Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

JorEl

Lurer på hvordan man har tatt med produksjon og transport av diesel og bensin, når seriøse undersøkelser fra Tyskland/europa, slår fast at elbil er så skittent? Finnes det en mer skitten industri enn petrolium? 100mill oljefat som blir "konsumert" hver dag :-X
Tankbåter og utslipp, er sikkert verre enn alle elbiler til sammen, ja kanskje alle biler.

Dattera har fått seg dieselbil, billig euro4, og jeg var på Biltema for å kjøpe litt digg til bilen. En 200ml-flaske som skulle sikre at det ikke grodde noe i tanken. Det var meget giftig sto det på flaska..
En flaske som skulle rense dyser og dieselpartikkelfilter..mye man kan putte på tanken for at bilen skal bli renere. Kjør det gjennom motoren, da blir alt bedre :-X



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
He-he, eller har de sitt på det tørre med ERG ventilen som kjører eksos inn i innsuget, og dermed er luften som går inn i motoren like bedriten som den som kommer ut...
Etter at vi fikk dieselbil i familien, så skjønner jeg etter en uke med nettsøk, at det er en liten hemmelig industri der ute, som stenger ERG-ventiler og dieselpartikkelfiltere. "Chipping" av motor i mange varianter. Ingen verksteder gjør det, men de fleste har en samarbeidspartner som kan hjelpe :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

#3077
Sitat fra: JorEl på mandag 11. november 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
He-he, eller har de sitt på det tørre med ERG ventilen som kjører eksos inn i innsuget, og dermed er luften som går inn i motoren like bedriten som den som kommer ut...
Etter at vi fikk dieselbil i familien, så skjønner jeg etter en uke med nettsøk, at det er en liten hemmelig industri der ute, som stenger ERG-ventiler og dieselpartikkelfiltere. "Chipping" av motor i mange varianter. Ingen verksteder gjør det, men de fleste har en samarbeidspartner som kan hjelpe :+1:
Rett skal være rett, nå kjører man ikke veldig mye eksos i retur. Hensikten er å tilføre inert gass på innsugssiden for å redusere forbrenningstemperaturen og dermed NOx-utslippet. Så lite som 1% innblanding kan redusere dette med ca 30%, så det er ikke så veldig store mengder man resirkulerer.  EGR-ventilen har ulike åpningsgrader basert på pådrag, temperatur, belastning, turtall osv. Den skal være helt stengt ved flat pedal, og ved kald motor.

Ulempen ved å redusere forbrenningstemperauren slik er mindre effektiv forbrenning, høyere drivstofforbruk, økt dannelse av sotpartikler og i sin tur behov for partikkelfilter. Partikkelfilteret må brennes av når det fylles, noe mange modeller gjør ved å kjøre ekstra diesel inn på utblåsningstakten når prosessen er i gang. Summen er en komplisering av motoren som ikke alltid fungerer i lave temperaturer eller ved småkjøring - og ikke minst høyere CO2-utslipp.

Jeg vet om tilfeller hvor selv merkeverksteder har blokkert egr på slike feilkonstruerte systemer for i det hele tatt hindre at kunden ble stående langs veien med tett partikkefilter for ørtende gang. Da snakker vi biler som er ganske nye, og under garanti. Videre kjenner jeg til at en forhandler omleverte fra diesel til bensinversjon av en nesten ny bil fordi kunden hadde bare småkjøring, og at dette "rensesystemet" rett og slett ikke fungerte til annet enn langkjøring.

Nå er dette riktignok noen år siden, men det illustrerer godt hvor desperat bransjen er etter å holde liv i den døde kua som forbrenningsmotoren er - ihvertfall til personbiler.

o.b.lix

Sitat fra: JorEl på mandag 11. november 2019, klokken 22:53
Lurer på hvordan man har tatt med produksjon og transport av diesel og bensin,

Det trengs store mengder (skitten) strøm når bensin og diesel pumpes opp og raffineres. (ca 1,25kwh pr liter)
Det skjer massiv avdamping av både bensin og diesel under pumping på tankbåter, tankbiler og på bensinstasjonen.
Gassflammene på plattform og raffineri brenner store mengder gass og slipper ut massive mengder co2.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman


geear

Sitat fra: JorEl på mandag 11. november 2019, klokken 22:53
Lurer på hvordan man har tatt med produksjon og transport av diesel og bensin, når seriøse undersøkelser fra Tyskland/europa, slår fast at elbil er så skittent? Finnes det en mer skitten industri enn petrolium? 100mill oljefat som blir "konsumert" hver dag :-X
Tankbåter og utslipp, er sikkert verre enn alle elbiler til sammen, ja kanskje alle biler.

Dattera har fått seg dieselbil, billig euro4, og jeg var på Biltema for å kjøpe litt digg til bilen. En 200ml-flaske som skulle sikre at det ikke grodde noe i tanken. Det var meget giftig sto det på flaska..
En flaske som skulle rense dyser og dieselpartikkelfilter..mye man kan putte på tanken for at bilen skal bli renere. Kjør det gjennom motoren, da blir alt bedre :-X
En av artiklene det refereres ofte til, er en sammenligning med en Golf av noe slag. Der har de på elbilens side brukt hele livssyklusen, mens på fossilbilen har de kun brukt oppgitt utslipp fra eksosrøret. Ingenting fra leteboring, utvinning/produksjon, transport, etc.

Ekofisk-feltet alene står for ca. 900 000 tonn co2 årlig, og da er ikke olja raffinert engang..  :o

JorEl

En annen ting som er "merkelig" er at Tesla har fått mye tyn om koboldt i batterier, pga gruvene i Kongo. Nå er jo Tesla blitt et foregangs-selskap iom at de bruker så lite koboldt i batteriene sine. Alle de andre elbilprodusentene kjøper vel sine batterier fra LG, kanskje samsung(?), så tyske elbilprodusenter er fremdeles "koboldt-skitne". Men trykket på dette koboldt-temaet minsker jo betraktelig når de andre elbilprodusentene møter seg selv i døren. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ventle

Det stemmer. Batteriet i Model 3 har en katode bestående av bare 2.8% kobolt (kilde), mot VW sine som ligger på 12-14%. Batteriene i Model S (og muligens Model X) har katode med 15% kobolt (kilde), og samme kilde sier at Powerwall-batteriene har katode med ca 33% kobolt, mens iPhone-batteriene har katode av helt ren - 100% - kobolt.

Forbrukerelektronikk er altså verstingen, og her gjøres det tilsynelatende svært lite for å redusere problemet. De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...

turfsurf

Sitat fra: ventle på onsdag 13. november 2019, klokken 10:43
De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
Hvor mange iPhone batterier trenger man for å drive en Tesla?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ventle

#3084
Ca 1000 (ganger 6) ;)

Ok, bildet er kanskje litt mer sammensatt enn som så, men husk at det også selges vanvittig mange flere smarttelefoner (og nettbrett og bærbare pc'er) enn elbiler, og allerede nå forbruker Tesla færre tonn med kobolt i året enn det Apple gjør (ikke meningen å henge ut Apple som verre enn andre produsenter av forbrukerelektronikk heller, det var bare Apple som var referert i kildematerialet jeg kom over).

Jeg vet ikke om man kan regne på denne måten på tvers av batterikjemier, men ettersom en Model 3 LR har ca 6000 ganger kapasiteten til en iPhone 11 (drøyt 11 Wh), samtidig som iPhone-batteriet inneholder nesten 36 ganger så mye kobolt i katoden, så burde Model 3-batteriet inneholde like mye kobolt som 168 iPhone 11'er.

Videre, og igjen med forbehold om at dette er riktig måte å regne på, så blir det 1344 gram kobolt i en Model 3 LR (en iPhone inneholder ca 8 gram kobolt). Ganget med 300.000 biler (er det ikke rundt der Model 3-salget ser ut til å ende i år?) gir det 403 tonn kobolt per år - riktignok forutsatt at alle er LR, og det er de jo ikke, så kanskje 350 tonn er riktigere.

Til sammenligning bruker Apple 2000 tonn kobolt bare i iPhone i år - pluss 1750 tonn i iPad'er og 800 tonn i Macbook'er.

Så skal det til slutt sies at selv om Apple er storbrukere av kobolt og ikke har noen umiddelbare planer om å endre på det, så gjør de likevel forsøk på å renvaske supply-kjeden: https://smallcaps.com.au/battery-revolution-apple-cobalt-tesla-lithium/

automat

#3085
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: ventle på onsdag 13. november 2019, klokken 10:43
De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
Hvor mange iPhone batterier trenger man for å drive en Tesla?
Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

We find the defendant (Tesla) - Not Guilty :+1: :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 13. november 2019, klokken 11:20

Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.

Nå lever mine iPhoner tydeligvis lengre enn snittet, typisk 5 år grunnet verdikjeden i huset.

Setter jo ett ganske interessant bilde på hvor mye batteri det er i en elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: JorEl på onsdag 13. november 2019, klokken 11:41
We find the defendant (Tesla) - Not Guilty :+1: :+1:
Tja, de er jo ganske langt fra null enda. Å bli kvitt kobolt i seg selv er jo ikke det viktigste, det som må gjøres er jo å stille krav til leverandørene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. november 2019, klokken 12:31
Sitat fra: automat på onsdag 13. november 2019, klokken 11:20

Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.

Nå lever mine iPhoner tydeligvis lengre enn snittet, typisk 5 år grunnet verdikjeden i huset.

Setter jo ett ganske interessant bilde på hvor mye batteri det er i en elbil.
Regner man 5 år levetid, så blir det 2500 iphonebrukere pr Tesla. Men jeg tror 3 år er nærmere snittet enn 5 år.

Det gir jo også et perspektiv på hvor mye batterier vi forbruker. Hvis en gjennomsnittlig husstand har 10 oppladbare duppeditter med 5 års snittlevetid, med samme batterikapasiteten som en iphone i snitt, så tilsvarer en TMX/TMS 250 husstander batteriforbruk.

Begynn å telle hvor mange telefoner, powerbanker, trådløse headset, smartklokker, laptop'er, batteriverktøy og batterileker dere har i huset folkens.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA