Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.
Hvorfor i all verden skal de ellers reklamere med at 60kwh støtter superlading, og at man skal betale 13k for tilgang til tjenesten? En tjeneste som skal tillate "long distance travels". Da blir det å tilby en tjeneste som ikke gir oss 60kwh kunder verdi.
Det er velkjent i bussiness at "verdi for riskholdere" er et av de aller største/mest prioriterte punktene ved å levere en tjeneste. Så godt som alle veiledende biblioteker for god (eller best) practice levering av tjenester sier at "kunden skal få den forventede verdi av tjenesten, uten egeninteresse av bakenforliggende kost/produkt." - usitert sammendrag av min forståelse.
Jeg er ITIL (IT Infrastructure Library) sertifisert og jobber med dette daglig. ITIL henvender seg til IT-bransjen, men mye her går igjen i andre, tilsvarende rammeverk. Kan finne noen sitater i bøkene mine i morgen, om det er av interesse.
Legger ved følgende sitat, ikke nødvendigvis relevant for IT, men på generell basis:
"
Service value
A service value is defined by fit to purpose (utility) and fit to use (warranty). Fit to purpose, or utility, means that service needs to fulfill customer needs. It doesn't matter that you rent a high specialized black-and-white printer for half of average market price, if what user really needs a color wax printer.
Fit for use, or warranty, means that service is available when user needs. A good example for this is a cell phone, it needs to be ready to use wherever you want to place a call. If connection keeps dropping every time it is worthless. Warranty can be measured by availability, capacity, continuity and security."
Jeg klarer ikke så noen grunn til at de ikke skal tilby 60kwh muligheten til samme reisemulighetene. Dersom dette skulle vise seg å være tilfellet, så tror jeg de kan få utfordringer i rettsaler - "Class action lawsuits" vil kanskje følge i USA?
Ut i fra hva jeg kan se på 2-årsplanene til tesla skal de ha 18-19 superchargers mellom Los Angeles og New York (og tilsvarende like avstander mellom alle "prikker på kartet"), en vei som er 1800 miles.
1800 / 18 = 155.
Altså 155 miles mellom hver supercharger.
Rekkevidden på en 60kwh model er på 230 "Tesla-miles". Altså, innefor grensene av å kunne kjøre landdistanse med en 60kwh model.
Dette vil nok bli adoptert hit også... Spørsmålet er avstanden, og om det går på vinteren. Jeg tror de er smarte nok til å se på den reduserte kapasiteten på vinteren, og tilpasse avstanden mot våre forhold og rekkevidder, året rundt.
Du ser kanskje på bildet av de områdene som typisk er kalde, har prikkene rimelig tett samlet, nesten tettere enn gjennomsnittet på 155 miles: