Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Egil S

Jeg måtte oppgi markedspris på min gamle bil når den ble veteran.
Da ble det dyrt, den gikk fra 1000kr til 300.000kr, da fikk jeg 300.000kr mer i formue enn jeg hadde tidligere.
Jeg måtte også verdsette bilen til markedsverdi i veteranbilforsikringen.

Jeg kjenner også til Ertvaags, bilsamling, jeg tviler på hans Lamborghini Miura fra 60/70-tallet er verdsatt til noen skarve tusenlapper, markedsverdien er jo mange millioner, den sto utstilt på ONS (oljemessa) i Stavanger for noen år siden, trodde han hadde flere gamle klassikere i samlingen sin.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. mars 2024, klokken 20:57
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. mars 2024, klokken 20:38Skal du ha en Jag og kunne tenke deg el er vel en E type det optimale!

Lekrere blir det ikke🥰

https://www.jaguar.ie/about-jaguar/jaguar-classic/authentic-cars/classic-e-type-zero

Lekkert! Det er bare å glede seg til det kommer ombyggingskit til alt mulig slags veteranbiler til en overkommelig pris, og selvsagt at norske politikere tillater at også eldre biler kan få være utslippsfrie.
Hadde vært helt konge om jeg kunne tatt ut B18 i Felten og bare droppet inn en elmotor på samme fester og med overgang til girkasser 🤩

Tviler dog veldig på om det noengang kommer. Ikke viktig i forhold til økonomi for min del, men ville gjort den mye mer brukervennlig.

Om politikere vil bry seg med å tillate dette tviler jeg litt på. Miljøpåvirkning fra fossile veteranbiler er veldig lavt totalt sett. Når resten av bilparken er utslippsfri kan det kanskje bli ett tema, men det tror jeg er lenge til.

Electric cars in Norway

SitatJeg kjenner også til Ertvaags, bilsamling, jeg tviler på hans Lamborghini Miura fra 60/70-tallet er verdsatt til noen skarve tusenlapper, markedsverdien er jo mange millioner, den sto utstilt på ONS (oljemessa) i Stavanger for noen år siden, trodde han hadde flere gamle klassikere i samlingen sin.
Egil :+1:  ja du har vel rett i det. Noen ganger er det for godt til å være sant. Men jeg har lest at kunst og slik kan være lurt for rikingene å kjøpe opp for å redusere skatt.. jeg vet ikke med dyre eldre biler da

Det sikreste hvis man skal redusere skatten sin som riking er jo å kjøpe opp selskaper med fremførbart stor gjeld, da får man jo skattefradrag, mener jeg å ha lest et sted. Men om det er smart? Jeg vet ikke.

Eiendommer kjøpes jo ofte av rikinger fordi den har lavere verdi fastsetting enn å ha pengene i banken på høyrente. Men igjen, jeg vet ikke.

Jeg har ikke "egenerfaring" med det å være en skikkelig riking som må få redusert skatten sin ;D  men det kan jo snu det hvis de ringer meg fra Hamar en kveld og ber meg sette meg ned i en stol for de skal nå fortelle meg om resultatet på den tippebongen jeg leverte.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 08:09
SitatJeg kjenner også til Ertvaags, bilsamling, jeg tviler på hans Lamborghini Miura fra 60/70-tallet er verdsatt til noen skarve tusenlapper, markedsverdien er jo mange millioner, den sto utstilt på ONS (oljemessa) i Stavanger for noen år siden, trodde han hadde flere gamle klassikere i samlingen sin.
Egil :+1:  ja du har vel rett i det. Noen ganger er det for godt til å være sant. Men jeg har lest at kunst og slik kan være lurt for rikingene å kjøpe opp for å redusere skatt.. jeg vet ikke med dyre eldre biler da

Det sikreste hvis man skal redusere skatten sin som riking er jo å kjøpe opp selskaper med fremførbart stor gjeld, da får man jo skattefradrag, mener jeg å ha lest et sted. Men om det er smart? Jeg vet ikke.

Eiendommer kjøpes jo ofte av rikinger fordi den har lavere verdi fastsetting enn å ha pengene i banken på høyrente. Men igjen, jeg vet ikke.

Jeg har ikke "egenerfaring" med det å være en skikkelig riking som må få redusert skatten sin ;D  men det kan jo snu det hvis de ringer meg fra Hamar en kveld og ber meg sette meg ned i en stol for de skal nå fortelle meg om resultatet på den tippebongen jeg leverte.

Ertvaag har over 100 biler. Til å være en "bilentusiast" er det relativt få av bilene som er over 30-årsgrensen. De som er det er selvsagt biler han mener vil stige i verdi. Formuesskatten er jo ikke så høy.

Angående at Ertvåg ikke har flyttet ut av landet; han er eier av investeringsselskapet Hitec Vision, som eier en drøss med selskap. Enig at det er flott han bor i Norge og skatter til Norge. Men selskapet er flyttet til et skatteparadis. Var vel Guernsey eller noe sånt. På Bergerac sin øy.

Men all Kudos til han - han har fått til mye, og synes penger er det kjekkeste han vet - så han tilpasser seg bare politikernes regler og skattesystem. Ikke noe ulovlig i det.

Apropos kunst: Det er bare første millionen som er fritatt formueregistrering, og kun om den henger på veggen. Før kunne du og trylle bort formue med en ekstra leilighet i Oslo. Det kan du ikke lenger. Men hytte på Hafjell funker, så lenge du er villig til å bruke den. Kun 30% av verdien teller som formue.

https://www.finansco.no/blog/formuesskatten-endres-for-2023-hvordan-fore-store-formuesposter/
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 08:09Det sikreste hvis man skal redusere skatten sin som riking er jo å kjøpe opp selskaper med fremførbart stor gjeld, da får man jo skattefradrag, mener jeg å ha lest et sted. Men om det er smart? Jeg vet ikke.

Mjaa.. Det spørs jo litt hvordan oppkjøpet blir tolket av skatteetaten / domstoler, ref hr Stordalen og pågående rettssak.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på mandag 18. mars 2024, klokken 10:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 08:09Det sikreste hvis man skal redusere skatten sin som riking er jo å kjøpe opp selskaper med fremførbart stor gjeld, da får man jo skattefradrag, mener jeg å ha lest et sted. Men om det er smart? Jeg vet ikke.

Mjaa.. Det spørs jo litt hvordan oppkjøpet blir tolket av skatteetaten / domstoler, ref hr Stordalen og pågående rettssak.
Sitat fra: Vidar_S på mandag 18. mars 2024, klokken 10:27

Ja, Stordalen tapte der, ja. Husker da jeg studerte at vi og lærte om muligheten for å kjøpe et selskap med fremførbart underskudd. Den gang kan jeg ikke huske å ha hørt noe om at du måtte tjene pengene i den delen du hadde tapt pengene for å trekke fra på skatten. Kanskje det er strammet inn på det og.
https://rett24.no/notis/petter-stordalen-selskap-tapte-skattesak-etter-ulovfestet-gjennomskjaering

Å kjøpe unoterte aksjer er derimot fortsatt en lett måte å slippe skatt på (Choice er ikke på børs):
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GMomEJ/skattehykleri-paa-hotellet

JorEl

Om denne Youtube-snutten stemmer ca75%  ??? 
Så er jeg 100% sikker at "krigen" mellom ICE og EL er over. :) , om litt.
https://youtu.be/TjPeg3hA-NA
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Vidar_S

Alternativt https://www.aliteq.com/2000-km-of-range-for-future-electric-cars-thanks-to-this-revolutionary-battery/   som jeg regner med er samme nyhet.

Riktignok 2000 kinesisk-test-kilometre og med forbehold om at dette er basert på en battericelle-prototype og solid state osv. Litt det samme som man har hørt jevnlig de siste par årene fra ulike firmaer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 04. april 2024, klokken 10:45Alternativt https://www.aliteq.com/2000-km-of-range-for-future-electric-cars-thanks-to-this-revolutionary-battery/   som jeg regner med er samme nyhet.

Riktignok 2000 kinesisk-test-kilometre og med forbehold om at dette er basert på en battericelle-prototype og solid state osv. Litt det samme som man har hørt jevnlig de siste par årene fra ulike firmaer.

...som igjen linker til CNEV :-)
 https://cnevpost.com/2024/04/03/talent-unveils-battery-cell-ultra-high-energy-density/

Ser det er et selskap startet opp i 2018. Blir litt sånn som 1000 andre har kommet opp med - noe som ser ut til å funke, men har et langt stykke for å blir kommersielt lønnsomt ved masseproduksjon.

Ser at Mercedes har sagt at Solid State kanskje ikke er fremtiden likevel ettersom en nå har videreutviklet vanlige elbilbatterier så mye at dette nå begynner å bli bra nok.
https://www.tv2.no/broom/mercedes-sjef-uventet-batteriutvikling/16473534/

...men så har VW sagt at deres Solid States batterier har overgått forventningene.

...men, ja, med de enorme beløpene som går inn i batteriutvikling så vil det være overraskende om ikke elbil konkurrerer ut bensinbil...selv uten subsidier / bensinavgifter.

Counterpointer

Hvis en skal basere seg på revolusjonerende nyheter om forskning/prosjekter/prototyper så burde vi vært langt forbi punktet hvor fossiler var helt akterutseilt allerede.

Det er imidlertid vanskelig å få til lønnsom og effektiv produksjon i stor skala. Samt at industrien heller vil ha stadige små fremskritt enn store revolusjonerende.

Resultatet er at ting tar tid, selv om utviklingen fra Think på 1990 tallet med noen mil rekkevidde til Mercedes Vision EQXX som nå har kjørt over hundre mil i vanlig trafikk. Så er utviklingen temmelig imponerende.

Må si Mercedes sin tilnærming med effektiv bil med lite batteri virker mer fornuftig enn Chevrolet sin Silverado som har et enormt batteri for å klare de likevel imponerende over 700 km rekkevidde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. april 2024, klokken 15:25Hvis en skal basere seg på revolusjonerende nyheter om forskning/prosjekter/prototyper så burde vi vært langt forbi punktet hvor fossiler var helt akterutseilt allerede.

Det er imidlertid vanskelig å få til lønnsom og effektiv produksjon i stor skala. Samt at industrien heller vil ha stadige små fremskritt enn store revolusjonerende.

Resultatet er at ting tar tid, selv om utviklingen fra Think på 1990 tallet med noen mil rekkevidde til Mercedes Vision EQXX som nå har kjørt over hundre mil i vanlig trafikk. Så er utviklingen temmelig imponerende.

Må si Mercedes sin tilnærming med effektiv bil med lite batteri virker mer fornuftig enn Chevrolet sin Silverado som har et enormt batteri for å klare de likevel imponerende over 700 km rekkevidde.

Ja, helt enig i det. Når til og med Audi har klart å lage effektive biler med lavt forbruk (Q6) så ser en jo hvor enorme steg hele bransjen gjør år for år. En så det og på Leaf og Zoe, hvor de pakket inn batterier med dobbel kapasitet på samme størrelse som før, og alle piler peker rett retning.

Counterpointer

Elbil vs fossil er i år 92% vs 8%

https://elbil.no/god-start-pa-elbilaret/

Men jeg er sikker på at de siste prosentene blir vanskeligere og vanskeligere. Stigende bruktpriser på fosilbiler tyder på at det er en ikke helt ubetydelig del som fremdeles vil ha fosil.

https://www.tv2.no/broom/brukte-bensin-og-dieselbiler-har-gatt-opp-i-pris/15853520/

RJK

Som The Electric Viking sier i videoen, så ser vi neppe noen/mange elbiler med 2000 kinesiske km, men tipper 1000 rekker veldig godt. Da kan man halvere batteristørrelsen, og sitte med endel lettere batteripakker. Og halverer igjen for de minste bilene... ;)

"Fullpakker" vil vi nok kunne se på Pickups og varebiler/campingbiler som fort har doble+ forbruket av en liten personbil, men da vil det ha en mening med såpass mye energi med seg.

Det som er veldig mye mere interessant, er at med slike batterier, vil de fint kunne brukes i fly!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. april 2024, klokken 15:55E

Stigende bruktpriser på fosilbiler tyder på at det er en ikke helt ubetydelig del som fremdeles vil ha fosil.

Det at det er stigende priser på fosilbiler er trolig fordi mange kjøper seg en fossil ventepølse i påvente at elbiler med gode batterier skal bli billigere. Sweet spot er rundt 300' for barnefamilien pga høye renter og de vil ha elbil suv awd men de gode feks TMY er fortsatt litt for dyre på bruktmarkedet.
Det vil snu seg dette her

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. april 2024, klokken 22:42
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. april 2024, klokken 15:55E

Stigende bruktpriser på fosilbiler tyder på at det er en ikke helt ubetydelig del som fremdeles vil ha fosil.

Det at det er stigende priser på fosilbiler er trolig fordi mange kjøper seg en fossil ventepølse i påvente at elbiler med gode batterier skal bli billigere. Sweet spot er rundt 300' for barnefamilien pga høye renter og de vil ha elbil suv awd men de gode feks TMY er fortsatt litt for dyre på bruktmarkedet.
Det vil snu seg dette her

Ja, tror du har helt rett i det med renter som hovedårsak. I tillegg har jo dyrtid med strømpriser og gjort at folk ikke har råd til 450.000 kroners bil når renten er så høy, i tillegg til at regjeringen har fjernet mye av besparelsen i mange byer ved å redusere bom-rabatten til 30%.

En kan og si at bruktbensinbil-priser fikk en enorm bank en periode da det lønte seg mer med elbil, pga lav rente, lav elbilbompenge, pluss at folk hadde mer positiv kontantstrøm etter at huslån, strøm og alt var betalt, og at bruktbensinbil prisene nå er mer normalisert. Var jo en periode da du fikk noen gode 10 år gamle bensinbiler til under 50.000. Er jo bare bra at prisen har kommet litt opp på disse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA