Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Five Strikes and You’re Out!

Startet av Handyman, onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01

« forrige - neste »

filtvet

Gjelder dette kun auto-styring eller også CC? Hvis det gjelder at CC også blir "dekaktivert" er vi satt ganske mange 10-år tilbake i funksjonalitet. Har prøvd auto-styring noen ganger og slapp unna med skrekken i noen tilfeller.

daktari

Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Rosstopher på søndag 11. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 00:35Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla. Hadde dog vært spennende å sett det prøvd i retten en gang.

Det er interessant at mange mener det. Jeg mener det motsatte. Jeg mener det per i dag ikke er dekning i norsk lov for at en selger kan ta tilbake det de har solgt fordi kjøper gjør noe ulovlig med det. Hvis bilselger ser at du kjører over fartsgrensen, kan de ta tilbake bilen? Hvis Elkjøp vet at du gjør ulovlige ting på PCen din, kan de uten videre komme og ta den tilbake? Jeg mener svarene på slike spørsmål er klart nei, men jeg vil gjerne høre hvorfor dere andre mener noe annet.
Problemet opp mot en eventuell rettssak er jo at når du aktiverer AutoSteer i bilen blir du informert om at du vil miste tilgangen ved misbruk 5 ganger. Dette godtar du ved aktivering av systemet på nåværende software. Når det da i tillegg er knyttet til adferd som på mange måter er forbudt ved norsk lov (ikke følge med på kjøringen, ikke kontrollere at systemet gjør jobben sin riktig, ikke være beredt på å overta på et øyeblikks varsel osv) så vil det bli et tema i retten hvordan fører har oppført seg. Når Tesla da også gjør gjeldende, i tillegg til at eier har godkjent vilkåret, at det kun varer i 1 uke så vil nok retten dømme i favør av Tesla.

Men som jeg også skrev, det er på mange måter et prinsipielt spørsmål og det hadde vært interessant å se det vurdert av en domstol. For at vi skal få ordentlig verdi av saken må den nok også gå hele veien til Høyesterett, siden den er så prinsipiell.

I Norge er det ikke lovlig å lage private avtaler som fraviker bestemmelser i Norges lovverk.  Dette behøver ikke prøves i retten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Jeg forstår at Tesla må stramme inn overvåking. Videoen under viser hvor utrolig raskt FSD beta kan gå galt, og det er vel den andre sjåføren som redder dagen ved en bråbrems.

Dertil snodig at Tesla tillater sjefsmarkedsfører/influenser å publisere videoer med fsd uten hend på rattet. Musk's lover er ikke like for alle...

Hva er neste steg, inndragning av bil hvis man stemmer på Biden?


https://youtu.be/EW1TBaiWZE0
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA