En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten, mange ganger nå.

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

Marsto

Herlig....!!! Det blir veldig spennende å få prøvd dette på Thinken i Orkanger. Gleder meg til vi har TIM modulene i hende. Det er bare å holde ut til engang i neste uke, ihvertfall.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Warlock

worry

Artig! Viktig å få denne i gang ja. Det klarer dere!  :+1:

Mine øyne klarte ikke å tyde teksten på bilen. Det var kanskje meningen? Da glor man mange ganger på bilen, og til slutt husker teksten.  ;D
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 29. november 2023, klokken 10:07Artig! Viktig å få denne i gang ja. Det klarer dere!  :+1:

Mine øyne klarte ikke å tyde teksten på bilen. Det var kanskje meningen? Da glor man mange ganger på bilen, og til slutt husker teksten.  ;D

Den kan bli en firmabil for firmaet Firmalunch. Artig det, men fremdeles lurer vi på hva som kan være årsaken til at de store HV sikringene i batteripakken, AC/DC lader sikring og TIM modulene i PCU ble svidd skikkelig. Dette er en stor og alvorlig hendelse hvor store strømstyrker har vært på avveie. Den ville ganske sikkert ført til kondemnering hvis bilen var i privat eie når den var ny. Hvis noen har hørt om lignende hendelser med lithium biler, hadde det vært veldig fint om det kunne komme inn i forumet.

Warlock

Personlig tror jeg den har vært kjørt noe hardt mend det har vært svært lite kjøleveske på bilen. Det er den øverste av de tre strømtransistorene (IGBT) som er brent opp og har dermed kortsluttet internt. Den har tatt med seg noen komponenter på styrekortet, og (nært) kortsluttet resten av høyspentdelen i PCU. Muligens gikk det noe 400V inn i styringskortet, så ikke rart det røk noen komponenter...

I og med HV delen i PCU har vært kortsluttet har dette tatt med seg sikringene i batteripakka, siden de er "superfast" har nok det skjedd instantant når IGBT kollapset. Etter det har noen prøvd lade bilen, og AC-DC laderen (TBCM - Traction Battery Charger Module) har prøvd å sende 400V ut på den kortsluttede kretsen. Det har trekt mer strøm enn hva sikringen har tålt, og også sikringen for TBCM har røket.

Nå gjelder det å få montert inn ny Traction Inverter Module på god måte, med grei mengde kjølepasta mot underlaget, og uten å grille noen av inngangene med statisk elektrisitet (IGBT kan være veldig følsomt for slikt). Vi får se hva vi får til når reservedeler dukker opp...

Warlock

Og ja, du har nok helt rett angående kondemnering.
Hadde dette vært i Thinks levetid hadde verkstedet sagt: PCU må trolig byttes. 35.000,-+++  ... ikke lønnt ...

Marsto

Ja, ganske sikkert og hva er det egentlig som skjer hvis bilen mangler kjølevæske? Den må ivertfall komme en varsel lampe og kanskje gå i power limit. Det er bekymringsfullt hvis den er kjørt over en lengre strekning med varmgang og hva kan ha skjedd med el motoren da? Den kjøles vel med samme kjølevæska som i PCU.

Warlock

Jeg vet faktisk ikke om det er noe varsel på kjøleveskenivå. Motoren står heldigvis så langt ned at den får vel noe veske uansett...
Det ser ut som om nivået kan ha vært akkurat så lavt at det ble lokal oppvarming ved en transistor i alle fall, jeg skjønner ikke helt hvordan den skal kunne ryke på noen annen måte, da disse skal egentlig tåle sykt mye...
Men en lokal oppvarming, uten at det er noen temperatursensor nært, eventuelt katastrofisk feil i styringen av den når den måler temperaturproblemer er det eneste jeg kan se for meg. (Det er egen temperatursensor på styrekortet for hver av de 3 doble-IGBT enhetene, men hvordan be benyttes er vel any ones guess).
Et tenkt cenario er jo for eksempel at den fremdeles slapp gjennom strøm selv om den gikk varm. Uansett tilsier det at kjølingen ikke var tilstrekkelig, og det kan jo være noen pumper etc som ikke virker, men at begge pumpene har sviktet på en såppass lite kjørt bil virker også litt søkt. Vi får sjekke opp litt rundt kjøling når vi får denne til å virke. Og ikke kjøre enheten voldsomt uten at det er sirkulasjon i kjølingen. (for test holder det nok å fylle på vann for å ta til seg noe av den termiske energien og distribuere den godt ut i aluminiumsgodset. Bare ikke teste for mye ;) )

bcx238h

Kosmetisk spørsmål  :D :

Hva ble gjort med støtfangere fremme og bak?

De har jo en annen farge som ikke er fra katalogen, for å si det sånn.

Marsto

Sitat fra: Warlock på onsdag 29. november 2023, klokken 13:28Jeg vet faktisk ikke om det er noe varsel på kjøleveskenivå. Motoren står heldigvis så langt ned at den får vel noe veske uansett...
Det ser ut som om nivået kan ha vært akkurat så lavt at det ble lokal oppvarming ved en transistor i alle fall, jeg skjønner ikke helt hvordan den skal kunne ryke på noen annen måte, da disse skal egentlig tåle sykt mye...
Men en lokal oppvarming, uten at det er noen temperatursensor nært, eventuelt katastrofisk feil i styringen av den når den måler temperaturproblemer er det eneste jeg kan se for meg. (Det er egen temperatursensor på styrekortet for hver av de 3 doble-IGBT enhetene, men hvordan be benyttes er vel any ones guess).
Et tenkt cenario er jo for eksempel at den fremdeles slapp gjennom strøm selv om den gikk varm. Uansett tilsier det at kjølingen ikke var tilstrekkelig, og det kan jo være noen pumper etc som ikke virker, men at begge pumpene har sviktet på en såppass lite kjørt bil virker også litt søkt. Vi får sjekke opp litt rundt kjøling når vi får denne til å virke. Og ikke kjøre enheten voldsomt uten at det er sirkulasjon i kjølingen. (for test holder det nok å fylle på vann for å ta til seg noe av den termiske energien og distribuere den godt ut i aluminiumsgodset. Bare ikke teste for mye ;) )

Det bør gå fint, ja. Det står ihvertfall i brukermanual at varsellampe for temperatur gir varsel fra motor, batteri og ladesystem som igjen vil gi redusert effekt.

Warlock

Sitat fra: bcx238h på onsdag 29. november 2023, klokken 13:34Kosmetisk spørsmål  :D :

Hva ble gjort med støtfangere fremme og bak?

De har jo en annen farge som ikke er fra katalogen, for å si det sånn.

Tror bare de var så solbleiket at de spraylakket de med en tilfeldig sølvfarge de hadde på boks. tilfeldigvis var den bortimot kliss lik stolpene til taket :P
De visste ikke om forskjellige måter å "refurbe" plast :)

Warlock

Sitat fra: Marsto på onsdag 29. november 2023, klokken 13:46Det bør gå fint, ja. Det står ihvertfall i brukermanual at varsellampe for temperatur gir varsel fra motor, batteri og ladesystem som igjen vil gi redusert effekt.

Jepp, men er ikke sikkert "redusert styrke" er tilstrekkelig om det mangler kjøling generelt. Og om det mangler kjøling kan det være et stykke bort til sensor, rent mekanisk, og at lokale områder rekker å nå langt høyere temperaturer før det forplanter seg til sensor...
Det er litt vanskelig å se/gjette nøyaktig virkemåte, i alle fall på en slik mate at man kan utelukke feil pga varme når antatte forhold ikke nødvendigvis er tilstede likevel (som f.eks plutselig ikke kjøleveske, eller ikke fysisk kontakt mellom komponenter og kjøleribbe/aluminium/gods etc...)

Uansett har øverste 1/3 av IGBT-modulen eksplodert/brent opp og fått bortimot full kortslutting (i alle fall fullt sammenbrudd når det dukker opp 400V over den). Jeg finner ingen andre steder noen har hatt såppass kraftig nedbrudd, selv om mange har fått grillet en komponent eller to på styrekortet. Det er nok bare varme, eventuelt statisk elektrisk grilling av "Gate" på transistoren, som kan få disse til å bryte sammen, de tåler svært mye ellers. statisk elektrisk grilling går jo ikke inne i en lukket kasse på den måten, så da står man ikke igjen med så voldsomt mye. Det kan jo være en produksjonsfeil også, men igjen det betyr vel bare at den i så fal tålte ennå litt mindre varme...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA