Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil til familie på 4 till ca/under 400k

Startet av jakoel, onsdag 10. juli 2024, klokken 10:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 17:38Du har mange forskjellige biler selv, og har vel sett dette selv på innsiden av forskjerm og dørene?
Hadde de medbrakte skvettlappene på vår Made In USA TM3, og da var det ikke noe problem.

Slitasje på lakk på nederste del av kanalene fikk vi dog, men det gjelder alle biler vi har hatt med lakkering helt ned, og må beskyttes av PPF hvis man kjører mye på grus.  Samme med hjulbuer, de må beskyttes av folie.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:23
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 17:38Du har mange forskjellige biler selv, og har vel sett dette selv på innsiden av forskjerm og dørene?
Hadde de medbrakte skvettlappene på vår Made In USA TM3, og da var det ikke noe problem.

Slitasje på lakk på nederste del av kanalene fikk vi dog, men det gjelder alle biler vi har hatt med lakkering helt ned, og må beskyttes av PPF hvis man kjører mye på grus.  Samme med hjulbuer, de må beskyttes av folie.
Nyttig info det. Jeg tenkte på fasene på dørene, dvs. der blekket er brettet inn på innsiden.
På min Model 3 2021 var disse åpne sprekker med litt maling ujevnt fordelt. På ID.4 er de fuget/sveiset. På iX er det så jevnt som de slipte sveisene på en gammel Cannondale.

Disse sprekkene på Model 3 (og Y) ser man på 2024 3ern også, og de vil samle saltvann og fukt. Spesielt de nederst på innsid3n av dørene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#17
Sitat fra: jakoel på onsdag 10. juli 2024, klokken 10:27Hei

Vi er en familie på fire (2 voksne + to barn under 4 år) som skal ha vår første elbil.

Bruk: pendling til jobb. Ca 12km hver vei. Turer i helgene. 1-2 lengre ferieturer i året.

Budsjett: ca 400k

Ønsker:
- min 400km rekkevidde
- Helst ikke eldre enn 2022
- Gjerne brukt men med lav km (sub 40k)

Har sett mye på nye Kia Niro (2023-2024) som ligger til mellom 350-410k på finn. Så å si alle her er bruktimporterte, selv om det er Møller eller BOs som selger. Hva går dette i?

Ønsker gjerne forslag til «mer bil for pengene» enn feks. nye Kia Niro. Lest litt mellom linjene her at disse er vanskeligsolgte ++.

Finnes det noen klart bedre kjøp?

Ser det ligger endel facelift e-Niro til rett rundt 400k.
Antagelig er dette  biler  som har fått store subsidier lokalt men aldri solgt til kunder, slik at importørene shipper disse seg i mellom. Antagelig ganske trygt.

Etter min forståelse så er plattformen til Kia/Hyundai ganske trygg teknisk. Samtidig er ikke 64 kWh så mye, og ladefarten er ganske svak i 2024.
En 2023 ID.4, med 3.7 sw, vil lade mye raskere, ikke bruke mer, ha teoretisk 13 kWh ekstra og mer plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverin på onsdag 10. juli 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Moas på onsdag 10. juli 2024, klokken 14:12Vi bruker en tm3 rwd som familiefrakter. De koster fra 325k kr+ som ny. Da slipper du svindyre tulleservicer på Kia hos BOS også. Går du for den eldre Y utgaven med litt kortere rekkevidde så får du en høyere og mer "stutt" bil. Anbefaler prøvekjøring hvis dere er i tvil.

Mest sannsynlig er forsikringen på Niroen billigere, slik at service+forsikring er i nærheten av kun forsikring på Model 3-en ;)

Slik er det hos mitt forsikringsselskap i hvertfall; årlig service+forsikring på Subaruen er billigere enn kun forsikring på Teslaen.

Jeg betaler 3075 kroner mer i året i forsikring  for min 2021 Tesla Model Y enn min 2019 Kia e-Niro. Så det utgjør en del det. Husker ikke hva jeg betalte for Model 3.

Ser at service hos BOS er et par tusen billigere for en 2019 e-Niro enn en nyere Niro EV. Vet ikke hvorfor.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA