En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten men fått den tilbake!

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

Warlock

Det kunne ha vert den ja, men vi skrudde den løs fra CPU og megget den, dessverre fant vi ikke noe isolasjonsfeil der. Så i den grad vi stoler på meggeren er det dessverre å ta ut PCU for å studere den mer nøye...

Marsto

Sitat fra: Warlock på lørdag 11. november 2023, klokken 08:46Jepp, helt riktig.

Den står faktisk nevnt i teksten om EPO-kretsen (som vi alle igjen bare skumleste, utenom Marsto denne gangen). Og av en eller annen grunn glemmer man det som står i den, så vi fant det ut med å lure på hva som kunne gjøre at bilen visste at HV kabelen ikke var plugget i allerede før vi prøvde lukke kontaktorene. Etter lett inspeksjon av pluggen i kassa måtte jo det der være en "kortsluttningssensor" av noe slag...
Her er EPO kretsen i tekst og diagram: EPO kretsen starter på:
+ terminal til 12V batteriet - 7.5A sikring pos. 56 i sikringspanelet - crach sensor i motorrommet - motordata pluggen på elmotor - PCU via pin 50 på 62 pins hovedplugg - Reed magnet sensor på baksiden av lokket i front av PCU - HV kontakter for varme eller AC - Ut av pcu og inn i HV batteri via pin 9 på den runde signalpluggen til batterikassen - HV kontakten på batteriet- MLEC hvor kretsen blir kontrollert for brudd.
Bilen vil ikke starte hvis det ikke er kontakt gjennom hele kretsen.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Okey, synd. Da må dere inn i PCU'en. Mye jobb.
Jeg fikk den ut uten å ta av platen under frontruta. Plata har jeg fuget fast for å hindre vann i renne rett ned på PCU'en. Men det var litt klundrete. Den er jo ganske tung.
Jeg tok en titt på HV-pluggen til batteriet nå. EPO-delen var godt synlig ja.  :+1:
Think lithium

Warlock

Da er enheten ute, og det var ganske ille dessverre.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så sånn passe toast den ene av de 3 doble IGBT transistorene på Traction Inverter Module der ja...
Tror kanskje det er mulig å få tak i selve IGBT-modulen, og selv om styrekortet hadde mye sot på seg ser det egentlig ut til at undersiden berget. Dessverre er det nok fere komponenter på oversiden av TIM som har strøket med:

Om man zoomer inn ca midt på bildet ser man to av de sprengte, og det er i alle fall en grilla komponent til. Dette er noe dritt å bytte, er bittesmått, og man må finne ut hva som har stått der...
(Ikke umulig, men tar nok tid)

Jakter for øyeblikket etter en PCU Gen2 som man kan rappe deler fra, eller er det noen som har en TIM modul liggende tilfeldigvis i nærheten? Planlegger eventuelt flytte over  hovedkortet fra original PCU til "ny" PCU (det man ser til høyre i på bilde 3), for å slippe å programmere om PCUen som ryktene sier man må gjøre. Noen som egentlig vet hva/hvorfor en omprogrammering må utføres, og eventulet har en prosedyre på det?

Det er forøvrig kun det nevnte kortet som har noe med kontrollering av enhetene inne i PCU gjøre ser de ut som. (Worry, jeg vil svare bekreftende på ditt spørsmål om akkurat dette i en annen tråd)

Har igjen å sjekke om laderen og DC/DC virker også, sikringene til varmekolben, air-conditioning, og til 400V pluggen fra batteriladeren var røket, men de er lett å bytte. Laderen bør gå an å få testet rimelig greit med å spille av en SavvyCAN trace-fil fra vår bil når den starter lading, og se om man får 400V ut...

worry

Å fysjom! Full grill der gitt. Bøyer meg i hatten hvis dere får liv i det der igjen.

Har sett en del skriving om at TIM modulen er vanskelig å reparere pga. at komponenter har gått ut av produksjon. Tror jeg det var. Men det var en tråd på FB-forumet om en liten komponent der som ble byttet og løste et problem.

Så har jeg nylig fått en melding om at det kan finnes PCU-deler til salgs i Lofoten. Medlem VWspirit.
Jeg har noe selv også, men vil nødig gi slipp før jeg har fått liv i mine prosjekter.

Nødvendig programmering av PCU handler kun om startsperre tror jeg. Må samhandle med VCU. Skulle ønske noen klarte å programmere vekk kravet om å gjenkjenne nøkkel. At noen skal tyvkoble og stikke av med Think'en min, er jeg ikke så veldig redd for.  :)
Think lithium

Warlock

ja, tror vi først går for å prøve å få tak i en erstatning for Traction Inverter Modulen ja.
Selve IGBT inverter enheten (den røde sixpacken) er en Semikron SKiM406GD066HD og ser ut som kan finnes i kina, eller man kan kanskje bruke en tilsvarende med høyere toleranse på transistorene. Uansett tror jeg ikke det er hverken lyst eller vits i å prøve reparere det, så skaffe erstatning av noe slag blir nok her løsningen.

Datablad på SKiM406GD066HD :
https://www.dropbox.com/scl/fi/ey192n03gu92urder5y6y/SKIM406GD066HD.pdf?rlkey=kdbz01a10nucuxkcxlh5wyme2&dl=0

Teknisk beskrivelse av SKiM serien av IGBT invertere:
https://www.dropbox.com/scl/fi/uwafkc7odzdfg8hhxfcr1/igbt_SKiM.pdf?rlkey=bpsaiux873oy6vjaitej0ppci&dl=0

Styrekortet på toppen har jeg dog ikke funnet ut så mye om, men har sett bildene på facebook ja. Den enheten og komponenten de snakker om er også røket på vårt kort, sammen med minst de to på bildet i forrige post.

I første runde prøver vi å få tak i brukt PCU eller hel erstatningsdel (vi lurer på om thinkparts4u kan ha noe liggende). Så får vi se hva vi gjør videre med kortet her uavhengig om vi får tak i erstatningsdeler eller ikke.

Du nevner VWspirit, Marsto nevnte også ham, er det noe du har mer direktelinje til, eller kan f.eks Marsto ta kontakt med ham og forhøre seg? Vi er svært interessert i å få tak i en Gen2 PCU (vi vet jo ikke ennå om batteriladeren, eller DCDC virker heller)
Tror du forresten huggern på Lier som til stadighet har thinker kan ha noen deler/plukkebil som de ikke har lagt ut?

worry

Prøv PM her. Jeg tror han følger med.
Ellers vet jeg lite om hva huggerne har. Kanskje Elbilmek? De averterer jo deler. Det hender også at det ligger noe på Finn.
Think lithium

Marsto

Har nettopp sendt en PM til VWSpirit. Blir spennede å høre om han har noe av det som trengs for å få fart på thinken i Orkanger.

Warlock

8)
Prosjektet fortsetter, virker som en TIM er på vei i nær fremtid. Jippijaj!
(men hadde ikke gjort noe å hatt en hel Gen2 i reserve, så vi forsetter der også)

Nå til testing av laderen.

Det er en "EV Power Charger 360/3000 HE IP20 G2" fra Eltek. Datablad her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/lm5npylvp1218qokd9lkk/Eltek-Guide-IP20.pdf?rlkey=yvwpftc9avj7chw29l1nkr4px&dl=0

Først noen tilfeldige bilder av den:

Warlock

Så til kommunikasjon med laderen

Databladet viser en kommunikasjonsport i front.
Pinout fra øverst til nederst i følge dette er:
CAN_H
CAN_L
CAN_Ref

(jeg ignorerte "CAN_Ref")

11-bit CAN identifier, CANbus hastighet på 500 Kbit (standard CAN 2.0A/2.0B)

Når enheten får strøm starter den opp avskrudd og begynner å sende CAN-meldinger på ID 0x350 med sitt serienummer som data (S-Num på klistrelappen på øversiden)

PCU (eller noe) må svare med CAN-id 0x351 med samme data (s-num) og neste byte i datasettet satt til "enhetsnummer" som er 1.

Etter det forventer laderen en CANmelding med ID 0x532 som inneholder innstillinger, mens den selv sender to statusmeldinger på ID 0x353 og 0x354 og en melding om eventuelle feil (eller ikke) på 0x355. Mottar ikke laderen oppdatering på innstillinger i løpet av ett sekund (kontinuerlig) skrur den seg av igjen.

For nærmere detaljer, se DBC-filen vi bruker i SavvyCAN, eller spør.

I bunn og grunn kan man få denne enheten til å virke uten resten av PCUen og be om å få 400V

Warlock

Så neste steg blir å skifte de tre grilla sikringene på sikringskortet og etter det er det bare teste DCDC omformeren igjen. Tror ikke det trenger være så lenge til denne bilen kjører... (så nå jinxa jeg vel alt)

Marsto

Utrolig spennende prosjekt det her når man folk med høy kompetanse på elektronikk måling på laget, ja. Var laderen svartsotet inni? Den så ganske svart ut når vi skrudde den ut av pcu. Satser på at TIM ankommer i neste uke. Da blir det virkelig spennende å prøvekjøre hele pcu i bilen igjen.

Warlock

Var helt fin inni. Som på bildene, har ikke tørka ut noe.
Men den sto jo egentlig rett ved IGBT-enheten som sprengte, så den fikk nok en del sot på utsiden (er jo hull mellom bakplanet i kassa akkurat der...

Den ser ut il å funke helt fint.

bcx238h

Nydelig jobb og takk for detaljerte informasjoner!

Kan dere laste opp SavvyCAN filen(e) som vedlegg?
Kanskje også et detaljert oppsett av brukt hardware (CAN kommunikasjon) og koblinger?

Tuuusen takk!  ;D

Warlock

Det er den dbc-fila du fikk kopi av tidligere, lenge siden jeg har lagt inn noe mer der...
Jeg brukte kina-klonen til PCAN (en CANable type enhet uten noe deksel) som man kan se ligge å blinke, og en tilfeldig annen CAN-enhet som virker med telefonen min bare for så se at det går trafikk til andre enheter (så rett terminering) det fine med både den enheten og CANable (klonen) er at jeg kan skru av og på termineringen (2x 120ohm) til den blir rett og ting snakker sammen.
(legg merke til at serienummeret til laderen bare er skrevet inn to og to siffer inn i hex-verdiene (hver sin av de 6 bytene) ikke noe omregning.)

Legger ved link til siste modifiserte dbc-fil her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/u5tmymlgb2j8m8kyz82a2/ThinkCity_modified6.dbc?rlkey=22tk5x1ujuar734ub75ticeyw&dl=0

Det gjenstår ennå litt ryddejobb og innlegging av noen feilkodetolkninger i den, men den funker :P

Btw så har jeg også fått byttet sikringene som var gåen til 3x 25A (var det jeg hadde liggende, ideelt sett burde kanskje laderen fremdeles hatt kun 20A)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA