Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

arthur

Jeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.

Forøvrig så sies jo slikt i kombinasjon med at man har lånt til pipa, og det betyr jo at verdien har steget på hele verdien, BÅDE egenkapitalen såvel som fremmedkapitalen? Med andre ord har man ØKT sin egenkapital i KRONER selv om verdistigningen har vært lavere enn inflasjonen!

Det igjen forklarer jo hvorfor lån har vært gunstig, ikke å spare for å kjøpe en bolig med kontanter, uten belåning!

Så vel sikkert noen si at det finnes unntak til denne "regelen", og ja så lenge man ikke vurderer dette utfra et noe lengre tidsperspektiv så er det teknisk sett korrekt, men en alt for "Nærsynt" vurdering.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:43Jeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.

Forøvrig så sies jo slikt i kombinasjon med at man har lånt til pipa, og det betyr jo at verdien har steget på hele verdien, BÅDE egenkapitalen såvel som fremmedkapitalen? Med andre ord har man ØKT sin egenkapital i KRONER selv om verdistigningen har vært lavere enn inflasjonen!

Det igjen forklarer jo hvorfor lån har vært gunstig, ikke å spare for å kjøpe en bolig med kontanter, uten belåning!

Så vel sikkert noen si at det finnes unntak til denne "regelen", og ja så lenge man ikke vurderer dette utfra et noe lengre tidsperspektiv så er det teknisk sett korrekt, men en alt for "Nærsynt" vurdering.

Det spørs hva du snakker om. Snakker du om likviditetssituasjonen til de mange tusen som sliter med å betale regningene sine, så hjelper det lite med langsiktig prisstigning på bolig. For øvrig har boligprisene steget med kun 0,5% i Oslo siste 12 måneder, selv om det ikke er poenget. Mange økonomer tror sågar at verdiene vil falle neste år.
Poenget er at folk trenger et sted å bo, så om boligen stiger så kan de selge, men da må de kjøpe i samme marked, og da er de like langt minus 300.000. Blir interessant å se hvordan boligpriser og personøkonomi utvikler seg når septembers renteøkning pluss august og juli kicker inn på utlånsrenteutbetalingene.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. august 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Vaduz på mandag 28. august 2023, klokken 10:02Er i tredveårene selv og alle jeg kjenner er ganske nyetablerte, men ingen som har større problemer enn at de må redusere fra 2 til 1 sydentur i året. Dette er også lærere og sosionomer etc. det vil alltid være noen som  har strukket strikken veldig langt i gode tider, men å måtte selge en hytte er vel ganske langt ifra sultkatastrofe i den tredje verden vel?

Det at folk kommer når det deles ut gratis mat er vel ikke et sjokk, og det er umulig å gå tom for mat og penger i Norge da du uansett kan få nødpenger av nav til krampa tar deg, så tror det her er litt krisemaksimering.


Ja, jeg skrev vel nøyaktig at de IKKE trenger å stå i matkø.
Og jeg hadde ingen knytning mellom hytte-eiere og matkø og Afrika.

Det jeg mener er at staten kombinert med Norges Bank gjør en vridning mot at de med mye gjeld må betale masse mer, mens 53 år gamle Geggi får ingen økte kostnader til renter.

Ser at ledende norske økonomer begynner i dag å foreslå det samme som meg. De har trolig lest mine innlegg  ;) . Der tenker de og at en gjerne kan øke skattefradrag sånn at folk med gjeld ikke blir så hardt straffet, samtidig som en kan styrke valutaen, som reduserer importert prisstigning.

Spørs om ikke de du kjenner kommer til å slite litt mer til neste sydenferie...de siste renteøkningene har ikke tredd i kraft ennå, og flere varsles.

Eldre mennesker forbruker veldig lite, de sparer til pensjon i fond og betaler ned gjeld. Derfor er de ikke særlig inflasjonsdrivende. Å gi skattefradrag for lån vil jo være nøyaktig det motsatte av hva rentene er ment å gjøre, nemlig dempe etterspørsel etter varer og tjenester i den gruppen som forbruker mest, unge i etableringsfasen. Tror ikke det er en god ide.

ToWalkOrDrive

#123
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. august 2023, klokken 20:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. august 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Vaduz på mandag 28. august 2023, klokken 10:02Er i tredveårene selv og alle jeg kjenner er ganske nyetablerte, men ingen som har større problemer enn at de må redusere fra 2 til 1 sydentur i året. Dette er også lærere og sosionomer etc. det vil alltid være noen som  har strukket strikken veldig langt i gode tider, men å måtte selge en hytte er vel ganske langt ifra sultkatastrofe i den tredje verden vel?

Det at folk kommer når det deles ut gratis mat er vel ikke et sjokk, og det er umulig å gå tom for mat og penger i Norge da du uansett kan få nødpenger av nav til krampa tar deg, så tror det her er litt krisemaksimering.


Ja, jeg skrev vel nøyaktig at de IKKE trenger å stå i matkø.
Og jeg hadde ingen knytning mellom hytte-eiere og matkø og Afrika.

Det jeg mener er at staten kombinert med Norges Bank gjør en vridning mot at de med mye gjeld må betale masse mer, mens 53 år gamle Geggi får ingen økte kostnader til renter.

Ser at ledende norske økonomer begynner i dag å foreslå det samme som meg. De har trolig lest mine innlegg  ;) . Der tenker de og at en gjerne kan øke skattefradrag sånn at folk med gjeld ikke blir så hardt straffet, samtidig som en kan styrke valutaen, som reduserer importert prisstigning.

Spørs om ikke de du kjenner kommer til å slite litt mer til neste sydenferie...de siste renteøkningene har ikke tredd i kraft ennå, og flere varsles.

Eldre mennesker forbruker veldig lite, de sparer til pensjon i fond og betaler ned gjeld. Derfor er de ikke særlig inflasjonsdrivende. Å gi skattefradrag for lån vil jo være nøyaktig det motsatte av hva rentene er ment å gjøre, nemlig dempe etterspørsel etter varer og tjenester i den gruppen som forbruker mest, unge i etableringsfasen. Tror ikke det er en god ide.

Det er akkurat det Støre prøver å få deg til å tro. De anerkjente økonomene derimot mente at du samtidig med skattefradragsøkningen kunne øke renten litt, som igjen tiltrekker seg utenlandske folk som kjøper norske kroner, som gjør at kroneverdien stiger, som gjør at importert inflasjon synker...alt dette samtidig som Average Joe slipper å betale seg i hjel for sin 3-roms på Tveita.

Her vises hvor lite økt forbruk påvirker inflasjonen:
https://www.nrk.no/norge/okonomer-mener-politikerne-bloffer-om-renten-overfor-fattige-1.16201602

Rundt regnet så vil cirka 30 milliarder i ekstra offentlig forbruk føre til mindre enn 0,1 prosentpoeng økning i prisene på kort sikt, sier Holm.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 28. august 2023, klokken 19:07Hvem har kuttet hvilket hode av på hvilken måte rent KONKRET?

540 i uka i Agder blir kuttet hodet av, f.eks. sånn rent finansielt. De tilhører NO2-strømområdet, så de har fått hele drittpakken med strøm, rente, prisstigning, samtidig som lønnsutviklingen ikke er den beste.
https://www.nrk.no/sorlandet/flere-sliter-med-a-betale-regningene-sine-1.16524516
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Det viktigste spørsmålet her er vel egentlig hvem som har forårsaket dette og hva som kan, bør eller skal gjøres? Er godt kjent med strømprisene i NO2-strømområdet siden vi har en boenhet der.

Forøvrig var det mulig å sikre strømprisen såvel som rentenivået, men her i landet er det visst nesten ingen som skjønner (fortsatt?) poenget med slik sikring. Lurer av og til på om folk har forsikret hus, bil og båt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: arthur på onsdag 30. august 2023, klokken 08:44Forøvrig var det mulig å sikre strømprisen såvel som rentenivået, men her i landet er det visst nesten ingen som skjønner (fortsatt?) poenget med slik sikring. Lurer av og til på om folk har forsikret hus, bil og båt.

Årsaken her er enkel, arthur, og dette har også vært oppe et utall ganger i ulike tråder.
  • Alle eksperter anbefaler forsikring -> folk tegner forsikring.
  • "Alle" eksperter anbefaler flytende rente på lån og spotpris på strøm siden det historisk lønner seg -> folk velger dette

Ja, man kan sikkert finne en og annen som har sagt at å binde renten eller strømpris er bra, men jeg snakker her om det store flertallet.

Sånn ellers kan man spørre seg hva skattefradrag, rentenivå og boligverdi har med hvorvidt folk velger elbil eller fossilbil i 2023, men å holde seg til opprinnelig tema har man muligens gitt opp for lenge siden :)

daktari

Ingen tilbyr en anstendig fastpris på strøm i NO1 nå hvertfall.

Da jeg sjekket fastpris på lån for noen år siden lå de på ca 5%. Lotto om man klarte å treffe lavere.

De 2 gangene jeg har hatt fastrente i Lånekassen har jeg tapt grovt. Man vedder jo mot banken, de tilbyr ikke fastrente med mål om å tape penger...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 31. august 2023, klokken 14:21Ingen tilbyr en anstendig fastpris på strøm i NO1 nå hvertfall.

Da jeg sjekket fastpris på lån for noen år siden lå de på ca 5%. Lotto om man klarte å treffe lavere.

De 2 gangene jeg har hatt fastrente i Lånekassen har jeg tapt grovt. Man vedder jo mot banken, de tilbyr ikke fastrente med mål om å tape penger...

De gangene det har vært lurt å binde er nå himmelen er knallblå og ingen tror at det vil bli skyer noen gang igjen...er da en må slå til. Nå er toget gått for denne gang.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: daktari på torsdag 31. august 2023, klokken 14:21Ingen tilbyr en anstendig fastpris på strøm i NO1 nå hvertfall.

Da jeg sjekket fastpris på lån for noen år siden lå de på ca 5%. Lotto om man klarte å treffe lavere.

Her tar du grundig feil hvilket dette er et eksempel på:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/10-ars-fastrente-historisk-lav

Det gikk enda lavere enn hva som fremkommer i ovennevnte eksempel!

Jeg har skrevet om dette og gitt en rekke konkrete eksempler på prisen på fastrente lån over flere år og RÅDET folk til å dekke seg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Sitat fra: arthur på torsdag 31. august 2023, klokken 18:29
Sitat fra: daktari på torsdag 31. august 2023, klokken 14:21Ingen tilbyr en anstendig fastpris på strøm i NO1 nå hvertfall.

Da jeg sjekket fastpris på lån for noen år siden lå de på ca 5%. Lotto om man klarte å treffe lavere.

Her tar du grundig feil hvilket dette er et eksempel på:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/10-ars-fastrente-historisk-lav

Det gikk enda lavere enn hva som fremkommer i ovennevnte eksempel!

Jeg har skrevet om dette og gitt en rekke konkrete eksempler på prisen på fastrente lån over flere år og RÅDET folk til å dekke seg!
2,75% i 10 år, men august 2019. Renten min var da 1,8% tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Ja, og renten vil fortsatt de neste fem årene være 2,75% mens man nå ser de første boliglånene komme opp i syv prosent. La meg, nok en gang, påpeke at dette var et eksempel jeg fant i farten, men ETTER 2019 har renten på lån over ti år vært LAVERE enn de 2,75% som fremkommer av linken. Og igjen; Dette har jeg skrevet om her på forumet en rekke ganger over de siste årene så om du vil så finner du dokumentasjon på dette!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

En rask kikk til så fant jeg denne linken;

https://pengeverkstedet.no/blogg/bor-du-velge-fast-eller-flytende-rente/

Lån med fast rente over ti år til 1,88% nominelt med påbegynnelse juli 2020.

Kan dere ikke bare snart innse at dere har tatt helt feil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Det er klart det kan være mulig å få god fastrente, men man gjør ikke det i dag.

Jeg har alltid hatt flytende rente, ja det blir dyrere nå, men jeg klarer meg.
Min søster bandt renta for mange år siden, tror de fikk en sånn 10års binding på 6-7%, det var før rentene gikk i kjelleren, midt i "finanskrisetiden" rundt 2010 når rentene var oppe på 6-8%.
De gikk glipp av "hele" rentefesten, og fikk vel med seg 1,5-2år før rentene begynte å stige igjen.
På et lån på 3 million utgjør 7% en merutgift på 150.000kr i året i forhold til 2%, noe blir jo tatt at rentefradraget, men det gjør uansett at man over 10år har betalt rundt 1 million mer enn den flytende rentefesten vi har hatt.

Det er egentlig bare èn grunn, og èn grunn alene til å binde rente, strømpris eller noe som helst utgifter, det er hvis du har så sårbar økonomi at du ikke vil klare deg hvis det blir dyrere de neste 3, 5 eller 10 årene.

Nå har vi vel egentlig fått en kjempesmell på alle fronter, jeg tror de fleste som kanskje burde tatt fastrene for et par år siden hadde klart seg ganske fint hvis det bare var renta som steg, at strømprisen er høy, matprisene og alle andre varer også stiger blir rett og slett for mye for mange.
Da blir det feil å være belærende overfor de som sliter når selv ikke økonomene så denne smellen komme for 2 år siden.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Carboy

I etterpåklokskapens lys burde det jo være maks 3 ganger inntekt eller maks 60% gjeldsgrad på flytende rente.
Skal man opp mot 5 ganger inntekt eller 85% gjeldsgrad, som gjerne tilbys førstegangekjøpere, eller folk skal låne opp, så burde det være utelukkende fastrente på 5-10 år på resterende gjeld.
Da hadde ikke Norges økonomi vært så utsatt for folk som har lånt for mye av banken bare fordi de kan og har lyst på nye biler, hytter og ting og tang.
Det eneste som er virkelig truende mot norsk økonomi er arbeidsledighet.
Den kan fort øke ganske mye når forbruket faller. Så det er bare å følge med på den.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA