Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

geear

Nå har jeg hatt elbiler i syv år, og begge bruksbilene har vært elbiler, i seks år. Det er utrolig mye positivt med elbiler, men det er liten tvil om at de fleste hovedsakelig er drevet av økonomi, og hvordan ser egentlig den siden ut i 2023?

Da jeg kjøpte ny Model X kunne jeg regne den hjem selv mot en TILSVARENDE fossilbil til 150 000,- kroner. Altså det lønnet seg økonomisk å kjøre verdens sikreste SUV, med sinnsvake ytelser og vingedører, kontra en "gammel haug" med fossilmotor. Og for min del ble faktisk kostnadene enda mindre enn jeg regnet med, på grunn av ekstremt lavt verditap. Og for første Y-en sin del en kraftig verdistigning. Siden den gang er det ganske mye som har forandret seg.

- Enorme verditap drevet av tilgjengelighet, renter, verdenssituasjon, endrede betingelser
- Høy strømpris hjemme, også i sommerhalvåret
- Mye høyere hurtigladekostnader
- Bompenger (men stort sett fortsatt halv pris)
- Årsavgift (trafikkforsikringsavgift)
- Omregistreringsavgift

Tok et veldig raskt regnestykke på mobilen her, på en fossilbil til 200k mot en typisk 500k elbil som kan trekke henger og fungere som familiebil. For 200k fossilbil kan man få en relativt driftssikker nyere stasjonsvogn som kan trekke tung henger, ingen rekkeviddebegrensninger og så videre. Tok kun kostnadene som er forskjellige og basert på 12k km.

Fossil
Innkjøp 200000
Renteutgifter eller tapt investering 10k/år?
Bom 600,-/mnd 7200,-
Drivstoff 1000 km/mnd x 0,6 a 22,- 1300,-/mnd 15600,-
Verditap 30000,-/år
Total kost første år 62 800,-

Elbil
Innkjøp 500000
Renteutgifter eller tapt investering 25k/år?
Bom 300,-/mnd 3600,-/år
Strøm hjemme 200 kWh a 1,50 300,-/mnd 3600,-/år
Hurtiglading 400 kWh a 4,- 1600,-/år
Verditap 75000,-/år
Total kost første år 108 800,-

Det er veldig grovt dette her, men indikerer 46 000,- kroner dyrere å eie elbilen det første året? Kan ha et par reparasjoner for den prisen. Og er man even steven på en fossilbil til samme pris?

Og hva hvis elbilene faktisk får fulle avgifter? Da ser ikke dette særlig pent ut lenger?

For 4000,-/mnd kjører man en nyere bil, er mer miljø/klimavennlig, vibrasjons- og støyfri, får gode appløsninger med komfortfunksjonalitet, greie ytelser i lav fart, men man får også ventetid på lading, fare for ladekøer, elendig rekkevidde med henger/vinter osv.

Har jeg bomma alvorlig på noe her? Når bikker det og el-folk begynner å gå tilbake til fossilbilene?

ToWalkOrDrive

Føler det blir litt feil å regne på kun 1 års bilhold hvis en kjøper en ny bil. Jeg tenker en bør bruke ca 4 år for å få et litt mer relevant tilfelle, siden jeg tror gjennomsnittsmannen beholder bilen i 3-4 år før den selges, uten at jeg vet det. Så 75.000 i verditap kan nok være litt høyt. På 4 år vil en da ha avskrevet 300.000 av de 500.000, altså 60% verdifall. Kanskje 55-60.000 er nok å regne med per år? (15% per år nedskriving av restverdi).

Dette avhenger og av inflasjonen. Dersom en videre har en inflasjon på 6% så vil jo dette bremse verdireduksjonen siden nybilprisene sannsynligvis vil stige. Ser f.eks. at billigste Tesla Model Y 2021-modell kjørt mindre enn 45.000 km koster 459.000 (selges uten vinterdekk). Mens ny kostet den sannsynligvis under 500.000 (om den ble bestilt da jeg bestilte min). Så 40.000 verditap på to år, altså 20.000 i året.

I tillegg har en jo det med rentekostnader. I dag er det mange som tilbyr sponset rente i 3 år til under 1%. Så i de tilfellene burde jo rentekostnaden vært lavere enn 25.000...altså 3900 etter skatt for 1% på 500.000.

I tillegg har en jo faren for reparasjoner på en fossilbil utenfor garanti (som en 200.000-kroners bil gjerne er). Kan jo fort beløpe seg til 15-20.000 i året....om en ikke kjøper en gammel diesel-bmw....da kan det jo bli 100.000 over natten... På en flunk ny Model Y f.eks. har en jo batteri/motor-garanti i 8 år, og 5 år på resten.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. august 2023, klokken 13:03Dette avhenger og av inflasjonen. Dersom en videre har en inflasjon på 6% så vil jo dette bremse verdireduksjonen siden nybilprisene sannsynligvis vil stige. Ser f.eks. at billigste Tesla Model Y 2021-modell kjørt mindre enn 45.000 km koster 459.000 (selges uten vinterdekk). Mens ny kostet den sannsynligvis under 500.000 (om den ble bestilt da jeg bestilte min). Så 40.000 verditap på to år, altså 20.000 i året.

Eventuelt 2022-modelle av Model Y som ble kjøpt for rundt 600 000 som ny, og som nå averteres brukt til +/- 500 000. Da har man plutselig rundt 20% verdifall første året. Så kjøpstidspunktet har mye å si for fasiten til slutt. De "gode, gamle" fossilbilene har/hadde stort sett relativt stabil utsalgspris, og dermed mer forutsigbart. Men har nok nå relativt mer verdifall grunnet mindre og mindre attraktivitet, og elbiler som konkurrerer mer og mer på pris.

geear

TWOD, Hvorfor setter du under 45k km som kriterie for en 2021 Y? Billigste Y LR ligger til 402k... og for 475k får du en 2022-modell med 32k på telleren... neppe reelle salgspriser uansett i disse dager. Se bare hvor sinnsykt i-Pace, Taycan, etron, iX og Model X har falt i pris. Med unntak av iX og Taycan, som er såpass ny/dyr som ny, får du alle disse billigere enn Model Y, selv om det er biler i en annen klasse. Etterspørselen på Y reduseres nok også veldig snart. Norges mest solgte bil...

Verditapene var lave en periode (jeg slapp unna med 200k på TMX på fire år), men nå har selv biler som er et par år plutselig rast nærmere seksifret beløp på noen måneder.

Poenget med å ta ett år var egentlig situasjonen akkurat nå, for ting har forandret seg så mye, og allerede nå ser det ikke spesielt lukrativt ut lenger. Pluss at jeg satt med notisblokka på iPhonen, så orka ikke lage det så komplisert 😂. Som sagt kan du sammenligne med en ny fossilbil til samme pris, og komme ut likt, men slippe alt hurtiglademaset.

Rosstopher

Sitat fra: geear på fredag 04. august 2023, klokken 14:01Som sagt kan du sammenligne med en ny fossilbil til samme pris, og komme ut likt, men slippe alt hurtiglademaset.

Skjønner ikke hvordan du mener man kommer likt ut med ny fossilbil til samme pris som en ny elbil.

Da ville vel regnestykket ditt ha sett slik ut:

Fossil
Innkjøp 500000
Bom 600,-/mnd 7200,-
Drivstoff 1000 km/mnd x 0,6 a 22,- 1300,-/mnd 15600,-
Verditap 75000,-/år
Total kost første år 122 800,-

Elbil
Innkjøp 500000
Bom 300,-/mnd 3600,-/år
Strøm hjemme 200 kWh a 1,50 300,-/mnd 3600,-/år
Hurtiglading 400 kWh a 4,- 1600,-/år
Verditap 75000,-/år
Total kost første år 108 800,-

Ellers enig i dine betrakninger. Når jeg først kjøpte meg Model S regner jeg ut at min brukte Model S til 550.000 ville bli billigere å eie enn min dieselbil til halve prisen som jeg byttet ut. Regnestykket er nok ikke like fordelaktig lenger, men det trenger jo heller ikke å være slik at en ny elbil til 500k er billigere enn en gammel fossibil til 200k? Det er jo fortsatt betydelig billigere å eie ny elbil enn ny fossilbil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Tar den.  :+1: Tenkte "likt" og skrev det litt mer direkte.

Jeg (og sannsynligvis mange andre) må ha en ny(ere) elbil for å få akseptable egenskaper for å dekke behovene en har, men det må jeg ikke om jeg skal ha en fossilbil. Der finnes alternativene som har plass, kan trekke henger og der rekkevidde eller ladehastighet ikke er et tema, nesten ned til vrakpant. Såklart går det utover andre ting, som driftssikkerhet, men det finnes nok en gylden middelvei. Jeg kunne levd meget bra med for eksempel en 8-10 år gammel BMW 528iX eller 530dX stasjonsvogn. Den hadde ikke sjekket alle boksene mine, men mange. Mange hadde sikkert hatt det meget bra med en Passat GTE eller noe i den duren, og kunne kjørt hoveddelen av kjøringen elektrisk. Og kommet bedre ut økonomisk.

Kompromissene for fossilbilen ville vært noe sånt som:

- ytelser
- garanti/økte servicekostnader
- klimakomforten fra elbilen
- klima/miljø, men samtidig må de allerede produserte bilene også brukes opp

Men med elbilen så inngår jeg allerede noen kompromiss som:

- pris
- ladetid på langtur
- ladelogistikk/planlegging på langtur
- hengervekt (avhengig av bil, men her er det lite å velge i blant elbilene)

Vaduz

Du har ikke med reparasjonskostnader. En fossil bil til 200k er sannsynligvis flere år gammel og vil etterhvert begynne å koste. Elbil til 500k er ny.
Markedet er ganske bra på å prise inn dette, og utgiftene per år er dermed ganske lineære fra verditap til økte reparasjonskostnader tar over utgift/år.

Viktigste faktoren hva gjelder kostnad og bil per år er utgangsprisen til bilen.
Om ICE bilen også kostet 500k i sin tid, vil  det være dyrere å eie den over 5-6 år enn ny elbil til samme prisen. Eneste unntaket er første året der folk betaler mer for helt ny bil følelsen og verditapet er på 20%, men hevner seg ut over 5-6 år.

geear

Jeg kommenterte repkostnad, men det kan jo være alt fra 0 til 100k. Risikoen er der selvfølgelig, men er man handy så er det også større muligheter for å gjøre ting selv, og for å kjøpe brukte deler, ny motor fra en høgger for eksempel.

Og jeg regnet med 15% verditap på begge, med 20% hadde det sett enda verre ut.

Som sagt, det du kommenterer regnet jeg hjem med en ny Model X for seks år siden, poenget er at regnestykket har forandret seg en del siden den gang (årsavgift, omreg, bompenger, strømpris, p-kost, hurtigladekost, verditap, alt dette har gått i disfavør elbilen, til og med forsikringspremien har økt), men folk handler elbiler som gale, fordi "alle skal ha", det har liksom blitt fasiten at det er billigst, og mange handler også mye dyrere elbil enn de ville fossilbil, om det er for å få nødvendige egenskaper eller fordi det "er billig", eller begge deler, vet jeg ikke..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 04. august 2023, klokken 14:01TWOD, Hvorfor setter du under 45k km som kriterie for en 2021 Y? Billigste Y LR ligger til 402k... og for 475k får du en 2022-modell med 32k på telleren... neppe reelle salgspriser uansett i disse dager. Se bare hvor sinnsykt i-Pace, Taycan, etron, iX og Model X har falt i pris. Med unntak av iX og Taycan, som er såpass ny/dyr som ny, får du alle disse billigere enn Model Y, selv om det er biler i en annen klasse. Etterspørselen på Y reduseres nok også veldig snart. Norges mest solgte bil...

Verditapene var lave en periode (jeg slapp unna med 200k på TMX på fire år), men nå har selv biler som er et par år plutselig rast nærmere seksifret beløp på noen måneder.

Poenget med å ta ett år var egentlig situasjonen akkurat nå, for ting har forandret seg så mye, og allerede nå ser det ikke spesielt lukrativt ut lenger. Pluss at jeg satt med notisblokka på iPhonen, så orka ikke lage det så komplisert 😂. Som sagt kan du sammenligne med en ny fossilbil til samme pris, og komme ut likt, men slippe alt hurtiglademaset.

Jeg kuttet ut de som var kjørt mer enn 45000km fordi de ikke er representative statistisk for en 2 år gammel bil. Gjennomsnittlig kjøres biler under 12000km i Norge. Men jeg kunne like godt tatt medianen av Model Y-prisene, og trukket av 8000 for pruting. Hadde nok kommet høyere da, med resulterende enda lavere verditap.

Før kunne en si at den dagen du rullet ut av nybilbutikken så hadde bilen tapt seg 20% (før første kilometer). Blir derfor veldig rart å se på bare første året. Kan si at etterspørselen har vært så stor, og tilgangen så liten, at bilprisene har holdt seg ekstra bra. Men vanligvis er det en dårlig idé å selge bilen etter ett år.

Problemet med iX 40, iPace og etron var at de hadde rævva rekkevidde allerede da de ble solgt som nye...som en iPhone 8 i 2022... så når da de selv og konkurrentene  kommer med biler med 150km lengre rekkevidde så ønsker ikke folk å ta i de med ildtang eller eie de. Og Model S og X virker svært risikable å eie med mye feil og sjef med selvhevdet Asperger. Litt som å kjøpe en Renault og håpe bruktverdien holder seg.

Klart, nå er det ikke som før at en kjøper en ting som nødvendigvis stiger i pris, men jeg har ingen tro på at Tesla kan sette ned prisen på Model Y ytterligere når inflasjonen er 6-7 prosent....og igjen....jeg snakker om 3-4 års periode.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Samtidig får man nå gode avslag på lagerbiler. Kollega kjøpte nettopp Q8 med nesten 200k i avslag... Verditapet ser ikke så ille ut da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

To firehjulstrekk fossilbiler som var interessante for meg var Kia Sportage og Toyota RAV4. Disse tas bare inn som plug-in hybrider nå, og koster litt mer eller omtrent det samme som VW ID.4 og Skoda Enyaq med firehjulstrekk. Det er tydeligvis slutt på å videreselge brukt elbil uten noe særlig tap, men elbil i Norge er ofte ganske konkurransedyktige på innkjøpspris på grunn av avgiftsregimet, og fordi markedet for rene bensin og dieselbiler er synkende. Slik utviklingen går så blir det mer og mer en teoretisk øvelse å gjøre slike regneøvelser med nye biler fordi Kia og Toyota f.eks. vil erstatte Sportage og RAV4 med helelektriske utgaver når de har det tilgjengelig. De som har vært igjennom elbilbølgen nå og ønsker seg tilbake til en fossilbil har snart bare bruktmarkedet eller nisjeimportører å velge fra.  :P
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Roma

Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.

Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D

geear

Jepp. Pent brukte 530e er veldig hyggelig priset, mener jeg så de godt nedpå 300-tallet. Bare synd de ikke kom som touring (stasjonsvogn for de uinnvidde). Det gjør de vel nå, men til en annen pris. Og litt kjedelig med en 2-liter firer når man først skal ha fossilbil.

Får inntrykk av at mange som kjøper elbil som førstegangskjøpere nå omtrent ikke engang tenker tanken om det fortsatt lønner seg, har sittet på gjerdet i mange år og sett alle andre velte seg i goder, og nå endelig hiver seg med - for å oppdage at bilene fortsatt ikke går 50 mil i snøføyka med skia på taket, eller med campingvogna til svigers på kroken, at hurtiglading fortsatt er rimelig kaotisk for uinnvidde, og at det kanskje ikke er så økonomisk gunstig lenger som man gjerne trodde.

daktari

Bensin med 4 sylindre, eller diesel gud forby, er noe herk. Hvis man skal ha plig in så kjøp i det minste noe 6-sylindret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Roma på mandag 07. august 2023, klokken 23:10Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.

Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D
Når du begynner å få 500 km rekkevidde og oppover, så passer det gjerne med pause når batteriet trenger påfyll, da det tross alt er snakk om rundt 5+ timer kjøring. Å ta en kombinert lade og spisepause da, fungerer veldig fint. Største problemet er nok at bilen er klar før man er ferdig spist, og må ut og flytte bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA