Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en

Startet av Ola_1993, mandag 15. juli 2024, klokken 13:05

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Tusen takk for fantastisk hjelp, alle sammen. Jeg har mulighet til å lade hjemme, ja. Ser mange andre her inne legger seg i segmentet 100-140 tusen fremfor meg som i utgangspunktet tenkte 60-100 tusen. Når jeg ikke er opptatt av modell og utseende, er det likevel lurt å vurdere et prisnivå opp for hva som er økonomisk gunstig i lengden? Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev. Eller er det først og fremst for de som har interesse og sans for konkrete modeller og looks?
Nyere bil er alltids bedre enn eldre bil, om de er tatt vare på tilsvarende godt! Men det blir alltids en vurdering på kost/nytte og fare for fremtidige utgifter, hvor man skal legge grensen.

Nyere biler har gjerne og lengre rekkevidde pga større batteri, varmepumpe, bedre aerodynamikk etc. Og ladefart på både AC (hjemmelading) og DC (hurtig/lynlading) vil kunne være bedre. Kjekt når man finner ut at man vil dra lengre enn hva bilen opprinnelig var tiltenkt.

Men til det bruket du har satt, så er det bare å anbefale en bil som går helst dobbelt av rekkeviddekravet ditt, fordi kortrekkevidde-elbiler gjerne og taper fort opp mot 50 % om vinteren.

Og de har gjerne allerede endel tapt rekkevidde fordi lite batteri med dårligere beskyttelse enn moderne elbilbatterier, også betyr at de mest sannsynlig er mye fulladet. Det er og noe som går ut over rekkevidden om sommeren. Og det får du altså dobbelt opp om vinteren.

Utover det, så er det vel bare det med Zoe og hjemmelading dersom du har IT eller TT-nett hjemme, som fordrer en dyrere installasjon enn om du har TN-nett eller velger en av de andre.

Uansett, de bilene du selv nevnte, er tross alt enkle teknisk sett og relativt driftssikre, og burde ikke komme noen store overraskelser om ikke du er veldig uheldig!

Lykke til med bilvalget!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#16
Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev. Eller er det først og fremst for de som har interesse og sans for konkrete modeller og looks?
i3 har stort sett vært en driftssikker bil, og hvor du slipper unna rustproblematikk på karosseriet som på tilsvarende gammel bil. I løpet av 8 år har min kun trengt bytte av bremser/dekk (dvs normal slitasje).

Det finnes noen svakhetspunkter som du bør være obs på. Wisely har laget noen gode videoer på dette (de har generelt mye bra i3-info på kanalen sin, men også en del andre elbiler).
https://www.youtube.com/watch?v=eIzpS1p0WL0
https://www.youtube.com/watch?v=8IpJp_acGUw
https://www.youtube.com/watch?v=511qIB0n59Q
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig-Arne

Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.

F.eks denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=361030554

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev.
Ja i3 er bang for the buck :+1: den føles svært god å kjøre. Litt trekk vinters tid med de tynne dekkene men ellers terningkast 6

automat

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:14Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.



Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stig-Arne

Sitat fra: automat på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:42
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:14Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.



Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?

Er rettet opp i 30 kWh versjonen. Og mange biler med 27 kWh fikk byttet til 30 kWh på garanti

Orbit

Det har vært mye frem og tilbake med tilbakekalling (eller ikke) av 30 kWh-batteriene på Soul i USA/Canada. Er det andre batterier her, eller er dette avklart på norske biler?

https://www.youtube.com/watch?v=cNouKfOHnBA
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

egleh

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 21:27
Sitat fra: automat på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:42Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?
Er rettet opp i 30 kWh versjonen. Og mange biler med 27 kWh fikk byttet til 30 kWh på garanti
var ikke problemet med første generasjon esoul at luftkjølingen ikke fikk ned temperaturen likt på alle battericellene slik at de varmeste cellene ble ødelagt relativt tidlig? så vidt jeg forstår er det  vannkjøling ala det andre generasjon esoul fikk som er beste medisin for dette, alternativt å ha en batteristyring ala vw som tapper strøm jevnt fra alle celler samtidig for å unngå oppheting. luftkjølte e-up, e-golf etc har jo ikke hatt mye trøbbel med oppheting.

Elbil er bedre enn sex

Gammel elbil til 60-100k kr = risikoprosjekt, og du får vel noen gamle og lurvete e-up, Leaf, Imiev/iOn/C-zero og Soul for de pengene, med enda kortere rekkevidde enn den korte opprinnelige rekkevidda. Drittbiler alle som en på hver sin måte.
Ioniq 2017-2019 til rundt 100k er en langt bedre bil enn de nevnte selv med mange påløpte km.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA