Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:41
18650 Litiumbatterier som blir/ble brukt i elbil:

http://www.a123systems.com/lifepo4-battery-cell.htm

De cellene der er helt ubrukelige til å lage en elbil med lang rekkevidde.

Teslas Panasonic-celler: 3,7V 3400mAh=12,58Wh
A123 18650 LiFePO4: 3,3V, 1100mAh=3,63Wh

En S85 med slike celler ville vært en S24. En Leaf altså. Med blytungt batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

LiFePO4 er supre i fjernkontrollere og andre enheter som bruker lite strøm, lav selv utlading, stabil på spenning, men lav utladings hastighet, lav energitetthet som jkirkebo påpekte.

Så S hadde også fått akselerasjon som min gamle Caravelle med sine 1.7 tonn og 69kW uten turbo.
0-100 = tiden det tar for å komne til lang nok nedoverbakke. He he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

#602
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:41
18650 Litiumbatterier som blir/ble brukt i elbil:

http://www.a123systems.com/lifepo4-battery-cell.htm

De cellene der er helt ubrukelige til å lage en elbil med lang rekkevidde.

Teslas Panasonic-celler: 3,7V 3400mAh=12,58Wh
A123 18650 LiFePO4: 3,3V, 1100mAh=3,63Wh

En S85 med slike celler ville vært en S24. En Leaf altså. Med blytungt batteri.

Hei,

Poenget her var formen på batteriene, og ikke batterikjemien. :)

(Altså, om noen hadde produsert/brukt 18650 til elbil.)

A123 solgte (i en periode) batterier til elbil laget av mange 18650-celler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:23
LiFePO4 er supre i fjernkontrollere og andre enheter som bruker lite strøm, lav selv utlading, stabil på spenning, men lav utladings hastighet, lav energitetthet som jkirkebo påpekte.

Så S hadde også fått akselerasjon som min gamle Caravelle med sine 1.7 tonn og 69kW uten turbo.
0-100 = tiden det tar for å komne til lang nok nedoverbakke. He he he

Nei, akkurat der tar du feil. A123 cellene har meget høy effekttetthet, selv om de har lav energitetthet. De kan altså levere svært mye strøm. Jeg tipper et slikt 24kWh batteri kunne levert oppimot 600kW. Men da hadde det gått tomt på 2,4 minutter ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. mai 2014, klokken 00:23
Sitat fra: sigurdi på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:23
LiFePO4 er supre i fjernkontrollere og andre enheter som bruker lite strøm, lav selv utlading, stabil på spenning, men lav utladings hastighet, lav energitetthet som jkirkebo påpekte.

Så S hadde også fått akselerasjon som min gamle Caravelle med sine 1.7 tonn og 69kW uten turbo.
0-100 = tiden det tar for å komne til lang nok nedoverbakke. He he he

Nei, akkurat der tar du feil. A123 cellene har meget høy effekttetthet, selv om de har lav energitetthet. De kan altså levere svært mye strøm. Jeg tipper et slikt 24kWh batteri kunne levert oppimot 600kW. Men da hadde det gått tomt på 2,4 minutter ;)

Men til gjengjeld hadde deg gått fryktelig fort! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#605
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. mai 2014, klokken 00:23
Sitat fra: sigurdi på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:23
LiFePO4 er supre i fjernkontrollere og andre enheter som bruker lite strøm, lav selv utlading, stabil på spenning, men lav utladings hastighet, lav energitetthet som jkirkebo påpekte.

Så S hadde også fått akselerasjon som min gamle Caravelle med sine 1.7 tonn og 69kW uten turbo.
0-100 = tiden det tar for å komne til lang nok nedoverbakke. He he he

Nei, akkurat der tar du feil. A123 cellene har meget høy effekttetthet, selv om de har lav energitetthet. De kan altså levere svært mye strøm. Jeg tipper et slikt 24kWh batteri kunne levert oppimot 600kW. Men da hadde det gått tomt på 2,4 minutter ;)

Takkar for info, har ikke fulgt helt med i timen her gitt, går i Lipo i elbilene mine.
Ser at 123 cellene klarer 30/40C (30C konstant og 40C burst) så kommer seg. :-)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__48783__A123_3_3V_Lithium_Ion_2500mAh_Single_Cell_Battery.html

(Litt mindre størrelse, men bruker batterier med 40/80C utladning og 10C oppladning, er jo bare 8A pakker, så må ha litt for å mate elmotoren.)
(Lipo leverer nå 65/130C så ligger noe over)

Og folk sier at ikke batteriteknologien utvikler seg, ser det er et par år siden jeg kjøpte nye batterier sist, er svært fornøyd med levetiden.
(Men passer på lagring ved 80% på batteriene).

Er ikke bare litt men svært langt utenfor topic nå men men.
Horten
Model X90D (18.03.17)

fonberg

Mercedes ser ut til å være på gang med sitt svar på Tesla. Allerede nå - i sin nye C-klasse - kan de skilte med en berøringsskjerm de sikkert er godt fornøyd med  :P

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Leif1

Ser ut til at de er i gang med å fjerne knappene ja.
De mangler bare en god erstatning...

Konvertitt fra S til X

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:41
18650 Litiumbatterier som blir/ble brukt i elbil:

http://www.a123systems.com/lifepo4-battery-cell.htm

De cellene der er helt ubrukelige til å lage en elbil med lang rekkevidde.

Teslas Panasonic-celler: 3,7V 3400mAh=12,58Wh
A123 18650 LiFePO4: 3,3V, 1100mAh=3,63Wh

En S85 med slike celler ville vært en S24. En Leaf altså. Med blytungt batteri.

Fant på ebay 4500mAh, 3,7V lithium-ion batterier i samme format. Kjøpe inn 6800 slike og oppgradere selv til 112kWh batteri? :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

4500mAh batterier i 18650 format er med 99% sannsynlighet juggel. Når disse juksecellene måles i praksis kommer de gjerne inn på halvparten av merket kapasitet....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

scoot

Sitat fra: fonberg på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:33
Mercedes ser ut til å være på gang med sitt svar på Tesla. Allerede nå - i sin nye C-klasse - kan de skilte med en berøringsskjerm de sikkert er godt fornøyd med  :P


Tja sett borti fra den idiotiske plasseringen av noe som ligner på en Garmin GPS så er jo interiøret generelt way ahead of Tesla når det kommer til looks i allefall ( Og jeg er 99% sikker på at det virker mer ekslusivt ved berøring ). Og C-klasse er jo en billig bil i forhold til Tesla, selv i Norge med en startpris på rundt 360k hvis jeg ikke husker helt feil.
2009 Revai

Leif1

Setene deres er sikkert gode. Det hadde vitterlig gjort seg med noe bedre i Teslaen.
Utover det ser det bildet ut som stort sett alle andre biler. Litt alulook og noe blank sort
plast. What's New?
Konvertitt fra S til X

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

Sitat fra: OddB på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:41
Så trangt og rotete ut :D

+1
eneste jeg gjerne skulle hatt i teslaen er setene
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OleT

Hva skal de med så mange knapper? :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA