Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?

Startet av harruz, torsdag 09. mai 2024, klokken 10:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ev6 og Ioniq5 var litt nervøse syntes jeg. Du kunne se på rattet at de småkorrigerer hele tiden og oppleves litt mer svømmende i feltet enn det jeg har eid fra BMW/Mercedes/VW.
Årsaken til at jeg ikke endte med noen av dem var at områdene de var gode på ikke matchet våre ønsker eller behov.

Men ingen merker leverer noe som er best på alt dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Oddaa på torsdag 06. mars 2025, klokken 21:21
Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 17:55VW har kanskje den beste autopiloten, BMW rett bak. Jeg synes ikke EV6 var like god, men det er 3 år siden.
Er VW bedre enn Audi på dette punktet? Har kjørt litt Q4 og opplever den som betydelig dårligere enn iX.
Muligens ID.4  2021 var stort skritt opp fra etron 2019, 2023 ID.4 var enda bedre igjen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Oddaa

Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 23:00
Sitat fra: Oddaa på torsdag 06. mars 2025, klokken 21:21
Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 17:55VW har kanskje den beste autopiloten, BMW rett bak. Jeg synes ikke EV6 var like god, men det er 3 år siden.
Er VW bedre enn Audi på dette punktet? Har kjørt litt Q4 og opplever den som betydelig dårligere enn iX.
Muligens ID.4  2021 var stort skritt opp fra etron 2019, 2023 ID.4 var enda bedre igjen.
Jeg sammenligner med en 2025 Q4. Opplever den som nervøs og med mye korrigering. Men det kan selvsagt være noe med akkurat denne bilen.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

daktari

Sitat fra: Oddaa på fredag 07. mars 2025, klokken 17:59
Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 23:00
Sitat fra: Oddaa på torsdag 06. mars 2025, klokken 21:21
Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 17:55VW har kanskje den beste autopiloten, BMW rett bak. Jeg synes ikke EV6 var like god, men det er 3 år siden.
Er VW bedre enn Audi på dette punktet? Har kjørt litt Q4 og opplever den som betydelig dårligere enn iX.
Muligens ID.4  2021 var stort skritt opp fra etron 2019, 2023 ID.4 var enda bedre igjen.
Jeg sammenligner med en 2025 Q4. Opplever den som nervøs og med mye korrigering. Men det kan selvsagt være noe med akkurat denne bilen.
Neppe bilen din, antagelig systemet. Kan være Audi har satt noe enklere chip inn i bilen enn VW. VW markedsførte spesielt at de oppdaterte til "en lærende Mobileye-chip" i ca.-23.

Selv om bilene har samme tekniske plattform tror jeg det er mye individuelt silo-arbeid innad i Skoda/Audi/VW/Porsche.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

GeirHM

Hei, jeg har ikke vært på elbilforum på en god stund. I går la jeg igjen et spørsmål om erfaring på siden for Xpeng G6. Det førte ikke til noe. Ikke så langt, i alle fall. Er det ingen her, som har bilen? Ingen? Rart!

Jeg skrållet litt bakover i tråden her, men bortsett fra at jeg fikk hyggelige gjensyn med brukeralias'er jeg husker fra gamledager, så det ikke ut til at G6 får så mye oppmerksomhet? Stemmer det? 

Jeg har fått et tilbud på en utgave av G6 til så vidt over 500k inkludert absolutt alt den modellen kan tilby - inkludert både premium vinterhjul og elektrisk hengerfeste i tillegg til markedets aller beste (lengste) garantiordning. Ja, de er sågar villig til å beholde min skammens bil til en innbyttepris jeg kan leve med. Jeg har lovet å fjerne gaffateip over bilmerket. For jeg har fulgt opp Tufte Johansen der.

Og det morsomme var at selger beklaget og sa at ikke all software var oppe og gikk ennå. Jeg så på ham og forsto at jeg ikke kunne fortelle ham at etter ti år og tre biler har jeg alltid hatt vindusviskere i "beta-mode". Han skal tross alt overta min siste nå. Jeg nøyde meg med å forklare at jeg foretrekker biler i konstant programvareutvikling fremfor biler hvor selger på tyskt vis forsikrer om at alt er på plass og at alt vil forbli på samme vis i hele bilens levetid. Slike utsagn er jo gjerne bevis på at du har å gjøre med museumsvoktere.

Men, altså, hadde vært topp med noen ekte bruker-erfaringer! Det skal jo ha vært solgt 245 Xpeng G6 i januar og februar. 


Bomtidelibom

Sitat fra: GeirHM på lørdag 08. mars 2025, klokken 17:10Hei, jeg har ikke vært på elbilforum på en god stund. I går la jeg igjen et spørsmål om erfaring på siden for Xpeng G6. Det førte ikke til noe. Ikke så langt, i alle fall. Er det ingen her, som har bilen? Ingen? Rart!

Jeg skrållet litt bakover i tråden her, men bortsett fra at jeg fikk hyggelige gjensyn med brukeralias'er jeg husker fra gamledager, så det ikke ut til at G6 får så mye oppmerksomhet? Stemmer det? 

Jeg har fått et tilbud på en utgave av G6 til så vidt over 500k inkludert absolutt alt den modellen kan tilby - inkludert både premium vinterhjul og elektrisk hengerfeste i tillegg til markedets aller beste (lengste) garantiordning. Ja, de er sågar villig til å beholde min skammens bil til en innbyttepris jeg kan leve med. Jeg har lovet å fjerne gaffateip over bilmerket. For jeg har fulgt opp Tufte Johansen der.

Og det morsomme var at selger beklaget og sa at ikke all software var oppe og gikk ennå. Jeg så på ham og forsto at jeg ikke kunne fortelle ham at etter ti år og tre biler har jeg alltid hatt vindusviskere i "beta-mode". Han skal tross alt overta min siste nå. Jeg nøyde meg med å forklare at jeg foretrekker biler i konstant programvareutvikling fremfor biler hvor selger på tyskt vis forsikrer om at alt er på plass og at alt vil forbli på samme vis i hele bilens levetid. Slike utsagn er jo gjerne bevis på at du har å gjøre med museumsvoktere.

Men, altså, hadde vært topp med noen ekte bruker-erfaringer! Det skal jo ha vært solgt 245 Xpeng G6 i januar og februar. 



Det er vel sikkert sånn Xpeng G6 owners club på facebook, prøv der!

GeirHM

Takk for tips. :-) Jeg er i ferd med å bli medlem av alt med xpeng på Face, men det er liksom noe eget med dette forumet!

Radial

G6 er litt nisje-produkt, med under 1000 registrerte eksemplarer totalt.

Å være på ett Forum ala dette kan  også noe være noe "gammeldags", og for de som er over snittet interessert i bil, så det er ikke sikkert du finner så mange typiske G6 eiere her enda ihvertfall
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

GeirHM

Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 19:59G6 er litt nisje-produkt, med under 1000 registrerte eksemplarer totalt.

Å være på ett Forum ala dette kan  også noe være noe "gammeldags", og for de som er over snittet interessert i bil, så det er ikke sikkert du finner så mange typiske G6 eiere her enda ihvertfall

Kan ikke la være å kommentere på det jeg oppfatter som en ufrivillig kontradiksjon i det du skriver; altså dette at G6 er "et nisje-produkt" solgt i få eksemplarer så langt og at det dermed ikke er av interesse for forumet "for de med over snittet interesse for bil". Er det ikke omvendt da? At de som har en nærmest patologisk syk interesse for biler med batterier nettopp gir sin febrile tilstand tilkjenne i møte med det som er perifert, sært og nettopp, nisjepreget???

Jeg undres! Er det slik at forumets medlemmer har sluttet å interessere seg for det nye???

En annen mulighet er jo selvfølgelig at vi har å gjøre med en bil som bare er en billig kopi uten fremtid, og det vet den observante Forum deltaker her veldig godt?

Siden jeg er litt rusten og sikkert for lite opplest på batteriverden slik den er nå, har jeg latt meg blende av kinesisk lureri når jeg kjenner en økende fascinasjon for denne såpeformede Kina bilen med lykter det ser som de har stjælt fra den kjipeste designeren til Toyota?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 11. mars 2025, klokken 17:25
Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 19:59G6 er litt nisje-produkt, med under 1000 registrerte eksemplarer totalt.

Å være på ett Forum ala dette kan  også noe være noe "gammeldags", og for de som er over snittet interessert i bil, så det er ikke sikkert du finner så mange typiske G6 eiere her enda ihvertfall

Kan ikke la være å kommentere på det jeg oppfatter som en ufrivillig kontradiksjon i det du skriver; altså dette at G6 er "et nisje-produkt" solgt i få eksemplarer så langt og at det dermed ikke er av interesse for forumet "for de med over snittet interesse for bil". Er det ikke omvendt da? At de som har en nærmest patologisk syk interesse for biler med batterier nettopp gir sin febrile tilstand tilkjenne i møte med det som er perifert, sært og nettopp, nisjepreget???

Jeg undres! Er det slik at forumets medlemmer har sluttet å interessere seg for det nye???

En annen mulighet er jo selvfølgelig at vi har å gjøre med en bil som bare er en billig kopi uten fremtid, og det vet den observante Forum deltaker her veldig godt?

Siden jeg er litt rusten og sikkert for lite opplest på batteriverden slik den er nå, har jeg latt meg blende av kinesisk lureri når jeg kjenner en økende fascinasjon for denne såpeformede Kina bilen med lykter det ser som de har stjælt fra den kjipeste designeren til Toyota?

En kan gjerne si at:
- Dette forumet har nå svært få aktive medlemmer i forhold til f.eks. Facebook-gruppene
- Salget av G6 er 1/80-del av den mest solgte modellen.
Multipliserer en de to faktorene ovenfor vil en se at svært få har erfaring fra G6.

Når det er sagt så kjenner jeg en som har prøvd G6 og var veldig fornøyd. Mer fornøyd enn f.eks. Model Y. Når bilen i tillegg er 170.000 billigere (inkl farge svart og vinterhjul) så følte han det var en no-brainer å velge G6 av de, selv om han skal teste litt flere. Du får og 3% rente på G6 (6% på Model Y).

PS: Det er utgående modell du kjøper. Men den nye som snart kommer ser ut til å få mindre batteri, så sikkert like lurt å kjøpe gammel modell: https://www.drive.com.au/news/2025-xpeng-g6-update-revealed/
Tesla Model Y                         2021-

GeirHM

Tusen takk for lenke, ToWalkor...Die...Drive"! Nyttig info. Min selger sa at det var et lagg på ett år før de fikk denne til Norge. Det er det nok ikke. Men det tilbudet de kjører gjør jo bilen de har nå til en meget godt alternativ, og jeg synes den er overraskende morsom å kjøre! Den jeg får har (visstnok) LiDAR og som din lenke viser et batteri som går marginalt lengre. Men bedre lys og oppgradering knyttet til AI og autostyring er jo noe jeg gjerne skulle ha. Men, livet er for kort til å vente på den perfekte før en kjøper. Det vet jo alle vi Tesla sjåfører, der kan vi trygt si vi ALDRI fikk det vi var forespeilet. Selv skammer jeg meg grundig over at jeg kjøpte det der med FSD himmelen som bare var en liten perleport unna. Det er den fortsatt, men nå kan de ha hele låvedøra for min del. Det er jo tilogmed idioter uten lappen (sentralt i DC) som spjåker rundt med slike nå om dagen,grr...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA