Model Y og stor skaphenger

Startet av vartli, man 05. feb 2024, kl. 08:33

« forrige - neste »

vartli

Vurderer å gå for en Model Y, men har en rimelig stor skaphenger som jeg tar med meg av og til. Det er en  Ifor Williams BV126 med egenvekt på nesten 1200 kg. Ikke mye lastekapasitet igjen, men greit å slippe å bytte henger samtidig. Trenger normalt ikke å laste så mye, så drøyt 400 kg nyttelast kan aksepteres.

Noen som har erfaring med å trekke noe tilsvarende? Hva kan jeg forvente av rekkevidde? Har ca 23 mil til hytta, og må vel lade minst en gang underveis.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

kaistian

En skaphenger ble testet på performance i denne videoen med forbruk på 356 Wh/km og dermed rekkevidde rundt 20 mil.

https://www.youtube.com/watch?v=hVKntAdw1tQ

RJK

Sitat fra: kaistian på man 05. feb 2024, kl. 10:06En skaphenger ble testet på performance i denne videoen med forbruk på 356 Wh/km og dermed rekkevidde rundt 20 mil.
Legg merke til at den som er testet er enakslet, mens hengeren det spørres om, er dobbelakslet. Av det jeg leser av erfaringer, så vil dobbelakslet alltid føre til høyere forbruk, alt annet likt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: RJK på man 05. feb 2024, kl. 10:19
Sitat fra: kaistian på man 05. feb 2024, kl. 10:06En skaphenger ble testet på performance i denne videoen med forbruk på 356 Wh/km og dermed rekkevidde rundt 20 mil.
Legg merke til at den som er testet er enakslet, mens hengeren det spørres om, er dobbelakslet. Av det jeg leser av erfaringer, så vil dobbelakslet alltid føre til høyere forbruk, alt annet likt.
Nå mener jeg Bjørn Nyland testet det og fikk ca +200 Wh/km ekstra om det var en eller to aksler på henger.
Der er også ca +200 Wh/km på alle bilene han har blitt testet med henger.
Så luftmotstanden har mye mer å si en det en ekstra aksling tilfører av motstand.

Så det som evt gjør en forskjell er hvor stort arealet på hengeren er i fronten som da "fanger" vinden.

vartli

Kan jo legge til at jeg nå trekker den med en VW Sharan. Normalforbruket er på ca 0,55 l /mil uten henger og ca 1,25 l/mil med henger. Opplever at det er luftmotstand og rullemotstand som er det viktigste. Om den er tom eller lastet tror jeg bare påvirker med rundt 0,1 l/mil. Forventer derfor et dramatisk innhugg i rekkevidden på en hvilken som helst bil, også om den er lite lastet.

Hengeren min er nok ganske mye tyngre å trekke enn den Bjørn tester med, men det er et relevant innspill. Frykter jo at min henger er 300 - 400 Wh/km ekstra.

Vil en Performance være omtrent det samme som en long range?
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

RJK

Sitat fra: vartli på man 05. feb 2024, kl. 12:53Kan jo legge til at jeg nå trekker den med en VW Sharan. Normalforbruket er på ca 0,55 l /mil uten henger og ca 1,25 l/mil med henger. Opplever at det er luftmotstand og rullemotstand som er det viktigste. Om den er tom eller lastet tror jeg bare påvirker med rundt 0,1 l/mil. Forventer derfor et dramatisk innhugg i rekkevidden på en hvilken som helst bil, også om den er lite lastet.

Hengeren min er nok ganske mye tyngre å trekke enn den Bjørn tester med, men det er et relevant innspill. Frykter jo at min henger er 300 - 400 Wh/km ekstra.

Vil en Performance være omtrent det samme som en long range?
Ja, den har riktignok noe mer hk og torque, men begge har vel såpass at det burde ikke gjøre nevneverdige forskjeller.

Forskjellig dekk/hjulutrustning betyr visstnok mest på disse, ifølge TB sine kommentarer i en av videoene jeg nå har sett igjennom for å se hva han ev. har funnet ut av forskjell på single eller dobbel aksel på henger. Men ser ut som han ikke har testet akkurat det jeg nå leter etter.

Ja, han har testet hengere både med og uten dobbelaksel, men jeg ser altså ikke at han har testet for å se om ellers identiske tilhengere gir forskjell i forbruk. Det jeg mener her, ere at det har en viss betydning pga økt rullemotstand, selv om trykket mot veien nå fordeles på 2 par hjul.

Jeg er ikke uenig med @kaistan at størrelse og utforming av tilhenger gir størst påvirkning, da luftmotstand er "den største fienden" for rekkevidden. Men jeg er ikke helt enig i at dobbel eller single aksel er uten betydning.

Men sliter med å finne noe mere håndfast for å finne ut om jeg tar feil eller har rett. Og hva fasit er, er jo det viktige her, ikke hvem som har rett. ;)
Bosted Oslo

RJK

På slutten av denne videoen, så drodler han litt om hvorfor hestehengeren er så mye "tørstere" enn en større skaphenger, og foruten et gjett om at hestehengeren er mindre aerodynamisk, så drar han og frem poenget med at hestehengeren er toakslet, mens skaphengeren bare var enakslet.

Ikke bevis for noe, men "food for thoughts"...

Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Dersom du reduserer hastigheten din vil rekkevidden øke mye. Er en eksponentiell økning av forbruk med fart på slike hengere.

Hengeren du har er jo ganske enorm - omtrent som en campingvogn. Model Y har bare ca 80 kWh batteri, så hvis du skal bruke henger ofte over 20 mil så kunne det gjerne vært en bedre kombinasjon. Men hvis du trenger så stor henger er det jo en annen sak.

Hadde det vært en idè å kjøpt en tilleggs-henger som du kan bruke når du ikke trenger en enorm henger? Er veldig mye lavere forbruk med en sånn sak:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=334602676
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Godt innspill med en mindre henger, og jeg har allerede en liten henger som står for mesteparten av hengerbruken. Det er ikke ofte den store blir brukt, men den er også garasje for en liten veteranbil på sommeren når vi er på hytta. Bilen veier under 250 kg, så jeg kan også greit trekke den lovlig med meg. Trenger ikke fullt så stor skaphenger som den jeg har, men det er nå den jeg har nå.

Utfordringen med å anslå forbruk, er vel at det er lite kjent info på dette. Sammenligning med campingvogn er relevant.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

TeslaMYQS

Selv har jeg kjørt noen turer med en campingvogn. Den hadde en aksel og vekt på ca 1400-1500 kg når vi var på tur. Forbruket på på mellom 300 og 350 wh/km.

turfsurf

Vi har en nesten like stor boogiehenger på jobb. Har kjørt den på hytta noen ganger, regn med 400Wh/km+ i 80 sone. Er superlader gunstig plassert holder det med en lading, vi bruker 2 kortere stopp på 25 mil og noen høydemeter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: vartli på man 05. feb 2024, kl. 12:53Kan jo legge til at jeg nå trekker den med en VW Sharan. Normalforbruket er på ca 0,55 l /mil uten henger og ca 1,25 l/mil med henger. Opplever at det er luftmotstand og rullemotstand som er det viktigste. Om den er tom eller lastet tror jeg bare påvirker med rundt 0,1 l/mil. Forventer derfor et dramatisk innhugg i rekkevidden på en hvilken som helst bil, også om den er lite lastet.

En Model Y performance har ca forbruk i 90 km/t på 145 Wh/km og med henger 364.
Forholdet er 364 / 145 = 2,5
For din Sharan er forholdet 1,25 / 0,55 = 2,3
Så forhold er ikke så veldig forskjell, men eneste måten å finne ut det på er å teste.
Men dette gir en viss indikasjon.

Sitat fra: RJK på man 05. feb 2024, kl. 13:04Jeg er ikke uenig med @kaistan at størrelse og utforming av tilhenger gir størst påvirkning, da luftmotstand er "den største fienden" for rekkevidden. Men jeg er ikke helt enig i at dobbel eller single aksel er uten betydning.

Men sliter med å finne noe mere håndfast for å finne ut om jeg tar feil eller har rett. Og hva fasit er, er jo det viktige her, ikke hvem som har rett. ;)
Han har ikke gjort en direkte sammenligning, men har testet 5 biler og kun Model Y hadde singel aksel, de 4 andre hadde dobbel og var vel noe større.
Det ekstra forbruket er som følger:

Nio EL7 100 kWh                 +178 Wh/km  10 grader
Tesla Model Y Performance       +219 Wh/km  26 grader
Mercedes EQE SUV 350 4Matic     +198 Wh/km  12 grader
Polestar 2 Performance          +225 Wh/km   0 grader
VW ID Buzz 82 kWh               +184 Wh/km  10 grader
Som gir et gjennomsnitt på +200,8 Wh/km

Dette er tester i den virkelige verden på forskjellige dager der vær, vind og trafikkforhold vil være forskjellig, så helt nøyaktig vil det aldri bli.
Men når en henger øker forbruket med 140% på grunn av vindmotstand så drukner de få prosentene en ekstra aksel gir av motstand vil nå jeg tro, da det er så mange andre faktorer slik som fart og kjørestil har mye mer å si.

vartli

Mange gode innspill. Får meg til å bli litt optimist. Aktuell strekning er mellom Jæren og Kristiansand. Hadde vært fint å klart seg med lading i Lyngdal, men Vikeså er jo også grei selv om det ser ut til å være mer pågang der.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

geear

Sitat fra: vartli på man 05. feb 2024, kl. 08:33Vurderer å gå for en Model Y, men har en rimelig stor skaphenger som jeg tar med meg av og til. Det er en  Ifor Williams BV126 med egenvekt på nesten 1200 kg. Ikke mye lastekapasitet igjen, men greit å slippe å bytte henger samtidig. Trenger normalt ikke å laste så mye, så drøyt 400 kg nyttelast kan aksepteres.

Noen som har erfaring med å trekke noe tilsvarende? Hva kan jeg forvente av rekkevidde? Har ca 23 mil til hytta, og må vel lade minst en gang underveis.
Den der blir drøy.

Se:
https://elbilforum.no/index.php?topic=56962.msg1038837#msg1038837

Har kjørt med både LR og P (begge med 20" piggfritt) og med og uten takboks, og opplevd å ikke engang komme 20 mil, selv uten takboks.

Men går du for maks 19" og kjører E39 og typisk følger den daffe trafikken med rolige pådrag og snittfart på 67 km/t, så er det kanskje ikke helt krise, og jeg tipper Lyngdal går fint, litt avhengig av hva du legger i Jæren. Er du helt utpå Randaberg kan det nok bli tøft, men er du Sandnes og sørover bør det gå greit. I Lyngdal har du jo dessuten 250 kW v3 som alltid står ledige ved Biltema, mens folk køer seg opp på v2 lenger ute. 😂

vartli

Du klarte jo ganske bra forbruk med stor henger. Er nok en del mindre luftmotstand i den enn min henger.

Holder til litt sør på Jæren, så Lyngdal er drøyt 14 mil.

Store felger forbinder jeg bare med ekstrakostnad, så trives godt med 16'' nå. Ingen behov for større enn det minste.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA