Skrevet av Emne: Konkurrentene sover ikke  (Lest 461889 ganger)

Baldrian

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3060 på: lørdag 09. november 2019, klokken 02:01 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 914
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3061 på: lørdag 09. november 2019, klokken 07:19 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Hva er det som har skapt den forurensede luften da?

Jambo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3062 på: lørdag 09. november 2019, klokken 07:32 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Er ikke dette bare en myte, basert på en artikkel hvor det viser seg at de kun tar hensyn til partikler over en viss størrelse?

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3843
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3063 på: lørdag 09. november 2019, klokken 09:02 »
Hadde det vært sant hadde vi nok hørt mer om det. Og ble den ikke motbevist med en gang, som Jambo sier?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2031
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3064 på: lørdag 09. november 2019, klokken 09:17 »
Dette er selvfølgelig ikke sant. Tror neppe han som skrev dette noen poster lenger opp kan ha vært seriøs.

Hvor skulle all CO2'en og alle partiklene da ha blitt av? Det blir tross alt rundt om 1.5 kg CO2 for hver mil en gjennomsnittlig diesel bil kjører. Så skal det oppbevares i bilen til det kunne deponeres på en måte, eller spaltes noe som krever mye energi.Hadde karbonfangst, deponering, spalting vært så enkelt at en kunne ha det i en bil så hadde nok verden vært særs glad nå. Da hadde vel verden vært reddet.
« Siste redigering: lørdag 09. november 2019, klokken 14:46 av GOS »
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jalla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 158
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3065 på: lørdag 09. november 2019, klokken 10:04 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Hva er det som har skapt den forurensede luften da?

Det er selvsagt et sammensatt problem som alle steder. Trafikk med motorkjøretøy, meget stor utbygging og noe som er spesielt for tiden og New Delhi er:
Store mengder fyrverkeri skytes opp under den hinduistiske lysfestivalen divali, som i år var 27. oktober.
Store bråtebranner rundt byen. Det anslås at 44 prosent av New Delhis luftforurensing skyldes bråtebrann i nærliggende delstater, der bøndene rydder jordene, ifølge The Guardian.

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7101
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3066 på: mandag 11. november 2019, klokken 12:29 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Det sier vel mer om lufta som suges inn enn om selve motoren. Så kan man jo spørre hvor den forurensinga kommer fra i utgangspunktet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1034
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3067 på: mandag 11. november 2019, klokken 16:37 »
He-he, eller har de sitt på det tørre med ERG ventilen som kjører eksos inn i innsuget, og dermed er luften som går inn i motoren like bedriten som den som kommer ut...

Uansett så er slike motorer kun så rene som slitasje og status på sensorer og forringes _betydelig_ over alder. Sier seg selv at en f.eks 17 år gammel bil ikke er like ren som da den var ny. EU regler tilsier at fabrikken ikke har garantiansvar for utslippstall mer enn 5år. Deretter er det eierne som er å klandre, og det er politisk umulig å kassere en 6 år gammel med de økonomiske konsekvensene det er for alminnelige folk, dersom den ikke lenger kan holde EURO 6 nivå. Rimelig overbevist at motorene fortsatt har jukseprogrogrammer, bare mye bedre kamuflert.

Når motoren er slitt og en eller flere sensore er unøyaktige, går den raskt over i standard program uten input fra sensorer, eller slik som golf hybrid som kutter elmotoren under en viss kald temperatur, og da er det som kjent da byer i Norge absolutt trenger eldrift foran fossildrift.

Eller så har bilindustrien oppdatert EU kravene til å tilpasse seg at under 15 grader og over 16 grader, samt over 1100 rpm, så gjelder ikke EURO 6 lenger (litt overdrivet), da Tyskland har 8 av 12 (?) stemmeberettige i disse beslutningsforaene. Bl.a så vedtar de tåpelige kunstige lyder på elbiler selv og hybrid og fossilbiler også er nærmest lydløse i gangfart. Har også forbudt Tesla autopilot i EU på en rekke områder, i håp om at tysk bilindustri skal klare å innhente forspranget Tesla har.
Eller «Tesla vorsprung dur technik» må selvsagt forhindres da Audi skal ha det ordspillet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2253
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3068 på: mandag 11. november 2019, klokken 16:50 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0
2014 Leaf Acenta 24kW 2019 Leaf Tekna 40kW
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1564
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3069 på: mandag 11. november 2019, klokken 17:08 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Dette må du legge til en kilde på  :o :o

Jalla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 158
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3070 på: mandag 11. november 2019, klokken 19:31 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
Du må huske å sende utslippet fra kraftverket som laget strømmen til å lade batteriet inn i garasjen hvor Tesla står. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken garasje jeg skal velge....
65% av strømmen i India kommer fra kull/olje fyrte kraftverk, 22% fra vannkraft, 3% kjernekraft og resten vind osv.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7890
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3071 på: mandag 11. november 2019, klokken 19:37 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
Du må huske å sende utslippet fra kraftverket som laget strømmen til å lade batteriet inn i garasjen hvor Tesla står. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken garasje jeg skal velge....
65% av strømmen i India kommer fra kull/olje fyrte kraftverk, 22% fra vannkraft, 3% kjernekraft og resten vind osv.
Da blir det ganke vått, for ikke å si 100-års flom :o ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Øggen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1252
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3072 på: mandag 11. november 2019, klokken 20:23 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Dette må du legge til en kilde på  :o :o

legg inn søk på Google, så ser du kor han lese vitenskapen sin. Øverste sak.......

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNSv1ih-dK78GYBkUdhg-cV28D6afw%3A1573498699049&ei=S6_JXZjGAuL1qwGqxLuoDQ&q=dieselbiler+mer+milj%C3%B8vennlig+enn+elbil&oq=dieselbiler+mer+milj%C3%B8vennlig+enn+elbil&gs_l=psy-ab.3...45307.62085..62391...5.2..0.149.2706.14j13......0....1..gws-wiz.......0i71j35i304i39j0i8i30j0i8i13i30.Nbhh5n5taOU&ved=0ahUKEwjYl4u46-LlAhXi-ioKHSriDtUQ4dUDCAo&uact=5
P85, pearl white, alle ekstra/u barneseter...     Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......

Vaduz

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 99
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3073 på: mandag 11. november 2019, klokken 20:47 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Det er faktisk det dummeste jeg har lest på dette forumet så langt. Eksos fra biler er dødelig ila 1 time i en lukket garasje. New Delhi har ca 2.5ppm (parts per miilion) CO konsentrasjon. Den reneste forbrenningsmotor du finner har fremdeles 15ppm, altså 6 ganger høyere, og svært få biler oppnår så lav score, og i alle fall ikke på tomgang. Det er faktisk en så latterlig påstand at du ikke trenger empirisk data for å motbevise det. Ville du overnattet i New Delhi 1 natt, eller i en lukket garasje med dieselbilen din på tomgang 1 natt?

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1704
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #3074 på: mandag 11. november 2019, klokken 22:31 »
Har faktisk hørt lignende tidligere, men da gjaldt det NOx. Aner ikke om det kan medføre riktighet.