Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: SveinJ på torsdag 21. mars 2024, klokken 19:01Glemte på lista over, lys i håndtak høyre bakdør og fører har slukket!

Blir det ny vw Svein? Når du en gang skal bytte. Du kjører ganske mye :)
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

SveinJ

Sitat fra: MinID på fredag 22. mars 2024, klokken 09:55
Sitat fra: SveinJ på torsdag 21. mars 2024, klokken 19:01Glemte på lista over, lys i håndtak høyre bakdør og fører har slukket!

Blir det ny vw Svein? Når du en gang skal bytte. Du kjører ganske mye :)

Tja, har hatt 2 BMW I3, superfornøyd me dem, men ikke hengerfeste og lang nok rekkevidde.

ID3 er jeg fornøyd med, sånn kjøremessig. Men totalt misfornøyd med  øgler og deres holdninger til «fei ved bilen».

Ny VW? Spørs hva en pensjonist har råd til?
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

RobinB

Jeg kjøpte en ny ID4 i fjor høst med hele pakka av utstyr. Uten å ha telt antall ganger på verksted så må det begynne å nærme seg over 6 ganger. Det værste er all dokumenteringen som må gjøres når alt ikke er like åpenlyst, eller når dem ikke får opp feilmeldinger med en gang. Sånn som at dørlås begynte å leve sitt eget liv, og vi ikke fikk op dørene på bilen. Tidvis måtte krype gjenom bilen for å komme inn og ut. Jeg er frustrert over alle feilene og fruen begynner å bli kraftig irritert, så nå er det like før at bilen går i retur. Men før den tid så må vi fortsette på verkstedet over påske da det er mere som må skiftes.....

Electric cars in Norway

Sitat fra: RobinB på tirsdag 26. mars 2024, klokken 09:40Jeg kjøpte en ny ID4 i fjor høst med hele pakka av utstyr. Uten å ha telt antall ganger på verksted så må det begynne å nærme seg over 6 ganger. Det værste er all dokumenteringen som må gjøres når alt ikke er like åpenlyst, eller når dem ikke får opp feilmeldinger med en gang. Sånn som at dørlås begynte å leve sitt eget liv, og vi ikke fikk op dørene på bilen. Tidvis måtte krype gjenom bilen for å komme inn og ut. Jeg er frustrert over alle feilene og fruen begynner å bli kraftig irritert, så nå er det like før at bilen går i retur. Men før den tid så må vi fortsette på verkstedet over påske da det er mere som må skiftes.....
Robin :+1: takk for info. Ja jeg leser endel om probl inne på fb gr oxo. 
Mitt råd er at du tar vare på all dokumentasjon og får alt skriftlig fra verksted. Dialog gjennom e-post er gull verdt hvis det senere blir nye problemer.

Samtidig må du tenke på at du engang skal selge bilen så godt å ha dok info.

hELgenen

Noen som aner hva som kan forårsake at hovedsikringen på hovedbatteriet kan ryke? Skulle fått utlevert ny ID.4,men forhandler sier de først må bytte hovedsikring på batteriet da den røk mens bilen var hos forhandler. Google søk gir indikasjoner på feil med motor eller at bilen har utløst beltestrammer for sikkerhetsbelte fordi den har antatt kollisjon.

Får jo en lite god magefølelse på dette og tenker at her kan 12V tappes i påvente av reperasjon når hovedbatteriet er dekoblet..og så er det andre der ute som fortreller om feil med bakre motor som mulig rotårsak..Mao. kan en jo fort oppleve ny feil om kun sikring byttes.

Så noen som har vært borte i dette? Ser at det ikke bare er VW som har denne løsningen med sikring på hovedbatteriet,men også Tesla har lignende løsning..vil nesten tro alle har dette,men hva er da rotårsak til at den ryker?

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 13. desember 2023, klokken 07:35Har nå 10.000 km på kilometertelleren. Har time for justering av lys som ikke er helt rett innstilt. Er litt knirk fra bakluka som jeg ikke har meldt fra om siden det virker temperaturavhengig og bare høres når jeg åpner og lukker. Sommerdekk bak byttet og hjulstilling ble rettet på garanti kort tid etter jeg fikk bilen, er for tidlig å si om problemene ligger bak meg siden jeg er på vinterdekk på denne årstiden. Ellers har det vært lite å sette fingeren på. Infotainment gikk i sort en eller to ganger og jeg holdt inne av/på knappen i fart til den restartet.

En oppdatering om knirk i bakluka. Lyden kom fra lyslisten som gnisset mot karosseriet i den ene enden.  Jeg kunne presse inn lyslisten og den stod spent som en bue dersom det gir mening. Husker ikke nøyaktig ordlyden til kundebehandleren som forklarte meg det.  Det var lyslisten som hadde dårlig brakett og forhandler ordnet det på garanti/reklamasjon. Nå sitter lyslisten i en låst posisjon og gnissingen er borte.

Ikke sett noe til skeiv slitasje på dekk, men følger med. Sommerdekkene skal få tilbakelegge noen hundre mil i sommer.

Lysene var som tidligere nevnt feilstilte, og forhandler rettet det kostnadsfritt i desember.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Fikk en av disse sporadiske infotainmentkrasjene igjen mens jeg rygget ut bilen. Måtte la bilen stå i park fram til at systemet fikk summet seg. Stemme fra baksetet; «pappa, du må kjøpe Tesla, de stopper ikke».

Håper ID.Software versjon 3.7 løser disse krasjene som skjer med ett par måneds mellomrom på min bil, som har 3.5.  :(

vinterdekk

GPS gikk helt ut av kurs under langkjøring nylig. Det var tydelig at bilen trodde vi befant oss på en forskyvet bredde eller høydegrad. Super frustrerende. Hjalp ikke å gå ut og inn av bilen. Måtte ty til Apple Carplay.

Etter bilen hadde stått parkert noen timer var alt i orden.

Vi begynner nesten å vurdere Model Y, men han Elon er jo en MAGA-karikatur og legger ressursene på robot taxi, så betenkt med retningen til Tesla.

TJV

Skulle noe gått gale med Model Y så kunne du ikke brukt Apple CarPlay engang 😉 (som de fleste biler på markedet idag har).

Ja, alle biler kan de skje noe med. Jeg har en 2018 modell Leaf, som kanskje regnes som den mest "skuddsikre" bilen med minst feil. Den bilen hadde en feil som var fryktelig vanskelig å finne ut av, flere ganger inn og ut av verksted. Greit nok det ikke var driftsstans, men måtte true med heving av kjøp før verkstedet tok det seriøst følte jeg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Daniel_0007

Sitat fra: TJV på søndag 21. juli 2024, klokken 16:08Skulle noe gått gale med Model Y så kunne du ikke brukt Apple CarPlay engang 😉 (som de fleste biler på markedet idag har).

Ja, alle biler kan de skje noe med. Jeg har en 2018 modell Leaf, som kanskje regnes som den mest "skuddsikre" bilen med minst feil. Den bilen hadde en feil som var fryktelig vanskelig å finne ut av, flere ganger inn og ut av verksted. Greit nok det ikke var driftsstans, men måtte true med heving av kjøp før verkstedet tok det seriøst følte jeg.

Vel går skjermen på id4 får du ikke brukt CarPlay heller 🙄
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 21. juli 2024, klokken 17:20
Sitat fra: TJV på søndag 21. juli 2024, klokken 16:08Skulle noe gått gale med Model Y så kunne du ikke brukt Apple CarPlay engang 😉 (som de fleste biler på markedet idag har).

Går skjermen på en Model Y så ser du ikke farten lenger. Og på 3ern så får du ikke satt bilen i gir. :o
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:42

Går skjermen på en Model Y så ser du ikke farten lenger. Og på 3ern så får du ikke satt bilen i gir. :o
Dette er heldigvis bare tull! Du trenger å lese deg opp...!  8)

Dette har Tesla tatt høyde for, så om ikke auto-gearshift fungerer, så har du fremdeles knappene i taket ved taklyset!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TJV

Vel, det er ikke sant (på alle biler).
Jeg har HUD på ID.4, så farten er der også.

Selvfølgelig, ryker HUD, skjermen på rattstammen og hovedskjermen så er jeg fuck't.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Sitat fra: RJK på søndag 21. juli 2024, klokken 18:25
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:42

Dette er heldigvis bare tull! Du trenger å lese deg opp...!  8)

Dette har Tesla tatt høyde for, så om ikke auto-gearshift fungerer, så har du fremdeles knappene i taket ved taklyset!

Aha, takk. Tenk om de hadde lagt den funksjonen på en slags hendel eller stikke på rattet eller k midtkonsollen, så kunne man dyttet den i D istedet for å knote oppi taket?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Limodriver

Her var det mye ifs og buts. Får en funksjonssvikt på en viktig funksjon er det naturlig at bilen ikke kan brukes.

Statistikken tyder vel på at det ikke er mye mer feil på biler i dag enn tidligere. Imidlertid var det somregel enklere å komme seg videre på en eller annen måte da det var lettere å reparere noe mekanisk enn å finne feil på en sensor eller prosessor.

Strengt tatt er det mye vi klarer oss uten bare vi har fremdrift og kommer oss frem til destinasjonen. Det betyr ikke at det ikke er irriterende slik jeg opplevde på ID4 at «skjermen» ikke startet på flere minutter og «speedometeret» hadde helg andre farger.

Å reklamere på det orker jeg ikke tenke på en gang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA