for å få best mulig, det begynte jo Chevrolet med allerede med Corvette ZR1 fra 1990 som hadde et utrolig tungt 6-gir for å få ned turtallet for å få bra tall på denne testen.

City-tallet er 17mpg, eller 1.38 l/mil. 
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Cobos

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. juni 2014, klokken 18:59
Jeg regner med at de fleste som kjøper en ladbar hybrid som i8 faktisk vil lade den, og da får du jo vesentlig lavere forbruk på korte turer spesielt, akkurat som BMW mener.
Naturligvis må man anta at man lader en ladbar hybrid. Men problemet er at dess kortere den elektriske rekkevidden er dess vanskeligere er det å vurdere forbruk. Det er også et poeng at i3 i ReX utgave er en bybil laget for små turer, typisk, jobb, trening og butikk. Den har også lang nok rekkevidde til at dette blir rent elektrisk for de fleste. Hvis i8 bare har 20km med ren elektrisk drift og er en relativt upraktisk sportsbil, er det ikke det som er den naturlige butikkbilen tenker jeg.
Jeg tør dermed postulere at bensinforbruk for en i3 per år gitt samme kjørelengde kommer til å være drastisk mye lavere enn en i8.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

pberg

Kundegruppen for i8 er nok mer 911-segmentet, som har en bruksbil i tillegg.  Skulle ikke forundre meg om BMW ser for seg at i8-eierene også kjøper seg en billig i3 til kona og lokalkjøring. Så selger de to biler til samme familie....

Tror heller ikke at bensinforbrukforskjellen mellom i8 og i3 rex gjør at noen velger den ene foran den andre.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rio

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29

Altså med en vanlig bedriftspendler (som i snitt kjører 44km) bruker den .5 på mila, og på langkjøring på motorvei bruker den .8


Jeg synes denne er meget viktig, også for bilfabrikanter som skal dimensjonere batteripakkene og selge billige biler. Det betyr at også i Tyskland så dekkes kjørebehovet til det store flertallet av befolkningen av biler i Leaf/e-Golf/i3-segmentet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Det er EN grunn til at bilfabrikantene lanserer el- og hybridbiler og det er følgende EU-krav:

The fleet average to be achieved by all new cars is 130 grams of CO2 per kilometre (g/km) by 2015 – with the target phased in from 2012 - and 95g/km by 2021, phased in from 2020.

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm

Stikkordet er FLEET AVERAGE.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

satheesh.net

Ikke direkte konkurrent, men interessant.

Elbilen med 60 mil rekkevidde!
Og utslippet er barer vann. Første serieproduksjon godt i gang.

"Hyundai ix35 el-hydrogen i produksjon."

http://www.dinside.no/929117/hyundai-ix35-el-hydrogen-i-produksjon

sigurdi

@satheesh.net

Hyundai ix35 har faktisk både 29kW batteri og hydrogen tank i bilen.
"hydrogentank som takler et trykk på 700 bar" ville ikke jeg hatt under sete i min bil. :-)

Hva om de hadde utnyttet plassen til brensels cellen og hydrogen tanken til mer batterier, burde fint klart å fått inn 35-40kW og da blitt en god konkurrent i markedet. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Havebigfun

Det må også være en ganske mye dyrere å fylle på Hydrogen istedenfor elektroner. Jeg vil tro det er flergangeren kr/km men også vesentlig høyere energiforbruk.
Hvis hydrogen skal overta for batteriene  i bilsammenheng må det skje et kvantesprang i utviklingen først.

Rio

Sitat fra: satheesh.net på mandag 16. juni 2014, klokken 17:11
Ikke direkte konkurrent, men interessant.

Elbilen med 60 mil rekkevidde!
Og utslippet er barer vann. Første serieproduksjon godt i gang.

"Hyundai ix35 el-hydrogen i produksjon."

http://www.dinside.no/929117/hyundai-ix35-el-hydrogen-i-produksjon

Folk er redde for at elbiler skal ta fyr - tenk deg hvordan det blir med hydrogen. :D

Det eneste bruksområdet for hydrogenkjøretøy jeg ser er lastebiler og intercitybusser. Da kan det ha noe for seg. For bybusser og vanlige biler så er det bare dyrt og overkomplisert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ronny

Dette er første hydrogenbilen jeg faktisk har hatt troen på, her er batteriene så store at hydrogenen i praksis bare blir brukt til langkjøring og ferie :)
Jeg regner med den kan lades, ellers er den boss ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: Ronny på mandag 16. juni 2014, klokken 19:08
Dette er første hydrogenbilen jeg faktisk har hatt troen på, her er batteriene så store at hydrogenen i praksis bare blir brukt til langkjøring og ferie :)
Jeg regner med den kan lades, ellers er den boss ;)

Men det fordrer jo at man bygger ut hydrogenstasjoner overalt. Husk at hydrogen er så lite at det lekker konstant GJENNOM metall, så tanken din forblir ikke full.

I stedet vil det være langt bedre å bruke vekten til ekstra batterier - hvilket også betyr at du kan hurtiglade hurtigere (!), for hurtigladere koster en liten brøkdel av det en hydrogenstasjon gjør.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tai

Hvis vi er litt ærlige med oss selv så er hydrogenbilen helt klart et lettere konsept å innføre enn Elbiler. De fungerer akkurat på samme måte som en fossilbil, kan de lades er det jo det beste av to verdener. Ja, de fleste her inne er Tesla entusiaster og vi blir litt navlebeskuende. Men får de hydrogen bilen til vil det være fremtidens bil. Ikke batteri biler.

Det sagt ville jeg ikke drømt om å bytte ut min Tesla med en hydrogen bil. 136 hester i en "folke SUV" Til samme pris som "smykket" Tesla Model S? Ingen konkurranse ;D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

Jeg er helt enig i at konseptet er lettere å innføre. Hybridbiler er lettere å forholde seg til. Man kan bruke dem som en vanlig bensinbil (hydrogenpumpen er riktignok ikke helt lik) og den går raskere å fylle.
For de som ikke lever med en langdistanse elbil er antakelig konseptet interessant.
Men for oss som allerede har langdistanse elbil faller hydrogen igjennom på mange områder. Og mtp. utvikling i batterienes pris/kapasitet kan det se ut til at hydrogenbilene kommer for sent.
Selvfølgelig veldig bra for personer med helt ekstreme kjørebehov, og i bybusser er hydrogen genialt! Men i personbil? Nei takk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Har ikke så mye å si hva folk vil eller ikke vil ha. Hele konseptet med hydrogenbil er dømt til å feile.
Batterier/kondensatorer med mer tettpakket energi er fremtiden og fram til det tar av kommer fossilt til å fortsette å være ledende.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA