Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Amoss

Model S 85D

Cobos

Sitat fra: pberg på søndag 11. mai 2014, klokken 22:50
I8 koster ikke mye mer enn en model s i land som ikke favoriserer elbiler like mye som i Norge, og den er for målgruppen (velstående) en mye grommere bil.
Tja... Hvis vi tar USA som eksempel...
i8 starter på $136k uten incentiver
Model S P85 $94k uten incentiver

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det samme pris.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OddB

Det er nok både evnen og viljen det står på. .
Tesla er den eneste produsenten som har ambisjoner om å produsere elbiler i stor skala. Hvor mange i3 er BMW i stand til å produsere ? Har de ambisjoner om å utvide batteriproduksjonen på samme måte som Tesla ?
Hva har de gjort for å overbevise konservative Tyskere om at elbiler er et fullgodt alternativ ? Hvorfor bygger ikke de ut ladeinfrastrukturen slik Tesla gjør det ?
De lager elbiler fordi de må, ikke fordi de har lyst.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toS

Flott at dere er enige:)
Men uansett er det ikke bare å slenge på litt mere batterier også vips var man mere rekkevidde. Dette er det kun Tesla som har klart så langt, og ingen skal komme og fortelle meg at markedsavdelingen i BMW har sagt til ingeniørene at de MÅ stoppe på 18 mil slik at de får solgt bilen fordi kundene forventer kort rekkevidde. Hybridteknologien gjør forøvrig i8 til en to-seter som blir irrelevant for de fleste bilkjøpere også utenfor Norge. Holder derfor fast på at BMW ikke har kommet opp og stå på elbilutviklingen sin ennå. De har bare levert en "ny" leaf og en ladbar hybrid sportsbil som selvfølgelig er kul men kanskje ikke så banebrytende lenger.
Personlig hadde jeg håpet at de hadde levert "mer".

tomrh

Sitat fra: toS på mandag 12. mai 2014, klokken 08:56
Men uansett er det ikke bare å slenge på litt mere batterier også vips var man mere rekkevidde. Dette er det kun Tesla som har klart så langt, og ingen skal komme og fortelle meg at markedsavdelingen i BMW har sagt til ingeniørene at de MÅ stoppe på 18 mil slik at de får solgt bilen fordi kundene forventer kort rekkevidde.
De har istedet slengt på en generator og en liten bensintank...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Cowboystrekk

Teknologisk kan BMW om de vil men mangler incentiv. De ønsker at elbilen skal ha så mange ulemper at den blir nr 2. Dette pga dårlig inntjening på delesalg, miste avtaler med oljebransjen, mye penger til utvikling av fullgode elbiler, vanskelig å hevde seg på pris og samtidig tjene bra osv
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sjøhyene

Sitat fra: toS på mandag 12. mai 2014, klokken 08:56
Dette er det kun Tesla som har klart så langt, og ingen skal komme og fortelle meg at markedsavdelingen i BMW har sagt til ingeniørene at de MÅ stoppe på 18 mil slik at de får solgt bilen fordi ellers blir den for dyr.

FYP

Hadde jeg styrt BMW hadde jeg heller satt inn store ressurser på å utvikle en Model E konkurrent. For det er en bil som virkelig har potensiale til å forandre ting.
MS blir for sært og for de få rike eller de som bor i spesielle avgifts-tyngede land.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rio

Sitat fra: OddB på mandag 12. mai 2014, klokken 08:09
Det er nok både evnen og viljen det står på. .
Tesla er den eneste produsenten som har ambisjoner om å produsere elbiler i stor skala. Hvor mange i3 er BMW i stand til å produsere ? Har de ambisjoner om å utvide batteriproduksjonen på samme måte som Tesla ?
Hva har de gjort for å overbevise konservative Tyskere om at elbiler er et fullgodt alternativ ? Hvorfor bygger ikke de ut ladeinfrastrukturen slik Tesla gjør det ?
De lager elbiler fordi de må, ikke fordi de har lyst.

Men her motsier din første setning din siste. :) Og din siste er den korrekte.

Dersom BMW ønsket det (dvs. de mente de kunne tjene penger på det) så ville de selvsagt ikke ha noe problem med å produsere en helelektrisk i8, og også ta grep for å sikre leveranse av batterier.

VW produserte CityStromer på 90-tallet - og de er faktisk ikke så forskjellige fra nåtidens elbiler. Batterikjemien er forskjellig, selvsagt, og man har fått airbags og noen flere moderne utstyrsgrupper. Men alt det vesentlige - en batteripakke, en lader, en inverter og en trefasemotor er akkurat det samme.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Å skulle snu opp ned på hele den etablerte produksjonskjeden vil være særdeles smertefullt og nærmest umulig for de etablerte bilfabrikantene. De har investert milliarder i fabrikker og know-how som ville bli verd null over natten om de gikk inn for Teslas måte å produsere biler på. Det finnes sikkert ingeniører og utviklere som ser at det er den veien de MÅ gå, men økonomer og ledelse holder sikkert igjen så godt de kan. Flere av de store kommer garantert  å gjøre feilen som Kodak gjorde. Kodak utviklet faktisk ett av de første digitale kameraene, men de droppet utviklingen av det og satset på kjernevirksomheten.. filmproduksjon...
Ingen av de store har lagt mye penger i utviklingen av elbiler, de fleste til nå har vært konverteringer av eksisterende modeller som har vært lite vellykket. Leaf og i3 er vel unntakene. Problemet med både bilene fra VW og BMW, og for så vidt MB er at de ikke har ambisjoner om å produsere de i store serier.
Bestselgeren Leaf har faktisk bare solgt litt over 100 000 eksemplarer  iløpet av de 3,5 årene den har vært i produksjon, dvs et snitt på under 30k i pr år. i3 solgte kun 3300 eksemplarer i Europa i halvåret fra nov 13-mars 14. Dette er biler som er mindre og billigere enn GenIII bilen fra Tesla vil være, og som Tesla har planer om å selge 2-500 000 eksemplarer av om 3-5 år.
Hadde de hatt ambisjoner om å selge elbiler i millionantall hadde de nok vært i gang med batterifabrikkbygging de og...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

02jan

Historien viser at BMW har i flere 10 år holdt liv i forskning og utvikling av el biler.

http://www.businessinsider.com/bmw-history-of-electric-cars-2012-12?op=1

Ikke sikker på om det hadde vært rett timing å tilby el- bil i 1984.

Idag med I3 , så har de kommet et godt stykke på vei med innovativ tenkning rundt konstruksjon av lettvekt karroseri

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 12. mai 2014, klokken 20:31
Sitat fra: OddB på mandag 12. mai 2014, klokken 08:09
Det er nok både evnen og viljen det står på. .
[...]
De lager elbiler fordi de må, ikke fordi de har lyst.

Men her motsier din første setning din siste. :) Og din siste er den korrekte.


Helt uenig. Den siste settingen viser til at det de lager, det lager de fordi de må, ikke vil. Altså underbygger "... og viljen det står på. . ". Den siste setningen sier ingen ting om evnen til å lage en skikkelig elbil (beklager til alle som liker i3, men dette er i alle fall min mening om det BMW har produsert).

Det kan sikkert lages mange gode argumenter som underbygger at BMW kan lage en god elbil dersom de vil, men til dags dato har i alle fall ikke jeg sett noe bevis på dette.
Model S 85D

pberg

SitatHvor mange i3 er BMW i stand til å produsere ?

Planen var 10000 i 2014, men nå skal/har de åpnet en ny produksjonslinje, og økt kapasiteten til 20000 biler.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Sitat

Det kan sikkert lages mange gode argumenter som underbygger at BMW kan lage en god elbil dersom de vil, men til dags dato har i alle fall ikke jeg sett noe bevis på dette.


Definer god elbil.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

19quiz76


Sitat fra: pberg på mandag 12. mai 2014, klokken 23:29
Sitat

Det kan sikkert lages mange gode argumenter som underbygger at BMW kan lage en god elbil dersom de vil, men til dags dato har i alle fall ikke jeg sett noe bevis på dette.


Definer god elbil.

En bil som konkurrerer like godt eller bedre med fossilbil som Tesla gjør i sin klasse.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Amoss

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 12. mai 2014, klokken 23:43

Sitat fra: pberg på mandag 12. mai 2014, klokken 23:29

Definer god elbil.

En bil som konkurrerer like godt eller bedre med fossilbil som Tesla gjør i sin klasse.

Det slapp jeg vist å definere ser jeg ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA