Model Y og stor skaphenger

Startet av vartli, man 05. feb 2024, kl. 08:33

« forrige - neste »

geear

Tjah, merkelig nok var vel det turen med lavest forbruk på tross av takboks, men sånn er det nå, det varierer mye med vær og føre med så stor henger. Den ser forøvrig mindre ut enn den er siden den er 1-akslet med mye større hjul enn vanlig, men det skal også bidra til lavere forbruk enn med boggi. Den turen jeg har hatt med høyest forbruk var faktisk i plussgrader nesten hele tiden, men pissregn, og jeg mistenker at problemet da var rullemotstand, bilen presser vannet på veien til siden, og hengeren er så bred at dekkene treffer utenfor hjulsporene til bilen, så det blir nok mye trillemotstand.

Men for å si det sånn, jeg har fått nok av lading for en stund, og kjører fossilt igjen. 🤪

Med unntak av kraftmangel i bakker og til forbikjøringer, så blir det en glede å suse forbi alle ladestedene jeg har lagt igjen døgn av livet mitt. 😱

ToWalkOrDrive

Jæren - Kristiansand er jo perfekt for Tesla-lading. Både laderen på Vikeså og den i Lyngdal har henger-vennlige ladestasjoner. En liten hemmelighet, som jeg tror mange ikke vet, er at Lyngdal har to Tesla-ladelokasjoner. De har de som nesten alle bruker, rett ved innkjørselen fra kjøpesenteret (som har litt uryddig spredt ladere, på venstre side i bildet), og så har de en nyere klynge med hurtigladere (V3), som i tillegg har flere plasser hvor en kan rulle inn til med henger tilkoblet. Dersom du tar turen inn til Coop Extra/Obs og handler litt så har du fått veldig mange mil ekstra på batteriet, særlig om du lader på klyngen til høyre, som ved litt lite strøm på batteriet lader styggfort. Så under 10 minutter gir deg uansett mer enn nok for å komme frem til Kristiansand.

Når vi kjører mellom Stavanger og Kristiansand pleier vi alltid å ta en liten pause i Lyngdal, men mest for å ta en liten pause.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 06. feb 2024, kl. 09:10Jæren - Kristiansand er jo perfekt for Tesla-lading. Både laderen på Vikeså og den i Lyngdal har henger-vennlige ladestasjoner. En liten hemmelighet, som jeg tror mange ikke vet, er at Lyngdal har to Tesla-ladelokasjoner. De har de som nesten alle bruker, rett ved innkjørselen fra kjøpesenteret (som har litt uryddig spredt ladere, på venstre side i bildet), og så har de en nyere klynge med hurtigladere (V3), som i tillegg har flere plasser hvor en kan rulle inn til med henger tilkoblet. Dersom du tar turen inn til Coop Extra/Obs og handler litt så har du fått veldig mange mil ekstra på batteriet, særlig om du lader på klyngen til høyre, som ved litt lite strøm på batteriet lader styggfort. Så under 10 minutter gir deg uansett mer enn nok for å komme frem til Kristiansand.

Når vi kjører mellom Stavanger og Kristiansand pleier vi alltid å ta en liten pause i Lyngdal, men mest for å ta en liten pause.
Btw, hvor mye raskere lader man i praksis på V3 vs V2 med en TMY f.eks.?

Bare tenker som så at mange er vel og handler eller kjøper seg mat for å spise, når man først stopper der. Og for disse så er det kanskje et poeng å velge V2 istedet, for å få noen minutter lengre matpause. Men hva utgjør det i praksis?

Forøvrig, ikke første gang denne nevnes, og at det faktisk ofte er kø ved V2 mens det finnes flust av ledige på V3-delen, så helt klart at endel som ikke er her inne, burde få litt "opplæring". Kanskje Tesla burde gi melding på skjermen om de andre laderne, dersom de merker at det er så forskjellig trykk på de.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vartli

Har registrert de laderne bak Biltema og sett flere som står der med tilhenger. Fantastisk mye bedre enn de klønete plassene med Chademo der jeg kan lade Leafen.

Har tro på at det kan gå ganske greit å få med seg hengeren ned. Får se om det blir bytte. Må nok først se hva jeg kan få for gamlebilen. Det skal jo betales også, men renta er jo god nå. Er vel fort gjort å få tak i en ny.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tir 06. feb 2024, kl. 10:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 06. feb 2024, kl. 09:10Jæren - Kristiansand er jo perfekt for Tesla-lading. Både laderen på Vikeså og den i Lyngdal har henger-vennlige ladestasjoner. En liten hemmelighet, som jeg tror mange ikke vet, er at Lyngdal har to Tesla-ladelokasjoner. De har de som nesten alle bruker, rett ved innkjørselen fra kjøpesenteret (som har litt uryddig spredt ladere, på venstre side i bildet), og så har de en nyere klynge med hurtigladere (V3), som i tillegg har flere plasser hvor en kan rulle inn til med henger tilkoblet. Dersom du tar turen inn til Coop Extra/Obs og handler litt så har du fått veldig mange mil ekstra på batteriet, særlig om du lader på klyngen til høyre, som ved litt lite strøm på batteriet lader styggfort. Så under 10 minutter gir deg uansett mer enn nok for å komme frem til Kristiansand.

Bare tenker som så at mange er vel og handler eller kjøper seg mat for å spise, når man først stopper der. Og for disse så er det kanskje et poeng å velge V2 istedet, for å få noen minutter lengre matpause. Men hva utgjør det i praksis?

Forøvrig, ikke første gang denne nevnes, og at det faktisk ofte er kø ved V2 mens det finnes flust av ledige på V3-delen, så helt klart at endel som ikke er her inne, burde få litt "opplæring". Kanskje Tesla burde gi melding på skjermen om de andre laderne, dersom de merker at det er så forskjellig trykk på de.

Ja, jeg har selv nevnt den laderen her noen ganger  :)  . Hvor mye det utgjør i praksis kommer litt an på. På V2 så deler en sikring med en annen lader med samme nummer (f.eks. 1A og 1B). Da kan effekten reduseres en del om det er en annen som lader på den andre. På V3 ser en at starteffekten også er litt høyere (f.eks. om en har 10% strøm igjen), men føler at det jevner seg ut litt etter hvert.

Den andre life-hacken om en skal spise mens en lader er å skyve ladegrensen opp til 100%. På tidligere Tesla-er gjorde dette at en hadde en evighet til å spise før ladingen var ferdig, men med Model Y så hender det at jeg må ut og flytte bilen fra ladingen likevel (om en må vente lenge på maten osv). En vil jo ikke la bilen stå på laderen etter at den har sluttet å lade, for da blir det fort mye i gebyr til Tesla per minutt. Første gang får du advarsel, men neste gang blir det gebyr.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 06. feb 2024, kl. 14:12
Sitat fra: RJK på tir 06. feb 2024, kl. 10:57

Ja, jeg har selv nevnt den laderen her noen ganger  :)  . Hvor mye det utgjør i praksis kommer litt an på. På V2 så deler en sikring med en annen lader med samme nummer (f.eks. 1A og 1B). Da kan effekten reduseres en del om det er en annen som lader på den andre. På V3 ser en at starteffekten også er litt høyere (f.eks. om en har 10% strøm igjen), men føler at det jevner seg ut litt etter hvert.

Den andre life-hacken om en skal spise mens en lader er å skyve ladegrensen opp til 100%. På tidligere Tesla-er gjorde dette at en hadde en evighet til å spise før ladingen var ferdig, men med Model Y så hender det at jeg må ut og flytte bilen fra ladingen likevel (om en må vente lenge på maten osv). En vil jo ikke la bilen stå på laderen etter at den har sluttet å lade, for da blir det fort mye i gebyr til Tesla per minutt. Første gang får du advarsel, men neste gang blir det gebyr.
Ja, klar over den med deling, så om man trenger ekstra god tid, se etter en bil som nettopp er kommet inn, og still deg på paret den tilhører, og håpe at begge setter ladegrensen til 100 %... ;)

Så, i praksis så er det bortimot lite som skiller på ladetid ved V3 over V2 om man f.eks. triller inn med 10%, og satser på å nå 80 % dersom man ikke må dele par på V2 med annen bil? Og man må da kanskje "jukse" med å øke ladegrensen for å få nevneverdig mer tid?
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Du vinner ikke premien "verdens mest populære mann" om en stiller seg på en annens kurs, om det er mange andre ledige, selv om en kan si "jeg visste ikke...".

Maks effekt på en V2 er vel 145 kW, mens den er 250 kW på V3, men en Model Y klarer ikke å ta i mot 250 kW veldig lenge, selv om den får godt over 1000 km/t i ladefart (uten henger) i begynnelsen, pga varme. I praksis vil en V2 ikke gjøre batteriet så varm som V3, så om sommeren blir ladehastigheten relativt lik, siden V3 fort kan falle litt fortere. Nå driver Tesla og justerer masse software hele tiden, så dette som var fakta rett etter at V3 kom kan være er litt annerledes nå, siden de tweeker.

Ladekurven nedenfor viser hvordan trådstarter kan plugge i en V3 og få masse kilometer på svært kort tid ved lav batteriprosent, men samtidig og spise hamburgeren sin om han dytter lademax opp til 100%.

Personlig går det greit å flytte bilen om den blir full, men det har bare skjedd 1 gang (på Dombås), når vi ventet en evighet på maten :-)

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-tesla-supercharger-v3-knuser-konkurrentene/s/12-95-3423961628

RJK

Ja, nå var det mest ment som en spøk. Jeg oppfordrer definitivt ikke en slik tilnærming!

Har forsåvidt opplevd det samme med min bil, noe som er smått utrolig med tanke på hvor tregt den lader. Det var en travel dag på en Ionity-lader der minst en av laderne ikke virket, der de andre i reisefølget rakk å spise seg ferdig før jeg fikk startet ladingen.

Problemet var at det var såpass kø i restauranten/på kjøkkenet og, så jeg fikk burgeren min mektig seint, og rakk ikke spise ferdig før jeg måtte ut og flytte bilen. Reisefølget hadde fått beskjed om å følge med når bilen nærmet seg 80 %, og gi meg beskjed.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ser ut til at Vikeså også får V4 ladere! (ref trådstarters reiserute)
Da blir det enda enklere med den store hengeren.

https://elbilforum.no/index.php?topic=7959.4845

vartli

Ser ut til at Tesla prøver å overbevise meg ;)
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

geear

Hjelper lite med V4 på Vikeså hvis man kommer der med 70 %. 🤪 hjem igjen er det greit å tanke tre min om man har bomma litt, ellers lite nyttig ladested for de fleste fra Sandnes/Stavanger.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på ons 07. feb 2024, kl. 20:57Hjelper lite med V4 på Vikeså hvis man kommer der med 70 %. 🤪 hjem igjen er det greit å tanke tre min om man har bomma litt, ellers lite nyttig ladested for de fleste fra Sandnes/Stavanger.

Har for øvrig ladet der noen ganger på vei ut og, når jeg har glemt å lade om natten hjemme  :o

vartli

Hvis jeg ender med Y, kan det godt være at jeg stopper noen minutter på Vikeså første turen med henger. Er jo greit å være sikker på å nå fram til Lyngdal.

Tror det med lading er greit, men hvis andre har noen erfaringer med å trekke henger setter jeg pris på info.

Ser også at det er stor forskjell på LR og SR. Kunne jo spart penger på å kjøpe SR og en mindre henger...
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

geear

Får også mindre igjen for en SR ved salg, og bruksmessig er det en solid nedgradering ytelsesmessig og uten AWD. Bruksverdien av det er det kun du som kan vurdere. Personlig blir det aldri nok krefter, og nytelsen av å kunne aksellere som en greit motorisert fossilbil, selv med svær henger, er helt prima.

BjorniTm3

Elbil+skaphenger+vinter= ubrukbart.
Regn med forbruk på 4-5 kw pr mil.
Dette er min erfaring, og omtrent den eneste dårlige erfaringen jeg har med elbil bortsett fra kulde, vinterstengt vei.........

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA