Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. april 2024, klokken 09:31Dersom en hadde økt vrakpant for biler til 25.000 så skal en se at en hadde fått mye trafikkfarlig og forurensende av veiene.
_
_
Dette er jo velprøvd og ville helt garantert tatt ut de værste eksemplarene.

Kunne jo også vært brukt på gamle lastebiler, busser, traktorer og ikke minst de aller dårligste båtene.

Både får en ryddet opp i de mest trafikkfarlige og forurensende, samt at en forynget motorparken med en god del år.

Tenk om vi hadde hatt penger til noe sånt nå 🤪🧐

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. april 2024, klokken 19:47Tenk om vi hadde hatt penger til noe sånt nå 🤪🧐
Ja det er vinn&vinn. Og det har Norge råd til.  Hadde i tillegg blitt flere bildeler på høggerne også som kunne vært brukt på de nyere fossilbilene så de kunne brukes opp også før de høgges.

Egil S

Litt av problemet er jo bare at de bilene som er "gode nok" bare øker i pris.

Vi så jo dette på billige elbiler rett etter krigen i Ukraina begynte, plutselig steg elbiler fra 2013/15 med opp til 40.000kr, en 2013 i3 du kunne få for 60.000kr kostet plutselig over 100.000kr.

Hadde man økt vrakpanten hadde bare biler til 15-25.000kr steget endel, tror få hadde forsvunnet fra veien. De som satt på en bil de tenkte selge litt over vrakpanten ble jo plutselig verdt mer så da hadde de blitt annonsert til samme nivå over den nye vrakpanten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på tirsdag 09. april 2024, klokken 20:18Litt av problemet er jo bare at de bilene som er "gode nok" bare øker i pris.
Tror du har rett i det Egil :+1:

Men så skal de på eu etter hvert og da skrotes de kanskje etter mange 2 og 3 feil ;D

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på tirsdag 09. april 2024, klokken 20:18Litt av problemet er jo bare at de bilene som er "gode nok" bare øker i pris.

Vi så jo dette på billige elbiler rett etter krigen i Ukraina begynte, plutselig steg elbiler fra 2013/15 med opp til 40.000kr, en 2013 i3 du kunne få for 60.000kr kostet plutselig over 100.000kr.

Hadde man økt vrakpanten hadde bare biler til 15-25.000kr steget endel, tror få hadde forsvunnet fra veien. De som satt på en bil de tenkte selge litt over vrakpanten ble jo plutselig verdt mer så da hadde de blitt annonsert til samme nivå over den nye vrakpanten.
Uansett hvor en setter grensen så vil en fjerne alle som er under grensen, at de som ligger over får verdiøkning er irrellevant.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. april 2024, klokken 21:37

Uansett hvor en setter grensen så vil en fjerne alle som er under grensen, at de som ligger over får verdiøkning er irrellevant.

Ja, er jo over 1400 biler på Finn nå til under 25.000. Tipper de ville vært glade for å slippe å tenke på eventuelle reklamasjoner angående skjulte feil. https://www.finn.no/car/used/search.html?price_from=0&price_to=25000&year_from=1920&year_to=2021

I tillegg er det jo en hel haug lavtlønnede som kjører rundt i dårlige biler de godt kunne tenkt å byttet ut i en brukt Leaf, mens Leaf-eieren kunne tenkt seg å kjøpt en ny elbil.

På den annen side - når jeg ser på alle de bilene til under 25.000, hvor mange er ganske flotte, så får jeg faktisk litt vondt i magen av å tenke på om alle de skulle blitt vraket, men også det at muligheten for de med minst til å skaffe seg en bil ville blitt redusert. Kanskje en burde nøye seg med biler under 15.000  ;D

I 2023 brukte staten 1,4 milliarder på å refundere engangsavgift. Heldigvis har de redusert satsene i 2024. https://www.bilbransje24.no/nyheter/855259
Dersom en hadde brukt de 1,4 milliardene på å gi 15.000 ekstra i vrakpant ville det kunne dekket 93.333 biler...på ETT år.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

En god investering i helse å få gamle forurensende biler og andre doninger vekk.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: Syklist på onsdag 10. april 2024, klokken 10:09En god investering i helse å få gamle forurensende biler og andre doninger vekk.
Ja når en ser en gammel dieselmotor under sterk belastning så burde den sorte skyen skremme de fleste ▪️◾️⚫️🏴�☠️

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. april 2024, klokken 08:48På den annen side - når jeg ser på alle de bilene til under 25.000, hvor mange er ganske flotte, så får jeg faktisk litt vondt i magen av å tenke på om alle de skulle blitt vraket, men også det at muligheten for de med minst til å skaffe seg en bil ville blitt redusert

Det er jo det som er poenget mitt.
Disse bilene kommer til salgs til 35-50.000kr istedenfor å bli vraket til 25.000kr.
Bilen som nå er forsøkt solgt som delebil til 6-8000kr vil bli lagt ut for 30.000kr.

Tankegangen til folk er jo "jeg får 3000kr i vrakpant", men jeg kan gjerne få 8-10.000kr for den som delebil."
blir til "jeg kan få 25.000kr i vrakpant, men jeg kan få 30-35.000kr for den som delebil"

Når disse bilene går opp i pris vil de bilene som i dag koster 50-60.000kr stige med 20.000kr de også.

Det som kan hjelpe er om denne økningen er tidsbegrenset, f.eks kun varer 5-6mnd.
25.000kr i vrakpant frem til 30. september, så ned til 5000kr, da vil man nok ha større sjanse til å bli kvitt de dårligste bilene.
Evt. subsidiere bilforhandlere med 25.000kr i innbytte vrakpant som de får tilbake når de leverer inn kvittering på at bilen er levert inn til vraking.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Det har vel hele tiden vært forutsatt et tidsbegrenset tiltak i fast økning.

Men begge deler fører til høyere vraking.

Her fra 2013 hvor panten gikk opp 500kr og førte til 19% økning på landsbasis tre første måneder.

https://autoretur.no/okt-vrakpant-i-2013-har-gitt-svaert-gode-resultater/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på onsdag 10. april 2024, klokken 17:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. april 2024, klokken 08:48På den annen side - når jeg ser på alle de bilene til under 25.000, hvor mange er ganske flotte, så får jeg faktisk litt vondt i magen av å tenke på om alle de skulle blitt vraket, men også det at muligheten for de med minst til å skaffe seg en bil ville blitt redusert

Det er jo det som er poenget mitt.
Disse bilene kommer til salgs til 35-50.000kr istedenfor å bli vraket til 25.000kr.
Bilen som nå er forsøkt solgt som delebil til 6-8000kr vil bli lagt ut for 30.000kr.

Tankegangen til folk er jo "jeg får 3000kr i vrakpant", men jeg kan gjerne få 8-10.000kr for den som delebil."
blir til "jeg kan få 25.000kr i vrakpant, men jeg kan få 30-35.000kr for den som delebil"

Når disse bilene går opp i pris vil de bilene som i dag koster 50-60.000kr stige med 20.000kr de også.

Det som kan hjelpe er om denne økningen er tidsbegrenset, f.eks kun varer 5-6mnd.
25.000kr i vrakpant frem til 30. september, så ned til 5000kr, da vil man nok ha større sjanse til å bli kvitt de dårligste bilene.
Evt. subsidiere bilforhandlere med 25.000kr i innbytte vrakpant som de får tilbake når de leverer inn kvittering på at bilen er levert inn til vraking.

Kan godt være at 30.000 kroners biler hadde steget i pris ja, siden kjøperen da vet at uansett hvor rævva bilen er, så får han uansett 25.000 når han vraker den. Litt som en gratis vrake-forsikring. Da ville han gjerne vært villig til å betale 40.000 om han tenkte bilen ville vare litt over ett år. Men samtidig tror jeg en ville kvittet seg med vanvittig mange gamle biler i løpet av få måneder. Dersom du f.eks. skal skifte et par støtdempere på en Yaris i dag koster det fort 13.000 hos et verksted. Bilen ville jo i slike tilfeller gått rett i vrak i stedet for å bruke masse tid og penger på å reparere.

Men at biler solgt som delebil ville steget har jeg ingen tro på. Kravet for å få 25.000 pleier jo å være at bilen er registrert osv. Og når du først leverer bilen inn til høgging, og bilen ikke er i så verst stand så plukker jo høggeren av alle delene som de tror de kan få solgt. En slik ordning med 25.000 ville jo ført til et enormt tilbud av brukte deler på bruktdel.no og finndel.no fra høggere. Det ville jo fort presset deleprisene nedover. Markedet/etterspørselen for å reparere ville jo og blitt redusert når folk ikke lenger gidder å reparere gamle biler, siden de bare går og casher inn 25.000.

Men som hele biler er jeg enig - der ville de 30-40.000 bilene steget litt. Beviset på det ser en jo for så vidt motsatt i England; der måtte du betale en god del for å kaste bilen (i tillegg til dyre årlige utgifter). Det gjorde at folk nærmest ga vekk eldre biler, for ikke å sitte igjen med svarteper når bilen måtte vrakes. Det var sånn det var for 20 år siden. Har ikke fulgt med om det har endret seg.
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

(Likte alltid i3 med motor, og Ampera med motor (den bilen som selgerene på Opel, garanterte sine kunder skulle få elbilsubsidier..) Elbil + mini-ice-motor, altså en liten motor som lader batteriet.)

Her er en smart dame, som vurderer elbil og ICE, men som har gravd frem mer info..
https://youtu.be/1yK7_LCbvec
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. april 2024, klokken 12:22(Likte alltid i3 med motor, og Ampera med motor (den bilen som selgerene på Opel, garanterte sine kunder skulle få elbilsubsidier..) Elbil + mini-ice-motor, altså en liten motor som lader batteriet.)

Her er en smart dame, som vurderer elbil og ICE, men som har gravd frem mer info..

jorEL :+1: takker for lenken.  Ja hun er jo på det hybridsporet - se mine 3 skjermbilder - og det er greit det men bare i en overgangsfase. Fremtiden er ren elbil

JorEl

Takker for at noen ser på innleggene mine :+1:  ;)

Biler som ikke produserer gift når man bruker dem, er å foretrekke.
Men der man ikke kan eller vil bruke elmotor, så kan man kanskje lure inn en liten ice-motor for å lade elbilen. Altså en Hybrid.
Når man bor laangt fra tettsteder og ladere, så er man fritatt for å bruke kun elmotor, synes jeg.
Hybrid er fett, sånn i teorien. Men service på to driv-systemer suger. Men en bitteliten motor, som man kan slå på for å lade batteriet, som man kan lett kan bytte ut, hadde vært fint. I stedet for ICEbiler, naturligvis.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

vinterdekk

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. april 2024, klokken 12:22(Likte alltid i3 med motor, og Ampera med motor (den bilen som selgerene på Opel, garanterte sine kunder skulle få elbilsubsidier..) Elbil + mini-ice-motor, altså en liten motor som lader batteriet.)

https://youtu.be/1yK7_LCbvec

Vel.. Fornybar og infrastruktur må utbygges uansett for grønn industri og mindre avhengighet på fossil energi fra diktaturstater. Men hvor lang tid overgangen til nullutslipp transport må ta kan man jo diskutere, og brå endringer i insentiver gjør at det vil forskyves fram i tid.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA