Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:02
Ganske sikker på at dette er fremtidens taxier. I hvertfall i byene.

For dem som er friske og raske. Det vil si dem som kan sette seg i bilen selv. Hva med matvareposene? Dem som sjåførene hand om? Rullatorer og rullestoler? Vinter, is og snyskavler? Noen, sikkert mange, kan benytte seg av slik. Men vi drosjesjåfører kan ikke erstattes. ENNÅ!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:42
Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler.

Så gjenstår det bare å se hvor mye de vil fortsette å selge når Tesla begynner å selge GIII bilene til ca samme pris og med betydelig bedre rekkevidde.

Nei, påstår ikke at de overhode ikke vil selge noe - behovene er forskjellige. Og det kan se ut som om Leaf vil øke rekkevidden en del i alle fall (men uten SC og fortsatt med lavere rekkevidde enn grunnmodellene til Tesla). Men tror nok mange av disse bilene vil oppleve ett sterkt fall i salget.
Model S 85D

Oreo

Såklart noen kjøper Leaf og e-UP om det dekker deres behov, spesielt om du kan få to-tre e-UP/Leaf for prisen av en Tesla. Vil tørre å påstå at markedet for små biler ala Ford Fiesta er større enn store Sedaner/4-dørs SportsCoupe'er. Profitten er sikkert ikke den samme heller.

Legger forøvrig merke til at Honda tar en "SuperCharger" vri med dems kampanje med å tilby gratis drifstoff til et års forbruk:
http://www.honda.no/cars/new/civic-tourer-2014/offers.html
http://hondadager.no/

Kan ikke huske å ha sett slike kampanjer før. Er det et tegn på at bransjen er i ferd med å tenke litt nytt, eller er det bare markedsavdelingen som er kreativ?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

snurrehue

Sitat fra: Oreo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:45
Legger forøvrig merke til at Honda tar en "SuperCharger" vri med dems kampanje med å tilby gratis drifstoff til et års forbruk:

Kan ikke huske å ha sett slike kampanjer før. Er det et tegn på at bransjen er i ferd med å tenke litt nytt, eller er det bare markedsavdelingen som er kreativ?

Dette har jeg sett fra tid til annen. Husker det var noen lokale forhandlere som gjorde det samme for noen år siden. Så nytt er det definitivt ikke. Et annet eksempel er jo Nissan som med Leaf solgte bilene med leie av fossilbil inkludert for de dager man hadde behov for lengre rekkevidde.

Akkurat som med Teslas superladere er ikke dette noe kundene får "gratis". Det blir å skape en følelse av å få noe ekstra i dealen. Pussig nok er mange av oss bygd slik i tankegangen at vi tror vi har gjort en god deal dersom vi har fått med drivstoff for 20000 kroner i avtalen, heller enn å ha fått 20000 kroner i kontantavslag. Personlig foretrekker jeg sistnevnte.

Superladerne er jo ikke gratis. Gjennom kjøpet av en 85kW har man forhåndsbetalt for superladere, selv om det ikke er spesifisert på fakturaen. Og med tanke på at de fleste bare tanker en håndfull prosent av sine kilowatt på Teslas superladere, blir det noen relativt dyre superladerstopp for de fleste. Med tanke på hvor mye 60kW må betale i tillegg for å få superladertilgang (ca 13000 kroner) kan vi altså anta at Tesla har satt av tilsvarende fra salg av andre modeller til superladerutbygging/-drift. Tanker du 100 ganger på superlader har du da betalt 130 kroner pr gang (meget forenklet sagt). Og hvor mange kommer til å gjøre minimum 100 superladerstopp i løpet av de kommende årene?

For min egen del er det høyst usikkert hvor mye superlading det blir. Jeg hadde nok heller foretrukket å betale 100-150 kroner pr gang jeg stopper på en superlader, og heller få et kontantavslag på 13000 kroner på kjøpet av bilen.

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:08
Og hvor mange kommer til å gjøre minimum 100 superladerstopp i løpet av de kommende årene?

Tja, jeg er allerede oppe i neste 20 ganger, og regner med å komme opp i 300-400 SC-ladinger i den tiden jeg eier bilen. tanker vel i snitt ca. 50kWh hver gang så det blir en hyggelig kWh-pris ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Trur nok jeg skal kunne klare 100 superladinger på tida jeg eier bilen jeg også. Det blir fire stopp for hver Oslo-tur, og to pr tur til Bergen. 10-12 ladinger i året er nok ikke usannsynlig, og kanskje mer etterhvert for andre/lengre turer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pwb

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:42
Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler.

Så gjenstår det bare å se hvor mye de vil fortsette å selge når Tesla begynner å selge GIII bilene til ca samme pris og med betydelig bedre rekkevidde.


GIII kommer vel ikke før i 2017/18 og da har eksisterende merker kommet med sine nye elbiler som går minst like langt til samme pris eller billigere. Grunnen til at Tesla akkurat nå har ett overtak på kjørelengde er jo at de har satset alt på ett kort fordi de bare har ett kort. Andre kommer nå til å følge godt med og hvis ting fortsetter som de gjør og at det ikke blir så mye tull med batterier og drivverk at Tesla går konk så er det klart at dagens bilprodusenter kommer til å komme med minst like gode løsninger til lavere pris. Blir dumt å sammeligne GIII bilene til Tesla som vel ikke har kommet noe lenger enn en .txt fil på en pc en med dagens elbiler som har eksistert i en del år allerede, tror du virkelig at det ikke vil komme nye modeller fra andre?

Sjøhyene

Når det kommer SC i drammen og østfold også kommer jeg nok lett til å bikke 20 ladinger per år. Så hvis vi antar at bilen lever i 20 år så blir det ~400 ladinger a ca 50kwh for 13000kr, eller 0,65kr/kwh. Bra deal det :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Sitat fra: Oreo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:45
Såklart noen kjøper Leaf og e-UP om det dekker deres behov, spesielt om du kan få to-tre e-UP/Leaf for prisen av en Tesla. Vil tørre å påstå at markedet for små biler ala Ford Fiesta er større enn store Sedaner/4-dørs SportsCoupe'er. Profitten er sikkert ikke den samme heller.

Legger forøvrig merke til at Honda tar en "SuperCharger" vri med dems kampanje med å tilby gratis drifstoff til et års forbruk:
http://www.honda.no/cars/new/civic-tourer-2014/offers.html
http://hondadager.no/

Kan ikke huske å ha sett slike kampanjer før. Er det et tegn på at bransjen er i ferd med å tenke litt nytt, eller er det bare markedsavdelingen som er kreativ?

Bortsett fra at det som står bak stjernen der.. det er bensin/diesel for 13000km basert på blandet(kombinert) kjøring, samt 24 Diamantvask, kun på en av 88 Shell/7-Eleven rundtomkring. Ikke gratis i et år.. da måtte de gitt deg et kort som var tidsavhengig, ikke beløpsavhengig :)
Elbilist

Sjøhyene

Bare jeg som syns det er ekstremt irriterende med den slags villedende markedsføring? Når det i virkeligheten gjelder i 13000km er det jo bs å si at det varer ett år. Hvorfor ikke bare si 13000km med en gang?

Shulle jo tro at den negative overraskelesen ved å innse at det ikke faktisk gjelder i ett år overskygger den ekstra salgs-effekten man får ved å si "ETT ÅR MED GRATIS DRIVSTOFF". Men kanskje jeg blir mer irritert over sånne ting enn folk flest..
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leif1

Sitat fra: snurrehue på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Oreo på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:45
Legger forøvrig merke til at Honda tar en "SuperCharger" vri med dems kampanje med å tilby gratis drifstoff til et års forbruk:

Kan ikke huske å ha sett slike kampanjer før. Er det et tegn på at bransjen er i ferd med å tenke litt nytt, eller er det bare markedsavdelingen som er kreativ?

Dette har jeg sett fra tid til annen. Husker det var noen lokale forhandlere som gjorde det samme for noen år siden. Så nytt er det definitivt ikke. Et annet eksempel er jo Nissan som med Leaf solgte bilene med leie av fossilbil inkludert for de dager man hadde behov for lengre rekkevidde.

Akkurat som med Teslas superladere er ikke dette noe kundene får "gratis". Det blir å skape en følelse av å få noe ekstra i dealen. Pussig nok er mange av oss bygd slik i tankegangen at vi tror vi har gjort en god deal dersom vi har fått med drivstoff for 20000 kroner i avtalen, heller enn å ha fått 20000 kroner i kontantavslag. Personlig foretrekker jeg sistnevnte.

Superladerne er jo ikke gratis. Gjennom kjøpet av en 85kW har man forhåndsbetalt for superladere, selv om det ikke er spesifisert på fakturaen. Og med tanke på at de fleste bare tanker en håndfull prosent av sine kilowatt på Teslas superladere, blir det noen relativt dyre superladerstopp for de fleste. Med tanke på hvor mye 60kW må betale i tillegg for å få superladertilgang (ca 13000 kroner) kan vi altså anta at Tesla har satt av tilsvarende fra salg av andre modeller til superladerutbygging/-drift. Tanker du 100 ganger på superlader har du da betalt 130 kroner pr gang (meget forenklet sagt). Og hvor mange kommer til å gjøre minimum 100 superladerstopp i løpet av de kommende årene?

For min egen del er det høyst usikkert hvor mye superlading det blir. Jeg hadde nok heller foretrukket å betale 100-150 kroner pr gang jeg stopper på en superlader, og heller få et kontantavslag på 13000 kroner på kjøpet av bilen.

En kan også snu litt på argumentet. La oss si at vi har betalt 15000,- for superladerne, innbakt i prisen for bilen.
Prøv å lei deg en bil hos Hertz, eller lignende selskap og kjør til f.eks. Berlin og tilbake.
Klarer du en tur for 15000,- ?

Konvertitt fra S til X

sigurdi

@pwd
Dersom andre bilmerker ønsker å komme med en direkte konkurent til GenIII i litt større antall en noen tusen, må de begynne å produsere batteri fabrikk, eller få avtale med leverandør som begynner å bygge.
Hjelper ikke om de har utstyr, produksjons lokalet, teknologi osv, når de ikke har batterier.

Og når det gjelder produksjon, så kunne både e-Golf, i3 solgt mye mer biler en de gidder/får tak i batterier til å øke produksjonen.
Bestiller du en e-golf nå er det levering våren 2015, så det er marked for små elektriske biler med kort rekkevidde i mye større antall en det som produseres.
Snakker vi klasse C med 30-35 mil rekkevidde og OK pris er det noe helt annet, men så langt er ikke teknologien kommet ennå desverre.
Første bilene med OK rekkevidde fra Tesla konkurenter blir De store SUV ene, X5, XC90 osv, her er det plass nok og de er tunge i utgangspunktet. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

snurrehue

Sitat fra: Leif1 på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:58
En kan også snu litt på argumentet. La oss si at vi har betalt 15000,- for superladerne, innbakt i prisen for bilen.
Prøv å lei deg en bil hos Hertz, eller lignende selskap og kjør til f.eks. Berlin og tilbake.
Klarer du en tur for 15000,- ?

Og poenget ditt var? At det er billigere å ha superladerkostnad innbakt i kjøpsprisen enn å bruke leiebil på tur/retur Norge-Tyskland? Foreløpig er det for øvrig svært så få superladere mellom Norge og Berlin, så på den langturen får vi nok dessverre ikke særlig mye utbytte for superladerkronene.

pberg

For referansens skyld, her er registreringsstatistikken i Tyskland for forskjellige segmenter



Nokså tydelig at de minste bilene selger mer enn de største.

http://www.kba.de/DE/Statistik/Fahrzeuge/Neuzulassungen/Segmente/2013_n_kompakte_hohes_niveau_tabelle.html?nn=657632
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Leif1

Sitat fra: snurrehue på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:35
Sitat fra: Leif1 på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:58
En kan også snu litt på argumentet. La oss si at vi har betalt 15000,- for superladerne, innbakt i prisen for bilen.
Prøv å lei deg en bil hos Hertz, eller lignende selskap og kjør til f.eks. Berlin og tilbake.
Klarer du en tur for 15000,- ?

Og poenget ditt var? At det er billigere å ha superladerkostnad innbakt i kjøpsprisen enn å bruke leiebil på tur/retur Norge-Tyskland? Foreløpig er det for øvrig svært så få superladere mellom Norge og Berlin, så på den langturen får vi nok dessverre ikke særlig mye utbytte for superladerkronene.

Edit, den skrev jeg visst ikke ferdig før jeg trykket legg til...
Mente å ta med en epistel om at det er rett rundt hjørnet.

Spiller da ingen rolle om alle bruker opp "sine kWh" på disse laderne.
Bare det at det er tilgjengelig gjør susen. Om jeg fyller på strøm for
500,- eller 5000,- spiller ingen rolle, bare jeg kommer meg dit jeg vil, når
jeg vil. Og det uten å låne meg en annen bil.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA