Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Five Strikes and You’re Out!

Startet av Handyman, onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01

« forrige - neste »

Handyman

Hadde lånebil i går og fikk litt overraskende min første "Strike".
Kjørte med aktiv AP på 4-feltsvei i lett trafikk og skulle sjekke noen innstillinger på skjermen. Venstrehånda holdt som vanlig i rattet, men ansiktet var rettet mot skjermen i en del sekunder. Med korte mellomrom flyttet jeg blikket raskt ut i trafikken. Plutselig, uten at jeg fikk med meg noe som helst forvarsel, så hyler det med beskjed om at jeg må ta over styringen og at AP er deaktivert for resten av kjøreturen. Stoppet på en busslomme og på skjermen stod det at det var på grunn av "unsafe driving". Og at jeg har "4 strikes" igjen.
Jeg tror ikke kamera fikk med seg at jeg innimellom hadde blikket på trafikken. Det virker også som at man må vri hardere på rattet for at AP skal forstå at du holder i det. Har fått flere advarsler (blått pulserende banner) de siste dagene, noe jeg vanligvis "aldri" får. Jeg kjører på samme måte.
Har testet med å holde ansiktet rett fremover, og heller flytte blikket mot skjermen. Ingen advarsler.
Det jeg synes er det rareste er at jeg ikke fikk med meg noen som helst varsler før AP avbrøt.
Er det andre som har opplevd noe liknende?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Litt merkelig at dette ikke er deaktivert på lånebil.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01Ingen advarsler.
Det jeg synes er det rareste er at jeg ikke fikk med meg noen som helst varsler før AP avbrøt.
Er det andre som har opplevd noe liknende?

Ikke uten advarsel. Overvåkningen blitt strengere/hissigere pga. NHTSA.

Går dette på din bruker, eller hadde du flaks her (knytter seg til låne-bilen)? :police:
TMYP HW4 / TM3P Atom


Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:18Går dette på din bruker, eller hadde du flaks her (knytter seg til låne-bilen)? :police:
Vet faktisk ikke. Vet ikke om det er mulig å se antall strikes noe sted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sikker på at den bare ser på øynene? Hva med hender på rattet?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

#8
Sitat fra: Mobileum på onsdag 24. januar 2024, klokken 12:11Sikker på at den bare ser på øynene? Hva med hender på rattet?
Det har jeg ikke påstått. Jeg mener at den først og fremst ser på ansiktet, og er i tvil om hvor mye den ser på øynene. Skal testes mer.
Jeg tror også at hendene på rattet er med i vurderingen, men det virker som at man må ta hardere i nå. Det er derfor jeg mistenker at den ikke fikk med seg at jeg hadde en hånd på rattet, og derfor avbrøt brått.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Jeg har heller ikke påstått at du har påstått :)

A second test involved the driver looking at the road ahead but not having hands on the steering wheel. In this test, Tesla's DMS kicked in the audible alerts after a significantly longer time. The same was true with the vehicle's visual alerts. It seemed that in the second test, Tesla's DMS concluded that the driver's eyes were focused on the road. The only issue was that the driver's hands were not always on the steering wheel.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

OK, jeg trodde du forstod det slik siden du svarte rett under innlegget hvor jeg mer spekulerer i det motsatte.

Interessant tekst du gjengir, hvor er den hentet fra?
Veldig viktig med tydelige referanser i disse tider, så du ikke blir anklaget for plagiat  ;D  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Takk, trodde kanskje det var noe nyere.
Jeg opplever i alle fall endring i nivå på overvåkring og følsomhet på rattsensor. Mulig at vi i NO/EU bare ligger etter USA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Her er det nok modellforskjell. Før jul fikk jeg en oppdatering på min S som gjorde at en nesten umerkelig berøring av rattet er nok for å oppheve nag. En lett berøring med lillefingeren holder :).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Jeg også, men det ble helt motsatt ved siste oppdatering. Nå føles den tyngre enn før.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA