Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris mm.

Startet av elektro, fredag 26. januar 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. april 2024, klokken 09:18Du kan vel oppgradere garanti til 150.000, men jeg er usikker på 200.000. Jeg tror jeg skal gjøre det. Ikke fordi jeg trenger det selv, men om jeg selger bilen etter 2-3 år, så tror jeg det kan påvirke annenhåndsverdien om det er 100.000 km restgaranti igjen.
Greide ikke å finne det på nettsidene til Audi, men da er det i så fall bra. 150k hjelper mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Jeg tror ikke problemet er verdi for pengene vs. konkurrenter hos BMW og Mercedes, heller vs. konkurrenter som MEB-plattformen og kinesere/koreanere. Det er etter hvert mange i klassen under som leverer steingodt, da må man ha litt ekstra for å skille seg ut.

Jeg har kjørt det meste av biler disse klassene, og synes det var påfallende mindre forskjell fra «billig» til «dyr» kontra fossile varianter. Kan tenkes det er mer krevende å raffinere en bil med forbrenningsmotor, jeg vet ikke. Uansett, synes ikke spranget fra f.eks. Enyaq til iX40 var spesielt stort hva angår kjøreegenskaper. Begge er tunge biler med trygg fremtoning og relativt lavt støynivå. Kanskje er det nettopp vekta som gjør det vanskelig å skille seg ut..?

Uansett, man ender med å konkurrere på andre ting som ladehastighet, brukervennlighet, infotainment, osv. Det er i mine øyne ikke verdt like mye penger. Så kan man selvsagt legge til luft o.l., og få gode forbedringer - men altså også, som nevnt over - en kraftig økt pris... Sleng på et høyt rentenivå, så forstår man fort at Q6 ikke får det like enkelt som f.eks. e-tron i sin tid.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

MrBacardi

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. april 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Trond.m på søndag 07. april 2024, klokken 09:18Du kan vel oppgradere garanti til 150.000, men jeg er usikker på 200.000. Jeg tror jeg skal gjøre det. Ikke fordi jeg trenger det selv, men om jeg selger bilen etter 2-3 år, så tror jeg det kan påvirke annenhåndsverdien om det er 100.000 km restgaranti igjen.
Greide ikke å finne det på nettsidene til Audi, men da er det i så fall bra. 150k hjelper mye.

Finner mulighet for utvidet garanti (150.000 km) både for Q8 og Q4, så jeg ville hørt med din selger angående tilsvarende på Q6:

https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q4-e-tron.pdf
https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/Prisliste-Audi-Q8.pdf
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Trond.m

Her er pris på utvidet garanti

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. april 2024, klokken 19:03Her er pris på utvidet garanti
Det var jo rimelig. En nobrainer vil jeg si, spesielt om man kjører mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kv

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. april 2024, klokken 19:03Her er pris på utvidet garanti

Så lenge garantien fortsatt kun gjelder i 5 år bortfaller poenget for min del, da jeg kun kjører 20K i året.

Trond.m

Skulle gjerne tenkt meg et alternativ med 7 år 150.000 km. Men den opsjonen hadde nok blitt så dyr at ingen hadde valgt det. Løsningen må i tilfelle bli å kjøpe Xpeng.

daktari

8 år og 160.000 km på batteri på BMW. På resten av bilen 5 år/100.000 km.
Skiller Audi ut batteriet som egen sak?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 08. april 2024, klokken 16:108 år og 160.000 km på batteri på BMW. På resten av bilen 5 år/100.000 km.
Skiller Audi ut batteriet som egen sak?
Audi har vel akkurat det samme som BMW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Nå har de fleste superbilmerker (Ferrari, McLaren, Bugatti osv) fått garanti i 7 år med mulighet til forlengelse. Porsche sin PAW kan vel kjøpes til bilen er 15 år eller 150' (200'?). Grunnen til dette var at prisene på reparasjoner var så avskrekkende (over 600' for en girkasse til Ferrari FF ryktes det) og at kunder da var redd for reparasjonskostnad. Da bakte de det heller inn i nybilprisen og salget har steget jevnt og trutt. De fleste merkene har mulighet for forlenging av garanti i Tyskland. Mercedes skulle i slutten av 2022 ha 6-7000 NOK (satt ned fra 10' ish) i Tyskland totalt for garanti fra år 3 til år 5 (norgesgarantien). Nå er jo Norge det eneste landet i europa de ikke tilbyr kunder å kjøpe det da, men det viser hvor lite Daimler sitt forsikringsselskap tar for "norgesgarantien". Hos Mercedes Tyskland (og sikkert alle andre land i europa bortsett fra Norge) kan man kjøpe forlenget garanti inntil bilen er 10 år.

Jeg spår at om noen år vil det være mulig å kjøpe forlenging av garanti fra de fleste bilmerker. Veldig få har råd til 500' for et nytt batteri eller en frontlykt til 50'. Kostnaden på reparasjon av bil har gått igjennom taket for lenge siden, bortsett fra hos Tesla. Det har blitt risikosport å eie en bil uten garanti. Jeg tror forlenging av garanti fra 5-10 år vil være noe som tiltrekker seg nybilkjøpere og norske kunder ville lett betalt 5-10' i året, så jeg forstår ikke hvorfor ikke Mercedes Norge (og andre) tilbyr det (bortsett fra å gjøre alt de kan for å hindre import). Bilmerket sikrer seg at alle bruker merkeforhandler ved å kreve service der (istedenfor nesten å halvere prisen på service som Møller gjør/gjorde etter garantiutløp), kundene betaler litt for mindre risiko og bruktbilprisene vil holde seg høyere.

Nå er dette langt unna temaet, men jeg tenker at forlenging av kjørelengde var relativt rimelig på Q6. Man kan jo også kjøpe superduperforsikring fra feks IF og få dekket noe av det en garanti hadde dekket, inntill 200'km og 15 (20?) år.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

OT.....En sånn superforsikring tror jeg kunder som kjøper Fisker bør ha 😉

torerik

Har lekt litt med konfiguratoren på Audi sin hjemmeside ifbm. embargo på anmeldelser tirsdag 2/7. Jeg kommer til 950k før vinterhjul og lokale avgifter, uten å engang ha kvalitetssikret at alle mine «must-haves» er med. Hva tenker Audi her?

Får riktignok en brød-og-smør modell til 759k før vinterdekk og lokale avgifter (altså over 800k reelt), men da uten en masse utstyr man tar for gitt i 2024, i alle fall i denne prisklassen. Elektriske seter f.eks. 
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Trond.m

#117
De tenker at dette er en premiumbil på nivå med Porsche Macan EV, og det får vi tro det er. Den er litt mindre enn Q8, men trolig langt bedre teknisk. Hvis vi går noen år tilbake i tid, så var vel ikke Q5 rørende rimelig heller. Inflasjonsjustert så var nok den enda dyrere, men etter at elbiler inntok markedet er det mange som bare vurderer pris i forhold til størrelse, rekkevidde og utstyrsnivå. Mange vurderte nok derfor at Fisker var et kupp 😉

Det viktigste etter min mening er hvordan den er å kjøre og det som er under «skallet».
Tar du en Q6 Tech Pro med 20 tom, S-line ext og interiør + metallic så er du vel ikke  langt over 900 og vinterhjul får du nok med. Du snakker om «lokale avgifter», men prisene er ink. alle avgifter og levering Oslo.

Skogs

Sitat fra: Trond.m på mandag 01. juli 2024, klokken 06:55Det viktigste etter min mening er hvordan den er å kjøre og det som er under «skallet».
Tar du en Q6 Tech Pro med 20 tom, S-line ext og interiør + metallic så er du vel ikke  langt over 900 og vinterhjul får du nok med. Du snakker om «lokale avgifter», men prisene er ink. alle avgifter og levering Oslo.


Pris er kun høy/lav ut fra hva forbruker er villig til å betale.
Q6 og eks. Skoda Enyaq er to forskjellige biler, men også ganske sammenlignbare. Så får forbruker vurdere om 300 000 for samme utstyr er forskjellen verdig.
De fleste mener at Q6 ikke er verdt det ut fra salgstall.
Men så har man alltids de som har råd til å unne seg litt ekstra og som argumenter sterkt på at det ikke er epler og epler til sammenligning i segmentet.

At Q6 kan prise seg i nærheten av Macan er overraskende.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Trond.m

#119
Den som mener at Skoda Enyak og Audi Q6 er sammenliknbare biler er åpenbart ikke i målgruppen. Personlig vet jeg om noen som har valgt å gå over fra Enyak til Q6. Det er ekstremt mye som skiller de bilene, men at begge har 4 hjul og ratt er jeg enig i. Og hvorfor er det så rart at Q6 «bare» koster 100-200.000 mindre enn Macan ? Det er vel kanskje enda rarere at Enyak kostet nesten like mye som Q4.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA