Spare penger på vedlikehold på elbil?

Startet av filtvet, fredag 19. april 2024, klokken 05:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 24. april 2024, klokken 18:38Hvis en setter seg litt inn i den fallerte Hertz-leiebilavtalen så finner man ut at en av grunnene til at solgte alt av teslaene var for høye driftskostnader.
Driftskostnader for Herz er noe helt annet enn vedlikeholdskostnader for en privateier!
At kundene råkjørte og krasjet handler ikke om vedlikehold. Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 15:29Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine. 
Det der synes jeg er uhørt. Ingen andre merkebil nybilbutikker jeg vet om har tilsvarende som Tesla. Tesla Norge burde skamme seg. 

JRF

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2024, klokken 18:52Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
Er det? Leiebil firmaer har vel forsikret bilene akkurat som alle andre, og hele egenandelen belaster de jo kunden for når de skader bilen. Så det skal vel være ca 0 kr i driftskostnader til skader for leiebilfirmaet? Eller faktisk så går vel mange leiebil firma til og med i pluss på dette da de ofte belaster kunden for egenandel for skader uten å utbedre skaden etterpå, eller belaster mange kunder etter hverandre for samme skaden...

JRF

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. april 2024, klokken 19:44
Sitat fra: JRF på onsdag 24. april 2024, klokken 15:29Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine.
Det der synes jeg er uhørt. Ingen andre merkebil nybilbutikker jeg vet om har tilsvarende som Tesla. Tesla Norge burde skamme seg.
Enig. Noen burde faktisk prøve denne praksisen for retten (og ikke godta en "goodwill" avtale med Tesla for å droppe rettssaken slik at ingen andre kunder skal kunne nyte av presedensen som settes). Det er jo helt latterlig at en skal få en betydelig større risiko for store økonomiske tap ved å benytte seg av den lovpålagte retten til lånebil mens egen bil er inne til utbedringer etter garantien / forbrukerkjøpsloven. Loven sier jo at man skal få en tilsvarende vare til lån mens din egen vare er inne til reparasjon, og med tilsvarende vare så må det jo også bety tilsvarende forsikringsvilkår som på bilen som er inne til reparasjon? Og loven sier også at man ikke skal ha en vesentlig ulempe ved at forhandleren reparerer tingen innenfor reklamasjonstiden, og en risiko for betydelige økonomiske tap siden lånebilen ikke er forsikret er da så absolutt en vesentlig ulempe?

Marzo

Sitat fra: filtvet på onsdag 24. april 2024, klokken 18:42Mulig det kan hjelpe med en helårs leiebilforsikring (egenandel). Hadde en slik før men fikk heldigvis aldri testet den.

Den er kun gyldig når man betaler selv for leiebilen. Ikke ved lån.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marzo på torsdag 25. april 2024, klokken 00:22Den er kun gyldig når man betaler selv for leiebilen. Ikke ved lån.
Marzo :+1: spot on 

Vaduz

Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2024, klokken 18:52Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
Er det? Leiebil firmaer har vel forsikret bilene akkurat som alle andre, og hele egenandelen belaster de jo kunden for når de skader bilen. Så det skal vel være ca 0 kr i driftskostnader til skader for leiebilfirmaet? Eller faktisk så går vel mange leiebil firma til og med i pluss på dette da de ofte belaster kunden for egenandel for skader uten å utbedre skaden etterpå, eller belaster mange kunder etter hverandre for samme skaden...

Forsikringen blir jo dyrere dersom flåten er dyr å reparere eller utsatt for skade. Er jo ikke slik at forsikringsselskapet tar den kostnaden. Om utleier ikke kan videreføre den kostnaden til forbruker grunnet svak etterspørsel/manglende betalingsvilje så er det ikke lønnsomt.

Handyman

Nemlig, og i tillegg så dekker sjelden forsikringen følgekostnader for utleier i forbindelse med skade. Administrasjonskostnader, kapitalkostnader og tapte leieinntekter kan utgjøre mye. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 00:14
Enig. Noen burde faktisk prøve denne praksisen for retten (og ikke godta en "goodwill" avtale med Tesla for å droppe rettssaken slik at ingen andre kunder skal kunne nyte av presedensen som settes). Det er jo helt latterlig at en skal få en betydelig større risiko for store økonomiske tap ved å benytte seg av den lovpålagte retten til lånebil mens egen bil er inne til utbedringer etter garantien / forbrukerkjøpsloven. Loven sier jo at man skal få en tilsvarende vare til lån mens din egen vare er inne til reparasjon, og med tilsvarende vare så må det jo også bety tilsvarende forsikringsvilkår som på bilen som er inne til reparasjon? Og loven sier også at man ikke skal ha en vesentlig ulempe ved at forhandleren reparerer tingen innenfor reklamasjonstiden, og en risiko for betydelige økonomiske tap siden lånebilen ikke er forsikret er da så absolutt en vesentlig ulempe?

Helt enig. Problemet er jo at de som kjører Tesla tilsynelatende er så frelst at de godttar alt - jeg kaller det religion... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

JRF

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. april 2024, klokken 09:57
Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 00:14

Helt enig. Problemet er jo at de som kjører Tesla tilsynelatende er så frelst at de godttar alt - jeg kaller det religion... :)
Tja, jeg kjører Tesla, men er ikke med i menigheten.
Men som jeg skrev tildigere så er det mange fanboys som av en eller annen grunn føler en trang til å forsvare Tesla uansett hva det gjelder.

filtvet

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. april 2024, klokken 07:44
Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 00:05

Forsikringen blir jo dyrere dersom flåten er dyr å reparere eller utsatt for skade. Er jo ikke slik at forsikringsselskapet tar den kostnaden. Om utleier ikke kan videreføre den kostnaden til forbruker grunnet svak etterspørsel/manglende betalingsvilje så er det ikke lønnsomt.

Klart det. Hertz tapte penger og masse nedetid på reparasjoner. Privatpersoner har som regel kasko + nybilgaranti.

filtvet

Oops, byttet et hjullager til på garanti nå. Hvis man skal bytte hjullagre etter 50.000 km blir det en dyr bil uten garanti.

At noen klarer å lage et så dårlig lager er egentlig utrolig. Har hatt toyota/honda som har holdt godt over 220.000

OlaM

Kanskje best å gå tilbake til Toyota/Honda da, så slipper både du og vi all denne jamringen.  ;D

Null antydning til ekstra friksjon eller ulyd i mine, kjente etter når jeg skiftet hjul. Litt under 47000 km.
'21 3LR

Stjerneglis

BZ4X eller er hva den nå heter har sikkert bra hjullagre... Så lenge hjulene ikke faller av bilen ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. mai 2024, klokken 09:25Kanskje best å gå tilbake til Toyota/Honda da, så slipper både du og vi all denne jamringen.  ;D
Du... Nå må du være snill ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA