Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla Owners Club => Emne startet av: kjølholdt på fredag 07. desember 2012, klokken 10:34

Tittel: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: kjølholdtfredag 07. desember 2012, klokken 10:34
Noen gode forslag på hvordan vi best kan påvirke tesla til å sette opp 10 hurtigladere i norge slik at mam dekker hele landet.
Vi kan jo sende de x antall e poster om dette, i tillegg si at vi har kjøpe kraft nok til å betale ved hurtig lading. hvordan få de til å innse at dette er lurt å gjøre for de.????
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: laumbfredag 07. desember 2012, klokken 11:10
Hvis hver nordmann med S i snitt lader 50kwt med hurtiglader 20x i året, i 8 år - og det koster 4kr/kwh, så blir det en utgift på 32'000kr over 8 år / bil.
Dette er mer enn de $2000 de tar for å tillate supercharging i USA. Dobbelt så mye faktisk. Trekk fra kostnader (ren gjetting på 50% mtp. infrastruktur og strøm), så sitter de vel i praksis igjen med $2000 i fortjeneste de første 8 årene. De tjener penger først om 8 år på prosjektet... Da er det ikke sikkert det er interessant for dem, siden infrastrukturen er nedbetalt, og nye eiere av nyere modeller legger penger rett i lomma dems allerede. Alternativt kan vi holde oss til "standard aktiveringsavgift" for å få SC "på kjøpet", slik at de har pengene up-front til å etablere dem uten å sette seg i gjeld.

Så kan de heller åpne for SC for de som ikke kjøper det ved bestilling senere - enten ved å gi lavere hastighet, eller ved å ta betalt / kwt.

Jeg tror en videreføring av dagens løsning er best, at man betaler i forkant for tilgang - også heller satse på/mase på Tesla om at vi vil ha 10 stk, om vi finner taktiske steder å sette dem. Rett og slett ikke fortelle dem, i første omgang, at vi er interessert i å betale per kwt.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: JohanHfredag 07. desember 2012, klokken 15:40
For det første viser det seg at Tesla lytter til sine (fremtidige) kunder. Et veldig konkret eksemple er jo hvordan en fyr fra Nederland ("Widoh") på teslamotorsclub.com lage et slags "rapport" om behovet for og muligheter for 3-fase ladning, fikk mange medlemmer å "skrive under" på dette, fikk sendt over det hele til Tesla og blev etterhvert offisielt takket av George Blankenship:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/4941-Future-Charging-for-Model-S-1-phase-or-3-phase/page14?p=120317&viewfull=1#post120317 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/4941-Future-Charging-for-Model-S-1-phase-or-3-phase/page14?p=120317&viewfull=1#post120317)



Når det gjelder plassering av Superchargers begynte jeg litt for noen mndr. siden å tenke litt på dette og lekte litt med å sette ut plasseringer på et Google kart. Lenken til dette kart er:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=214803067037736584081.0004c9d5d858ec2cbd8cd (http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=214803067037736584081.0004c9d5d858ec2cbd8cd)Den som har lyst må gjerne gå inn på det, det er redigertbart av alle og enhver.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Per Magnusfredag 07. desember 2012, klokken 19:59
Fikk ikke helt til å redigere i kartet.. Tips? Har noen ideer om hvor Superchargere bør settes opp  :D

Ellers forsøker jeg å være aktiv overfor Tesla ved å skrive e-post der det fremheves hvor viktig ladeinfrastruktur er for kjøpere av el-bil (Model S for min del). Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
Tittel: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: JohanHfredag 07. desember 2012, klokken 20:19
I USA er det ingen tegn til at Tesla gjennomfører dette sammen med noen andre, virker som Tesla tar hele kostnaden selv men styrer da også selvfølgelig plassering, bruk osv. helt selve. Blir spennende å se om det blir slik de gjør også her i Europa.

Når det gjelder kartet vet jeg ikke. Jeg klikket på "anyone can edit" men virket vel ikke da... Lag ditt eget! Så kan vi sammenligne senere og hvis mange gjør det vil vi jo etterhvert finne steder det er "konsensus" om bør ha supercharger.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Per Magnusfredag 07. desember 2012, klokken 20:55
Enig i at det ser ut til at Tesla ønsker å gjennomføre utbyggingen på egenhånd. Men ser ikke bort fra at også andre aktører kan tilby lading til Tesla kunder, noe som også vil være positivt for Tesla. Det avgjørende er at det faktisk blir bygget ut infrastruktur for å fjerne rekkeviddeangst og øke fleksibiliteten for folk i farta.

Skal se om jeg ikke får laget meg et eget kart selv om det beste hadde vært å hatt ett kart der vi legger inn ønskede spotter for superchargere.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.hfredag 07. desember 2012, klokken 21:29
Sitat fra: Per Magnus på fredag 07. desember 2012, klokken 19:59
....Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
For å si det sånn, jeg vet at det finnes reservasjonsholdere blant folk som jobber med utbygging av infrastruktur for elbiler, så det kommer nok flere superladere for Model S i Norge  ;)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Per Magnusfredag 07. desember 2012, klokken 22:10
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2012, klokken 21:29
Sitat fra: Per Magnus på fredag 07. desember 2012, klokken 19:59
....Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
For å si det sånn, jeg vet at det finnes reservasjonsholdere blant folk som jobber med utbygging av infrastruktur for elbiler, så det kommer nok flere superladere for Model S i Norge  ;)

Fin kombo det  ;)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Griffellørdag 08. desember 2012, klokken 00:28
Sitat fra: JohanH på fredag 07. desember 2012, klokken 20:19
I USA er det ingen tegn til at Tesla gjennomfører dette sammen med noen andre, virker som Tesla tar hele kostnaden selv men styrer da også selvfølgelig plassering, bruk osv. helt selve. Blir spennende å se om det blir slik de gjør også her i Europa.

Når det gjelder kartet vet jeg ikke. Jeg klikket på "anyone can edit" men virket vel ikke da... Lag ditt eget! Så kan vi sammenligne senere og hvis mange gjør det vil vi jo etterhvert finne steder det er "konsensus" om bør ha supercharger.
I sammarbeid med Solar City (som forøvrig har samme styreforman som Tesla), men husk at solforholdene i California hvor de starter med denne utbyggingen er ganske ulik solforhold i Norge (Særlig i Desember og Januar) dessuten har det ikke samme reklameffekt i Norge at strømmen til elbilene kommer fra egenprodusert solkraft, og ikke fra det lokale kullkraftverket. På grunn av konsesjoner etc. må det nok bli i sammarbeid med Norske strøm og nettleverandører.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Oreolørdag 08. desember 2012, klokken 11:48
Diverse veikroer og typiske stoppesteder langs transport etappene bør kjenne sin besøkelsestid å selv ta iniativ til å sette opp hurtigladere, for å ikke snakke om bensinstasjoner. F.eks. ville jeg som veikroeier kontaktet Tesla og tilbudt dem å sette opp en SC på min tomt for å tiltrekke meg fremtidige kunder.
Selv har jeg tipset en bensin stasjon på Valslag (63.49367º N, 9.27005º Ø
63° 29' 37.2"N, 9° 16' 12.2"Ø, WGS84) i Snillfjord kommune at de burde sjekket om de kunne sette opp en hurtiglader for elbiler. Da villle de sannsynligvis fått besøk av flere elbilister på vei til Hitra/Frøya. Jeg ble møtt med en kald skulder og en kommentar om at en fikk nå se hvor mange elblier som kom på veiene først. Typisk høna og egget problematikk.

Tror frykten hos diverse kroinnehavere/bensinstasjoner er at dette vil koste dem flesk og føre til relativt lite inntjening. Om Tesla/div. kraftselskap står for utbyggingen trenger det ikke koste de som stiller med tomt noe særlig.

Jeg vet gankse lite om hvordan dette vil kunne skje i praksis da, og det kan hende faktorer jeg overhodet ikke kjenner til spiller inn?
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Riolørdag 08. desember 2012, klokken 12:13
Husk at ladestasjoner må legges et sted hvor det er minst 100 kW (= mye strøm) tilgjengelig, som er ubrukt.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkebolørdag 08. desember 2012, klokken 13:14
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 12:13
Husk at ladestasjoner må legges et sted hvor det er minst 100 kW (= mye strøm) tilgjengelig, som er ubrukt.

Minst 120kW for Tesla sine da hver hurtiglader har 12*10kW ladere og støtter 2 biler med inntil 90kW per bil. En god løsning som gjør at man får fordelt ressursene bedre. Ulempen er at det går litt tregere om to biler kommer på samme tidspunkt.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Griffellørdag 08. desember 2012, klokken 15:06
120kW er mye i en privatbolig, men relativt beskjedent i andre sammenhenger.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Griffellørdag 08. desember 2012, klokken 16:00
Sitat fra: Oreo på lørdag 08. desember 2012, klokken 11:48
Da villle de sannsynligvis fått besøk av flere elbilister på vei til Hitra/Frøya.
Husk på at lading av elbil tar en 30 minutters tid. Da blir det begrenset hvor mange kunder den kan trekke daglig, og kommer du som nr.3 er det en time å vente på tur. Skal en tro at en får ladet innen rimlig tid må det være en del overkapasitet før en legger turen innom. Jeg forstår skepsisen i forhold til lønnsom investering.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Riolørdag 08. desember 2012, klokken 16:19
En leilighet har gjerne 230 V 35 A = 8 kW.

Et stort hus har gjerne 230 V 63 A = 14,5 kW.

120 kW er altså ca 15 leiligheter, eller 8 store hus. Det er ikke noe man bare "har liggende" overalt.

De minste 11 kV trafoene er 50 kVA (nesten kW), selv om rundt 300 kVA er mer vanlig.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Riolørdag 08. desember 2012, klokken 16:22
Ja, en ting til: 8 villaer med 63 A sikringer trekker "aldri" 63 A samtidig, alle sammen.

En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkebolørdag 08. desember 2012, klokken 16:57
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:19
En leilighet har gjerne 230 V 35 A = 8 kW.

Et stort hus har gjerne 230 V 63 A = 14,5 kW.

120 kW er altså ca 15 leiligheter, eller 8 store hus. Det er ikke noe man bare "har liggende" overalt.

De minste 11 kV trafoene er 50 kVA (nesten kW), selv om rundt 300 kVA er mer vanlig.

Enfase ja. De aller fleste her har trefase. Jeg har 3x63A, noe som gir 25kW maks. Sjelden jeg trekker noe mer enn 12kW dog. Så en slik er kanskje lik 10-12 eneboliger i snitt ?

De som har 400V og 3x63A kan hente ut 43kW.

Tesla bruker 11kV 500kVA-trafoer på sine større SuperCharger sites i USA. Det er da de som kan lade 6 biler samtidig, fordelt på 3 ladere á 120kW. 300kVA holder da fint til 2 ladere/4 biler.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Griffellørdag 08. desember 2012, klokken 17:15
120kW er ikke mer enn 2 vanlige hurtigladere, ikke all verden i industrisammenheng. Men det er klart denne infrastrukturen er ikke gratis. Men antagelig en god del rimligere enn 2 ladestasjoner for trillinger.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: fluxtirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
Sitat fra: kjølholdt på fredag 07. desember 2012, klokken 10:34
Noen gode forslag på hvordan vi best kan påvirke tesla til å sette opp 10 hurtigladere i norge slik at mam dekker hele landet.
Vi kan jo sende de x antall e poster om dette, i tillegg si at vi har kjøpe kraft nok til å betale ved hurtig lading. hvordan få de til å innse at dette er lurt å gjøre for de.????
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A

(http://www.phoenixcontact.com/assets/images_ed/global/web_content/pic_con_a_0047557_int.jpg)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 02:06
Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21

Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Det tror jeg nok du kan glemme. Da måtte de gjort større endringer på bilen, bl.a flyttet hele ladeinntaket og alle medfølgende kabler. 43kW AC kan du også glemme så lenge bilen leveres med 10kW eller 20kW lader.

Tesla har allerede brukt større summer på å utvikle sin egen løsning, nå venter vi bare på teknisk info om den. Kanskje vi får 230V 3-fase lading også ?
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Lanberonsdag 09. januar 2013, klokken 07:33
En hurtiglader vil i 95% av tilfellene kreve en egen kabel fra nærmeste trafo.
Det dimensjoneres etter et gitt forbruk på hvor mange som er tilknyttet og det er ikke store reserve kapasiteten.

Typisk brukes TFXP Kabel AL 4 X 50 AFV.  Det går 400 V og den har maks belastning på 180A hvis den ligger som jordkabel, hvis den ligger i trekkerør er kapasiteten vesentlig mindre pga varmeutvikling.
Dette skal rekke til 8 husstander. Sier seg selv det ikke går med en hurtiglader på 120kw der.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: JohanHonsdag 09. januar 2013, klokken 07:35
Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A

Jeg er uenig. Den der pluggen er på en måte logisk, men akk så stygg og bulkete den er. Det er jo en Mennekeskontakt m/ signalplugger og en separat DC kontakt hengende i underkant. Tesla har jo allerede vist hvordan de klarer å bruke de samme kontatene til såvel AC som DC ladning i en estetisk og funksjonell plugg, så jeg er overbevist om at de vil klare å gjøre det samme med en 3-fase løsning (men den må da ha mer enn 2 ordentlige kontakter, i tillegg til signaleringsplugger).
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Lanberonsdag 09. januar 2013, klokken 07:38
Husk at en EL bil bruker strøm på en måte strømnettet vårt ikke er lagd for.

Selvsagt kan det bygges om og du kan få en egen kabel inn til huset ditt. Kjent EL bil figur i Bergen med NiCd Kangoo har gjort det får å kunne lade med 22kw.
Anleggsbidraget kan fort bli flere 100.000,-
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Knut Øygardonsdag 09. januar 2013, klokken 08:38
Jeg håper virkelig at det plasseres ut hurtigladere slik at det går an å komme seg rundt i hele Sør-Norge. Det bør gå an å kjøre f. eks. Oslo-Bergen, Stavanger-Trondheim, Kristiansand-Ålesund både sommer og vinter uten overnatting. Da trengs det slik jeg ser det 10-15 ladere. Jeg har prøvd å legge dem inn i et kart:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=209040945113768023275.0004ceee93bc104417904

Ut fra mine behov er det 4 plasseringer som er spesielt viktige: 1: Odda/Seljestad/Røldal, 2: Otta, 3: Haukeligrend eller Åmot, 4: Gol
Det finnes et kart der alle kan legge inn sine ønskede hurtigladelokasjoner:
http://www.zeemaps.com/map?group=339139

Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 08:41
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:33
En hurtiglader vil i 95% av tilfellene kreve en egen kabel fra nærmeste trafo.
Det dimensjoneres etter et gitt forbruk på hvor mange som er tilknyttet og det er ikke store reserve kapasiteten.

Typisk brukes TFXP Kabel AL 4 X 50 AFV.  Det går 400 V og den har maks belastning på 180A hvis den ligger som jordkabel, hvis den ligger i trekkerør er kapasiteten vesentlig mindre pga varmeutvikling.
Dette skal rekke til 8 husstander. Sier seg selv det ikke går med en hurtiglader på 120kw der.
I de fleste tilfeller vil jeg anta at der det skal settes opp 2-4 hurtigladere (240-480 kW) så vil Tesla koble seg på 11 kV nettet, med egen trafo. Da er det viktig at stedene der det settes opp hurtigladere er nært 11 kV nettet, slik at man får minimert avstanden man må trekke kabler.

Men det er enda viktigere at hurtigladerne er plassert på riktige steder, altså steder man ikke har noe imot å stoppe 30-45 minutter. Kostnader må komme i andre rekke - det er viktigere at folk ser at hurtigladenettet fungerer og er ikke upraktisk.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: fluxonsdag 09. januar 2013, klokken 08:49
Sitat fra: JohanH på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:35
Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
Send heller epost og be Tesla å endre sin kontakt på model S eu modeller til den nye DC combined charging (iec 62196-3 100KW). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader, eller med 43 KW AC. Dagens Chademo hurtigladepunkter kan bygges ut/om til å støtte denne standarden.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A

Jeg er uenig. Den der pluggen er på en måte logisk, men akk så stygg og bulkete den er. Det er jo en Mennekeskontakt m/ signalplugger og en separat DC kontakt hengende i underkant. Tesla har jo allerede vist hvordan de klarer å bruke de samme kontatene til såvel AC som DC ladning i en estetisk og funksjonell plugg, så jeg er overbevist om at de vil klare å gjøre det samme med en 3-fase løsning (men den må da ha mer enn 2 ordentlige kontakter, i tillegg til signaleringsplugger).
All kudos til Tesla for å ha utviklet en fantastisk bil, men det er tull å ikke innrette seg etter standarder, når de nå endelig er klare. Alle som vil kjøpe eller selge elbiler vil ha fordeler av at en enes om en standard kontakt. Ideelt sett burde den ta både DC og AC 3 fase IT/TN og tåle 1000V/400A ,være lekker/funksjonell/sikker. Men det må bli noen kompromier, og utseende på kontakten er bak et lokk, så jeg fatter ikke at det skal være noe argument for Tesla. Utseende og størrelse på en løs 22kw ac Mennekes kabel uten DC er bra, og den vil Tesla uansett levere med. Tyskland har over 700 22kw Mennekes ladepunkter.



Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2013, klokken 08:50
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:38
Husk at en EL bil bruker strøm på en måte strømnettet vårt ikke er lagd for.

Selvsagt kan det bygges om og du kan få en egen kabel inn til huset ditt. Kjent EL bil figur i Bergen med NiCd Kangoo har gjort det får å kunne lade med 22kw.
Anleggsbidraget kan fort bli flere 100.000,-


Strømnettet blir garantert tilpasset behov, også i fremtiden. Hafslund og statnett har bl.a. startet et langsiktig samarbeidsprosjekt rundt utbedring av strømnettet, så jeg ville ikke bekymret meg for om strømnettet klarer den rolige veksten av elbiler vi har her i Norge. En elbil vil dra opp forbruket til hver enkelt husstand med rundt 4-6000kWh per år. Monter varmepumpe, så er fort merforbruket ujevnet bare der :)

Men du tenkte kanskje i hovedsak på hurtigladerne? Nye trafoer kan settes opp i nærheten av ladestasjon, evt. legges hurtigladerne på punkter hvor god infrastruktur allerede er på plass. Sammenlignet med distribusjon av fossilt drivstoff (grave ned enorme tanker, frakte drivstoffet på veiene i tankbiler...) er utbygging av hurtigladere en minimal utfordring!
Skulle alt være håpløst med infrastruktur kan man alltids bygge hurtigladere med batteribanker som lades jevnt gjennom døgnet og fjerner toppene.

Men ladingen av elbiler vil i all hovedsak foregå hjemme i moderat tempo. Behovet for å besøke hurtigladere er antakelig bare 10-20% av fossilbilens behov for besøk av bensinstasjoner.

For øvrig lurer jeg veldig på hvorfor man skulle ønske 22kW ladeeffekt hjemme. Med 400V og 63a hovedsikring har du tilgang til drøye 25kW enfas effekt, eller 43kW trefas (om jeg har forstått rett), men jeg kan ikke tenke meg jeg noensinne skulle ha beov for mer enn 5-10kW ladeeffekt.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2013, klokken 08:54
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:22
En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Den kan gjøre det, men Model S lader ikke med mer enn 90kW.

Erfaringene jeg har lest viser at bilen lader med ca 90kW fra 0-50% SOC, deretter med rundt 50kW fra 50-80%, fra 80-90 med rundt 30-35kW og fra 90-100 vet jeg ikke. Dette er anslag ut fra folks tidsbruk og erfaringer, og må tas med en klype salt!
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 08:50
Med 400V og 63a hovedsikring har du tilgang til drøye 25kW enfas effekt, eller 43kW trefas (om jeg har forstått rett), men jeg kan ikke tenke meg jeg noensinne skulle ha beov for mer enn 5-10kW ladeeffekt.

Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V. 25kW kan hentes ut som "tofase", dvs. to ledere med 400V mellom (koblet fase-fase istedenfor fase-nøytral som på 230V). I Norge er det svært uvanlig med 400V enfase utstyr, dog brukes noe i Sverige (varmeovner og induksjonstopper er det jeg kommer på i farten).
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 09:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 08:54
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:22
En 120 kW lader trekker faktisk 120 kW i lengre perioder, og dette må dimensjoneres for.
Den kan gjøre det, men Model S lader ikke med mer enn 90kW.

Erfaringene jeg har lest viser at bilen lader med ca 90kW fra 0-50% SOC, deretter med rundt 50kW fra 50-80%, fra 80-90 med rundt 30-35kW og fra 90-100 vet jeg ikke. Dette er anslag ut fra folks tidsbruk og erfaringer, og må tas med en klype salt!

Teslas hurtigladere er på 120kW men kan lade to biler samtidig. Maks effekt for en bil er 90kW. Kobles det på to biler samtidig vil den trekke 120kW kontinuerlig i en lengre periode.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: JohanHonsdag 09. januar 2013, klokken 09:12
Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
All kudos til Tesla for å ha utviklet en fantastisk bil, men det er tull å ikke innrette seg etter standarder, når de nå endlig er klare. Alle som vil kjøpe eller selge elbiler vil ha fordeler av at en enes om en standard kontakt. Ideelt sett burde den ta både DC og AC 3 fase IT/TN og tåle 1000V/400A ,være lekker/funksjonell/sikker. Men det må bli noen kompromier, og utseende på kontakten er bak et lokk, så jeg fatter ikke at det skal være noe argument for Tesla. Utseende og størrelse på en løs 22kw ac Mennekes kabel uten DC er bra, og den vil Tesla uansett levere med. Tyskland har over 700 22kw Mennekes ladepunkter.

Tja, standard og standard. Jeg vet at flere produsenter inkl. GM, Ford og vel også BMW, Audi, Mercedes(?) sier de skal følge den nye SAE standarden og bruke denne pluggen. Dog tviler jeg sterkt på at verldens meste solgte elbil Nissan LEAF vil ha en slik plugg på årsmodell 2014 f. eks. Likeså når det gjelder de andre japanerne, som jeg tror vil holde på sittt opplegg med separat DC (CHAdeMO) og AC (J1772) kontakt. Så dette med at noe skulle være "standard" er relativt. Elbiler generelt er jo fortsatt i sin vugge og "striden" om hvilken standard som blir vanlig etterhvert pågår for fult. Tenk om Tesla blir verldens største elbilprodusent innen noen år, da blir vel Teslas sin løsning "standard"? Jfr. HD-DVD/BluRay f.eks, først eksisterer flere standarder parallellt og så etterhvert tar en aktør det meste av markedet, andre "standarder" dør bort og til slutt blir en gjeldene. Det er konsumentene som bestemmer til slutt, uavhengig av hva ekspertgrupper, styringsgrupper osv. beslutter.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: fluxonsdag 09. januar 2013, klokken 09:17
Jeg ville ikke være for optimistisk med tanke på når og om Tesla selv vil bygge hurtigladere i Norge. Selv om vi akkurat nå er et viktig marked er vi et lite marked og lønnsomheten for Tesla er garantert under lupen. Det vil ta mye tid og ressurser for Tesla, utstyr skal CE godkjennes, de skal ha byggeløyver osv. Å tro at noe stort nettverk av Tesla SC er klart i Norge innen få år er naivt, derfor er det viktig at vi pusher Tesla til å også kunne utnytte standardiserte IEC 62196-3 hurtigladepunkter.



Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2013, klokken 09:21
Sitat fra: flux på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:17
Å tro at noe stort nettverk av Tesla SC er klart i Norge innen få år er naivt, derfor er det viktig at vi pusher Tesla til å også kunne utnytte standardiserte IEC 62196-3 hurtigladepunkter.
Da er jeg i så fall naiv :) Pressemelding som bekrefter at hurtigladere etableres i europa andre halvår 2013 er sendt ut, Norge står alene for 5-10% av Teslas produksjonskapasitet (og har sikkert potensial for mer!), og hele øst-Norge trenger ikke flere ladere enn Tesla allerede har etablert på vestkysten i USA (og de holder på å åpne stasjoner på østkysten).

Så spørsmålet blir hva du legger i "stort" nettverk, når man kan klare seg med så lite som 3-5 ladere for å dekke hele øst-Norge? Jeg er ikke uenig i at Tesla bør pushes til å støtte standarder, for jeg ønsker helst at lading standardiseres og hurtiglading blir tilgjengelig "over alt". Men Tesla har ikke tatt seg bryet med å vente på bransjen, og lagde sin egen løsning inntil videre.

Tysklands store nettverk av 22kW ladere taler i hvert fall for å installere dobbel lader i bilen :)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Lanberonsdag 09. januar 2013, klokken 10:12
100% enig med FLUX.

Tesla bør komme med en mulighet for å utnytte eksisterende mulighter for raskere påfylling av strøm.

Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Kanskje det kommer noen få på sikt men det er høgt opp og langt frem, det vil uansett være mange mange flere CHADEMO tilgjengelig
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 10:14
Standardisering er til en viss grad oppskrytt. Så lenge man får dekket behovene sine med en ikke standardisert løsning, så er det ikke noe problem. Og så lenge Tesla bruker ca 25 millioner kroner per år i norge på hurtiglading, så får man dekket behovene sine så lenge Tesla har under 50 000 biler på norske veier.

Så klart hadde det vært bedre om alle brukte en standard elegant plugg som taklet DC 150 kW, enfase 100-500V/100A, trefase 230V/64A og trefase 400V/64A, men den pluggen finnes ikke. Om den gjorde det så ville den bli standarden. Tesla har mest sannsynlig den beste pluggen som er laget når de kommer med trefase-versjonen av Tesla pluggen. Da er det helt riktig for Tesla å gå for denne løsningen, og lage adapterer for de dårligere pluggene.

Om 5 år vil Teslas hurtigladenettverk kunne stå veldig sterkt, og gjøre det uproblematisk å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp. I så fall vil kundene etterspørre Tesla-kompatibilitet når de kjøper elbil, og bilprodusentene vil måtte gå til Tesla å betale for tilgang.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Knut Øygardonsdag 09. januar 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:21
Så spørsmålet blir hva du legger i "stort" nettverk, når man kan klare seg med så lite som 3-5 ladere for å dekke hele øst-Norge? Jeg er ikke uenig i at Tesla bør pushes til å støtte standarder, for jeg ønsker helst at lading standardiseres og hurtiglading blir tilgjengelig "over alt". Men Tesla har ikke tatt seg bryet med å vente på bransjen, og lagde sin egen løsning inntil videre.

Det trengs vel knapt hurtigladere for å dekke østlandet. Det viktigste fortrinnet model S har fremfor andre elbiler  er rekkevidde. Dette fortrinnet faller bort uten hurtigladestasjoner mellom landsdelene. Da kommer man lengre med en Leaf og det CHAdeMO-nettverket som er bygd/planlegges.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:12
Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Det var da voldsomt? Det blir spennende å se hva som skjer etter hvert  ;D
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:12
100% enig med FLUX.

Tesla bør komme med en mulighet for å utnytte eksisterende mulighter for raskere påfylling av strøm.

Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Kanskje det kommer noen få på sikt men det er høgt opp og langt frem, det vil uansett være mange mange flere CHADEMO tilgjengelig
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Trond Arveonsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.

I følge info fra USA vil ikke laderen støtte 400V inn, det er maks 265V input på de.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 14:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.

I følge info fra USA vil ikke laderen støtte 400V inn, det er maks 265V input på de.
Vi vet fortsatt ikke hvilken løsning Tesla går for. På den norske "detaljer" siden står det absolutt ingenting om laderen.

Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:17
Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.

Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Trond Arveonsdag 09. januar 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.

At 90 kW er bedre enn 50 kW er det vanskelig å være uenig i. Men det er allikevel drøyt å hevde at CHAdeMO irrelevant for langkjøring. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp en ladestasjon på Otta eller Dombås.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 15:13
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.

At 90 kW er bedre enn 50 kW er det vanskelig å være uenig i. Men det er allikevel drøyt å hevde at CHAdeMO irrelevant for langkjøring. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp en ladestasjon på Otta eller Dombås.
De er irrelevant, så lenge det finnes Tesla hurtigladere langs strekningen. Hvis Tesla plasserer ut 5 hurtigladere, så er de aller fleste CHAdeMO hurtigladerne i norge utdatert og irrelevant.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 15:30
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:31Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.
Vi får vel se hva de har valgt. Det er begrensninger på hvor mye jeg gidder å spekulere. ;)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: fluxonsdag 09. januar 2013, klokken 17:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 15:13
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.

At 90 kW er bedre enn 50 kW er det vanskelig å være uenig i. Men det er allikevel drøyt å hevde at CHAdeMO irrelevant for langkjøring. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp en ladestasjon på Otta eller Dombås.
De er irrelevant, så lenge det finnes Tesla hurtigladere langs strekningen. Hvis Tesla plasserer ut 5 hurtigladere, så er de aller fleste CHAdeMO hurtigladerne i norge utdatert og irrelevant.
50kw ladefart på model S vil på samme måte som 22kw for Leaf gi jevn ladefart opp til 85%, og kan være akkurat passe i en del situasjoner. Feks. du er på vei hjem fra jobben en fredag, kapasitet er 50% og du må handle før du drar videre til hytta. Handle/lade 1t og du er klar til å kjøre videre med 80%. Jeg vil helst aldri vente på å lade, jeg vil lade når jeg uansett gjør andre ting.


Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 17:39
Sitat fra: flux på onsdag 09. januar 2013, klokken 17:19
50kw ladefart på model S vil på samme måte som 22kw for Leaf gi jevn ladefart opp til 85%, og kan være akkurat passe i en del situasjoner. Feks. du er på vei hjem fra jobben en fredag, kapasitet er 50% og du må handle før du drar videre til hytta. Handle/lade 1t og du er klar til å kjøre videre med 80%. Jeg vil helst aldri vente på å lade, jeg vil lade når jeg uansett gjør andre ting.
Ganske urealistisk situasjon. Det er de færreste som klarer å bruke opp 50% på vei til/fra jobb. Da må jobben være 8-9 mil unna, på vinteren, uten å være forsiktig med rekkevidden. Der en Leaf vil ha 50% gjenstående vil en Model S ha 85%. Da passer det fint med lading på en trefasekontakt på enten 10 eller 20 kW. En time senere har man da 95-100%.

Jeg er veldig for å sette opp en mengde trefasekontakter ved kjøpesentre o.l. Disse er billige og gir meningsfull lading.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Rioonsdag 09. januar 2013, klokken 18:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:14
Standardisering er til en viss grad oppskrytt. Så lenge man får dekket behovene sine med en ikke standardisert løsning, så er det ikke noe problem. Og så lenge Tesla bruker ca 25 millioner kroner per år i norge på hurtiglading, så får man dekket behovene sine så lenge Tesla har under 50 000 biler på norske veier.

Så klart hadde det vært bedre om alle brukte en standard elegant plugg som taklet DC 150 kW, enfase 100-500V/100A, trefase 230V/64A og trefase 400V/64A, men den pluggen finnes ikke. Om den gjorde det så ville den bli standarden. Tesla har mest sannsynlig den beste pluggen som er laget når de kommer med trefase-versjonen av Tesla pluggen. Da er det helt riktig for Tesla å gå for denne løsningen, og lage adapterer for de dårligere pluggene.

Om 5 år vil Teslas hurtigladenettverk kunne stå veldig sterkt, og gjøre det uproblematisk å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp. I så fall vil kundene etterspørre Tesla-kompatibilitet når de kjøper elbil, og bilprodusentene vil måtte gå til Tesla å betale for tilgang.

Jeg har jobbet i flere industrier; industrier som er sterkt preget av standardisering, og industrier hvor alle "lager sitt eget".

Det er gjennomgående at industrier hvor man standardiserer så har utviklingen skutt fart, og man utvikler ting basert på standarder, som mange kan bruke. Man kan bygge videre på det andre gjør, osv.

Jeg mener det er en tragedie hvis ikke man kan standardisere på kontakter, betaling, osv.
Det tilsvarer at man for fossilbiler skal ha ha en bensinstasjon for Ford, en for Opel, en for Mercedes, osv. - alt på grunn av at rørstørrelsen og formen for bensinpistolen er forskjellig størrelser.

Det er, for øvrig, også galskap at man ikke har muligheten for å sende bilens ID over ladekabelen, slik at betalingen kan skje automatisk.



Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 19:14
Så lenge det er kun 2-3 standarder så er det ikke noe større problem med dette enn med 95 oktan, 98 oktan, diesel og E85. Vi har jo allerede i dag flere standarder.

Det er ikke noe problem å ha både CHAdeMO, SAE og Tesla på samme sted. Hvis alle bilene brukte en standard så kunne man kanskje måtte ha 10 hurtigladere på ett sted - da er det stort sett det samme om dette stedet har 5 CHAdeMO, 3 SAE og 2 Tesla. Men så klart, det hadde jo vært bedre om man i stedet hadde 10 Tesla.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Rioonsdag 09. januar 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 19:14
Så lenge det er kun 2-3 standarder så er det ikke noe større problem med dette enn med 95 oktan, 98 oktan, diesel og E85. Vi har jo allerede i dag flere standarder.

Det er ikke noe problem å ha både CHAdeMO, SAE og Tesla på samme sted. Hvis alle bilene brukte en standard så kunne man kanskje måtte ha 10 hurtigladere på ett sted - da er det stort sett det samme om dette stedet har 5 CHAdeMO, 3 SAE og 2 Tesla. Men så klart, det hadde jo vært bedre om man i stedet hadde 10 Tesla.

Det er ikke noe problem å ha dem på samme sted, men det koster jo utrolig mye. Og selv om ekstrakostnaden kanskje ikke er så utrolig stor for knutepunkter, så vil det gjøre ladestasjoner i marginale steder uøkonomiske.

Tenk hvor mange steder det er i Norge hvor det (om 2 eller 5 år) kan svare seg å sette opp én hurtiglader som dekker 95% av elbilparken, fremfor å måtte sette opp 3 hurtigladere (eller en veldig dyr kombilader) som kun dekker 80%.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 21:35
Når vi får opp antallet elbiler på veiene vil det bli uproblematisk å rettferdiggjøre tilstrekkelig antall ladere.

Tesla trenger en lader ca hver 150 km, CHAdeMO trenger en lader ca hver 50 km. Med dette intervallet med ladere finner man alltid en lader på ca halvparten av worst-case rekkevidde. Altså trenger man kanskje 50 lokasjoner for Tesla og kanskje 150 lokasjoner for CHAdeMO. Alt utover dette er kjekt å ha, men er i all hovedsak luksus. Man trenger kanskje 200 biler for å rettferdiggjøre en CHAdeMO hurtiglader og kanskje 500 biler for å rettferdiggjøre en Tesla hurtiglader. Dette gjør at de laderne som blir satt opp ikke bare står ubrukt. Altså med rundt 60 000 biler vil nasjonale nettverk både med CHAdeMo og Tesla være forsvarlig. Alt utover dette øker kun kapasiteten i pressområdene. Man kommer seg fint overalt i norge.

200 ladere er ikke snakk om store penger. Kanskje totalt sett 300 millioner kroner. Dette er hva oljefondet øker med på 14 timer.

Så klart, det som er problemet med CHAdeMO er at det er ingen oversiktlig plan bak utrullingen av laderne, så man ender opp med 2-5 ladere innen 5 km omkrets noen steder. Og de fleste plasseres helt idiotisk på en forhandler eller bensinstasjon, langt unna noe av interesse. Derfor vil det ikke være nok med kun 150 lokasjoner, man vil behøve hundrevis. (Og de fleste laderne som settes opp vil ikke brukes særlig mye, da det er for mange av de i visse områder.)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2013, klokken 23:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 21:35
Tesla trenger en lader ca hver 150 km, CHAdeMO trenger en lader ca hver 50 km. Med dette intervallet med ladere finner man alltid en lader på ca halvparten av worst-case rekkevidde. Altså trenger man kanskje 50 lokasjoner for Tesla og kanskje 150 lokasjoner for CHAdeMO.

150km virker veldig optimistisk, jeg tror ikke de havner så tett. Rundt 200-250km (avhengig av evt. fjelloverganger og slikt) kan jeg tenke meg er passe, de bygger neppe ut nettet for å passe 60kWh biler på langtur.

Så for Oslo-Trondheim kan jeg tenke meg at lader ved Hamar (som kan brukes uavhengig av valg av E6 eller Rv3) samt på Dombås og Tynset. Dombås dekker da også Ålesund/Molde/Kristiansund.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: laumbonsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.
Hvorfor i all verden skal de ellers reklamere med at 60kwh støtter superlading, og at man skal betale 13k for tilgang til tjenesten? En tjeneste som skal tillate "long distance travels". Da blir det å tilby en tjeneste som ikke gir oss 60kwh kunder verdi.

Det er velkjent i bussiness at "verdi for riskholdere" er et av de aller største/mest prioriterte punktene ved å levere en tjeneste. Så godt som alle veiledende biblioteker for god (eller best) practice levering av tjenester sier at "kunden skal få den forventede verdi av tjenesten, uten egeninteresse av bakenforliggende kost/produkt." - usitert sammendrag av min forståelse.

Jeg er ITIL (IT Infrastructure Library) sertifisert og jobber med dette daglig. ITIL henvender seg til IT-bransjen, men mye her går igjen i andre, tilsvarende rammeverk. Kan finne noen sitater i bøkene mine i morgen, om det er av interesse.

Legger ved følgende sitat, ikke nødvendigvis relevant for IT, men på generell basis:

"
Service value
A service value is defined by fit to purpose (utility) and fit to use (warranty). Fit to purpose, or utility, means that service needs to fulfill customer needs. It doesn't matter that you rent a high specialized black-and-white printer for half of average market price, if what user really needs a color wax printer.

Fit for use, or warranty, means that service is available when user needs. A good example for this is a cell phone, it needs to be ready to use wherever you want to place a call. If connection keeps dropping every time it is worthless. Warranty can be measured by availability, capacity, continuity and security."


Jeg klarer ikke så noen grunn til at de ikke skal tilby 60kwh muligheten til samme reisemulighetene. Dersom dette skulle vise seg å være tilfellet, så tror jeg de kan få utfordringer i rettsaler - "Class action lawsuits" vil kanskje følge i USA?

Ut i fra hva jeg kan se på 2-årsplanene til tesla skal de ha 18-19 superchargers mellom Los Angeles og New York (og tilsvarende like avstander mellom alle "prikker på kartet"), en vei som er 1800 miles.
1800 / 18 = 155.
Altså 155 miles mellom hver supercharger.
Rekkevidden på en 60kwh model er på 230 "Tesla-miles". Altså, innefor grensene av å kunne kjøre landdistanse med en 60kwh model.

Dette vil nok bli adoptert hit også... Spørsmålet er avstanden, og om det går på vinteren. Jeg tror de er smarte nok til å se på den reduserte kapasiteten på vinteren, og tilpasse avstanden mot våre forhold og rekkevidder, året rundt.

Du ser kanskje på bildet av de områdene som typisk er kalde, har prikkene rimelig tett samlet, nesten tettere enn gjennomsnittet på 155 miles:
(http://c276521.r21.cf1.rackcdn.com/wp-content/uploads/2012/09/supercharger-network-two-years.jpg)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 09. januar 2013, klokken 23:56
Det som er interessant med det kartet er at det er toårsplanen. Om fem år vil det være ganske mange flere.

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=10088&d=1348543478)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: laumbtorsdag 10. januar 2013, klokken 00:03
Helt korrekt Espen, og understøtter virkelig at de vil satse på langdistanse for 60kwh eiere.
Jeg valgte å fokusere på 2-års planen, da den viser allerde da at de har en grunnleggende plan med å støtte 60kwh for langdistanse.

Å gjøre noe annet i Norge/Europa vil være selvmord for framtidige salg i Europa - jeg er nok ikke den eneste som ikke har råd til mer enn en decent utstyrt 60kwh. :)

Godt og viktig innspill fra deg. :)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: fluxtorsdag 10. januar 2013, klokken 00:06
Sitat fra: laumb på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.
Hvem er "de"?

Tesla er så jammed med store utfordringer fremover, at jeg har ingen tro på at de skal putte store penger i utbygging av ladeinfrastruktur i Norge. De trenger jo ikke det, siden Model S er så konkuransedyktig her at vi uansett kommer til å kjøpe bilene.

(Nissan har ikke gitt en eneste Chademo lader til Norge, men har gjort det til andre land i EU.)

Om Tesla kommer til å bygge ut infrastruktur i stor skala i Europa blir det neppe i Norge, derfor er det viktig at vi ikke lar Tesla komme unna med kun en proprietær DC lade opsjon og fremtidige lovnader om egen ladeinfrastruktur.

Ta utgangspunkt i worst case, at det blir ingen Tesla SC levert av Tesla i Norge, hvordan vil du da godta lademulighetene i din bil.

100kw Combined Charge blir std for DC lading i EU, og da bør Tesla kunne bruke den std.
Mennekes 22kw AC er et must.
Mennekes 43kw AC hadde vært fint.
12kw 32A - 3-fase 230V hadde og vært fint.
Chademo er håpløst for Tesla, der må vi satse på at eksisterende Chademo stasjoner kan tilpasses til combined charge stasjoner på 50kw.
Tittel: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: laumbtorsdag 10. januar 2013, klokken 00:13
"De" er Tesla.
Ingen andre leverer Tesla superladere.

Jeg kommer ikke til å hule av for superlading før dette er avklart, og planene er klare.
Jeg tror et oversiktskart kommer ganske snart.

At de ikke kommer til å lansere noen ladere her er naivt å tro - da de selv reklamerer såpass høyt for dette.
Meg bekjent har ikke nissan lovet å bygge ut en ladeinfrastruktur, de har tilbudt en mulighet til å benytte eksisterende og (potensiell) framtidig ladeinfrastruktur. Derfor kan man heller ikke kreve at de skal bygge dette.

Spesielt i Norge tror jeg det vil kunne medføre store forbrukervennlige avgjørelser om de ikke skulle etablere dette. Å selge en bil der en lovnad er langdistanse reising med gratis lading, og bilen ikke har strøm til å rekke fram til denne infrastrukturen hjemmeifra, er nok en såpass stor gråsone i norsk lov at det vil være et brudd på flere paragrafer i flere forskjellige lovtekster.

Dette er absolutt noe vi burde få dialog med Tesla på på medium sikt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 10. januar 2013, klokken 00:25
Sitat fra: flux på torsdag 10. januar 2013, klokken 00:06
Tesla er så jammed med store utfordringer fremover, at jeg har ingen tro på at de skal putte store penger i utbygging av ladeinfrastruktur i Norge. De trenger jo ikke det, siden Model S er så konkuransedyktig her at vi uansett kommer til å kjøpe bilene.
Med den logikken trenger ikke Tesla bygge noen hurtigladere i USA. Der selger de mer enn de kan produsere, tross alt.

Tesla bør fokusere på å levere det de har lovet til sine eksisterende kunder, ikke å bruke masse penger på å få opp antall kunder i tyskland fra noen titalls til hundrevis. Og alt tyder på at Tesla fokuserer på å få et solid grunnlag i de områdene de selger biler, samtidig som de prøver seg litt på andre markeder. De innser nok at de vil måtte selge biler i de andre markedene, men dette er ikke før om noen år, når fabrikken begynner å kunne levere nok biler.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: OleJAtorsdag 10. januar 2013, klokken 09:17
Sitat fra: laumb på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.
Hvorfor i all verden skal de ellers reklamere med at 60kwh støtter superlading, og at man skal betale 13k for tilgang til tjenesten?

Håper (og tror) du har rett i dette. En annen ting de bør ta med i beregningen er mulig redusert kapasitet når 85kWh bilene eldes, samt at Model X forventes å ha 10-15% kortere rekkevidde pga større vekt & luftmotstand.
Tittel: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: JohanHtorsdag 10. januar 2013, klokken 12:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:17
Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.

Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.

Er ikke ladern i seg selv en likeretter (AC til DC) samt en transformator i et?
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 10. januar 2013, klokken 15:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:09
150km virker veldig optimistisk, jeg tror ikke de havner så tett. Rundt 200-250km (avhengig av evt. fjelloverganger og slikt) kan jeg tenke meg er passe, de bygger neppe ut nettet for å passe 60kWh biler på langtur.

Sitat fra: laumb på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.

Ut i fra hva jeg kan se på 2-årsplanene til tesla skal de ha 18-19 superchargers mellom Los Angeles og New York (og tilsvarende like avstander mellom alle "prikker på kartet"), en vei som er 1800 miles.
1800 / 18 = 155.
Altså 155 miles mellom hver supercharger.
Rekkevidden på en 60kwh model er på 230 "Tesla-miles". Altså, innefor grensene av å kunne kjøre landdistanse med en 60kwh model.

Og 155 miles er ca 250km. Jeg tror 60kWh vil fungere fint med superladerne i Norge, men de kan kreve noe mer bevissthet enn 85kWh bilene.

For å få opp laderne raskt og effektivt burde Tesla bare kontakte forskjellige cafeer langs trafikkerte veier og spørre dem hva de vil betale for å bli eksklusive Tesla hurtigladerstasjoner  ;D
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Veggenlørdag 24. august 2013, klokken 21:47
Artig å lese diskusjonen rundt superladere nå et halvt år senere og med åpningen av 6 superladere rett rundt hjørnet.
Man kan ikke annet enn å bli imponert over gjennomføringsevnen til tesla.
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: TSsøndag 08. september 2013, klokken 21:48
Sitat fra: Veggen på lørdag 24. august 2013, klokken 21:47
Artig å lese diskusjonen rundt superladere nå et halvt år senere og med åpningen av 6 superladere rett rundt hjørnet.
Man kan ikke annet enn å bli imponert over gjennomføringsevnen til tesla.
Dersom ikke TM sørger for å reservere SC plassene tydelig, så er jeg redd for at vi kan få et problem til tider. Spesielt på store utfartsdager.

Dette er faktisk et problem i USA enkelte steder. 

http://www.teslamotors.com/forum/forums/third-time-chasing-ice-out-supercharger-spot

Nå kjenner ikke jeg til avtalene med grunneierne, men budskapet bør være veldig tydelig.
F.eks :

Kun for Tesla til lading

Stans forbudt
Borttauing på eget ansvar

(http://www.bokstavbutikken.no/resampler.aspx?type=big&src=332683.jpg)
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla: Ønske om nye SuperLadere fra Tesla Motors i Norge - Ø
Skrevet av: TSsøndag 09. februar 2014, klokken 00:27
Vi må hjelpe Tesla med å ta de rette valgene på vegne av oss brukere. Vi stemmer pr landsdel, da vi forventer at alle landsdeler skal dekkes og ikke settes opp mot hverandre.
Tesla Motors har sagt at de vil doble antallet SuperLadere i Norge iløpet av året og at Norge vil være det landet med flest slike pr innbygger.

Medlemmer oppfordres til å stemme på tocn.no så styret kan overbringe dette til Tesla Motors som velbegrunnede ønsker. Avstemmingen avsluttes 10.3.2014 og overbringes Tesla Motors på høyest mulig nivå med konkrete forslag T.
Stem i vei TOCN medlemmer   :) 
http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=26&t=56&rb_v=viewtopic
Tittel: Sv: Hvordan påvirke tesla
Skrevet av: Cowboystrekktirsdag 18. mars 2014, klokken 08:46
Ift 60-rekkeviddediskusjonen så ser jeg ihvertfall med min bil at reel rekkevidde om vinteren med klima på aldri har vært under 25 mil, som regel ligger den over 30. Om jeg dropper klima så snakker vi om ca 35 mil så å ha 20 mil mellom superchargerne er uproblematisk for oss. Om model X kommer med 60 kW-batteri så får nok den det litt tøffere...