Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Five Strikes and You’re Out!

Startet av Handyman, onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01

« forrige - neste »

Mobileum

Dette må jeg sjekke. Har 2023.44.30.9, men har ikke brukt funksjonen etter oppdateringen. Får muligheten i dag.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sjekket litt på vei hjem fra jobb. Det virker som at det er hodets stilling som gjelder, ikke øynene.
Selv om øynene var festet fremover på veien, men lett foroverbøyd med ansiktet rettet mot skjermen så fikk jeg raskt beskjed om å følge med på veien. Med ansiktet fremover, men øynene mot skjermen (ingen trafikk, og passasjer som passet rattet) så kom det ingen varsel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Heldigvis hadde det ikke skjedd noe med nag-trykket.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 12:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:18Går dette på din bruker, eller hadde du flaks her (knytter seg til låne-bilen)? :police:
Vet faktisk ikke. Vet ikke om det er mulig å se antall strikes noe sted.

Du kan se antall strikes i autopilot menyen.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 20:31Sjekket litt på vei hjem fra jobb. Det virker som at det er hodets stilling som gjelder, ikke øynene.
Selv om øynene var festet fremover på veien, men lett foroverbøyd med ansiktet rettet mot skjermen så fikk jeg raskt beskjed om å følge med på veien. Med ansiktet fremover, men øynene mot skjermen (ingen trafikk, og passasjer som passet rattet) så kom det ingen varsel.
Dette stemmer med at jeg kjørte ca 15 mil med AP (2023.44.30.9) i går, og fikk ingen slike nag. Jeg holder stort sett hodet rettet fremover og flytter hovedsaklig blikket når jeg bruker skjermen.


Men har lurt på å finne frem en tapebit uansett...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Er et par akselerasjonsfelt der jeg liker å sjekke blindsonen om noen skal inn, blir man straffet da mon tro?
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 25. januar 2024, klokken 21:13Er et par akselerasjonsfelt der jeg liker å sjekke blindsonen om noen skal inn, blir man straffet da mon tro?
Nei. Så lenge sjekker du ikke blindsonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 25. januar 2024, klokken 06:02
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 12:00
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:18Går dette på din bruker, eller hadde du flaks her (knytter seg til låne-bilen)? :police:
Vet faktisk ikke. Vet ikke om det er mulig å se antall strikes noe sted.
Du kan se antall strikes i autopilot menyen.
5 strikes igjen på Yen vår. Det går altså på bilen og ikke brukeren. Det sier også ordlyden i bilen. Litt merkelig, men veldig greit for meg at Striken var på en lånebil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Apache

Hvor lenge har man f.eks 4 strikes før det nullstilles?
Eller gjør det aldri det utenom "5 strikes og ut"?

Handyman

Vet ikke. Men jeg leste et sted at man mister AP i ca en uke etter den 5. striken. Leste også et sted at noen mente det ble nullstilt ved SW-oppdatering, men det synes jeg høres usannsynlig ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

For dem som har EAP eller FSD og får 5 strikes, får de pengene igjen? Egentlig en ganske rar greie å bare innføre, også mtp kjøp gjort for lenge siden...
Skjønner jo prinsippet til Tesla her mtp sikkerhet, men har man kjøpt en vare for så å få det fjernet for godt eller for en viss tid så strider det vel mot hva man har betalt for?

Mobileum

Mistes for en periode, men tviler på at det holder for en norsk rett.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: k1 på fredag 09. februar 2024, klokken 21:05For dem som har EAP eller FSD og får 5 strikes, får de pengene igjen? Egentlig en ganske rar greie å bare innføre, også mtp kjøp gjort for lenge siden...
Skjønner jo prinsippet til Tesla her mtp sikkerhet, men har man kjøpt en vare for så å få det fjernet for godt eller for en viss tid så strider det vel mot hva man har betalt for?
Du må akseptere strenge betingelser for å kunne bruke systemet. Det er når du bryter avtalen du har "signert" at det nå får konsekvens for deg. De gir deg 4 sjanser før systemet deaktiveres en periode ved det 5 bruddet.
Det er altså litt å gå på. Kravet om at sjåføren skal ha fullt fokus på trafikken har nok alltid vært der.
De som bryter betingelsene i en avtale får jo normalt ikke penger igjen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. februar 2024, klokken 12:25
Sitat fra: k1 på fredag 09. februar 2024, klokken 21:05For dem som har EAP eller FSD og får 5 strikes, får de pengene igjen? Egentlig en ganske rar greie å bare innføre, også mtp kjøp gjort for lenge siden...
Skjønner jo prinsippet til Tesla her mtp sikkerhet, men har man kjøpt en vare for så å få det fjernet for godt eller for en viss tid så strider det vel mot hva man har betalt for?
Du må akseptere strenge betingelser for å kunne bruke systemet. Det er når du bryter avtalen du har "signert" at det nå får konsekvens for deg. De gir deg 4 sjanser før systemet deaktiveres en periode ved det 5 bruddet.
Det er altså litt å gå på. Kravet om at sjåføren skal ha fullt fokus på trafikken har nok alltid vært der.
De som bryter betingelsene i en avtale får jo normalt ikke penger igjen ;-)
Er nettopp det som er poenget mitt. Dette (5-strikes) er "nylig" innført og var ikke noen del av opprinnelig "signert" avtale. Da jeg kjøpte FSD i 2017, var det i hvert fall ikke noe slikt. Det var nok at du måtte ta ansvar selv pga beta osv, men det var aldri snakk om noen straff i form av deaktivering og/eller karantene i x-antall dager/uker/mnd. Så nei, jeg kjøper ikke argumentene dine.

Handyman

Sitat fra: k1 på lørdag 10. februar 2024, klokken 14:50
Sitat fra: Handyman på lørdag 10. februar 2024, klokken 12:25
Sitat fra: k1 på fredag 09. februar 2024, klokken 21:05For dem som har EAP eller FSD og får 5 strikes, får de pengene igjen? Egentlig en ganske rar greie å bare innføre, også mtp kjøp gjort for lenge siden...
Skjønner jo prinsippet til Tesla her mtp sikkerhet, men har man kjøpt en vare for så å få det fjernet for godt eller for en viss tid så strider det vel mot hva man har betalt for?
Du må akseptere strenge betingelser for å kunne bruke systemet. Det er når du bryter avtalen du har "signert" at det nå får konsekvens for deg. De gir deg 4 sjanser før systemet deaktiveres en periode ved det 5 bruddet.
Det er altså litt å gå på. Kravet om at sjåføren skal ha fullt fokus på trafikken har nok alltid vært der.
De som bryter betingelsene i en avtale får jo normalt ikke penger igjen ;-)
Er nettopp det som er poenget mitt. Dette (5-strikes) er "nylig" innført og var ikke noen del av opprinnelig "signert" avtale. Da jeg kjøpte FSD i 2017, var det i hvert fall ikke noe slikt. Det var nok at du måtte ta ansvar selv pga beta osv, men det var aldri snakk om noen straff i form av deaktivering og/eller karantene i x-antall dager/uker/mnd. Så nei, jeg kjøper ikke argumentene dine.
Forskjellen er vel bare at brudd nå får en konsekvens. Mener det alltid har vært en klausul om at misbruk kan føre til "inndragning". Mulig jeg husker feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA