Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

arthur

Det har vel tydelig fremkommet opplysninger om at den store gruppen som oppsøker disse matutleveringene er nye landsmenn, flyktninger og asylsøkere, ikke folk som er i full jobb?

Og skal man stole på Fafo og Frelsesarmeen så er:

To av tre matposemottakere er født i et annet land enn Norge. Syriske og afghanske flyktninger er overrepresentert, og ifølge Slumstasjonen kommer det stadig flere ukrainere.

To tredjedeler av matposemottakerne er kvinner.

Over halvparten av de som mottar matposer er barnefamilier, de aller fleste med barn i førskole- og grunnskolealder. En av tre er aleneboende.

De fleste mottar en type stønad fra det offentlige. Over en tredjedel mottar uføretrygd eller alderspensjon. En av ti har en tilknytning til arbeidslivet, men halvparten av disse jobber bare innimellom.
En av fire har oppsøkt matutdelingen første gang det siste året.

SÅ er du alenemor med liten tilknytning til arbeidslivet, mottar sosialstønad og er født i Syria eller Afghanistan så er sannsynligheten tilstede for at du sliter økonomisk. Er det overraskende?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Tror ikke at matkøene er et bevis på at økonomien til folk flest er så mye bedre enn i 1993. Dersom du skulle sammenligne matkøene i 1993 og i dag ville du sett en økning på flere tusen prosent, ettersom man vel ikke så seg nødt til å ha matkøer i 1993 på samme måte. Legg og merke til at Matkøene ikke er et offentlig tilbud - det er laget som et resultat på at politikernes offentlige støtteordninger ble sett på som så svake at private hjelpeorganisasjoner så seg nødt til å lage dem for at de svakeste skulle få i seg nok mat - litt som i Afrika.

Jeg sier ikke at Coop-lagermedarbeidere og lærere er så fattige at de må gå i matkø for å få mat. Jeg sier at myndighetene tar så mye betalt for strøm, renten har blitt så høy, prisstigningen så mye høyere enn lønnsveksten i disse yrkene, at mange sliter med å få endene til å møtes. Da snakker jeg særlig om folk med huslån på 3-4 mill +.

I hyttefeltet mitt har 4 familier måtte legge ut hyttene til salgs pga hytte-strøm-skatten som er innført - den som betyr at kommunen fort tar 4 kroner per kWh i strømpris (kommunalt eide kraft- og strømselskap). Dette er de billigste hyttene som finnes, eid av folk som ikke har kunnet kjøpe populære hytter nært skitrekket, der de har passiv-hus-hytter. Samtidig som staten har rekord-skatteinngang, pga petroleumsnæringen.

Er klart, om en er 50 år+, og snakker med 50-åringer som har nedbetalt boliggjelden, så er jo høy rente bare en bonus. Da kjenner en jo ikke noen som har fått det trangt.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Er i tredveårene selv og alle jeg kjenner er ganske nyetablerte, men ingen som har større problemer enn at de må redusere fra 2 til 1 sydentur i året. Dette er også lærere og sosionomer etc. det vil alltid være noen som  har strukket strikken veldig langt i gode tider, men å måtte selge en hytte er vel ganske langt ifra sultkatastrofe i den tredje verden vel?

Det at folk kommer når det deles ut gratis mat er vel ikke et sjokk, og det er umulig å gå tom for mat og penger i Norge da du uansett kan få nødpenger av nav til krampa tar deg, så tror det her er litt krisemaksimering.

THE

Sitat fra: Vaduz på mandag 28. august 2023, klokken 10:02Det at folk kommer når det deles ut gratis mat er vel ikke et sjokk, og det er umulig å gå tom for mat og penger i Norge da du uansett kan få nødpenger av nav til krampa tar deg, så tror det her er litt krisemaksimering.

Det er en god del krav som stiles for å få "nødpenger" av NAV. I utgangspunktet får man ikke hjelp hvis man har gjeld, men det er noen unntak fra reglene. Ofte vil vel NAV kreve at man kvitter seg med bil og klarer å kutte utgifter til det  som ikke er helt nødvendig for å overleve før man får innvilget sosialstøtte. Det bør jo heller ikke være slik at man kan gå til staten å få økonomisk hjelp fordi man har levd over evne. Uansett så vil det sitte langt inne for folk flest å gå til det skritt å søke NAV om hjelp til å få penger til mat, strøm og husleie. For folk flest er det vel ennå slik at det er mange utgifter man kan redusere før man må ha hjelp fra staten. Noe av det første som ryker er nok en bil med lån på. Ofte må folk ha bil for å komme seg på jobb, kjøre i barnehage osv. Da ryker elbilen som er kjøpt med lånte penger, og så kjøper man en 30000,- kroners fossilbil som bare skal holde til neste PKK som erstatning. (Siste setning for å ha noe relevans til trådtittelen...)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på mandag 28. august 2023, klokken 10:02Er i tredveårene selv og alle jeg kjenner er ganske nyetablerte, men ingen som har større problemer enn at de må redusere fra 2 til 1 sydentur i året. Dette er også lærere og sosionomer etc. det vil alltid være noen som  har strukket strikken veldig langt i gode tider, men å måtte selge en hytte er vel ganske langt ifra sultkatastrofe i den tredje verden vel?

Det at folk kommer når det deles ut gratis mat er vel ikke et sjokk, og det er umulig å gå tom for mat og penger i Norge da du uansett kan få nødpenger av nav til krampa tar deg, så tror det her er litt krisemaksimering.

Ja, jeg skrev vel nøyaktig at de IKKE trenger å stå i matkø.
Og jeg hadde ingen knytning mellom hytte-eiere og matkø og Afrika.

Det jeg mener er at staten kombinert med Norges Bank gjør en vridning mot at de med mye gjeld må betale masse mer, mens 53 år gamle Geggi får ingen økte kostnader til renter.

Ser at ledende norske økonomer begynner i dag å foreslå det samme som meg. De har trolig lest mine innlegg  ;) . Der tenker de og at en gjerne kan øke skattefradrag sånn at folk med gjeld ikke blir så hardt straffet, samtidig som en kan styrke valutaen, som reduserer importert prisstigning.

Spørs om ikke de du kjenner kommer til å slite litt mer til neste sydenferie...de siste renteøkningene har ikke tredd i kraft ennå, og flere varsles.

Egil S

Jeg har vel ment at man må vurdere om rentefradraget bør økes en periode nå, situasjonen i dag kan nok sammenlignes med den på slutten av 80-tallet, men da var rentefradraget høyere. På 70-tallet var det vel 100%, da var det i realiteten gratis å ha lån.

Det er nok svært mange som sliter i stillhet og ikke minst mange som får hjelp fra foreldre og familie i disse tider. Alt fra direkte økonomisk hjelp til påspanderte måltider.
Disse kommer ikke frem i matkø-statistikken.

De som nok har det vanskeligst nå er enslige og unge barnefamilier.

Enslige har ingen å dele utgifter med, har man 3 millioner i lån og tjener 550.000kr i dag så sliter man skikkelig.
Lånet utgjør rundt 200.000kr i året, da er det ca 10.000kr i måneden igjen til alt annet, har man fellesgjeld i tillegg går det ikke rundt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Ja, ikke greit å være norsk ungdom;

"18 prosent av personer i starten av 20-årene bor i en eid bolig i Norge. Dette er mer enn 10 prosentpoeng over gjennomsnittet for alle land. 53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent." Kilde; SSB (2017)

"82 prosent av befolkningen i Norge eier boligen sin. Andelen er imidlertid mye lavere blant innvandrere, men den økte noe i 2022." Kilde; Forskning.no per januar 2023

82 prosent er fem prosentpoeng OPP fra 2017, igjen i følge SSB.

Rentefradraget har aldri vært i nærheten av 100 prosent, heller ikke på 70.tallet! Kan vel også nevnes at i svært mange land har man IKKE fradrag for renter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

En kan og si at det har vært en villet politikk fra myndighetene at folk skulle eie bolig i Norge. Det skulle skape stabilitet. Det var og villet at folk kjøpte diesel-biler.

Men så kuttet man hodene av....

arthur

Hvem har kuttet hvilket hode av på hvilken måte rent KONKRET?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Er jo interessant at det alltid er folk fra øvre middelklasse med fete lønninger, feit bil, fett hus på fin adresse, med tilsynelatende både hyttepalass, båt og godt med midler i fond og aksjer, skal sitte og fortelle at folk IKKE sliter, med mindre de tilnærmet er enslige mødre fra 3. verdensland med dårlige norskkunnskaper.

Jeg skjønner dessverre alt for godt hvorfor folk prøver å sette opp fasader for å fremstå vellykket, mens de innerst inne plages av stadig høyere utgifter på alle fronter.

Nei, jeg tror heller ikke at det er mange i diverse vestkantstrøk som har naboer som ikke vil  innrømme at de sliter. Er kanskje et veldig lite fåtall fra de deler av samfunnet.

Men jeg har kjent problemer på egne skuldre, og har null problemer med å tro at det er mange i lavere middelklasse som nå har det tøft. Ikke alle har hatt store buffre å ta av, men selv de som har hatt dette, begynner nå å merke at disse nærmer seg tomme eller allerede har gått tomme.

Men det burde bekymre langt flere at det stadig blir flere som ikke bare må stramme livremma, men må begynne å selge eiendeler og annet for å få vanlig utgifter til å gå opp eller klare seg gjennom tøffe tider.

For det blir værre jo lengre dette varer, og til slutt så ender vi opp med boligkrise, som vi ser nærmer seg for stadig flere. Da går verdiene ned for de fleste. Og har man store lån selv, til tross for grei inntekt, så vil ikke akkurat en slik hendelse hjelpe på økonomien fremover.

Det er ikke akkurat slik at folk flest må vurdere om de skal bytte ut hummeren med reker, Black Angus eller Limousine-biffen med NRF-biff fra melkekyr (Ja, ikke okser altså) og steinbiten og kveita med sei og alaskatorsk.

Det er vel mer om de ikke lengre kan kjøpe kjøttdeig og laks fra Rema, men må bytte det ut med grandis på tilbud. Og mange er nok ennå for stolte til å stille seg i matkø, eller rett og slett ikke får oppsøkt disse tilbudene fordi de må på jobb og sørge for at samfunnsfunksjonene opprettholdes, også der arbeidsplassene kanskje ikke er drømmeyrkene for folk flest.

Beklager om noen føler seg støtt av ranten, men siden jeg anser meg selv som en representant for de mindre bemidlede her på forumet, og i forlengelse for mange av de som ikke trodde en praktisk fungerende elbil var oppnåelig for dem, og dermed ikke er blant de som frekventerer dette forumet, så tillater jeg meg denne.

Jeg må si jeg lurer på om det er noen av dere som er så flinke til å dra opp statistikker på hvor bra vi nordmenn har det, som virkelig har slitt. Og da snakker jeg ikke om i studenttiden der man kviet seg for å ringe pappa og mamma igjen fordi man hadde overforbrukt: Men virkelig har slitt med for lite inntekt til å klare de faste og nødvendige utgiftene. Og som visste at mamma og pappa ikke har/hadde midler til å hjelpe selv om de hadde strukket seg lengre enn langt for nettopp å hjelpe, selv om det da ville gjort det vanskelig for dem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Egil S på mandag 28. august 2023, klokken 17:38Jeg har vel ment at man må vurdere om rentefradraget bør økes en periode nå, situasjonen i dag kan nok sammenlignes med den på slutten av 80-tallet, men da var rentefradraget høyere. På 70-tallet var det vel 100%, da var det i realiteten gratis å ha lån.

Det er nok svært mange som sliter i stillhet og ikke minst mange som får hjelp fra foreldre og familie i disse tider. Alt fra direkte økonomisk hjelp til påspanderte måltider.
Disse kommer ikke frem i matkø-statistikken.

De som nok har det vanskeligst nå er enslige og unge barnefamilier.

Enslige har ingen å dele utgifter med, har man 3 millioner i lån og tjener 550.000kr i dag så sliter man skikkelig.
Lånet utgjør rundt 200.000kr i året, da er det ca 10.000kr i måneden igjen til alt annet, har man fellesgjeld i tillegg går det ikke rundt.

Kan ikke være mange med 550k i inntekt som har klart å få tre mill i lån. Er noen år siden absoluttgrensa ble lavere enn det. Men tipper de som sliter har søkt avdragsfrihet, så går det en stund til.

daktari

Her i byen får man knapt 30 kvm for 3 mill.
Dagens rente på ca 5% utgjør 150.000 i årlige renter før skattefradraget. Det er 90.000 mer enn da renta var 2%. 7500 netto blir redusert litt til ca 5500 mer i utgift pga skattefrdrag, som igjen for de fleste båndlegger 9000 av månedlig bruttolønn.

Mange i 40-åra som har rekkehus/små eneboliger har kjøpt de siste årene i størrelse 8-10 mill og mer, og vi snakker fort 10-15000 netto økning i utgifter. Lånet blir fort stort ved avdragsfrihet. Og matbutikken har lagt på 30-50% pluss strømmen, bompenger m.m.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Har vært heftig inflasjon siste tiden, så lånene har samtidig krympa tilsvarende...

arthur

Her er det, nok en gang, mange som uten å være klar over det bekrefter hva jeg har hevdet gjentatte ganger her på forumet over lengre tid: Man bør sikre seg med et lån med fast rente! Nå sitter folk og sutrer fordi de må betale kanskje seks prosent, men ville de ta en lån med fast rente til 2,5% i 10 eller 20 år? Nei da, renten var så lab og ville holde seg lav inn i evigheten selv om myndighetene igjen og igjen var tydelige på at man skal kunne tåle en økning på fem prosentpoeng, en økning vi faktisk fortsatt ikke har sett fullt ut, men nærmer seg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 29. august 2023, klokken 08:36Har vært heftig inflasjon siste tiden, så lånene har samtidig krympa tilsvarende...

Dersom en har hatt f.eks. 8% inflasjon, men 4% lønnsøkning så hjelper det fint lite på kort sikt hva inflasjonen er. I tillegg har en jo sett at boligverdiene ikke har steget i takt med inflasjonen. Så inflasjonen gjør egentlig ting bare verre ved at Grandiosaen blir enda dyrere. Men om vi får sterk inflasjon i 3-4 år til, og renten kommer ned litt igjen så vil nok boligverdien øke og lønnen øke....gitt at ikke Teknisk beregningsutvalg for inntektsoppgjøret (TBU) igjen bommer, slik de vel har gjort 3 år på rad...og en bare sakker akterut.... Dette gjelder selvfølgelig ikke kontorfolk i oljebransjen som ikke er regulert av felles lønnsforhandlinger...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA