Spare penger på vedlikehold på elbil?

Startet av filtvet, fre 19. apr 2024, kl. 05:52

« forrige - neste »

olekvi

Sitat fra: Joccy på søn 21. apr 2024, kl. 09:35Det var feil på linken jeg la ut, er fikset nå. For min del handler det ikke bare om potensiell feilrate men serviceapparat som har vist seg å være fraværende på Tesla.

Har du forsøkte å bruke Tesla sitt serviceapparat i Norge, eller har du bare lest om hvordan det er (i andre land)?

Jeg har ikke vært borti noe bedre enn det Tesla leverer her i Norge, og mine tidligere biler er Audi, BMW og Toyota. 

Kort ventetid på time for service, veldig enkelt å bestille i app og selv kunne velge når man ønsker time samt bra priser og meget enkel innlevering / uthenting av bil.
'19 TM3P

turfsurf

Sitat fra: Joccy på søn 21. apr 2024, kl. 09:35
Sitat fra: turfsurf på søn 21. apr 2024, kl. 09:04Det var feil på linken jeg la ut, er fikset nå. For min del handler det ikke bare om potensiell feilrate men serviceapparat som har vist seg å være fraværende på Tesla.
Ja, dårlig service i nærheten er en god grunn til å sky unna ett merke. En av grunnene til at jeg er skeptisk til å kjøpe VAG igjen. BMW kjøper jeg på tross av service tilbudet. Tesla har dog vært helt supre etter de etablerte seg her i området, og app løsningen er helt genial når man har blitt vant til det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Har gjennom mange år forhold meg til mange forhandlere. Eks; Avensis full av feil og en forhandler som ikke ville ta ansvar. En nærmest feilfri Avensis. eUper og Citigo med problemer på rekke og rad osv.
Kan med hånden på hjertet si at Tesla uten sidestykke har gitt meg den beste servicen. Kanskje ikke overraskende, siden jeg bruker Kr.sand. Først en TM3 fra Fremont med sine barnesykdommer, deretter en nærmest feilfri TMY fra Kina.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hideyowife

Vår M3 som vi kjøpte ny i 2021 har også vært ett par turer inne for fiks. Ladeport byttet 2 ganger. Løftemotor til bagasjeluke byttet 1 gang og har begynt å tulle igjen nå. Ratt skiftet på garanti (mobil service). Kupefilter byttet kr 400 (mobil service). Servicekostnader etter 2,5 år med bilhold kr 0,- Den lille tiden jeg har brukt på levering og henting av bil koster meg mye mindre enn servicekostnadene til andre merker hvor bilen i tillegg må hentes og leveres.

Første elbil var i 2015 en e-Golf, som jeg holdt service intervallene på. Møller ville ikke engang fortelle meg hva service faktisk besto av! De bytta kupefilter og visuell kontroll stort sett og tok 4000kr for jobben. Kommer aldri til å kjøpe bil som krever jevnlige servicer for å opprettholde garantien på bilen  :+1:
Tesla Model Y LR 2023
Honda e Advance 2021

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

filtvet

Vel - skal innrømme en ting. Service hittil har vært på topp. I dag kom en mekaniker hjem til meg og bytten en kabel på garanti. Glad jeg slapp turen til verksted.

turfsurf

Poenget er vel bare at service vil variere like mye på grunn av lokal ledelse som på grunn av hvilket merke det er. Jeg har da hatt noen dårlige opplevelser hos noen Tesla SeC også. I tillegg spiller jo valg av løsninger inn. Der synes jeg Tesla sin app løsning er suveren, etter å ha blitt vant til den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JRF

Mye Tesla fanboys som på død og liv skal forsvare merket mot enhver kritikk.
Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.

Ingeniøren

Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 13:55Mye Tesla fanboys som på død og liv skal forsvare merket mot enhver kritikk.
Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.

What ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Daniel_0007

Sitat fra: Ingeniøren på ons 24. apr 2024, kl. 14:02
Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 13:55Mye Tesla fanboys som på død og liv skal forsvare merket mot enhver kritikk.

What ?

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-krever-400000-kr-etter-skade-pa-lanebil-uten-kasko/249175
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Lucifer-

Kan jo være greit å få med noen forhold som er avgjørende her også da..

Sitat...Ifølge et prosesskriv fra Teslas advokat, advokatfullmektig Thea A. Sørensen hos Wikborg Rein Advokatfirma, skal kvinnen ved utforkjøringen ha kjørt i over 120 km/t i 40-sonen.

Bilen ble totalvraket, og Tesla mener fartsovertredelsen var både grov og uaktsom. Derfor krever Tesla at kvinnen dekker alle deres kostnader

At 120km/t timen i 40-sonen er både grovt og uaktsomt er vel hevet over enhver tvil. Kan nok hende eventuelle forsikringsselskap også ville satt seg på bakbena da.

JRF

What ?

Står i avtalen du godtar når du tar ut lånebil at egenandel er 2500 euro. Ved grov uaktsomhet som i den saken det blir linket til over her så er det enda mer, opp til hele bilens verdi. Men det er klart at må man bytte rute pga steinsprut, eller dør pga at noen slenger døra inn i bilen på parkeringsplassen så kommer man fort opp i de 2500 euroene som tillsvarer ca 30 000 kr.

Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine. Det er jo egentlig helt villt at Tesla i det hele tatt har lov til å gjøre dette da bilene kundene leverer inn til verkstedet for feil de ikke selv er skyld i jo har full kaskoforsikring alle sammen, mens lånebilene altså er uforsikret (selvforsikret av Tesla, dvs. kun ansvar forsikring)

Handyman

Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 13:55Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

Skønner godt at du er lei trøbbel med bilen din. Det er neppe noe trøst at det kun gjelder fåtall. Som alltid. Det er flere ting man kan kritisere Tesla for, men høye VEDLIKEHOLDSKOSTNADER er vel ikke en av dem?
Det du beskriver er en risiko for kostnad knyttet til lånebil når din bil er inne til feilretting. Det har ikke noe med vedlikehold å gjøre.
Hadde min Skoda inne til bytte av styresnekke (tilbakekalling) i går, og fikk ikke lånebil en gang. Den lille Citigoen har langt høyre årlige vedlilkeholdskostnader enn Yen. Elbiler begge to ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på ons 24. apr 2024, kl. 16:03
Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 13:55Har .
Skønner godt at du er lei trøbbel med bilen din. Det er neppe noe trøst at det kun gjelder fåtall. Som alltid.
Ja slik er det alltid. Ingen fasit her

filtvet

Sitat fra: Handyman på ons 24. apr 2024, kl. 16:03
Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 13:55Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

Skønner godt at du er lei trøbbel med bilen din. Det er neppe noe trøst at det kun gjelder fåtall. Som alltid. Det er flere ting man kan kritisere Tesla for, men høye VEDLIKEHOLDSKOSTNADER er vel ikke en av dem?
Det du beskriver er en risiko for kostnad knyttet til lånebil når din bil er inne til feilretting. Det har ikke noe med vedlikehold å gjøre.
Hadde min Skoda inne til bytte av styresnekke (tilbakekalling) i går, og fikk ikke lånebil en gang. Den lille Citigoen har langt høyre årlige vedlilkeholdskostnader enn Yen. Elbiler begge to ;-)

Hvis en setter seg litt inn i den fallerte Hertz-leiebilavtalen så finner man ut at en av grunnene til at solgte alt av teslaene var for høye driftskostnader.

Privat slipper man vanligvis unna i garantitiden. Ikke etter.

filtvet

Sitat fra: JRF på ons 24. apr 2024, kl. 15:29

What ?

Står i avtalen du godtar når du tar ut lånebil at egenandel er 2500 euro. Ved grov uaktsomhet som i den saken det blir linket til over her så er det enda mer, opp til hele bilens verdi. Men det er klart at må man bytte rute pga steinsprut, eller dør pga at noen slenger døra inn i bilen på parkeringsplassen så kommer man fort opp i de 2500 euroene som tillsvarer ca 30 000 kr.

Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine. Det er jo egentlig helt villt at Tesla i det hele tatt har lov til å gjøre dette da bilene kundene leverer inn til verkstedet for feil de ikke selv er skyld i jo har full kaskoforsikring alle sammen, mens lånebilene altså er uforsikret (selvforsikret av Tesla, dvs. kun ansvar forsikring)

Mulig det kan hjelpe med en helårs leiebilforsikring (egenandel). Hadde en slik før men fikk heldigvis aldri testet den.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA