Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:23
Du kan ikke sammenlikne med TM3. Helt annen patent. På Y sitter lokket ordentlig hardt. Plast bare bøyer seg eller knekker da det kun er plass til svært tynne redskaper. Jeg har masse pry-tools og det er bare å glemme.
Det eneste som jeg tror vil funke bra, uten å lage stygge merker på fangeren, er en krok av tynn plate (sterkt plast kan gå).
Dekkspaker til sykkel kan kanskje gå. De knekker ikke, men er kanskje ikke tynne nok. Skal testes når jeg får bilen.
De er for tykke, men alt kan presses inn, men det gir merker!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:51
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:23
Du kan ikke sammenlikne med TM3. Helt annen patent. På Y sitter lokket ordentlig hardt. Plast bare bøyer seg eller knekker da det kun er plass til svært tynne redskaper. Jeg har masse pry-tools og det er bare å glemme.
Det eneste som jeg tror vil funke bra, uten å lage stygge merker på fangeren, er en krok av tynn plate (sterkt plast kan gå).
Dekkspaker til sykkel kan kanskje gå. De knekker ikke, men er kanskje ikke tynne nok. Skal testes når jeg får bilen.
De er for tykke, men alt kan presses inn, men det gir merker!
Nylon spaker (til sykkeldekk) er ganske spisse og sterke btw.

Neste trinn opp er plastbelagt stål.

Poenget er vel å ikke lage merker siden lokket er en del av støtfangeren.

Contango

Bestilling av hengerfeste kan kun gjøres etter at bilen er levert? Jeg får i alle fall ikke referanse til bilen i bestilling opp når jeg prøver.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på onsdag 16. februar 2022, klokken 08:41
Bestilling av hengerfeste kan kun gjøres etter at bilen er levert? Jeg får i alle fall ikke referanse til bilen i bestilling opp når jeg prøver.
Det stemmer nok ja. En bekjent fikk beskjed om at man måtte ha bil for å kunne bestille HF.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elgaaen

Noe som plaget meg litt, noen kunne bestille bil med hengerfeste inkl i prisen. Som feks ved leasing ville dette betales på som en del av leasingen.. For oss som bestilte når dette ble et tilbehør senere måtte jeg kjøpe dette til leasingbilen.. Når jeg leverer tilbake bilen har jeg da kostet på bilen et ganske verdifullt tilbehør.

Egentlig ganske kjipt..

lars667

Det er ikke problem med dekkspak om en trykker den inn riktig sted, oppe litt til høyre for midten. Det er ikke så mye kraft som skal til for å komme inn der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Husk å fjerne graps fra "hylla" under dekselet. Fikk noen fine skraper da jeg dro ut dekselet. Dekkes heldigvis med skit igjen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ja, da begynner man å få litt erfaring med forbruk og rekkevidde med henger (og takboks!).

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Denne ekvipasjen her, brukte 317 Wh/km (63 kWh) på 200 km i -5 grader, på glatte og svingete veier. Hadde 30 km (6 %) igjen på tanken.

Selve planet/kapellet er noe sånt som 420 x 200 utvendig, pluss utenpåliggende hjul, og den er over 200 cm høy fra bakken, tipper rundt 170 høyde på karmer + kapell. Hengeren veier ca. 550 kg, snøscooter 350 kg, pluss scooterhenger og et vindu, så hengeren var rett over 1000 kg. Hadde også 500 kg i bilen, så vogntogvekt på 3500 kg.

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 04. mars 2022, klokken 15:44
Ja, da begynner man å få litt erfaring med forbruk og rekkevidde med henger (og takboks!).

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Denne ekvipasjen her, brukte 317 Wh/km (63 kWh) på 200 km i -5 grader, på glatte og svingete veier. Hadde 30 km (6 %) igjen på tanken.

Selve planet/kapellet er noe sånt som 420 x 200 utvendig, pluss utenpåliggende hjul, og den er over 200 cm høy fra bakken, tipper rundt 170 høyde på karmer + kapell. Hengeren veier ca. 550 kg, snøscooter 350 kg, pluss scooterhenger og et vindu, så hengeren var rett over 1000 kg. Hadde også 500 kg i bilen, så vogntogvekt på 3500 kg.
Hvordan er dette i forhold til X? Regner med du har tur under temmelig like forhold med den

Radial

Sitat fra: geear på fredag 04. mars 2022, klokken 15:44
Ja, da begynner man å få litt erfaring med forbruk og rekkevidde med henger (og takboks!).

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Denne ekvipasjen her, brukte 317 Wh/km (63 kWh) på 200 km i -5 grader, på glatte og svingete veier. Hadde 30 km (6 %) igjen på tanken.

Selve planet/kapellet er noe sånt som 420 x 200 utvendig, pluss utenpåliggende hjul, og den er over 200 cm høy fra bakken, tipper rundt 170 høyde på karmer + kapell. Hengeren veier ca. 550 kg, snøscooter 350 kg, pluss scooterhenger og et vindu, så hengeren var rett over 1000 kg. Hadde også 500 kg i bilen, så vogntogvekt på 3500 kg.

Er nok mangelen på aerodynamikk som drar opp forbruket kraftig her 🙂 den ekvipasjen hadde brukt godt over en Liter bensin/diesel-bil av tilsvarende størrelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

#343
Har ikke kjørt med den hengeren på X dessverre, så det blir vanskelig å sammenligne, men her er X på omtrent samme punkt i turen, uten takboks (åpenbart), og "lang" boggihenger på 320x150 uten kapell, med snøscooter på. Altså MYE mindre henger, og allikevel høyere forbruk.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Da hadde jeg først vært nødt til å lade på 50 kW ved 100 km, for å i det hele tatt komme 200 km, og måtte så lade litt der på 50 kW igjen, for å nå SuC etter 235 km. (Og på bildet her så hadde akkurat hele bilen klikka under ladingen, alt ble svart og tok flere minutter før den kom til seg selv igjen.)

Har kjørt lignende tur på bare veier i juni, med tom hestehenger, og ser X-en lå på 400 Wh/km. Skulle jeg gjettet forbruk på pre-raven X med takboks og samme henger som på Y, så hadde pengene mine vært på 420-450 Wh/km, men det blir altså bare gjetning.

Lå i 90ish i 200 km på E39 med helt tom boggihenger om natta sommerstid, og selv da endte X på 315 Wh/km, altså samme som Y i -5 grader på kuperte veier (i litt lavere hastighet) med både takboks og enorm kapellhenger. Vet ikke med vind, men det pleier være ganske stille om natta. Det fremstår som enorm forskjell, men får se etter noen turer til hvordan det ser ut. Isolerte turer kan være vanskelig å sammenligne.

Counterpointer

Synes det høres ut som Y klarer seg meget bra

Selve ekvipasjen er jo vanskelig å få bremset mer. Det er mye vekt og ikke minst et stort areal.

Vanligvis kan en jo fort plusse på 10-15 prosent på en takboks og en henger kan jo gi  50-150 prosent ekstra, så litt over 300 er jo omtrent det de tørsteste tyskerne bruker uten takboks og henger = klart godkjent

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA