Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 20:49Og så vil jeg vel si at vi aldri ville hatt biler med tåkelys om tåkelys ikke har noen misjon.
Dette er ikke noe man har funnet på som et markedsføringstriks i sin tid - det virker faktisk!
Tåkelys og tåkebaklys (to helt ulike ting) er ikke påbudt. Det er frivillig ekstrautstyr. Argumentasjonsrekken din er derfor noe tynn.
Det finnes jo svært mye frivillig ekstrautstyr med svært ulik nytteverdi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Tåkebaklys er påbudt for å få en bil typegodkjent for salg som ny i Europa. Det er derfor Tesla måtte ofre det ene ryggelyset for tåkebaklys på Model S og tidlig Model 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Får se an de neste tiårene om jeg noensinne vil oppleve forhold der tåkelys har noen reell verdi.
Bak kan jeg se den teoretiske nytten, men når jeg en sjelden gang ser det i bruk er det uten unntak feil bruk og mer til skade enn nytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

I mange år hadde alle franske biler gule lys som skulle hjelpe i tåke. De ble ikke innført av denne grunn, men for å skille venn fra fiende på militære kjøretøyer. Det var påbudt på alle biler fram til 1992, men da plutselig og mystisk forsvant den franske tåken. Ingen andre land hadde slikt krav. Noen få, av alle de biler jeg har eid, har hatt korrekt montert og innstilt tåkelys som hjalp litt. Tror mere på et innlegg i dette forumet: "Skikkelig tøft, så jeg setter alltid på tåkelysene..."

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Ferry

Sitat fra: daktari på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:58Man må skru av nærlys når man bruker tåkelys.

Har du noen gang sett noen gjøre det? Jeg har sett masse kjøring med med både tåkelys og nærlys, men aldri kun tåkelys. Det burde hete tåpelys..

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 20:49Tåkelys har jo også en funksjon bak der man har ekstra sterkt lys som gir signal til bilene bak.

Og stakkaren bak blir ekstra blendet, fordi den foran ikke har forstand på å slå av tåkelysene når noen blir liggende bak.
Hvis det er så tett tåke at jeg plutselig kjører på noen bakfra fordi jeg ikke klarte å se de vanlige baklysene, da går det litt fortere enn forholdene tillater. Jeg har aldri opplevd denne problemstillingen. Mulig at det kan skje under gitte forhold, men ikke som jeg har sett.

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:54Tåkebaklys er påbudt for å få en bil typegodkjent for salg som ny i Europa. Det er derfor Tesla måtte ofre det ene ryggelyset for tåkebaklys på Model S og tidlig Model 3.
Hvor er dette kravet beskrevet?
I Lovdata er tåkelys og tåkebaklys oppført i avsnittet: "§ 28-5.Lysutstyr som bil kan ha". Finner ikke noe om at det er krav til disse.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

daktari

Sitat fra: Ferry på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:03
Sitat fra: daktari på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:58Man må skru av nærlys når man bruker tåkelys.

Har du noen gang sett noen gjøre det? Jeg har sett masse kjøring med med både tåkelys og nærlys, men aldri kun tåkelys. Det burde hete tåpelys..

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. oktober 2023, klokken 20:49Tåkelys har jo også en funksjon bak der man har ekstra sterkt lys som gir signal til bilene bak.

Og stakkaren bak blir ekstra blendet, fordi den foran ikke har forstand på å slå av tåkelysene når noen blir liggende bak.
Hvis det er så tett tåke at jeg plutselig kjører på noen bakfra fordi jeg ikke klarte å se de vanlige baklysene, da går det litt fortere enn forholdene tillater. Jeg har aldri opplevd denne problemstillingen. Mulig at det kan skje under gitte forhold, men ikke som jeg har sett.
Det er jo mange kule folk som kjører med tåkelys på med nærlys også av (men ofte parklys), men det er av kosmetiske årsaker på dagtid. Jeg snakker om i skikkelig tåke-suppe i mørket, det er det de er laget for.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:20Hvor er dette kravet beskrevet?
ECE/UN-typegodkjenning overgår norske lover når det er snakk om typegodkjenning. Det er ikke krav om at en bil registrert i Norge skal ha det hvis man får den godkjent uten typegodkjenning.
Alt om tåkelys står i R38 - E/ECE/324/Rev.1/Add.37/Rev.3

Det er typegodkjenningen som gjør at Europeisk DRL/kjørelys med kun to lys foran er tillatt i Norge, selv om det står i det norske lovverket at man skal ha på parklys foran og bak i tillegg til nærlys foran til enhver tid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:41
Sitat fra: Handyman på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:20Hvor er dette kravet beskrevet?
ECE/UN-typegodkjenning overgår norske lover når det er snakk om typegodkjenning. Det er ikke krav om at en bil registrert i Norge skal ha det hvis man får den godkjent uten typegodkjenning.
Alt om tåkelys står i R38 - E/ECE/324/Rev.1/Add.37/Rev.3

Det er typegodkjenningen som gjør at Europeisk DRL/kjørelys med kun to lys foran er tillatt i Norge, selv om det står i det norske lovverket at man skal ha på parklys foran og bak i tillegg til nærlys foran til enhver tid.
Takk for info. Etter jeg kan se omhandler dette kun tåkeBAKlys (rear fog lamp). Finnes det tilsvarende krav til tåkelys foran, eller er det ikke UN/ECE krav til dette?

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på fredag 20. oktober 2023, klokken 08:21Takk for info. Etter jeg kan se omhandler dette kun tåkeBAKlys (rear fog lamp). Finnes det tilsvarende krav til tåkelys foran, eller er det ikke UN/ECE krav til dette?
Det er kun tåkeBAKlys som er påbudt. Og også kun det jeg refererte til i det opprinnelige innlegget mitt.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på fredag 20. oktober 2023, klokken 08:21Takk for info. Etter jeg kan se omhandler dette kun tåkeBAKlys (rear fog lamp). Finnes det tilsvarende krav til tåkelys foran, eller er det ikke UN/ECE krav til dette?
Har TM3 SR tåkelys?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. oktober 2023, klokken 08:51
Det er kun tåkeBAKlys som er påbudt. Og også kun det jeg refererte til i det opprinnelige innlegget mitt.
Stemmer, ville bare forsikre meg om at det faktisk bare var krav bak.

Lucaria

Ja å ikke se panseret var litt overdrevent, men det er ulike forhold basert på hvor man bor......der jeg bodde en periode var det ofte tåke. Jeg mener å huske (selvom hukommelsen er litt tåkete den med) at det var lettere å se andre biler både foran og bak hvis de benyttet tåkelys og jeg har trott dette var selve poenget.

RJK

Nei, da har du ikke kjørt i skikkelig tett tåke. Baklyset er påbudt av en grunn, men man skal jo ikke ha det på bare fordi det litt lett tåke, man skal sette det på når sikten er temmelig dårlig. 

Å irritere seg over tåkebaklys når det faktisk er tåke, synes jeg dog ikke mye om, da vedkommende faktisk tenker sikkerhet. Bruk det heller til å ligge litt lengre bak, så du ikke plages.

Derimot må man være like flink til å slå de av, som å slå de på. Letter tåka, så slår man av, og så slår på igjen om det tykner til igjen.

Vet dog at mange er sløve med dette, og legger heller ikke merke til varsellampa i bilen, og kjører med det selv når tåken har forduftet for lenge siden. Derfor heier jeg på at produsenter legger inn at det automatisk slås av når man skrur av tenningen på bilen, og faktisk må slå det på igjen, om det er behov for det.

Men det viktigste er faktisk "se og bli sett". Er vel så irriterende med folk som ikke setter lysbryteren på "atomatisk", eller passer på å slå på nærlysene når det begynner å bli litt dunkel belysning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 20. oktober 2023, klokken 21:41Men det viktigste er faktisk "se og bli sett". Er vel så irriterende med folk som ikke setter lysbryteren på "atomatisk", eller passer på å slå på nærlysene når det begynner å bli litt dunkel belysning.
Fryktelig mange japanske biler som kjører rundt med bryteren i "0". Da har de kjørelys foran og ikke baklys. Typisk skjer dette når bilen er på service og så blir det ikke oppdaget. Har stoppet flere og gitt de beskjed om dette. Helt skummelt hvor ubevisste folk er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA