Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan påvirke tesla

Startet av kjølholdt, fredag 07. desember 2012, klokken 10:34

« forrige - neste »

Rio

Ja, en ting til: 8 villaer med 63 A sikringer trekker "aldri" 63 A samtidig, alle sammen.

En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:19
En leilighet har gjerne 230 V 35 A = 8 kW.

Et stort hus har gjerne 230 V 63 A = 14,5 kW.

120 kW er altså ca 15 leiligheter, eller 8 store hus. Det er ikke noe man bare "har liggende" overalt.

De minste 11 kV trafoene er 50 kVA (nesten kW), selv om rundt 300 kVA er mer vanlig.

Enfase ja. De aller fleste her har trefase. Jeg har 3x63A, noe som gir 25kW maks. Sjelden jeg trekker noe mer enn 12kW dog. Så en slik er kanskje lik 10-12 eneboliger i snitt ?

De som har 400V og 3x63A kan hente ut 43kW.

Tesla bruker 11kV 500kVA-trafoer på sine større SuperCharger sites i USA. Det er da de som kan lade 6 biler samtidig, fordelt på 3 ladere á 120kW. 300kVA holder da fint til 2 ladere/4 biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

120kW er ikke mer enn 2 vanlige hurtigladere, ikke all verden i industrisammenheng. Men det er klart denne infrastrukturen er ikke gratis. Men antagelig en god del rimligere enn 2 ladestasjoner for trillinger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: kjølholdt på fredag 07. desember 2012, klokken 10:34
Noen gode forslag på hvordan vi best kan påvirke tesla til å sette opp 10 hurtigladere i norge slik at mam dekker hele landet.
Vi kan jo sende de x antall e poster om dette, i tillegg si at vi har kjøpe kraft nok til å betale ved hurtig lading. hvordan få de til å innse at dette er lurt å gjøre for de.????
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A


jkirkebo

Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21

Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Det tror jeg nok du kan glemme. Da måtte de gjort større endringer på bilen, bl.a flyttet hele ladeinntaket og alle medfølgende kabler. 43kW AC kan du også glemme så lenge bilen leveres med 10kW eller 20kW lader.

Tesla har allerede brukt større summer på å utvikle sin egen løsning, nå venter vi bare på teknisk info om den. Kanskje vi får 230V 3-fase lading også ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

En hurtiglader vil i 95% av tilfellene kreve en egen kabel fra nærmeste trafo.
Det dimensjoneres etter et gitt forbruk på hvor mange som er tilknyttet og det er ikke store reserve kapasiteten.

Typisk brukes TFXP Kabel AL 4 X 50 AFV.  Det går 400 V og den har maks belastning på 180A hvis den ligger som jordkabel, hvis den ligger i trekkerør er kapasiteten vesentlig mindre pga varmeutvikling.
Dette skal rekke til 8 husstander. Sier seg selv det ikke går med en hurtiglader på 120kw der.

JohanH

Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A

Jeg er uenig. Den der pluggen er på en måte logisk, men akk så stygg og bulkete den er. Det er jo en Mennekeskontakt m/ signalplugger og en separat DC kontakt hengende i underkant. Tesla har jo allerede vist hvordan de klarer å bruke de samme kontatene til såvel AC som DC ladning i en estetisk og funksjonell plugg, så jeg er overbevist om at de vil klare å gjøre det samme med en 3-fase løsning (men den må da ha mer enn 2 ordentlige kontakter, i tillegg til signaleringsplugger).

Lanber

Husk at en EL bil bruker strøm på en måte strømnettet vårt ikke er lagd for.

Selvsagt kan det bygges om og du kan få en egen kabel inn til huset ditt. Kjent EL bil figur i Bergen med NiCd Kangoo har gjort det får å kunne lade med 22kw.
Anleggsbidraget kan fort bli flere 100.000,-

Knut Øygard

Jeg håper virkelig at det plasseres ut hurtigladere slik at det går an å komme seg rundt i hele Sør-Norge. Det bør gå an å kjøre f. eks. Oslo-Bergen, Stavanger-Trondheim, Kristiansand-Ålesund både sommer og vinter uten overnatting. Da trengs det slik jeg ser det 10-15 ladere. Jeg har prøvd å legge dem inn i et kart:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=209040945113768023275.0004ceee93bc104417904

Ut fra mine behov er det 4 plasseringer som er spesielt viktige: 1: Odda/Seljestad/Røldal, 2: Otta, 3: Haukeligrend eller Åmot, 4: Gol
Det finnes et kart der alle kan legge inn sine ønskede hurtigladelokasjoner:
http://www.zeemaps.com/map?group=339139

Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:33
En hurtiglader vil i 95% av tilfellene kreve en egen kabel fra nærmeste trafo.
Det dimensjoneres etter et gitt forbruk på hvor mange som er tilknyttet og det er ikke store reserve kapasiteten.

Typisk brukes TFXP Kabel AL 4 X 50 AFV.  Det går 400 V og den har maks belastning på 180A hvis den ligger som jordkabel, hvis den ligger i trekkerør er kapasiteten vesentlig mindre pga varmeutvikling.
Dette skal rekke til 8 husstander. Sier seg selv det ikke går med en hurtiglader på 120kw der.
I de fleste tilfeller vil jeg anta at der det skal settes opp 2-4 hurtigladere (240-480 kW) så vil Tesla koble seg på 11 kV nettet, med egen trafo. Da er det viktig at stedene der det settes opp hurtigladere er nært 11 kV nettet, slik at man får minimert avstanden man må trekke kabler.

Men det er enda viktigere at hurtigladerne er plassert på riktige steder, altså steder man ikke har noe imot å stoppe 30-45 minutter. Kostnader må komme i andre rekke - det er viktigere at folk ser at hurtigladenettet fungerer og er ikke upraktisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

#25
Sitat fra: JohanH på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:35
Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A

Jeg er uenig. Den der pluggen er på en måte logisk, men akk så stygg og bulkete den er. Det er jo en Mennekeskontakt m/ signalplugger og en separat DC kontakt hengende i underkant. Tesla har jo allerede vist hvordan de klarer å bruke de samme kontatene til såvel AC som DC ladning i en estetisk og funksjonell plugg, så jeg er overbevist om at de vil klare å gjøre det samme med en 3-fase løsning (men den må da ha mer enn 2 ordentlige kontakter, i tillegg til signaleringsplugger).
All kudos til Tesla for å ha utviklet en fantastisk bil, men det er tull å ikke innrette seg etter standarder, når de nå endelig er klare. Alle som vil kjøpe eller selge elbiler vil ha fordeler av at en enes om en standard kontakt. Ideelt sett burde den ta både DC og AC 3 fase IT/TN og tåle 1000V/400A ,være lekker/funksjonell/sikker. Men det må bli noen kompromier, og utseende på kontakten er bak et lokk, så jeg fatter ikke at det skal være noe argument for Tesla. Utseende og størrelse på en løs 22kw ac Mennekes kabel uten DC er bra, og den vil Tesla uansett levere med. Tyskland har over 700 22kw Mennekes ladepunkter.




Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:38
Husk at en EL bil bruker strøm på en måte strømnettet vårt ikke er lagd for.

Selvsagt kan det bygges om og du kan få en egen kabel inn til huset ditt. Kjent EL bil figur i Bergen med NiCd Kangoo har gjort det får å kunne lade med 22kw.
Anleggsbidraget kan fort bli flere 100.000,-


Strømnettet blir garantert tilpasset behov, også i fremtiden. Hafslund og statnett har bl.a. startet et langsiktig samarbeidsprosjekt rundt utbedring av strømnettet, så jeg ville ikke bekymret meg for om strømnettet klarer den rolige veksten av elbiler vi har her i Norge. En elbil vil dra opp forbruket til hver enkelt husstand med rundt 4-6000kWh per år. Monter varmepumpe, så er fort merforbruket ujevnet bare der :)

Men du tenkte kanskje i hovedsak på hurtigladerne? Nye trafoer kan settes opp i nærheten av ladestasjon, evt. legges hurtigladerne på punkter hvor god infrastruktur allerede er på plass. Sammenlignet med distribusjon av fossilt drivstoff (grave ned enorme tanker, frakte drivstoffet på veiene i tankbiler...) er utbygging av hurtigladere en minimal utfordring!
Skulle alt være håpløst med infrastruktur kan man alltids bygge hurtigladere med batteribanker som lades jevnt gjennom døgnet og fjerner toppene.

Men ladingen av elbiler vil i all hovedsak foregå hjemme i moderat tempo. Behovet for å besøke hurtigladere er antakelig bare 10-20% av fossilbilens behov for besøk av bensinstasjoner.

For øvrig lurer jeg veldig på hvorfor man skulle ønske 22kW ladeeffekt hjemme. Med 400V og 63a hovedsikring har du tilgang til drøye 25kW enfas effekt, eller 43kW trefas (om jeg har forstått rett), men jeg kan ikke tenke meg jeg noensinne skulle ha beov for mer enn 5-10kW ladeeffekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:22
En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Den kan gjøre det, men Model S lader ikke med mer enn 90kW.

Erfaringene jeg har lest viser at bilen lader med ca 90kW fra 0-50% SOC, deretter med rundt 50kW fra 50-80%, fra 80-90 med rundt 30-35kW og fra 90-100 vet jeg ikke. Dette er anslag ut fra folks tidsbruk og erfaringer, og må tas med en klype salt!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 08:50
Med 400V og 63a hovedsikring har du tilgang til drøye 25kW enfas effekt, eller 43kW trefas (om jeg har forstått rett), men jeg kan ikke tenke meg jeg noensinne skulle ha beov for mer enn 5-10kW ladeeffekt.

Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V. 25kW kan hentes ut som "tofase", dvs. to ledere med 400V mellom (koblet fase-fase istedenfor fase-nøytral som på 230V). I Norge er det svært uvanlig med 400V enfase utstyr, dog brukes noe i Sverige (varmeovner og induksjonstopper er det jeg kommer på i farten).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 08:54
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:22
En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Den kan gjøre det, men Model S lader ikke med mer enn 90kW.

Erfaringene jeg har lest viser at bilen lader med ca 90kW fra 0-50% SOC, deretter med rundt 50kW fra 50-80%, fra 80-90 med rundt 30-35kW og fra 90-100 vet jeg ikke. Dette er anslag ut fra folks tidsbruk og erfaringer, og må tas med en klype salt!

Teslas hurtigladere er på 120kW men kan lade to biler samtidig. Maks effekt for en bil er 90kW. Kobles det på to biler samtidig vil den trekke 120kW kontinuerlig i en lengre periode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA