Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: Ferry på mandag 04. desember 2023, klokken 21:53
Sitat fra: filtvet på mandag 04. desember 2023, klokken 11:14"Folk som sitter å ruger på verdier for flerfoldige millioner burde ikke få pensjon engang"

Syk tankegang - har dere lyst på kommunisme. Hvis jeg ikke får noe som helst igjen for å jobbe tror jeg mange dropper det.

Hadde jeg visst at forslaget mitt ble så dårlig mottatt, hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg skrev det. Men dette er vel det motsatte av kommunisme? Å klare seg selv. Måtte satt ned skatten litt da, og spart til pensjon selv. Da får du enda mer igjen for å jobbe, og slipper å betale for andres (førstids)pensjon.

Nå er det vel slik at de fleste faktisk sparer til pensjon selv, eller selskapet man jobber i gjør det for deg, på bekostning av lavere lønn, de fleste i Norge har en tjenestepensjonssparing på +/-6% gjennom arbeidsgiver. For ansatte i privat sektor er denne pensjonen kun beregnet for 10år, så får man statens grunnpensjon.
Ansatte i det offentlige derimot får sin fulle pensjon resten av livet.
En ansatt i privat sektor ser en betydelig reduksjon i sin pensjon ved 75 eller 77år avhengig av om de har tatt ut AFP eller ikke, mens en offentlig ansatt har samme pensjon når de er 88 som når de var 68.

Skulle man gått bort fra denne tjenestepensjonsordningen i privat sektor, skulle de fleste sett en lønnsøkning på +/-6%, som de kunne spart selv.

Staten tar også 2,5% av all inntekt i pensjon, mens man kun får pensjonsoppsparing opp til en inntekt på 1,2 millioner kroner, uansett hvor høy inntekten er, tjener man 1,5 millioner får man ikke pensjon for de øverste 300.000kronene, men man må likevel betale inn 2,5% av den inntekten til pensjonskassen, m.a.o. dekker man inn andres pensjon om man tjener godt.
Her hadde det da potensielt blitt ytterligere 2,5% i skattelette/lønnsøkning ved avskaffelse av offentlig pensjonssparing.

Så ja, mange kunne nok sett rundt 10% lønnsøkning dersom man ble ansvarlig for egen pensjon.

Så kan man jo spørre hvorfor mange sitter å flerfoldige millioner, er det pga et sparsommelig liv, eller er det pga heldige investeringer, lottogevinst o.l.

Pensjon burde på ingen måte bli behovsprøvd, da den situasjonen man sitter i når man blir pensjonist er en kombinasjon av valg og tilfeldighet, man skal ikke straffes for å ha vært flink å spare eller hatt flaks.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Sitat fra: Ferry på mandag 04. desember 2023, klokken 10:57Folk som sitter å ruger på verdier for flerfoldige millioner burde ikke få pensjon engang...

Er ikke pensjon en rettighet man opparbeider seg ved innbetaling av betydelig beløp til fellesskapet og/eller kollektive ordninger og/eller egen pensjonssparing? Skal man heller ikke få pensjon hvis man eier eiendom slik at man nærmest tvinges til å leie, og hvem skal i så fall bygge de boligene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Eladdin - Elbilfareren

Hva har pensjon med "Elbil vs fossilbil i Norge" å gjøre?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 11:59Hva har pensjon med "Elbil vs fossilbil i Norge" å gjøre?

Er en lang tråd som drar det andre med seg....
Men oppsummert er vel at du ikke kan stole på myndighetene....

I det ene øyeblikket ønsker de at du skal kjøpe diesel-biler, bolig og jobbe 7-15 og betale inn AFP til LO. I det neste øyeblikket blir du skattet i hjel for forurensing fra diesel-bilen, må betale fordelsbeskatning for å eie eget hus, og mister AFP-pensjonen.

Så moralen er: Ikke stol på noen og stjel når du kan.
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Det er nok dessverre slik at tidligere politikeres vedtak endres i ettertiden.

Dieselelbil var 'best' en periode, så ble elbilen best. Nå er det kollektiv som er best. Om noen år vil elsykkel bli best, frem til joggesko er det eneste som ikke avgiftsbelegges.  ;)
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 15:44Det er nok dessverre slik at tidligere politikeres vedtak endres i ettertiden.

Ja det skjer ofte..

Merce

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 15:44Det er nok dessverre slik at tidligere politikeres vedtak endres i ettertiden.

Dieselelbil var 'best' en periode, så ble elbilen best. Nå er det kollektiv som er best. Om noen år vil elsykkel bli best, frem til joggesko er det eneste som ikke avgiftsbelegges;)

Vel, 25% mva er jo ikke akkurat uten "avgift" vil jeg si, selv det ikke er en ren særavgift.

Det virker som man ofte glemmer at man i utgangspunktet blir skattet ganske kraftig selv uten særavgifter. Ingen ting burde ha mer enn mvh, og den burde vært langt lavere.

Rosstopher

Sitat fra: Merce på fredag 08. desember 2023, klokken 08:05Det virker som man ofte glemmer at man i utgangspunktet blir skattet ganske kraftig selv uten særavgifter. Ingen ting burde ha mer enn mvh, og den burde vært langt lavere.

Ja, hvis man tar med 14,1 % arbeidsgiveravgift, 28 % inntektsskatt og 25 % mva så er det under halvparten igjen av det arbeidsgiver bruker på lønn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 15:44Det er nok dessverre slik at tidligere politikeres vedtak endres i ettertiden.

Dieselelbil var 'best' en periode, så ble elbilen best. Nå er det kollektiv som er best. Om noen år vil elsykkel bli best, frem til joggesko er det eneste som ikke avgiftsbelegges.  ;)

Ja, det er sant. En kan jo lure på hvorfor det er 12% mva på taxi, mens det er 25% på vanlig trøsykkel, elsykkel, joggesko osv. Skal vel ha litt å endre på fremover og. Life hack er jo å kjøpe en "pedelec", altså elsykkel som går i 45km/t. Da slipper en mva, siden det da defineres som moped om en registrerer. Så da må en gjerne betale litt i registrering/forsikring, men slipper fort unna 8.000 i mva. Og så slipper en at det går så treigt...

Men hadde jeg vært 85 personer i Stortinget så hadde sykler, sparkesykler, elsykler, joggesko og alt treningsutstyr hatt samme mva-sats som mat (15%), eller transportmidler (12%). Også fordi det fremmer helse og sparer samfunnet for mye helseutgifter, men og at det kan redusere behov for veiutbygging.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 08:50Life hack er jo å kjøpe en "pedelec", altså elsykkel som går i 45km/t. Da slipper en mva, siden det da defineres som moped om en registrerer. Så da må en gjerne betale litt i registrering/forsikring, men slipper fort unna 8.000 i mva. Og så slipper en at det går så treigt...

Kult! Det visste jeg ikke at fantes. Ser ut som det er veldig dyrt da, og man får en vanlig el-moped til en brøkdel av prisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Suverin

#205
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. desember 2023, klokken 09:30Kult! Det visste jeg ikke at fantes. Ser ut som det er veldig dyrt da, og man får en vanlig el-moped til en brøkdel av prisen.

Så har den også restriksjoner på bruksområde (siden den er definert som moped), for eksempel ikke lov på gang-og sykkelvei og i marka. Andre krav til hjelm og så videre. Fort like enkelt med en el-moped :)

Fra vegvesen.no
Hvis kjøretøyet er utstyrt med en hjelpemotor med høyere nominell motoreffekt enn 0,25 kW og har fremdrift kun ved motorkraft også over 6 km/t, eller det er innrettet slik at hjelpemotoren gir kraft også ved hastigheter over 25 km/t, er det etter loven klassifisert som en moped.

For et kjøretøy som er klassifisert som moped, gjelder egne regler for sikkerhet og bruk, for eksempel krav om førerkort og hjelm. Brudd på disse reglene kan føre til inndragning av førerkort, bot eller fengselsstraff. Skader voldt med uregistrerte kjøretøy uten forsikring kan også få stor økonomisk betydning for føreren.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sykkel/tekniske-krav/

RJK

For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#207
Sitat fra: suverin på fredag 08. desember 2023, klokken 09:40
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. desember 2023, klokken 09:30Kult! Det visste jeg ikke at fantes. Ser ut som det er veldig dyrt da, og man får en vanlig el-moped til en brøkdel av prisen.

Så har den også restriksjoner på bruksområde (siden den er definert som moped), for eksempel ikke lov på gang-og sykkelvei og i marka. Andre krav til hjelm og så videre. Fort like enkelt med en el-moped :)

Fra vegvesen.no
Hvis kjøretøyet er utstyrt med en hjelpemotor med høyere nominell motoreffekt enn 0,25 kW og har fremdrift kun ved motorkraft også over 6 km/t, eller det er innrettet slik at hjelpemotoren gir kraft også ved hastigheter over 25 km/t, er det etter loven klassifisert som en moped.

For et kjøretøy som er klassifisert som moped, gjelder egne regler for sikkerhet og bruk, for eksempel krav om førerkort og hjelm. Brudd på disse reglene kan føre til inndragning av førerkort, bot eller fengselsstraff. Skader voldt med uregistrerte kjøretøy uten forsikring kan også få stor økonomisk betydning for føreren.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sykkel/tekniske-krav/

Ja, enig i at de er veldig dyre. Grunnen til den høye prisen er at batteriet/motoren skal være veldig kompakt, samt at det ofte er laget av Bosch med høy kvalitet. De andre delene pleier og å være av høy kvalitet, som Shimano XT osv.

Kona har en sånn, og den har vart i veldig mange år (blir selvfølgelig en del slitasjedeler som byttes som kjede og kassett), og er like fin. Ser de faktisk selges med beltesystem og nå..
Rent teknisk sett må hun holde seg på veien, så hun slipper å sykle på trange fortau. I Stavanger-området har de laget røde sykkelfelt på siden av veien, som omtrent er en del av veien. Hun bruker den. Da er alle glade, selv om hun har skilt på. Hun bruker og vanlig sykkelhjelm, selv om hun strengt tatt burde hatt mopedhjelm. Hun sykler jo ikke fortere enn de med landeveissykkel, så jeg tenker det går helt fint.

En fordel med 45km/t elsykkelmoped i stedet for vanlig elmoped må være at du i hvert fall får litt bevegelse, og ikke blir så kald, selv om jeg blir for kald på en sånn.


https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=305584485
https://www.antonsport.no/cannondale-64-mavaro-neo-2-p27568/matte-black-xl-v197285?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmsurBhBvEiwA6e-WPL7vniJZLaLyLfg_SuZIsUwWCKSYRAn9w4q2mOPTEvdnUV_XjqvmjhoCbGsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2023, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på fredag 08. desember 2023, klokken 10:27For moped hadde man jo mulighet for å få støtte fra Enova, men usikker på om pedelec falt inn i den ordningen.

https://www.motor.no/aktuelt/25000-kr-i-stotte-til-kjopere-av-elmopeder-og-elmotorsykler/215919

Støtten er dessverre blitt noe dårligere, og ser ut som elmopeder nå har falt utenfor. Men lett elMC er jo innafor om man har lappen eller ønsker å ta den, og da har man ikke den sære begrensningen på 45 km/t.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/

Man bør da også være klar over sikkerhetsaspektet. Lett motorsykkel er det absolutt farligste fremdriftsmiddelet man kan bruke i Norge i følge statistikk fra TØI. Risikoen for å bli hardt skadet er 5 ganger så høy som for de som kjører moped, og over 50 ganger (!) så høy som for de som kjører bil. Det kan bli sure penger å spare.


Men gud så mye mer moro...! ;)

En god del av manglende sikkerhet, kommer dessverre av at endel sjåfører ikke evner å holde seg på matta. Utforkjøringer på vei der man er alene, er dessverre overrepresentert.

Selvsagt er det og endel ulykker pga av at mc-føreren tro bilistene ser de og beregner fart og avstand korrekt og dermed kjører i henhold til dette. Dessverre viser det seg ofte at bilister gjør mye feil.

Man kan derfor gjøre mye selv for å redusere risikoen. Men den faren som enkelte bilister representerer, og spesielt overfor mopedister og motorsykler, er det vanskelig å få gjort noe med selv.

Men å legge seg midt i fila, eller endog noe til venstre, vil redusere faren for at bilister kommer opp på siden og tror det er plass til både dem, mc/moped OG lastebilen som kommer rundt svingen.

Buss-sjåfører, lastebil/trailersjåfører og bilister som regelrett og med vilje presser motorsyklister og mopedister mot grøfta, andre kjørende og andre hindringer er det dessverre langt vanskeligere å gjøre noe med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA