Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 06:48Ja, tror du har helt rett i det med renter som hovedårsak. I tillegg har jo dyrtid med strømpriser og gjort at folk ikke har råd til 450.000 kroners bil når renten er så høy, i tillegg til at regjeringen har fjernet mye av besparelsen i mange byer ved å redusere bom-rabatten til 30%.

En kan og si at bruktbensinbil-priser fikk en enorm bank en periode da det lønte seg mer med elbil, pga lav rente, lav elbilbompenge, pluss at folk hadde mer positiv kontantstrøm etter at huslån, strøm og alt var betalt, og at bruktbensinbil prisene nå er mer normalisert. Var jo en periode da du fikk noen gode 10 år gamle bensinbiler til under 50.000. Er jo bare bra at prisen har kommet litt opp på disse.
Slik er det hver gang det er finanskrise tendenser og det er det vi ser nå med høy rente og høye strømpriser og atlt har blitt dyrt. Selv om det strengt tatt går som det suser (ser jeg på nyhetene) i de fleste bransjer unntatt bygg/anlegg pluss noen andre.

Suverin

"Toyota Has A 'We Told You' Moment As Stock Climbs 32% Year To Date"
https://insideevs.com/news/714827/toyota-stock-rises-as-tesla-shares-drop/

Interessante betraktninger fra Insidenews. Har noen selskaper hoppet uti for dypt vann for tidlig? Er det et "I told you so moment"- fra Toyota som kommer?

Sitat fra: insidenewsBut many experts consider that the EV industry here in the U.S. is past its first- and second-wave early adopter phase. The next wave of EV buyers want affordable EVs priced under $30,000, and they don't want to worry about charging and range. That's exactly where Toyota's hybrids come into the picture.
...
Second, the price war should theoretically help Tesla weed out the competition. However, it would also help Toyota. When the automaker is ready to embrace electrification, it will have less competition to deal with. In the meantime, the aggressively low pricing has wreaked havoc on Toyota's mainline rivals, many of which jumped a bit too far into the deep end.
....
While carmakers rush to build affordable EVs to thwart Chinese automakers's potential attempt to penetrate the U.S. market with irresistibly cheap EVs, Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

#332
Sitat fra: suverin på fredag 05. april 2024, klokken 08:20"Toyota Has A 'We Told You' Moment As Stock Climbs 32% Year To Date"
https://insideevs.com/news/714827/toyota-stock-rises-as-tesla-shares-drop/

Interessante betraktninger fra Insidenews. Har noen selskaper hoppet uti for dypt vann for tidlig? Er det et "I told you so moment"- fra Toyota som kommer?

Sitat fra: insidenewsBut many experts consider that the EV industry here in the U.S. is past its first- and second-wave early adopter phase. The next wave of EV buyers want affordable EVs priced under $30,000, and they don't want to worry about charging and range. That's exactly where Toyota's hybrids come into the picture.
...
Second, the price war should theoretically help Tesla weed out the competition. However, it would also help Toyota. When the automaker is ready to embrace electrification, it will have less competition to deal with. In the meantime, the aggressively low pricing has wreaked havoc on Toyota's mainline rivals, many of which jumped a bit too far into the deep end.
....
While carmakers rush to build affordable EVs to thwart Chinese automakers's potential attempt to penetrate the U.S. market with irresistibly cheap EVs, Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026.

Samtidig så virker det som at Toyota i Norge kun fokuserer på elbil om dagen. Men spørs om andre land tvinger gjennom samme avgiftsregime på biler som Norge for å nå Paris-avtalens krav. Du skal være ganske rik eller sta for å å kjøpe Toyota Landrover / RAV4 nå om dagen....i Norge enn så lenge. "Fra 697.100" for RAV4 Hybrid nå. Holy moly.

Toyota klamrer seg jo til faststoff-batteri-tankene, så får håpe de får gang på det før alle forbyr bensinmotorer. Landrover med 180 kWh faststoff-batteri på 200 kilo hadde jo vært kult.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 10:43
Sitat fra: suverin på fredag 05. april 2024, klokken 08:20"Toyota Has A 'We Told You' Moment As Stock Climbs 32% Year To Date"
https://insideevs.com/news/714827/toyota-stock-rises-as-tesla-shares-drop/

Interessante betraktninger fra Insidenews. Har noen selskaper hoppet uti for dypt vann for tidlig? Er det et "I told you so moment"- fra Toyota som kommer?

Sitat fra: insidenewsBut many experts consider that the EV industry here in the U.S. is past its first- and second-wave early adopter phase. The next wave of EV buyers want affordable EVs priced under $30,000, and they don't want to worry about charging and range. That's exactly where Toyota's hybrids come into the picture.
...
Second, the price war should theoretically help Tesla weed out the competition. However, it would also help Toyota. When the automaker is ready to embrace electrification, it will have less competition to deal with. In the meantime, the aggressively low pricing has wreaked havoc on Toyota's mainline rivals, many of which jumped a bit too far into the deep end.
....
While carmakers rush to build affordable EVs to thwart Chinese automakers's potential attempt to penetrate the U.S. market with irresistibly cheap EVs, Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026.

Samtidig så virker det som at Toyota i Norge kun fokuserer på elbil om dagen. Men spørs om andre land tvinger gjennom samme avgiftsregime på biler som Norge for å nå Paris-avtalens krav. Du skal være ganske rik eller sta for å å kjøpe Toyota Landrover / RAV4 nå om dagen....i Norge enn så lenge. "Fra 697.100" for RAV4 Hybrid nå. Holy moly.

Toyota klamrer seg jo til faststoff-batteri-tankene, så får håpe de får gang på det før alle forbyr bensinmotorer. Landrover med 180 kWh faststoff-batteri på 200 kilo hadde jo vært kult.

Tipper det ikke er lenge til Toyota gjør som lexus i Norge og kun har elbiler her, problemet er at de har bare en model og elbil satsningen fra toyota sentralt er ikke akkurat noe å skryte av så Toyota norge kan få et problem innen et år eller to.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 05. april 2024, klokken 14:19Tipper det ikke er lenge til Toyota gjør som lexus i Norge og kun har elbiler her, problemet er at de har bare en model og elbil satsningen fra toyota sentralt er ikke akkurat noe å skryte av så Toyota norge kan få et problem innen et år eller to.

Ja, problemet til Toyota er jo at Toyota sentralt/globalt går hardt ut og sier at elbil er noe humbug, og at det er hybrid og hydrogen som er løsningen, så skal samtidig Toyota i Norge late som Toyota satser på elbil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Egil S

Toyota prøvde seg vel med hydrogen biler for 10-15 år siden.
Jeg husker det gikk noen her i Stavanger, men det var kun ett fyllested og når det ble lagt ned var det slutt, vet flere eiere var ganske forbannet da de over natten satt med en bil som var verdiløs.

Mye det samme skjedde vel med E85, det er vel heller ikke så lett å få tak i lengre og bilene er verdiløse.

Toyota har et problem, det finnes ikke infrastruktur for hydrogenfylling, litt som å kjøpe elbil i 2013, bortsett fra at du ikke kan lade hjemme.

Norge har valgt å satse på elbil, så får vi se om dette blir som DAB radio der Norge vel er det eneste landet som har gått 100% inn for DAB og stengt ned FM nettet, eller om det blir en internasjonal suksesshistorie.
Andre land er jo der at de kan velge, litt som mellom Betamax og VHS på 80-tallet eller BluRay og HD-DVD på 2000-tallet da de ikke har samme nivå av infrastruktur utbygging som Norge.
Så vil tiden vise om vi valgte rett eller blir sittende med svarteper til slutt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Øyvind.h

#336
Kommer det en revolusjon på batterifronten kan det gå fort, men styreleder i Toyota estimerer andel globalt på ca 30% for BEV.
I 2023 økte de salget av biler med 7,2% til 11,2 millioner solgte.
Første Prius kom i 1997.
Tipper deres portefølje med elbiler og andre drivlinjer vil endre seg gradvis og følge etterspørselen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Suverin

Sitat fra: Egil S på fredag 05. april 2024, klokken 17:59Toyota har et problem, det finnes ikke infrastruktur for hydrogenfylling, litt som å kjøpe elbil i 2013, bortsett fra at du ikke kan lade hjemme.


Hvor stor er egentlig den hydrogensatsningen til Toyota nå?

Det de "lever av" er vel hybrid, ladbar hybrid og vanlig fossil. Som det står i artikkelen, spørs hva de får til bak scenen 😂:

"Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026."
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2024, klokken 10:04Elbil vs fossil, siste 8år. Broom.

https://www.tv2.no/broom/650000-bensin-og-dieselbiler-er-borte-fra-veiene/16586940/
Jor.. :+1: takker for lenken. 650 tusen fossil er borte ja, nå snakker vi fugl ;D men vi burde sett et ettall (1) foran de 650 tusen - da hadde vi jo hatt julaften hver dag her i Norge

ToWalkOrDrive

#340
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 10:06
Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2024, klokken 10:04Elbil vs fossil, siste 8år. Broom.

https://www.tv2.no/broom/650000-bensin-og-dieselbiler-er-borte-fra-veiene/16586940/
Jor.. :+1: takker for lenken. 650 tusen fossil er borte ja, nå snakker vi fugl ;D men vi burde sett et ettall (1) foran de 650 tusen - da hadde vi jo hatt julaften hver dag her i Norge


Dersom en tenker CO2-utslipp globalt er ikke de 650.000 borte. Har blitt eksportert ganske mange fossil-biler som følge av at det i en periode var veldig store incentiver for elbiler. Når en i tillegg betaler tilbake engangsavgift, selv etter over 6 år, så skjønner jeg at staten betaler for å få hvite hender i Norge, uten at CO2-utslipp i verden synker. Når staten betaler tilbake 65000 for en 6,5 år gammel Audi A6 Diesel 190hk så blir det veldig mye lettere å eksportere bilen. Men er gjerne bare sånn en må eller vil ha det. Er jo fint å høre at dette har hjulpet folk i Ukraina som har fått bilene sine ødelagt. Men 650.000 bensinbiler har ikke forsvunnet fra veiene - bare norske veier.

Dersom en hadde økt vrakpant for biler til 25.000 så skal en se at en hadde fått mye trafikkfarlig og forurensende av veiene. Så kunne en redusert refusjonen på eksportbiler.
_
_
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 10:06
Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2024, klokken 10:04Elbil vs fossil, siste 8år. Broom.

https://www.tv2.no/broom/650000-bensin-og-dieselbiler-er-borte-fra-veiene/16586940/
Jor.. :+1: takker for lenken. 650 tusen fossil er borte ja, nå snakker vi fugl ;D men vi burde sett et ettall (1) foran de 650 tusen - da hadde vi jo hatt julaften hver dag her i Norge

Nå tenker jeg 'Ja Vi Elsker' i hodet ditt fikk lyden av en stift som drar sidelengs når du leste svaret under...
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

#342
SitatMen 650.000 bensinbiler har ikke forsvunnet fra veiene - bare norske veier.
Og jeg har hørt podcast om skurker som har tjent godt på eksport av biler. Fått igjen store summer jo av toll (det nye nav for eksportkjeltringer) ;D

Og de bilene var ikke tomme når de forlot Norge har jeg hørt - stikkord er "tjugods" og annet av verdier stappa inn over alt inne i bilene og for salg i andre land

#podcast_henlagt_om_eksportskurk

ToWalkOrDrive

#343
Når jeg leser det ene Nick-name'et på denne siden så tenker jeg på førstesiden på VG for ca 30 år siden som hadde et bilde av en russ i Kongeparken som hadde sex med eksosanleggsutløpet på en gammel russebil. Det sitter litt klistret fast i netthinnen.

Av og til tenker jeg at noen menn fra bygder med få damer hater elbiler fordi elbiler ikke har slike lekre eksosrør.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDet sitter litt klistret fast i netthinnen.
Ja ser den og au da - den var lei :o godt eksos anlegg snart (x år) bare finnes på teknisk museum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA