Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

janbanan

Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:33
Sitat fra: janbanan på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:25
Sitat fra: Orbit på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:49285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?

Jeg laget min egen. Klippet ut av liggeunderlag. Jeg har litt ulike ladestøpsler, så da ble det 2 stykker for å dekke behovet mitt.
Interessant, kunne du lagt et et bilde i en egnet tråd? Har prøvd med en nylon handlepose med innsydd magnetbånd, men magneten var ikke kraftig nok.

Laget en tråd under Q4 ...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Skogs

Hvor kommer luftdemper som tilvalg? Må opp i utstyrsversjon?
Ser ikke ut til at det som tilvalg er mulig på «innstegsmodellen».
VW ID4 - 1st 2021

Trond.m

Det er ikke oppgitt pris på luftfjæring i den detaljerte tyske prislisten heller. Det tyder på at det ikke er mulig å bestille separat.

Orbit

Det står også eksplisitt at det (inntil videre) kun er en del av utstyrspakker:
SitatHinweis: nur in Verbindung mit Tech pro (PQC) oder den Tech pro mit edition one (PQF/PQH) erhältlich
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Ser st Q6 prisen for Tech Pro i Tyskland, med tillegg for frunk, skillenett og hengerfeste ender på 86.150 Euro. Trekker du fra 19 % VAT og ganger med dagens Euro kurs så blir det 839.000 NOK. Med 85.000 i mva i Norge + reg. avgift på 26.000, så er det grunn til å være fornøyd med den norske prisen på 855.600. Man må faktisk ned til en kurs på 10,50 får å havne på 855.000 med mva og avgift.

Skogs

Norge priser seg i desperasjon etter å få salg på denne modellen.
To ting som skinner igjennom.

1. Kampen om kundene er tøff, så de må velge å posisjonere seg deretter.
2. Det er gode marginer på modellen for Møller i utgangspunktet.

Kjøper nok Q6, men venter til den er på rett pris.
Den lever ikke opp til prisen.
VW ID4 - 1st 2021

daktari

Samme tenker jeg dessverre.

Og Møllers behandling av etron-eiere med batteri-problemer er ikke noe å trakte etter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Snakket med flere selgere og de forteller om vanskelige tider pga høye renter. Virker som om mange allerede har strukket strikken langt og de som har råd er ikke enkle å bevege. Har selv råd,men problemet her er at jeg vurderer verdien av produktet til å være lavere enn salgspris. Så jeg beveger meg ikke for å si det slik. Konen ville ha Q8,jeg sa nei fordi jeg mente den var for dyr sett opp mot hva man fikk. Q6 havnet i samme kategori dessverre. Hadde sett for meg ca 750k noe selger også antydet i sin tid. Det var den prisen jeg synes den var verdt. Men så har jo krona gått rett i dass og VW konsernet trenger å hente penger fra kunder..og da er nok Q6 ett produkt de ville ha gode marginer på..
Synes markedet er vanskelig å handle i om dagen. Vil gjerne ha en moderne elbil med litt premium følelse til noe rundt 750k. Men faller mellom 2 stoler hele tiden..enten må jeg opp 100k,eller jeg kan handle en moderne folkebil uten premium til 100k mindre. Eller en premium men utdatert mhp rekkevidde..Hmmm..

Trond.m

#98
Etter min vurdering forsvarer Q6 en pris som logger tett opptil kampanjeprisen på Q8. En mer moderne og avansert bil, som i praksis er marginalt mindre i størrelse enn Q8. Det blir kanskje ikke et stort volum før det kommer en rentekampanje, men det gjør den jo bare mer eksklusiv. Personlig ser jeg heller ikke noen rimeligere konkurrenter med samme kvalitet. Det nærmest er kanskje Xpeng, men ut fra en totalvurdering basert på politikk, forhandlernett, tekniske egenskaper og design så er den pt. uaktuell for meg.De forhandlerne jeg har snakket med har vært postivt overrasket over salget hittil. At leveringstiden økte fra uke 32 til uke 42 på bare noen dager tyder på at det er en del flere enn meg som har bestilt.  Estimat for min Q6 er uke 42 👍

Dieselgubben

Følger resten her, bilen er for dyr. I alle fall med luftfjæring.

En av grunnene til at jeg ser på Q6, er luftfjæring. Og med litt utstyr som B&O, sportsseter og vinterdekk nærmer den seg 1 mill kr før evt rabatt. Det er for mye.

Prisen er ok hvis man fjerner masse utstyr, men uten luftfjæring gir Q4 mye bedre verdi selv som den lader saktere og har et eldre gui.

Trond.m

#100
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 06. april 2024, klokken 23:47Følger resten her, bilen er for dyr. I alle fall med luftfjæring.
Det argumentet forstod jrg ikke. Tar du bort Tech Pro pakken som koster 26.500 kr, så mister du også elektrisk justerbar rattstamme, garasjeportåpner, cruise assist (selvstyring?) og OLED baklys.
OLED baklysene er koblet til radar og viser visdtnok varseltrekanter hvis noen nærmer seg raskt). I tillegg får du adaptiv luftfjæring med heve / senkefunksjon. Kan vanskelig se for meg pakke som gir mer verdi for pengene.
Det som åpenbart er for dyrt er oppgradert lydanlegg. Der kommer det nok endringer, men anlegget som er standard skal være av høy kvalitet. Det var en liten andel av etron kjøpere som oppgraderte til BO den gangen det kostet 12800 kr. Det ga også en relativt liten forbedring i forhold til standard.


Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. april 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 06. april 2024, klokken 23:47Følger resten her, bilen er for dyr. I alle fall med luftfjæring.
Det argumentet forstod jrg ikke. Tar du bort Tech Pro pakken som koster 26.500 kr, så mister du også elektrisk justerbar rattstamme, garasjeportåpner, cruise assist (selvstyring?) og OLED baklys.
OLED baklysene er koblet til radar og viser visdtnok varseltrekanter hvis noen nærmer seg raskt). I tillegg får du adaptiv luftfjæring med heve / senkefunksjon. Kan vanskelig se for meg pakke som gir mer verdi for pengene.
Det som åpenbart er for dyrt er oppgradert lydanlegg. Der kommer det nok endringer, men anlegget som er standard skal være av høy kvalitet. Det var en liten andel av etron kjøpere som oppgraderte til BO den gangen det kostet 12800 kr. Det ga også en relativt liten forbedring i forhold til standard.



For å få luftfjæring må man vel ha den dyreste versjonen? Og da mener jeg bilen blir for dyr.

turfsurf

Om man synes Q6 er verdt prisen er jo veldig avhengig av hva man setter pris på.

Hvilke konkurrenter har samme rekkevidde, luftfjæring, høy hengervekt og i nærheten av like rask lading? Da er det vel iX50 og EQE SUV man må se på. Samtidig har Q6 også  top notch infotainment og avansert lysteknologi.

Ser man ikke verdien av det over og bare er ute etter AWD og plass så er det jo bare å hive seg over kampanjene på MEB, Mach-e osv.

For min egen del er det Möller som er største problemet med Q6, og kun 100k garanti. Vil ikke ha bil med luftfjæring utenom garanti, og da betyr det ett eierskap på maks 3 år for oss, og dertil verditap på opp mot en halv mill. Har gjort det noen ganger nå, og kjenner jeg er litt ferdig med det. Hos BMW kan man kjøpe utvidet garanti til 200k, har ikke sett noe lignende hos Audi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Ja, hva som er dyrt og ikke er subjektivt. Det er et tillegg på 95K NOK fra innsteg til Tech Pro og da er hengerfeste, oppbevaringspakke ink. frunk og skillenett inkludert i motsetning til i Tyskland der pakken koster 8400 Euro. Jeg synes vel ikke er så dyrt for en bil i dette segmentet. Så da er det heller innstegsprisen som er høy, men dette er jo en helt annen teknologi enn enn Q4, Id4, Ford Explorer, Enyak etc.


Trond.m

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. april 2024, klokken 09:05Hos BMW kan man kjøpe utvidet garanti til 200k, har ikke sett noe lignende hos Audi.
Du kan vel oppgradere garanti til 150.000, men jeg er usikker på 200.000. Jeg tror jeg skal gjøre det. Ikke fordi jeg trenger det selv, men om jeg selger bilen etter 2-3 år, så tror jeg det kan påvirke annenhåndsverdien om det er 100.000 km restgaranti igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA