Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
En som også klarer dette i oppoverbakker. I så tilfelle er vi helt enige! Da kan de følge trafikken i 60-soner og lavere, og nesten holde følge i 70-sonen...

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.

Ja, EU-moped er noe skikkelig dritt, i hvert fall i Norge hvor de brukes mye på landevei. I europeiske storbyer gir det mer mening med 45 km/t som toppfart. Jeg har erfaring med mopeder i Asia og de går gjerne i 65-70 hvis du har god nok plass. I vanlig bruk kommer man gjerne opp i 50-60 km/t, og det føles ut som en mye mer naturlig fart på en moped enn 45 km/t.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

#213
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
En som også klarer dette i oppoverbakker. I så tilfelle er vi helt enige! Da kan de følge trafikken i 60-soner og lavere, og nesten holde følge i 70-sonen...

:+1:
65! Ehhh nei. De er vel ikke konstruert for å kjøre så raskt. Bremser, ramme osv. Det er min mening da.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 14:23
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
En som også klarer dette i oppoverbakker. I så tilfelle er vi helt enige! Da kan de følge trafikken i 60-soner og lavere, og nesten holde følge i 70-sonen...

:+1:
Ehhh nei. De er vel ikke konstruert for å kjøre så raskt. Bremser, ramme osv. Det er min mening da.
De fleste mopeder er strupede lett-MC, så der må jeg si meg uenig. Alt ved disse er i utgangspunktet laget for å kunne holde fint i 70 km/h og endog høyere. Det er kun plomberingen som struper kreftene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 14:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 14:23
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
En som også klarer dette i oppoverbakker. I så tilfelle er vi helt enige! Da kan de følge trafikken i 60-soner og lavere, og nesten holde følge i 70-sonen...

:+1:
Ehhh nei. De er vel ikke konstruert for å kjøre så raskt. Bremser, ramme osv. Det er min mening da.
De fleste mopeder er strupede lett-MC, så der må jeg si meg uenig. Alt ved disse er i utgangspunktet laget for å kunne holde fint i 70 km/h og endog høyere. Det er kun plomberingen som struper kreftene.
Ok. Da vet du mer enn meg :+1: jeg følger ikke det markedet.
Min siste var 1000 r mc så jeg er i en annen liga, for å si det på den måten. Hatt over 10 tunge mc i voksen alder. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 14:34
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 14:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 14:23
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.



Problemet er at foreldre til 16-åringer må velge mellom:
- Moped - Går 45km/t, og ungdommen legger seg på hvitstripen til høyre for å unngå å bli sparket ned av sinte lastebiljåfører
- Lettmotorsykkel som ofte går i 115 km/t som en 16-åring full av testosteron ikke egentlig har forutsetning til å håndtere trygt, med mange blinde bilsjåfører på veiene.

En moped som gikk i 65km/t ville vært mye bedre.
En som også klarer dette i oppoverbakker. I så tilfelle er vi helt enige! Da kan de følge trafikken i 60-soner og lavere, og nesten holde følge i 70-sonen...

:+1:
Ehhh nei. De er vel ikke konstruert for å kjøre så raskt. Bremser, ramme osv. Det er min mening da.
De fleste mopeder er strupede lett-MC, så der må jeg si meg uenig. Alt ved disse er i utgangspunktet laget for å kunne holde fint i 70 km/h og endog høyere. Det er kun plomberingen som struper kreftene.
Ok. Da vet du mer enn meg :+1: jeg følger ikke det markedet.
Min siste var 1000 r mc så jeg er i en annen liga, for å si det på den måten. Hatt over 10 tunge mc i voksen alder.
Da jeg var 16, var de fleste mopeder lov å kjøre i 80+ nede i Europa, mens vi var begrenset til 50 km/t, og alt pga plomberingen som var påkrevd av norske myndigheter. Det var veldig populært å forbigå denne, som det er nå og, selv om det er blitt noe værre å gjøre det.

Først i senere tid ble moped ytterligere begrenset til 45 km/t, men mopedene var laget for flere markeder enn de Europeiske. Er vel bare scooterne som var mer en Europeisk greie, som gjorde at man brukte litt lettere og svakere deler.

Lett MC da, var stort sett lovlig opp til 100 km/t om jeg husker rett, og 100 ccm. De ble oppgradert til 125 ccm og mer fri fart, samtidig som førerkortreglene ble mer strammet inn ihvertfall for Europeiske land. Norge lå på disse mer opp til det Europeerne måtte justere seg opp til når det gjaldt førerkortkrav.

Har selv lappen til tung MC, men jeg hadde sykt mye lyst på lappen til lett-MC da jeg var 16. Men økonomien stoppet meg. Tok derfor ikke A før noen år etter jeg fylte 18. B-sertifikatet, som jeg forøvrig betalte 100 % for selv, var viktigst. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Jeg kjørte moped tidlig på 90-tallet, da mente jeg at de burde gå 80km/t.
Min 1989 TS50X hadde 5 gir og gikk "50km/t", men i utlandet fikk du denne med 6 gir og de gikk ca 80km/t.

I dag kjører jeg MC og har gjort det i mange år, samt øvelseskjørt med mange både til A1 og A førerkort, i år fikk jeg 2 A1 og 1 A kandidat gjennom føreropplæringen.
Personlig mener jeg at mopeder og mopedbilen i nåværende form ikke har noe på veiene å gjøre.

I forhold til for 20-30 år siden er det mye mer trafikk, når jeg kjørte moped i 1993, var det mulig for biler å kjøre forbi, i dag er forbikjøringer nesten umulig, uansett hvilket kjøretøy du skal passere.
Denne typen kjøretøy bør derfor kunne følge trafikken på landevei, der er fartsgrensen i Norge i dag for det meste er 70km/t, det finnes jo knapt 80 soner lengre.
Slik det er i dag skaper disse kjøretøyene dessverre mye irritasjon og farlige situasjoner, jeg har selv opplevd å havne bak 2 traktorer, èn mopedbil og èn moped på en strekning på 20km på vei til jobb, den ene traktoren stoppet på en busslomme, den andre traktoren gjorde ikke det, men svingte langt om lenge av, foran den lå det en moped, når jeg kom forbi den (eneste forbikjøringen) tok jeg igjen en mopedbil. Man blir litt heit i toppen etter ca 2 mil i 45km/t i 70-sonen når det er et konstant "tog" med biler i motgående kjørefelt.

Slike saktegående kjøretøy bør defor fjernes og erstattes av kjøretøy som kan følge trafikken  samt at opplæringen må bli mye bedre.

Jeg mener også at når en 16 åring kan ta A1 og kjøre 125cc MC som går 120+km/t, eller en traktor som går 60km/t, bør iallfall mopedbilen gå 70km/t, samme med moped.
Det jeg også mener er at opplæringen på moped og mopedbil er ALT for dårlig, den bør opp på samme nivå som A1, A1 førerkort er like mye opplæring som å ta A.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på fredag 08. desember 2023, klokken 17:47Jeg mener også at når en 16 åring kan ta A1 og kjøre 125cc MC som går 120+km/t, eller en traktor som går 60km/t, bør iallfall mopedbilen gå 70km/t, samme med moped.
Det jeg også mener er at opplæringen på moped og mopedbil er ALT for dårlig, den bør opp på samme nivå som A1, A1 førerkort er like mye opplæring som å ta A.
Som representant for det siste kullet som slapp opplæring for å kjøre moped, og kjørte moped som gikk i 70 på flaten og 90 i nedoverbakkene er jeg helt enig med deg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#219
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. desember 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Egil S på fredag 08. desember 2023, klokken 17:47Jeg mener også at når en ...
Som representant for det siste kullet som slapp opplæring for å kjøre moped, og kjørte moped som gikk i 70 på flaten og 90 i nedoverbakkene er jeg helt enig med deg.
Turf... :+1: 70 på flata ja, en herlig følelse det. Den var vel dreva om da? Flere tenner foran og færre tenner bak.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 19:11
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. desember 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Egil S på fredag 08. desember 2023, klokken 17:47Jeg mener også at når en ...
Som representant for det siste kullet som slapp opplæring for å kjøre moped, og kjørte moped som gikk i 70 på flaten og 90 i nedoverbakkene er jeg helt enig med deg.
Turf... :+1: 70 på flata ja, en herlig følelse det. Den var vel dreva om da? Flere tenner foran og færre tenner bak.

Opplæringen min til moped var vel 2-3timer med teori og 2 kjøreturer på tilsammen en 3 timer på landeveien.
Nå er det 30 år siden, men jeg hadde vel 16 tenner framme og 48 bak på TSX'en (14/54 originalt mener jeg).
Da gikk den 65km/t, men så heiv jeg på enn 66cc 7hk sylinder og da gikk den 90+ på flata og 110 i nedoverbakke.
I dag dundrer jeg rundt på 1260cc to sylindre med 170hk, en helt annen liga, men to-hjulinger er et fantastisk kjøretøy og et fantastisk miljø.

De fleste 16 åringer jeg har fått gjennom A1 må ha trafikkalt grunnkurs, MC-teori prøve på biltilsynet, ca 10 obligatoriske timer 3 trinn vurderinger, langtur og kjøreteknikk evaluering i kjøregård med sving teknikk, bremseteknikk og unnamanøvrering, samt full praktisk førerprøve.
de feste har ca 10 kjøretimer utenom.
De som har A1 må egentlig gjennom samme løpet som for B.

Mulig jeg tar feil, men mopedbil og moped er noen timer opplæring på kjøreskole så er det rett ut i trafikken uten teori og praktisk prøve hos biltilsynet.
Det er for svakt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Ferry

Jeg hadde trimsylinder, trimtopp, større forgasser, annet luftfilter, fiber reedventil, dreving foran og bak, trimpotte etc. Lite ante jeg at jeg en dag skulle kjøre elbil og irritere meg over motorlyd.  :D

RJK

Sitat fra: Egil S på fredag 08. desember 2023, klokken 17:47Jeg kjørte moped tidlig på 90-tallet, da mente jeg at de burde gå 80km/t.
Min 1989 TS50X hadde 5 gir og gikk "50km/t", men i utlandet fikk du denne med 6 gir og de gikk ca 80km/t.

I dag kjører jeg MC og har gjort det i mange år, samt øvelseskjørt med mange både til A1 og A førerkort, i år fikk jeg 2 A1 og 1 A kandidat gjennom føreropplæringen.
Personlig mener jeg at mopeder og mopedbilen i nåværende form ikke har noe på veiene å gjøre.

I forhold til for 20-30 år siden er det mye mer trafikk, når jeg kjørte moped i 1993, var det mulig for biler å kjøre forbi, i dag er forbikjøringer nesten umulig, uansett hvilket kjøretøy du skal passere.
Denne typen kjøretøy bør derfor kunne følge trafikken på landevei, der er fartsgrensen i Norge i dag for det meste er 70km/t, det finnes jo knapt 80 soner lengre.
Slik det er i dag skaper disse kjøretøyene dessverre mye irritasjon og farlige situasjoner, jeg har selv opplevd å havne bak 2 traktorer, èn mopedbil og èn moped på en strekning på 20km på vei til jobb, den ene traktoren stoppet på en busslomme, den andre traktoren gjorde ikke det, men svingte langt om lenge av, foran den lå det en moped, når jeg kom forbi den (eneste forbikjøringen) tok jeg igjen en mopedbil. Man blir litt heit i toppen etter ca 2 mil i 45km/t i 70-sonen når det er et konstant "tog" med biler i motgående kjørefelt.

Slike saktegående kjøretøy bør defor fjernes og erstattes av kjøretøy som kan følge trafikken  samt at opplæringen må bli mye bedre.

Jeg mener også at når en 16 åring kan ta A1 og kjøre 125cc MC som går 120+km/t, eller en traktor som går 60km/t, bør iallfall mopedbilen gå 70km/t, samme med moped.
Det jeg også mener er at opplæringen på moped og mopedbil er ALT for dårlig, den bør opp på samme nivå som A1, A1 førerkort er like mye opplæring som å ta A.
Hear, hear, som de sier på "øya"...

Kloke ord, og egentlig helt enig. Dog, med førerkortopplæring lik A1, så kan vi nesten kaste ut moped som en egen klasse, da man har opplæringen til tyngre farkost. Så får det heller være opp til disse ferske sjåførene (og gjerne foreldrene) om de vil ha en "scooter" som stopper på 80 km/t, eller "fullblods" 125 CC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 09. desember 2023, klokken 01:07
Sitat fra: Egil S på fredag 08. desember 2023, klokken 17:47Jeg kjø....
Hear, hear, som de sier på "øya"...

Kloke ord, og egentlig helt enig. Dog, med førerkortopplæring lik A1, så kan vi nesten kaste ut moped som en egen klasse, da man har opplæringen til tyngre farkost. Så får det heller være opp til disse ferske sjåførene (og gjerne foreldrene) om de vil ha en "scooter" som stopper på 80 km/t, eller "fullblods" 125 CC.
RJK :+1: ja nå snakker vi. Få bort hele mopedklassen. La unga gå rett på tyngre frarkost. De klarer det og jeg har trua på ungdommen som skal ta over planeten. 

Egil S

Ulempen med at moped fjernes som klasse og opplæringen blir bedre er jo at kostnadene går betydelig opp.
Da må jo en 16 åring, avhengig av hvor de bor i landet, fort ut med 30-50.000kr for å få fører rett, det vil nok gjøre at mange ikke får mulighet til det.

Kanskje de burde innført en B1 klasse med 16 års grense og biler som kun går 90km/t e.l.

Datteren til en kompis av meg tok A1 i år, kostet 40-45.000kr her i Stavanger.
Når hun blir 18 kan hun ta et 5 timers kurs på en trafikkskole og få A2, 48hk mellomtung MC, når hun blir 20 kan hun ta et 8 timers kurs til og få A sertifikat.
Det vil si at hun hadde oppkjøring hos biltilsynet nå som 16 åring og som 20 åring kan hun få klasse A uten å ta flere oppkjøringer.

Hvis "mopedbil" ble en B1 klasse, så kunne de som tok dette ta et kurs når de ble 18, kanskje 8-10 timer og så fikk de B, evt en praktisk prøve hos biltilsynet i tillegg hvis bilene fysisk er veldig forskjellige på B1 og B, ref mopedbil og vanlig bil.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA