Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. august 2024, klokken 08:00
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:08Det at kundene ikke blir møtt på en ordentlig måte og med respekt tror jeg er nøkkelen til hvorfor Møller sine kunder er misfornøyde.
Jeg heller mer mot teorien at Toyota kunder er mennesker som egentlig bare vil forholde seg til ett merke og ikke i større grad prøver andre.
Jeg har heller aldri forstått merkelojaliteten Toyota har blant enkelte. En betjent bytter kun inn sin gamle Avensis til en nyere brukt Avensis, hver gang EU kontrollen underkjenner gravrusten under bilen. Kjøper aldri noe annet. En annen leaser kun Toyota, nå sist elbilen deres, til tross for at rekkevidden egentlig er for kort på vinteren for hyppige hytteturer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Boikott My Ass

En «sikkerhet» er gode garantier, eks. velge / støtte biler som har 7 års garanti, eks. KIA
Bmw 530i G30

Limodriver

Dersom en ser på oversikter over bilene med færrest/flest feil er verken Toyota eller Møllerbiler representert i topp eller bunn. Videre er jeg enig i at Toyota i hovedsak ikke har de mest spenstige bilene som appellerer til «guttungen» i oss. I yngre år ville de fleste valgt BMW, Mercedes, Audi, Volvo, VW osv før Toyota.

Men, de fleste av oss som har erfaring med forhandlere og verksteder til en del av de mer spennende merkene har også erfart at en blir møtt med skepsis til alt av reklamasjoner og garantireparasjoner. Ofte med en viss nedlatenhet fra «serviceapparatet». Eksempelvis MB 210 som hadde betydelige rustpeoblemer, men de eneste som ikke «visste om» eller erkjente dette var Bertel O. Steen.

Hos de fleste Toyotaforhandlere blir en møtt av litt mer «joviale» og folkelige kundemottakere. Ikke minst, aksepterer de feil og mangler og utbedrer dette. Når en har hatt erfaringer med andre verksteder der en blir fakturert for den minste ting og de uten blygsel utsteder fakturaer på flere titalls tusen kroner som trolig burde vært dekket av reklamasjon. Da er veien kort til å akseptere en kjedeligere bil mot en fornuftig dialog med forhandleren. Når det attpåtil kommer presseoppslag der Toyota har dekket utbedringer på 15-20 år gamle biler bygger dette merkevare og oppfattet trygghet hos kundene.

På den annen side er BZ4X et eksempel på en bil med dårlig rekkevidde og vanskeligheter i tidlig fase. Her tok det lang tid før noe skjedde og Toyota stod frem og håndterte problemene. Hvordan de nå klarer å komme høyt på salgsstatistikken og komme høyt på fornøydhet er således et mesterstykke. Bilen har fremdeles tilnærmet samme dårlige rekkevidde, menyen dette er åpenbart ikke viktig for BZ4X kundene.

vinterdekk

Merket i alle fall stor forskjell mine garanti-saker hos Volkswagen-forhandler før og etter de første seks månedene. Kan jo nesten ikke bli for sur på de ansatte hos forhandleren heller dersom det er noen lengre opp i systemet som setter reglene. Jeg ser ingen grunn til å gjøre narr av Toyota-eiere for at de er trofaste.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Cowboy

Har periodisk problem med høy knirke/knurre lyd fra toppen støtdempertorn ved rotering av rattDu kan ikke vise dette vedlegget. . Møller finner ingen feil. Feilen må være tilstede når en er på verksted. Hjelper ikke at jeg har feilen som videobevis.

Oppdatering: møller byttet stål lagrene på garanti.

Electric cars in Norway

Cowboy Garantisak det der :+1:

Er du på FB gruppa?
Mye god info der om ditt problem - lenke: https://www.facebook.com/share/p/b7K34Xybxy97CV5o/

Se 2 bilder derfra, spm&svar

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 17:46Cowboy Garantisak det der :+1:

Er du på FB gruppa?
Mye god info der om ditt problem - lenke: https://www.facebook.com/share/p/b7K34Xybxy97CV5o/

Lyden er fra fjæra som gnisser mot støtdempertårnet. Dette kan ofte reduseres med smøring ,og reduserer plagene.

Men feilen i seg selv er ofte låst/stuck lager i støtdempertårnet, og må stort sett byttes.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 17:46Cowboy Garantisak det der :+1:

Er du på FB gruppa?

Lyden er fra fjæra som gnisser mot støtdempertårnet. Dette kan ofte reduseres med smøring ,og reduserer plagene.

Men feilen i seg selv er ofte låst/stuck lager i støtdempertårnet, og må stort sett byttes.
Ja det gir mening. Har hørt andre også nevne støtdempertårnet. 

hELgenen

Legger inn dette som feil fordi det er så tafatt tullete at det ikke kan sees på som annet enn feil.

Når man endrer kjøremodus så blir ikke siste valgt modus stående etter bruk. Mao den resettes til comfort ved hver start..Så hver bidige gang man starter opp så må man gå inn å velge sin preferanse...Må være designet med vilje fra en IT utvikler som vil sikre seg mer jobb senere...

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. september 2024, klokken 10:54Legger inn dette som feil fordi det er så tafatt tullete at det ikke kan sees på som annet enn feil.

Når man endrer kjøremodus så blir ikke siste valgt modus stående etter bruk. Mao den resettes til comfort ved hver start..Så hver bidige gang man starter opp så må man gå inn å velge sin preferanse...Må være designet med vilje fra en IT utvikler som vil sikre seg mer jobb senere...
Har du sjekket at det ikke er mulig å stille inn på bilen?

På min egen Kona, så var også dette og regen-nivå noe enkelte klagde på. Men i den kan jeg selv sette hva som skal være standard. Vi jeg ha Sport og Regen nivå 1, så kan jeg velge at det er dette den starter opp med som standard.

Selv har jeg satt regen nivå 3 (one-pedal) for alle drive modes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Min bil står fast innstilt på eco. Ville forsøkt omstart av infotainment, evt synkronisere førerprofil for jeg tror dette skal være lagret på førerprofil.
Sw 3.7 tror jeg. Har fått noen ota men ikke sjekket nylig om sw nummer er endret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. september 2024, klokken 10:54Legger inn dette som feil fordi det er så tafatt tullete at det ikke kan sees på som annet enn feil.

Det jeg har sett er at 21-23 modell setter drivlinjen til komfort automatisk, og at dette er reflektert i manualen, så det er trolig bevisst. Det merket jeg veldig godt i sport modus, fordi respons og regenerering er merkbart forskjellig når drivlinjen går tilbake til komfort. Det er ikke særlig intuitivt for sjåføren.

Jeg har ikke testet bytte av kjøremodus på 24 modell ennå, men etter hva jeg forstår fra andre så endres den tilbake til komfort etter at bilen har blitt skrudd av. Det framkommer mer tydelig for sjåføren hvilken kjøremodus som er gjeldende, så jeg tror jeg foretrekker løsningen på senere modeller.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

valgt kjøremodus ble stående igjen på min 2024 med v3.5. Hvilken sw har du?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:30

valgt kjøremodus ble stående igjen på min med v3.5. Hvilken sw har du?

4.1

Kan ikke huske å hatt samme problem på andre versjoner - så det kan jo være en "feature" på denne nye versjonen.

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:30

valgt kjøremodus ble stående igjen på min med v3.5. Hvilken sw har du?

4.1

Kan ikke huske å hatt samme problem på andre versjoner - så det kan jo være en "feature" på denne nye versjonen.
Har du prøvd individual-valget? Mulig det er en ny bug?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA