Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Egil S

Jeg har en gammel veteranbil med bensinmotor, det er bare kos og kjekt å kjøre.
Samme med motorsykkelen, men nå fikk de to til sammen ca 6000km i fjor mens elbilen gikk 13.000km.

Jeg har alltid hatt et edruelig forhold til elbil, synes det er helt perfekt til å kjøre på jobb med, handleturer og generelt komme seg rundt lokalt.
Nå har jeg bestemt meg å bytte bil igjen i år, men jeg må si jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
Den fornuftige delen sier elbil, èn med over 600km WLTP rekkevidde.
Den autofile guttungen i meg sier at jeg bør kjøpe meg en V8 bensinturbo og ha et "siste hurra" med en fossil bil, helst noe kult med svær vinge på bakluken, så kanskje kjøpe en liten elbil til jobb og handleturer til høsten.
Den siste delen sier jeg kanskje burde ha en kjekk suv, sedan e.l. med gøy motor og droppe elbil en periode.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Hva med fornuften er det som sier elbil? Klima og miljøperspektivet ser jeg, men mistenker du tenker på økonomi?

Jeg kjøpte noen år gammel fossilbil som gjør det aller meste av hva elbilene mine har gjort, og mer til, og sparer titusenlapper på det. Mye lavere verditap.

Øyvind.h

Sitat fra: geear på mandag 12. februar 2024, klokken 19:33Sånn har det vært for meg og, har hatt noen fossilbiler som leiebiler innimellom, og snakket de ned for meg selv så godt jeg kunne. Og responsen var selvfølgelig som en bøtte med drit etter å ha kjørt Tesla i mange år, men det tok ikke lang tid uten elbilkjøring før det ikke lenger var en tanke. Dessuten har det så langt ikke vært mulig å få biltypen jeg har engang (stor stasjonsvogn) som elbil. Nå kommer i5, men til en vanvittig pris som jeg kun ville betalt om det stod M5 på den.
Ser den. En blir vant med og komfortabel med det en kjører. Det var jo litt sånn når jeg byttet fra Tesla til annet merke. Det var mange frustrasjoner og mangler som forsvant (et par nye dukket opp).
Men - bruksmønsteret passer veldig bra med elbil for oss, ref kun hurtiglading et par ganger i året. Da vil jeg aldri få noe som helst glede av det fossilbilen er bedre på, kun alle ulempene. Klart jeg med tiden hadde blitt vant til den seige gassresponsen og alt det andre, men elbil passer oss perfekt. Alltid varm, veldig billig i drift, helt ny og moderne med masse utstyr, sprek og bilig til bare litt over en halv mill.

Alternativet er en eldre rimelig fossilbil. Sparer mye på verditap. Men da kan en fort ryke på dyre reparasjoner, så jeg vil helst ikke ha bil uten garanti. I en annen livssituasjon, med annet behov, er ikke fossil helt utenkelig. Per i dag er derimot elbilen perfekt match.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 12. februar 2024, klokken 20:19Jeg kjøpte noen år gammel fossilbil som gjør det aller meste av hva elbilene mine har gjort, og mer til, og sparer titusenlapper på det. Mye lavere verditap.
Klart man sparer penger på å kjøpe eldre bil. Helt til noe (dyrt) ryker utenfor garantien. Sånn er det jo både med elbil og fossil.

Argumentet for fossil er jo at det finnes et utvalg biler noen år gamle som man ikke har i elbil.

Men da sammenligner man epler og pærer. Da blir valget "hva er det verdt for meg".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 21:17Klart man sparer penger på å kjøpe eldre bil. Helt til noe (dyrt) ryker utenfor garantien. Sånn er det jo både med elbil og fossil.

Argumentet for fossil er jo at det finnes et utvalg biler noen år gamle som man ikke har i elbil.

Men da sammenligner man epler og pærer. Da blir valget "hva er det verdt for meg".
Hvis man ønsker bil som kan gjøre a, b og c, og ingen av kriteriene er at bilen er ny, så er det ikke epler og pærer. For min del har jeg har jeg hatt fire helt nye elbiler nå, og ingen gang har det vært noe mål at bilen var ny, det har vært motivert av helt andre ting enn "ny". Den store forandringen fra tidligere er at inntil relativt nylig så innebar det ikke noen økt verditap å kjøpe en ny elbil (iallfall av rett type) kontra en eldre fossilbil, men dette har bråsnudd, nå taper omtrent alt av nye elbiler seg ganske brutalt.

Egil S

Sitat fra: geear på mandag 12. februar 2024, klokken 20:19Hva med fornuften er det som sier elbil? Klima og miljøperspektivet ser jeg, men mistenker du tenker på økonomi?

Jeg kjøpte noen år gammel fossilbil som gjør det aller meste av hva elbilene mine har gjort, og mer til, og sparer titusenlapper på det. Mye lavere verditap.

Er mye økonomi ja, litt miljø, men jeg tenker da på lokalmiljøet.
Jeg kjørte 13.000km i fjor, med hjemme og bortelading kostet det meg rundt 4500kr.
Den forrige fossilbilen jeg hadde brukte 1,2 liter på mila. det er minst 31.000kr i bensin på samme antall km.
Jeg så jeg også hadde brukt 11.000kr på bensin i fjor, det var de 6000km motorsykkelen og veteranbilen.
Man sparer litt i bompenger og ferger, men akkurat det er ikke så mye for meg, jeg har èn bom på vei til jobb.
Jeg liker at bilen har det siste i sikkerhetsutstyr, er stille å kjøre samt at det er veldig fint med forvarmingsfunksjonen.
Jeg liker å ha nye biler med garanti, er det noe galt er det bare å kjøre inn og be de fikse det, har kjørt nok gamle biler når jeg var yngre, nå når jeg snart er 50år har jeg ingen interesse i å ha en 6-10 år gammel bruksbil lengre, har en veteran, det får holde.
Nå kjøper jeg nye eller nesten nye biler og selger dem etter ca 2-3 år.

For meg er valgets kval nå om jeg skal selge Enyaq'en i vår og bestille en ny Macan, Taycan eller EQE.
Eller være autofil og gå for en 2019-2022 BMW M8/M5 eller AMG GTR, så kjøpe meg en i3 eller noe slikt igjen som jobb/vinterbil til høsten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Klart man gjør valg basert på egne kriterier, men det er fremdeles ikke en objektiv sammenligning. Det blir som å sammenligne en -19 e-tron og -23 e-tron. Nesten samme bil, men helt forskjellige priser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Nå ser det til at @geear har gjort alvor av overgangen til fossil, og har avsluttet kontoen her.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på mandag 11. mars 2024, klokken 09:08Nå ser det til at @geear har gjort alvor av overgangen til fossil, og har avsluttet kontoen her.
Hvordan kan du se det? Han står kun som utlogget når en trykker på brukernavnet hans.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 11. mars 2024, klokken 20:50"Siste aktivitet" er borte.
Har vi en "savnet" her?. Hvem ringer blålysetatene? ;D

Counterpointer

Et minutt stillhet for en bruker som hadde langt over 10k innlegg på forumet 🥺

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 13. mars 2024, klokken 19:54Et minutt stillhet for en bruker som hadde langt over 10k innlegg på forumet 🥺
Dagens beste, trolig årets beste kommentar ;D

daktari

Det blir aldri galt med en BMW M5. Så vil en lett brukt 2018-odell også koste 1,2 mill brukt, og en 2021 rundt 1,6 mill. Får en helt ny e-Macan for den prisen.

Verdt å ta med at alternativ i prisklassen Y eller Enyaq er en 4-sylndret diesel på 1,6 liter, f.eks Passat eller V60. I beste fall, til ca 800 en XC60 hybrid med 4syl bensin plugin med fake awd. Ikke helt M5 over disse akkurat.

I suv-klassen kan man få en X5 plugin til ca 900 3 år gammel med 6-sylindret bensin og et Leaf-batteri. Men den koster 1,5 ny. Ny iX50 på kampanje er 1 mill.

Så utklassing til elbilen i mine øyne, selv om jeg forstår de som vil ha en samler-bil.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 14. mars 2024, klokken 08:07Så utklassing til elbilen i mine øyne, selv om jeg forstår de som vil ha en samler-bil.
Enig. Også elbil ift privatøkonomi og ved bruk - men fossil bilsamlere er samlere, de tenker annerledes

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA