Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. september 2023, klokken 22:42
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:28Har og kjørt andre steder på Østlandet, og hatt behov for tåkelys. Så det har nok veldig mye med hvor man ferdes og til hvilke tider.
Har kjørt bak mange som tror det har vært nødvendig å bruke tåkebaklys. Har aldri kjørt bak noen som har brukt det fordi det var nødvendig. Tåkelys er vel en av de tingene som blir konsekvent brukt unødvendig og til irritasjon.

Den andre siden er de som ikke vet hvor lysbryteren er og konsekvent kjører med kjørelys i posisjon "0" og aldri har baklys.
Det er et mindre problem at de har de på når man tror det er nødvendig men det ikke stemmer, eller glemmer å slå de av etterpå, enn det at man tillot at baklysene var slukket mens lysene fremme var på. Dummeste avgjørelsen EU kunne gjort.

Men til det første problemet, det hadde hjulpet godt på om de slo seg av helt når man slo av tenningen, og så måtte tenne de manuelt om man trodde det var behov.

Tåka er forøvrig ikke en grå masse med finstøvet vann som ligger jevn langs veien når det først er tåke. Både veien som varierer opp og ned, og sideveis, men og mot vann og myr, og så mot områder med mer sand og stein, og kanskje sol som får vannet til å fordampes.

Er derfor ikke helt enkelt å vite når man skal slå de av og på, så man kjører gjerne gjennom området med dette på, til man vet man er helt ute av området.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:28Har og kjørt andre steder på Østlandet, og hatt behov for tåkelys. Så det har nok veldig mye med hvor man ferdes og til hvilke tider.
Har kjørt bak mange som tror det har vært nødvendig å bruke tåkebaklys. Har aldri kjørt bak noen som har brukt det fordi det var nødvendig. Tåkelys er vel en av de tingene som blir konsekvent brukt unødvendig og til irritasjon.

Akkurat sånn jeg opplever det.

Men kan godt tenkes at morgentåka på Romerike fra Vorma og Glomma noen ganger fordrer tåkebaklys.

På småveier: tåkebaklys kun når du må skrive av hovedflystasjon og bruke tåkelys.

På vinteren: aldri tåkebaklys unntatt kolonnekjøring

På motorvei: kanskje, hvis du ikke ser baklys på 1002 avstand helst mindre.
Du vet aldri om noen kjører ekstra sakte eller har stoppet opp, når man kjører i tett tåke. Synes derfor du setter for strenge regler. Det skal ikke være slik at man lar være å slå de på, om man er usikker på om bilistene bak ser en greit eller ikke.

Regelen man bør følge, er å se på hvor langt frem man ser. Begynner det å bli vanskelig/umulig å se mer enn 50-100 meter frem, kan man greit slå de på uavhengig av veitype eller årstid.

Poenget er at man skal se OG bli sett. Så gamble aldri på det siste.
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 23:02

Men kan godt tenkes at morgentåka på Romerike fra Vorma og Glomma noen ganger fordrer tåkebaklys.

På småveier: tåkebaklys kun når du må skrive av hovedflystasjon og bruke tåkelys.

Du vet aldri om noen kjører ekstra sakte eller har stoppet opp, når man kjører i tett tåke. Synes derfor du setter for strenge regler. Det skal ikke være slik at man lar være å slå de på, om man er usikker på om bilistene bak ser en greit eller ikke.

Regelen man bør følge, er å se på hvor langt frem man ser. Begynner det å bli vanskelig/umulig å se mer enn 50-100 meter frem, kan man greit slå de på uavhengig av veitype eller årstid.

100 m er altfor mye hvis du kjører I 40. Hvis det er 80 og du må kjøre i 40 for å se veien kan de stå på.
Husk at tåkebaklys blender noe helt ille.
100 m er 20 billengder. Ok på motorvei.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 23:09
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 23:02

100 m er altfor mye hvis du kjører I 40. Hvis det er 80 og du må kjøre i 40 for å se veien kan de stå på.
Husk at tåkebaklys blender noe helt ille.
100 m er 20 billengder. Ok på motorvei.
Nå skrev jeg 50-100 meter. Det er altså et helt spekter mellom der, så å reagere på akkurat 100 meter, blir litt "spikke fliser".

Har man 100 meter og over, er jeg enig at det er så god sikt at man nok kan klare seg fint uten, litt avhengig av fart og veiens behørighet forøvrig. Og så har du det jeg og skrev om forskjeller langs veien.

Men ikke om man har 55-60 meter f.eks. Er tross alt mange meter man kan bevege seg fra man ser noe til man har klart å stoppe, om det står stille.

Jeg kjører heller med tåkelyset på, om jeg går inn og ut av områder med dårligere sikt, da det kan være litt ekkelt å rote med lysbryter som ikke klarer å bestemme seg, når man f.eks. kjører i kupert terreng. Noe som fort er problematisk på gamle biler.
Bosted Oslo

Stjerneglis

Hva har dette med TMY refresh å gjøre?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Mobileum

Slik er dynamikken i ethvert diskusjonsforum. Både på godt og ondt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Klykken

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 21. september 2023, klokken 08:47Hva har dette med TMY refresh å gjøre?
TM3 Highland ser ut til å mangle grøft/tåkelys, noe også Y vil da mest sannsynlig. Så diskuteres behovet for disse lysene i det vide og brede i en såkalt avsporing. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Vi bruker praktisk talt ikke grøftelysa på LR'n vår, selv om vi bor rett ved hovedflyplassen. Baklysa er såpass kraftige at jeg ser Tesla 3/Y lenge før jeg ser flere andre biler i tåka.

Men hadde respektive grøftelys feks skrudd seg på når man blinker/svinger slik som S/X gjorde/gjør, så hadde de hatt mye bedre nytte av de.

Rwd'n har ikke tåkelys forran i det hele tatt, og det var vel en RWD Highland som ble vist nå nylig, slik at LR kanskje fremdeles får grøftiser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Radial på torsdag 21. september 2023, klokken 11:49Rwd'n har ikke tåkelys forran i det hele tatt, og det var vel en RWD Highland som ble vist nå nylig, slik at LR kanskje fremdeles får grøftiser.
Men dagens RWD har samme fanger som LR, men tåkelysene er ikke i bruk på RWD. Tviler veldig sterkt på at de vil ha forskjellige fangere for to utstyrsklasser av samme bil i fremtiden, da alt hos Tesla handler om effektivisering og kostnadskontroll av produksjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Radial på torsdag 21. september 2023, klokken 11:49Men hadde respektive grøftelys feks skrudd seg på når man blinker/svinger slik som S/X gjorde/gjør, så hadde de hatt mye bedre nytte av de.
X-en min, med "de nye" og "adaptive" lyktene slo iallfall ikke på grøftelys ved blink/sving, den hadde tre LED-er ytterst i hovedlyktene som den slo av/på avhengig av rattutslag, og kun i lav hastighet. Med overveiende sannsynlighet de mest ubrukelige "adaptive" lyktene jeg noen gang har hatt.  :laugh:

E-Trond

Tesla leverer allerede endringer på Model Y i Kina.
Raskere akselerasjon for SR
Ambient ligths innvendig og fjerner treverk.
Nye og sorte hjulkapsler/felger.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-ambient-lights-new-wheels-update-china/

Ser visst ut som rekkevidden også har økt noe.
The Model Y Long Rang only sees a change in CLTC range, which has increased by 28 kilometers or 4.24 percent to 688 kilometers from the previous 660 kilometers

https://cnevpost.com/2023/10/01/tesla-launches-updated-model-y-in-china/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

TheRealCoinman

Spennende nok dette da. Om ikke annet, vil jeg anta at refresh Y ikke kommer før 2025, tror ikke de hadde gjort slike små endringer på produksjonslinjen bare for 1år. Kanskje de benytter muligheten til å skru opp prisen også her til lands ?

TheRealCoinman

Se at de har endret på CH siden også også, kan ikke se for meg noe annet en at dette kommer til Norge ila natten.

Kim-

Nei og nei. Blender altfor mye. Nødblink!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: TheRealCoinman på søndag 01. oktober 2023, klokken 21:11Spennende nok dette da. Om ikke annet, vil jeg anta at refresh Y ikke kommer før 2025, tror ikke de hadde gjort slike små endringer på produksjonslinjen bare for 1år. Kanskje de benytter muligheten til å skru opp prisen også her til lands ?
Jeg tror motsatt. Tesla gjør endringer kontinuerlig, året gjennom, så tror ikke at en endring på interiøret nå hindrer snarlig utvendig refresh. Husk at i USA så er Y en modell som snart har vært på markedet i fire år, og når Model 3 med facelift triller rundt så vil nok fort Y-en med den gamle looken føles gammel. Da merkes det på salgstallene.

Nå har de tatt interiøret, og resten av refreshen er vel også bare løse deler? Bakluke, skjermer, frontfanger og lykter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA