En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten, mange ganger nå.

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

worry

Interessante betraktninger. Jeg prøver å følge.  :o

Testing av behov for kjøling hadde vært interessant. Kjøling i PCU'en er jo bare midtveggen. Hvor mye kan det bety? Og jeg har jo hørt at noen har kjørt en stund med denne "FAST" programvaren. Og bilen har tålt det.
Jeg har forsøkt å kjenne på slangene i motorrommet når kjøleviftene startet å ule (da ved lading). De er bare pisslunka. Ved varm sommer i kø, har det også hendt at viftene har startet.
Pga. gåen resistor så skjer det ikke noe før den ber om full fres. Da høres det ut som om bilen skal ta av.  ;D
Think lithium

Warlock

Alt i PCU som trenger kjøling (dvs TIM og TBCM) er jo montert opp på "midtveggen" TIM har også kjølepasta mellom transistorene og aluminiumen for å sikre god varmeoverføring, mens laderen (TBCM) har en slags tape som skal (delvis?) gjøre samme nytte. God gjennomstrømming av passe temperert kjøleveske tror jeg er relativt viktig for begge enhetene, men kanskje litt ekstra for TIM siden det er veldig mye energi som skal passere der, og jo varmere en transistor blir, jo mer motstand blir det i den, og der igjen enda mer varme genereres... potensielt skummelt.

Og ja, det er ikke bra at kjølingen starter først når det tar av for fullt, men det hjelper i alle fall en god del, så lenge kjølevæske sirkulerer og som Marsto skriver, effekten begrenses i tilegg. Derimot om det i tillegg er bortimot tomt for kjøleveske eller andre problemer for sirkualsjonen kan det fort bli kritisk.
Personlig reparerte jeg viftemotstanden på vår bil etter å ha gravd ut syke mengder oksid og irr inni der. Byttet termossikringdelen på den, men usikker på om jeg førstegangstrigget den under testing. Den skal i teorien resette seg selv når temperaturen blir lav nok igjen, og luftstrømmene rundt radiatoren (og motstanden (den viklede spiralen)) skal hjelpe med å avkjøle egentlig.

(det ble litt inkoherent dette, men jeg kan se om jeg finner noen bilder av viftemotstandsfiks, og referanser på komponentene (nok en ting som burde inn i elbilwiki))

Warlock

Her ser man motstanden (spiralen) og sikringeseheten (den lille torpedoformede enheten), legg merke til at venstre fot på sistnevnte er helt borte. den hadde irret vekk! Den skal gå fra enheten og ned gjennom plasten i det noe mørkere området for å nå frem til kontaktens tilkoplingspunkt.
I tillegg var sikringen muligens utbrent. Den skal være istand til å resette seg selv når det blir kalt nok, og avstanden til spiral-motstanden er nok relativt nøyaktig beregnet. den begynner nok nærmest å gløde når det går strøm gjennom. Derfor er det også viktig at det ikke er for mye irr og sand/veistøv på den.Den er mildt sagt teit plassert, men det er i det minste luftgjennomstrøming der den står.

Jeg tor jeg har notert ned på arket det som trengs for å finne reservedeler der, men skal sjekke litt mer hva jeg fant ut.

EDIT: Det er den jeg erstattet med som skal være istand til å resette seg selv, beklager uklarheter.

Warlock

bcx238h

Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 00:47...jo varmere en transistor blir, jo mer motstand blir det i den, og der igjen enda mer varme genereres... potensielt skummelt.

Du mener sikkert mindre motstand blir det i en transistor, når den blir varm.

Derfor må effekttransistoren ha en temperaturkompensasjon for å beskytte kollektor-emitter-strekningen. Det kan jo gjøres med en NTC-motstand mellom basis og emitter rett ved transistoren. Når transistoren blir varm, blir NTC-en varm og dens motstand minker og forskyver spenningskurven til basisen.

Men i dag brukes det nok heller enda en transistor isteden som oppfører seg jo som en NTC uansett. Den beskytter hovedtransistoren, ved å forskyve spenningen til basisen som bestemmer motstanden gjennom hovedtransistoren.

Husker at vi måtte prosjektere sånne løsninger.  ::)

Orla Pedersen

Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 01:01Den skal være istand til å resette seg selv når det blir kalt nok, og avstanden til spiral-motstanden er nok relativt nøyaktig beregnet.

Det ligner bestemt en "kaffemaskine sikring" og det er en engangs sikring forstået som den sidste redning inden varmelegemet i kaffemaskinen brænder ud.
Jeg har brugt rigtig mange af den slags til andre varmelegemer også, de fåes med forskellige brydetemperaturer.
Mvh
Orla Pedersen

Orla Pedersen

Sitat fra: bcx238h på torsdag 30. november 2023, klokken 06:48
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 00:47...jo varmere en transistor blir, jo mer motstand blir det i den, og der igjen enda mer varme genereres... potensielt skummelt.

Du mener sikkert mindre motstand blir det i en transistor, når den blir varm.

Derfor må effekttransistoren ha en temperaturkompensasjon for å beskytte kollektor-emitter-strekningen.

Men det er heldigvis ligemeget eftersom transistoren/IGBT ikke bruges i det lineære område. I den her situation er transistoren enten off, eller 100% on, og så temperaturkompensation ligegyldig.
Mvh
Orla Pedersen

Warlock

:+1:
Ja, sant det , det går vel mer og mer strøm bare(?).
Egentlig husker jeg ikke helt, er en stund siden jeg lekte med Ebers–Moll modeller og slikt ;)

Men problemet er jo at den kan finne på å løpe løpsk uten god strømstyring eller (helst og) kjøling.
Grilling av IGPTen blir uansett sluttresultatet, og det er det jeg tror har skjedd her..

Warlock

Sitat fra: Orla Pedersen på torsdag 30. november 2023, klokken 08:25Det ligner bestemt en "kaffemaskine sikring" og det er en engangs sikring forstået som den sidste redning inden varmelegemet i kaffemaskinen brænder ud.
Jeg har brugt rigtig mange af den slags til andre varmelegemer også, de fåes med forskellige brydetemperaturer.

ja, de er over alt, hårfønere og brødristere er også et godt eksempel, og de der er engangs ja, men den jeg satte inn istedet resetter seg selv når det blir kaldt nok igjen (jeg var nok noe uklar sent på natten i går) :)

Orla Pedersen

Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 09:32:+1:
Egentlig husker jeg ikke helt, er en stund siden jeg lekte med Ebers–Moll modeller og slikt ;)

Men problemet er jo at den kan finne på å løpe løpsk uten god strømstyring eller (helst og) kjøling.
Grilling av IGPTen blir uansett sluttresultatet, og det er det jeg tror har skjedd her..
Strømmen bestemmer motorviklingerne med mindre begge transistorer på en fase åbner samtidig. Faktisk er det i praksis altid gatedriveren, der ødelægger en IGBT. Sjældnere tilfælde temperaturen.
Mvh
Orla Pedersen

Warlock

ja, det kan jo selvsagt være gatedriveren tok tok med seg IGBTen, og ikke motsatt.
Uansett, om du ser på bildene har det eksplodert rimelig kraftig. Noen av komponentene på TIM-styringen (mulig selve gate driveren) har også blitt sprengt helt vekk. Helt hva som har skjedd får man kanskje aldri vite, men slik PCU fremsto ved demontering virker det som det er IGBT som eksploderte, og tok med seg andre ting rundt...

Dette er en bil som ar blitt eid av Orkanger kommune, og var i drift frem til for 3år siden. Hvor mye service den egentlig har fått, og av hvem har vi ikke undersøkt nøyaktig. Men iom begge HV uttakene allerede var grillet, det var satt inn en dieselvarmer i kjølekretsen, og servopumpa hørtes ut som et treskverk da den startet opp mistenker jeg den ikke har fått voldsomt med oppfølging utover "easyfix". Mulig ingen har fulgt med på væskenivåene f.eks. Det er i alle fall noen indisier på dette. Det kan drmed også være en forklaring på at IGBT (den øverste i PCU) følte for å si pang...

Marsto

Sitat fra: Orla Pedersen på torsdag 30. november 2023, klokken 10:46
Sitat fra: Warlock på torsdag 30. november 2023, klokken 09:32:+1:

Strømmen bestemmer motorviklingerne med mindre begge transistorer på en fase åbner samtidig. Faktisk er det i praksis altid gatedriveren, der ødelægger en IGBT. Sjældnere tilfælde temperaturen.
Veldig interessant og prøver å forstå hva som blir diskutert her. Jeg lurer egentlig på om det kan være el motor som har forårsaket dette selv om vi megget de 3 faser og kan ikke se noen problemer i avlesningen. Hva er det som menes med gatedriveren i denne sammenheng?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Sitat fra: Marsto på torsdag 30. november 2023, klokken 11:18Veldig interessant og prøver å forstå hva som blir diskutert her. Jeg lurer egentlig på om det kan være el motor som har forårsaket dette selv om vi megget de 3 faser og kan ikke se noen problemer i avlesningen. Hva er det som menes med gatedriveren i denne sammenheng?

IGBTene er de store transistorene som virker som "brytere" og åpner opp for 400V og mye strøm til motoren (i vårt tilfelle enhetene som sitter i den store røde og hvite enheten av TIM). IGBTene skrus av og på relativt raskt hele tiden for å få motoren til å snurre. Gatedriverne er de (mange) små transistore som ikke tåler 400V eller mye strøm men som som brukes for å skru av og på de store (i vårt tilfelle sitter de i styrekortet på TIM, som er kretskortet på toppen/over den røde og hvite delen). Gatedriveren styres gjerne med 5V eller 12V. Egentlig iltt som man kan bruke små relee til å kontrolere store kontaktore til å slå inn. Det handler om å få hjelp til å bruke et lavt signal som ikke tåler så høyt strømtrekk til å kunne brukes til å kople inn store tunge ting. Så litt "tripp trapp tresko" :D
(Logikkreteser (som enten er "på" eller "av" slik transistorene benyttes i vårt tilfelle) kalles som regel for en eller annen form for "gates". Input på IGBTens styrpinne heter også "gate". En "driver" er en krets som hjelper til med å kunne levere mye mer strøm, noe logikksignalet ikke kan (så enda en transistor f.eks))

Marsto

Da kan jobben ganske snart begynne med å erstatte svidde elektronikk deler. Vi har fått tilsendt et sett med TIM elektronikk fra vår gode venn VWSpirit i Lofoten som hadde kun ett sett igjen til overs.
Dette blir veldig spennende da det ser ut til at veldig få her på forumet har erfaring med det som har skjedd med denne Thinken i Orkanger. Vi er utrolig takknemlig for alt engasjement fra forum medlemmer så får vi håpe vi greier å få denne Thinken på veien snart.
Bare hold ut en stund til så vil vi poste nye oppdateringer når PCU`en er reparert og montert. :+1:

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Det ser jo bra ut!  :D  :+1:

Har dere fått åpnet den gamle IGBT modulen? Bare for å se skadene i den delen til den første motorfasen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA