Spare penger på vedlikehold på elbil?

Startet av filtvet, fredag 19. april 2024, klokken 05:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: filtvet på torsdag 16. mai 2024, klokken 08:46Oops, byttet et hjullager til på garanti nå. Hvis man skal bytte hjullagre etter 50.000 km blir det en dyr bil uten garanti.

Må lure på hvordan du vedlikeholder bilen din, lite vasking om vinteren? Har 274.000km i Tesla uten å bytte ett eneste hjullager.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. mai 2024, klokken 19:51
Sitat fra: filtvet på torsdag 16. mai 2024, klokken 08:46Oops, byttet et hjullager til på garanti nå. Hvis man skal bytte hjullagre etter 50.000 km blir det en dyr bil uten garanti.

Må lure på hvordan du vedlikeholder bilen din, lite vasking om vinteren?

Nåja,trodde du hadde en viss teknisk innsikt...
Et hjullager er permanent smurt med metallkuler liggende i fett/gris og forseglet med gummi mot utvendig påvirkning.
Også beskyttet mot utvendig påvirkning av metall på alle kanter.
Så det betyr at du ikke kan ødelegge det dersom du vasker det utvendig for skjelden.

Så det er mest sannsynlig at det er en fabrikasjons feil som skal dekkes av
Garanti/reklamasjon.
Et hjullager skal normalt sett tåle 200K +++
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Et par ting som kan øke slitasje på hjullager:
Feil innpress og bredere felger enn orginal.
Kraftigere slitasje enn normalt på veiene.
Rask aks på ugjevne veier.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på fredag 17. mai 2024, klokken 00:56Et par ting som kan øke slitasje på hjullager:
Feil innpress og bredere felger enn orginal.
Kraftigere slitasje enn normalt på veiene.
Rask aks på ugjevne veier.

Det stemmer godt E-Trond :+1:

Kopi fra nettet ved søk her på "hvorfor blir det slitasje på hjullager:"
gir samme svar feks dette jeg har kopiert under:

"Den vanligste årsaken til defekte hjullagre er naturlig slitasje, da denne bildelen må tåle mye hver gang du kjører bilen. Små ting som å kjøre over en fartsdump, et hull i veien eller over en fortauskant, kan forårsake skade på hjullagrene, og derfor er det vanskelig å unngå skade på dem"

Og dette:

Årsaker til defekte hjullager

Over tid vil det oppstå slark i lageret og delene slites ned. Oljepakningen kan få skader eller bli porøs. Det kan føre til at deler av hjullagerfettet forsvinner og at det kommer smuss inn i lageret, noe som i begge tilfeller øker slitasjen og reduserer levetiden.

Og dette:

Er hjullager slitedel?

Hjullager er i bevegelse så lenge bilen drives fremover eller bakover, og vil med tiden slites ut og behøve utskiftning. Derfor regnes hjullager som en slitedel.

Her er lenken jeg googlet:
https://www.google.com/search?q=hvorfor+blir+det+slitasje+p%C3%A5+hjullager%3A&client=ms-android-motorola-rvo3&sca_esv=17f8a8f7a4f95661&sca_upv=1&ei=JuFGZvniEOuDxc8P-smnuAY&oq=hvorfor+blir+det+slitasje+p%C3%A5+hjullager%3A&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIihodm9yZm9yIGJsaXIgZGV0IHNsaXRhc2plIHDDpSBoanVsbGFnZXI6MggQIRigARjDBDIIECEYoAEYwwRI9HpQ8B9Y-mJwAXgBkAEAmAHQAaABmA6qAQU5LjcuMbgBA8gBAPgBAZgCEqAChg_CAgoQABiwAxjWBBhHwgIKECEYoAEYwwQYCpgDAIgGAZAGCJIHBTkuOC4xoAfTWw&sclient=mobile-gws-wiz-serp

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på fredag 17. mai 2024, klokken 00:25Nåja,trodde du hadde en viss teknisk innsikt...
Et hjullager er permanent smurt med metallkuler liggende i fett/gris og forseglet med gummi mot utvendig påvirkning.
Så det betyr at du ikke kan ødelegge det dersom du vasker det utvendig for skjelden.
Vet  da det, dette var mest ment som en kommentar til alle de problemene  filtvet tilsynelatende har hatt med Model 3en sin, som er relativt ny. Skulle spesifisert det.

Har man mye feil og problemer med bilen sin utover snittet kan jo være at man har fått en mandagsbil, men ofte er det grunnet manglende vedlikehold eller hard bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 17. mai 2024, klokken 06:53Hjullager er i bevegelse så lenge bilen drives fremover eller bakover, og vil med tiden slites ut og behøve utskiftning. Derfor regnes hjullager som en slitedel.

Hvor mange km ett hjullager varer er jo avhengig av bruk, produksjonskvalitet og til en viss grad alder. De færreste bilprodusenter benytter vel deler som bare skal vare 50k km, inkludert Tesla.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2024, klokken 07:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 17. mai 2024, klokken 06:53Hjullager er i bevegelse så lenge bilen drives fremover eller bakover, og vil med tiden slites ut og behøve utskiftning. Derfor regnes hjullager som en slitedel.

Hvor mange km ett hjullager varer er jo avhengig av bruk, produksjonskvalitet og til en viss grad alder. De færreste bilprodusenter benytter vel deler som bare skal vare 50k km, inkludert Tesla.
turf.... helt enig og derfor synes jeg du har fått "litt for mye pepper" for dine innlegg. Jeg setter pris på at du står frem og sier i fra alt du mener ikke er så bra også med TM3 slik at alle andre her inne kan få et rett bilde av hvordan også noen andre har det..og det gjør alle som eier og leser det du skriver et bedre bilde av hvordan også forholde seg overfor Tesla i Norge når noe skjer med sin egen bil, så jeg heier på deg turf... . og selv er jeg jo helt  TM# uansett frelst (uansett modell) så jeg sier bare hurra hurra for 17 mai og alle TM#

#inhabil_er_jeg_på_slikt

turfsurf

Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 10:08Men som jeg skrev tildigere så er det mange fanboys som av en eller annen grunn føler en trang til å forsvare Tesla uansett hva det gjelder.
Fanboys finnes det til alle merker. Og så er det noen som må kategorisere alle som har ett annet syn enn de selv som fanboys / menighet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2024, klokken 07:48
Sitat fra: JRF på torsdag 25. april 2024, klokken 10:08Men som jeg skrev tildigere så er det mange fanboys som av en eller annen grunn føler en trang til å forsvare Tesla uansett hva det gjelder.
Fanboys finnes det til alle merker. Og så er det noen som må kategorisere alle som har ett annet syn enn de selv som fanboys / menighet.
Ja det har du rett i. 

Men jeg tenker det er heeeeeeelt greit jeg med fanboys... jeg tenker at Tesla skrev i stor grad sagaen om  EV historien nå i den nyere fasen (dvs fasen etter den norske produksjonen på Aurskog :+1: )

Og det går fint ann å ha 2 tanker i hodet samtidig om dette - som du har :+1: pro et contra

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2024, klokken 07:31
Sitat fra: E-Trond på fredag 17. mai 2024, klokken 00:25Nåja,trodde du hadde en viss teknisk innsikt...
Vet  da det, dette var mest ment som en kommentar til alle de problemene  filtvet tilsynelatende har hatt med Model 3en sin, som er relativt ny. Skulle spesifisert det.

Har man mye feil og problemer med bilen sin utover snittet kan jo være at man har fått en mandagsbil, men ofte er det grunnet manglende vedlikehold eller hard bruk.

Såkalte mandagsbiler er svært kjedelig å havne borti,uansett merke.
Jeg har heldigvis aldri vært borti en av det slaget,til tross for mange biler i årenes løp.
I Filtvedt sitt tilfelle så ser det ikke ut som om manglende vedlikehold eller for lite vasking som er årsaken.

Røff bruk kan jo selvsagt være medvirkende årsak,men det er uansett veldig tidlig å måtte bytte 2 hjullager på 50000 km.

Har inntrykk av at det er litt ugjevn kvalitet på Tesla.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på fredag 17. mai 2024, klokken 08:42I Filtvedt sitt tilfelle så ser det ikke ut som om manglende vedlikehold eller for lite vasking som er årsaken.

Røff bruk kan jo selvsagt være medvirkende årsak,men det er uansett veldig tidlig å måtte bytte 2 hjullager på 50000 km.

Har inntrykk av at det er litt ugjevn kvalitet på Tesla.
Det var veldig ujevnt på de som ble produsert i Fremont. Har ikke inntrykk av at det er mere ujevn kvalitet på Tesla produsert i Kina eller Tyskland enn det er på de andre merkene jeg har fulgt med på (Audi, BMW, Jaguar hovedsaklig).

Har måttet bytte hjullager på to tyske biler selv, den ene kun gått 20.000km, men det er noen år siden da.

Electric cars in Norway

SitatDet var veldig ujevnt på de som ble produsert i Fremont.
Ja det skal være sikkert. Sett panel gaps på de så store at jeg fikk bakover sveis  :police: men flotte biler da. 

Helt greit det. Hvis man velger å se på bilen som en datamaskin på hjul og at det er ikke så viktig med den ytre delen av skroget - som vi båtfolk sier det ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 17. mai 2024, klokken 16:15
SitatDet var veldig ujevnt på de som ble produsert i Fremont.
Ja det skal være sikkert. Sett panel gaps på de så store at jeg fikk bakover sveis  :police: men flotte biler da.

Helt greit det. Hvis man velger å se på bilen som en datamaskin på hjul og at det er ikke så viktig med den ytre delen av skroget - som vi båtfolk sier det ;D

En del av fremont bilene var hinsides dårlige og selv den dag i dag er det mye som tyder på at de fremdeles har problemer med å dårlig kvalitet derfra dessverre. Kina bilene er trolig de beste Tesla har levert tett fulgt av Berlin. Ser at England kun får kina biler og de er skikkelig stuerene for å si det slik. Jeg snakker da om selve utseende og panelgaps. Skal man ha brukt ville jeg kun kjøpt kina og berlin. Mhp Tesla så er det ekstremt stort utvalg av brukt og der noen har behandlet bilen med respekt og verdighet,har andre bare brukt dem opp.

filtvet

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2024, klokken 07:31

Akkurat - brukerfeil :)

Ting som er byttet ut hittil pga manglende vask: Hovedlykter, intern kabel for lading, 2 hjullagre og alt dette skyldes dårlig vedlikehold.... herregud!

Har en Prius som har gikk 250.000 km med originale støtdempere og lagre. Og har en Honda 2006 der man først nå måtte bytte 1 hjullager. Tesla er ræva kvalitet

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA