Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Oreo

#346
TUSEN HJERTELIG TAKK for linken DaX.
Utrolig herlig å høre Christian von Koenigsegg's erfaringer og skryt av sin egen TMS, Elon Musk og Tesla som selskap.
Også utrolig synd ikke Koenigsegg og Bård Eker fikk kjøpt SAAB, men igjen mulig det hadde blitt en konkurent?
Anbefales på det varmeste å se.
Koenigsegg starter sitt innlegg ca 7:30min ut i klippet.  ;D ;D ;D
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

sims

80% elbilandel av nybilsalget i 2020 - hvem tror det? Offensivt bet av Christian.

JohanH


Sitat fra: sims på fredag 07. februar 2014, klokken 22:03
80% elbilandel av nybilsalget i 2020 - hvem tror det? Offensivt bet av Christian.

Jeg tror det. Personbiler under 3,5 ton.

Leif1

Blir sikkert ikke langt unna.
Bare å få vist det frem.
Undertegnede kan attestere fullt og helt på det.
Aldri, niks, njet, om jeg kunne tenkt meg en elbil før jeg prøvde de sakene jeg har i bestilling hos en fabrikk i California nå.

Må si meg gleder meg stort til å få rasert enkeltes illusjoner om forbrenningsmotorens fortreffelighet en gang ut i mars/april.  ;D
Konvertitt fra S til X

scoot

Sitat fra: sims på fredag 07. februar 2014, klokken 22:03
80% elbilandel av nybilsalget i 2020 - hvem tror det? Offensivt bet av Christian.
Jeg tror ikke det. Fordi det ikke er praktisk mulig. Sist jeg sjekket finnes det ikke nok råstoff for batteriproduksjon til at dette skulle være reellt.

Dessuten håper jeg ikke brennstoffmotoren dør ut.
Du kan si hva du vil ass, men Teslaen mangler ÈN viktig egenskap - motorlyden fra en kraftig rekkesekser eller lignende.
2009 Revai

Tai

Sitat fra: scoot på fredag 07. februar 2014, klokken 23:27
Du kan si hva du vil ass, men Teslaen mangler ÈN viktig egenskap - motorlyden fra en kraftig rekkesekser eller lignende.

Lol, beklager men det er bare det dummeste argumentet som finns ::). Hvis det så utrolig viktig så skaffer du deg en lydfil med motorlyd og skrur anlegget opp til 11

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Chlangum

Sitat fra: Tai på fredag 07. februar 2014, klokken 23:59
Sitat fra: scoot på fredag 07. februar 2014, klokken 23:27
Du kan si hva du vil ass, men Teslaen mangler ÈN viktig egenskap - motorlyden fra en kraftig rekkesekser eller lignende.

Lol, beklager men det er bare det dummeste argumentet som finns ::). Hvis det så utrolig viktig så skaffer du deg en lydfil med motorlyd og skrur anlegget opp til 11

Tai


Føler med deg scoot.
Som ihuga petrolhead selv så trodde jeg at jeg aldri kunne leve uten motorlyd. Men jeg må innrømme at jeg ikke har savnet det i Tesla'en. Bilen er bare så brutal at det gjør ikke noe. Selvfølgelig kunne jeg ønsket med en V8 romlende der foran men så interessert i å sponse staten er jeg ikke.

Jeg er redd at i 2020 så selges det veldig få motorer med mer en 4 sylindere og hvis det eksisterer så er det over grenseløst dyrt. EU strammer mer og mer på personbil utslipp.

Å kjøre lydløs TMS er tusen ganger bedre en å leve med en slapp 4'er eller traktormotor.
Men Barracuda'en beholder jeg til staten kommer å henter den

Noe motorlyd på stereoanlegget kommer aldri til å komme ut av høyttalerne på min TMS. Blir litt som å høre på torden på stereoanlegg/TV. Blir liksom ikke helt samme opplevelsen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

mrm

Sitat fra: scoot på fredag 07. februar 2014, klokken 23:27
Jeg tror ikke det. Fordi det ikke er praktisk mulig. Sist jeg sjekket finnes det ikke nok råstoff for batteriproduksjon til at dette skulle være reellt.

Jeg tror heller ikke at elbilandelen vil øke så fort, men råstoffene til batteriene finnes vel selv om det tar tid å få opp produksjonen?
Hører av og til at noen sier det ikke finnes nok Lithium til millioner av elbiler.  Det går med kun 6-7 kilo Lithium til et 85kw batteri (ref: http://images.fedex.com/us/services/pdf/LithiumBattery_JobAid.pdf), og de kjente Lithium reservene er på millioner av tonn.  Man oppdaget nylig en forekomst i USA, som alene har et potensialt på 18 millioner tonn.   
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Stig O

Første alvorlige konkurrent til Tesla? Kommer denne tror jeg Tesla kan få problemer, men hvor sannsynlig er det med disse spesifikasjonene?

http://www.tv2.no/underholdning/broom/de-skal-overgaa-tesla-med-luksussuv-4180411.html
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Teslanewbie

Sitat fra: Stig O på lørdag 08. februar 2014, klokken 09:57
Første alvorlige konkurrent til Tesla? Kommer denne tror jeg Tesla kan få problemer, men hvor sannsynlig er det med disse spesifikasjonene?

http://www.tv2.no/underholdning/broom/de-skal-overgaa-tesla-med-luksussuv-4180411.html

Nei , trur ikke det. Priset i Norge kommer å bli tesla x2
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cobos

Sitat fra: Stig O på lørdag 08. februar 2014, klokken 09:57
Første alvorlige konkurrent til Tesla? Kommer denne tror jeg Tesla kan få problemer, men hvor sannsynlig er det med disse spesifikasjonene?

http://www.tv2.no/underholdning/broom/de-skal-overgaa-tesla-med-luksussuv-4180411.html
Det er blitt diskutert allerede, men et batteri som er litt mindre eller omtrent like stort som Tesla, er blitt sagt 70kWh og 80kWh på Q8 batteriet. I en bil som skal ha 40% mer rekkevidde enn Model X, fordi den er bygget i Aluminium, akkurat som Model X. Det er vanskelig å gjøre bilen særlig lettere, kanskje noe mer aerodynamisk enn Model X. Drivlinja i Model X er allerede rundt 90% effektiv så lite å hente der. Hvis vi faktisk opererer med samme stødige 90km/t på flatmark som Tesla bruker for å oppgi rekkevidde kan jeg ikke tenke meg hvordan Audi skal klare så mye lengre rekkevidde. Og prisen det snakkes om er rundt $125k+ så pga dyrere batterier blir den antagelig priset helt ut. Et alternativ til Model X blir den helt sikkert, hvis den faktisk kommer da. Audi har veldig mye dårligere track-record enn Tesla på papirlanseringer av elbiler som aldri dukker opp. En reell konkurrent for andre enn de som MÅ ha Audi tviler jeg på.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Ronny

Sitat fra: Stig O på lørdag 08. februar 2014, klokken 09:57
Første alvorlige konkurrent til Tesla? Kommer denne tror jeg Tesla kan få problemer, men hvor sannsynlig er det med disse spesifikasjonene?

http://www.tv2.no/underholdning/broom/de-skal-overgaa-tesla-med-luksussuv-4180411.html

Jeg tipper dette er ren politikk, for nå kommer mange som vurderer Tesla til å vente (dvs færre salg på Tesla) Toyota gjorde akkurat det samme for et par år siden, da de kunngjorde at de hadde laget batterier som gikk 10 ganger så langt. Da var det faktisk flere som sa til meg at jeg ikke måtte kjøpe elbil enda...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

SimenT

Det vil komme til et punkt hvor folk ikke tørr og kjøpe en ny og dyr bensinbil pga annenhåndsverdi, og usikkerhet på fremtiden.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Tai

Sitat fra: SimenT på lørdag 08. februar 2014, klokken 11:26
Det vil komme til et punkt hvor folk ikke tørr og kjøpe en ny og dyr bensinbil pga annenhåndsverdi, og usikkerhet på fremtiden.

Det vil komme? Jeg har sagt de siste 2 årene at jeg har kjøpt min siste fossilbil fordi jeg ikke tør å kjøpe gammel teknologi nå som flere fullverdige alternativer er tilgjengelig. Så for meg er dette punktet kommet.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA