Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på mandag 22. juli 2024, klokken 00:13Her var det mye ifs og buts. Får en funksjonssvikt på en viktig funksjon er det naturlig at bilen ikke kan brukes.

Statistikken tyder vel på at det ikke er mye mer feil på biler i dag enn tidligere. Imidlertid var det somregel enklere å komme seg videre på en eller annen måte da det var lettere å reparere noe mekanisk enn å finne feil på en sensor eller prosessor.

Strengt tatt er det mye vi klarer oss uten bare vi har fremdrift og kommer oss frem til destinasjonen. Det betyr ikke at det ikke er irriterende slik jeg opplevde på ID4 at «skjermen» ikke startet på flere minutter og «speedometeret» hadde helg andre farger.

Å reklamere på det orker jeg ikke tenke på en gang.

Ja, mye av «feil/manglene» jeg har observert og nevnt her i tråden har nettopp vært ikke-kritiske for framdrift og veldig midlertidige feil.

At skjermen av og til går i sort klarer man ikke å gjenskape hos forhandler, men er alvorlig nok slik at VW er tvungen til å levere en programvare-fiks på dette i USA. Det er jo trafikkfarlig at skjermene kan gå i sort, i statene vel og merke.

Bilen har en stor svakhet i at den er full av små datamaskiner fra underleverandører som innimellom får programvare-epilepsianfall, men det går mange tusen kilometer mellom hver gang det oppstår noe feil. Antagelig er det veldig liten sjanse for å bli strandet noe sted siden bilen tilsynelatende er kjørbar med deler av systemet ute av spill. Det er mest irriterende det at VAG ikke fikser programvaren, og at man må til forhandler om noe ikke løses av seg selv etter at bilen har stått parkert en stund. Forhandlere er ikke de som har skrevet programvaren.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Slike problemer vil trolig bare bli vanligere. Det er kritisk for bilprodusentene å lansere nye modeller raskt og introdusere nye egenskaper og nytt utstyr raskt. Dette blir forsterket av kinabiler som er billigere og med mye utstyr som spisser konkurranse ytterligere. Tidligere kunne samme modell som ble utviklet og forbedret leve i mange år og tiår. Eks boble, Volvo 140/240.

Med kortere utviklingstid og mer avanserte løsninger er det nesten en selvfølge at en får flere uventede hendelser. Slik det også påpekes benyttes det i dag et utall underleverandører som står for svært mye av de tekniske løsningene. Dette øker også risikoen for systemer som ikke er fullt kompatible. Med større og større virksomheter som leverer til mange produsenter er det også risiko for at feil vil ramme flere bilmerker med samme feil. Jfr eksempelvis airbagproblematikken for noen år siden.

Et aktuelt og sammenlignbart eksempel er den globale «IT-kollapsen» forrige uke. Alle suksessfulle IT selskaper vokser og gjør oppkjøp slik at de blir store nok til å få markedsmakt. Når de har klart å komme seg inn i alle enheter vil slike feil vi så forrige uke ramme svært mange.

Foruten kinabilene har også bilprodusentene blitt konsolidert til færre store enheter selv om merkene består. Om ikke annet når feil rammer mange av oss vil vi ha felles skjebnene og felles trøst...

vinterdekk

#107
Sitat fra: Limodriver på mandag 22. juli 2024, klokken 12:28Slike problemer vil trolig bare bli vanligere. Det er kritisk for bilprodusentene å lansere nye modeller raskt og introdusere nye egenskaper og nytt utstyr raskt.

[...]

Personlig tenker jeg vi vil se en motsatt utvikling. Produsentene har forstått at programvare må utvikles in-house eller i samarbeid med andre. Bilene må kanskje få en annen oppbygning også. Det tar bare tid og VAG må erstatte MEB plattformen med noe annet. Om fem år har VAG kanskje lansert en bil der programvaren lett kan tilpasses og ny funksjonalitet legges til uten å besøke forhandleren. Så det er ett argument for å ikke bytte fra 23 til 24 modell men heller beholde bilen vi har fram til det kommer ett virkelig generasjonsskifte.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. juli 2024, klokken 15:51Personlig tenker jeg vi vil se en motsatt utvikling. Produsentene har forstått at programvare må utvikles in-house eller i samarbeid med andre. Bilene må kanskje få en annen oppbygning også. Det tar bare tid og VAG må erstatte MEB plattformen med noe annet. Om fem år har VAG kanskje lansert en bil der programvaren lett kan tilpasses og ny funksjonalitet legges til uten å besøke forhandleren. Så det er ett argument for å ikke bytte fra 23 til 24 modell men heller beholde bilen vi har fram til det kommer ett virkelig generasjonsskifte.

Interessant refleksjon og jeg håper du får rett mhp at det utvikles mer robust software. Elektronisk funksjonalitet med mekanisk stabilitet må jo være optimalt.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på mandag 22. juli 2024, klokken 17:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. juli 2024, klokken 15:51Personlig tenker jeg vi vil se en motsatt utvikling. Produsentene har forstått at programvare må utvikles in-house eller i samarbeid med andre. Bilene må kanskje få en annen oppbygning også. Det tar bare tid og VAG må erstatte MEB plattformen med noe annet. Om fem år har VAG kanskje lansert en bil der programvaren lett kan tilpasses og ny funksjonalitet legges til uten å besøke forhandleren. Så det er ett argument for å ikke bytte fra 23 til 24 modell men heller beholde bilen vi har fram til det kommer ett virkelig generasjonsskifte.

Interessant refleksjon og jeg håper du får rett mhp at det utvikles mer robust software. Elektronisk funksjonalitet med mekanisk stabilitet må jo være optimalt.

Ja, det er blitt ett hellig gral å utvikle Software Defined Vehicle (SDV). Oliver Blume har sagt at Volkswagen skal være der i 2028. Det vil gjøre at gapet til andre aktører som f.eks. Tesla blir mye mindre.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-ceo-oliver-blume-sets-date-software-defined-car-debut


SitatVW eyes 2028 debut for software-defined vehicles, CEO says
Product decisions have been made and a project team has been appointed to make SDVs a reality, VW boss Oliver Blume said.

Volkswagen Group aims to have it first software-defined vehicles on the road within the next four years.

"We are gearing toward 2028," VW Group CEO Oliver Blume said. "That's when SDVs are going to be developed hopefully for Audi and Volkswagen."

That is two years later than Renault Group, which has said its SDV will be ready by 2026.

Automakers hope that shifting emphasis to software from hardware will cut development costs, strengthen customer loyalty and increase revenue.

By 2030, digital services could generate as much as $1.5 trillion in additional revenue for the global industry, rising to $3.5 trillion, amounting to 40 percent of total automotive industry revenue by 2040, according to research by consultancy Accenture.

However, creating a smartphone-on-wheels requires a complete rethink of vehicle development, new supplier relationships, and an overhaul of corporate culture.

Blume said the VW and Audi brands are working in conjunction with VW Group's software arm, Cariad.

"We have already defined particular products, the project team has been appointed and we also have an SDV hub," Blume said during the automaker's financial results conference on Wednesday.

Audi CEO Gernot Doellner wants the premium brand to play a key role in VW Group's future SDVs. Doellner has appointed vehicle platform specialist Lorenz Fuehrlinger as the top-ranking Audi executive at the SDV unit. Fuehrlinger was most recently responsible for VW Group's upcoming SSP underpinnings that Audi will use on its full-electric cars.

Blume said VW Group has "reduced the red tape" to speed up the move to SDVs by simplifying decision-making processes.

He added that VW Group has come to the realization that it needs to work with "big tech" partners rather than small ones, which he said VW Group has been parting ways with.

"We know who we would like to cooperate with," Blume said without naming any partners. "We will not only have a software-defined vehicle, but rather an AI-defined vehicle. The structures have already been set in place for this particular purpose."

When asked whether VW Group would sell its SDV technology to others Blume said the idea was "conceivable" because of the success it has had sharing its MEB full-electric platform. "We are doing this quite successfully with the MEB platform," he said, referring to deals VW has for the platform with India's Mahindra & Mahindra and Ford Motor.

Also on Wednesday, VW Group said Cariad's revenue from contract licenses rose by roughly 30 percent to €1.1 billion. That is because its software is being added to more group models.

However, Cariad had an operating loss of more than double its revenue -- €2.4 billion -- the company said. The automaker blamed the loss on the "significant advance payments for future software architectures" Cariad has to make but won't be reimbursed for until it starts collecting license fees once the cars with the technology are launched.

Volkswagen gruppen har også inngått samarbeid med Rivian og Xpeng.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

#110
Sitat fra: vinterdekk på søndag 21. juli 2024, klokken 11:11[...]
Vi begynner nesten å vurdere Model Y
[...]

Måtte ta oss noen timer med demo-bil, samboer ble ikke overbevist om at Model Y er bedre. Jeg kan nok gi Model Y en ny sjanse i tilfelle det var noe galt med demobilen eller innstillingene, men ACC opplevdes i alle fall veldig nervøs. Vi var begge lettet når vi kjørte hjem i ID.4. Tanken om å bytte bil er i øyeblikket lagt på is. Til tross for noen problemer med ID.4 så kjører den svært bra og oppleves komfortabel for passasjerene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

#111
Det er selvfølgelig irriterende med småfeil og mangler, spesielt om verkstedet ikke klatrer å identifisere eller utbedre manglen. Det jeg finner vel så irriterende er ventetid på verkstedtime. Jeg forsøkte å booke time hos et Møllerverksted i osloområdet og fikk vite at det er 1,5 måneds ventetid. Dette er for dårlig!

De opplyser at det er verksteder andre steder en kan prøve. Jeg mener en ikke kan forvente at kunder skal reise til Drammen, Moss eller Fredrikstad for å få verkstedtime for å utbedre mangler. Det er ikke gjort på et øyeblikk verken å ta seg til andre verksteder eller komme seg derfra. Møller er heller ikke rundhåndede med lånebiler.

Det er ille når en øverst på ønskelisten til jul og bursdager har verkstedtime for å få utbedret mangler på «folkevogna». Enda verre er det når det er såpass mange småfeil og en enten må samle opp eller akseptere manglene fordi det er så mye styr å få utbedret.

Moas

#112
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 11:53Det er selvfølgelig irriterende med småfeil og mangler, spesielt om verkstedet ikke klatrer å identifisere eller utbedre manglen. Det jeg finner vel så irriterende er ventetid på verkstedtime. Jeg forsøkte å booke time hos et Møllerverksted i osloområdet og fikk vite at det er 1,5 måneds ventetid. Dette er for dårlig!
Jeg tror ikke dette er spesifikt for Møller. Hvis du er uheldig med garantisaker hos andre bilmerker så risikerer du først flere uker ventetid på å få godkjent en sak hos produsent, deretter flere mnd. ventetid på å få deler og deretter å få verkstedstid. I de verste sakene kan det ta over 1/2 år (motor/girkasse) og opp til 1 år (som å bytte hovedbatteri). Og, selv lakkskader/forsikringssaker (uavhengig av bilmerker) kan nå ta 4-5 mnd. å få gjort ferdig (før kunne dette ta uker).

Takk for at vi ihvertfall har alternative bilmerker som har mulighet for å løse ting i app (software error) på kort tid og rask mobil service for mange saker..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

vinterdekk

Sitat fra: Moas på mandag 05. august 2024, klokken 13:51Jeg tror ikke dette er spesifikt for Møller. Hvis du er uheldig med garantisaker hos andre bilmerker så risikerer du først flere uker ventetid på å få godkjent en sak hos produsent, deretter flere mnd. ventetid på å få deler og deretter å få verkstedstid. I de verste sakene kan det ta over 1/2 år (motor/girkasse) og opp til 1 år (som å bytte hovedbatteri). Og, selv lakkskader/forsikringssaker (uavhengig av bilmerker) kan nå ta 4-5 mnd. å få gjort ferdig (før kunne dette ta uker).

Takk for at vi ihvertfall har alternative bilmerker som har mulighet for å løse ting i app (software error) på kort tid og rask mobil service for mange saker..

Virker som at Toyota/Lexus eiere er veldig fornøyde. Vet ikke helt hva de gjør over der, men det kan være at de gjør noe de ikke gjør hos Volkswagen forhandlere?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Jeg vil tro Toyota/Lexus suksess ifht kundetilfredshet er todelt. For det første er min forståelse at Toyota/Lexus har færre feil enn mange andre bilmerker. Sist, men ikke minst forholder forhandlerne seg fornuftig til kundene sine og rydder opp i de feilen som er innen rimelig tid. Ingenting er mer provoserende enn å bli møtt med latterliggjøring og manglende forståelse for at en ønsker mangler utbedret på en god måte innen rimelig tid.

Det at kundene ikke blir møtt på en ordentlig måte og med respekt tror jeg er nøkkelen til hvorfor Møller sine kunder er misfornøyde.

Øyvind.h

Å først komme inn for sjekk og deretter ny runde for bytte har ofte vært erfaringen min på tvers av merker. Også hos Tesla som eier bukta, begge ender og vet at feilen som er rapportert inn er en helt vanlig gjenganger med relativt enkel fiks.

I Bilhold appen kan du sjekke verkstedene og booke tid. Sjekket kjapt i appen nå og så det var en forhandler som har har 2 uker ventetid og et som har 2,5 uker. Min erfaring er også at de kan fremskynde timer om det er noe som haster. Jeg bytta håndtak på en ID4. Da var det 4 ukers ventetid, men på telefon fikk de sneket inn bilen litt tidligere da det var en vesentlig ulempe.
Men sikkert noe ekstra ventetid i disse ferietider.

Jeg tenker at det viktigste er at bilen ikke har feil. Besøk hos forhandler bør være forbehold vedlikehold og ettersyn i forbindelse med service. Satser på at min bil holder seg slik og neste besøk er august 2025. Om ikke den er bytta i ID7 innen den tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

For de med periodevis svart skjerm så er det nå en servicesak.
TPI 2069422/3
angivelig oppgradering til v 3.6.2 iflg FB. Antagelig er pdfen klar på MeinID-siden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:08Jeg vil tro Toyota/Lexus suksess ifht kundetilfredshet er todelt. For det første er min forståelse at Toyota/Lexus har færre feil enn mange andre bilmerker. Sist, men ikke minst forholder forhandlerne seg fornuftig til kundene sine og rydder opp i de feilen som er innen rimelig tid. Ingenting er mer provoserende enn å bli møtt med latterliggjøring og manglende forståelse for at en ønsker mangler utbedret på en god måte innen rimelig tid.

Det at kundene ikke blir møtt på en ordentlig måte og med respekt tror jeg er nøkkelen til hvorfor Møller sine kunder er misfornøyde.

Det høres ut som en god forklaring uten at jeg kan stille med egen erfaring på emnet. Har vært å demokjørt Toyota bZ4X og kombinert med ok inntrykk av bil og kampanjetilbud fra forhandler så kan jeg la meg overtale ..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. august 2024, klokken 23:17
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:08Jeg vil tro Toyota/Lexus suksess ifht kundetilfredshet er todelt. For det første er min forståelse at Toyota/Lexus har færre feil enn mange andre bilmerker. Sist, men ikke minst forholder forhandlerne seg fornuftig til kundene sine og rydder opp i de feilen som er innen rimelig tid. Ingenting er mer provoserende enn å bli møtt med latterliggjøring og manglende forståelse for at en ønsker mangler utbedret på en god måte innen rimelig tid.

Det at kundene ikke blir møtt på en ordentlig måte og med respekt tror jeg er nøkkelen til hvorfor Møller sine kunder er misfornøyde.

Det høres ut som en god forklaring uten at jeg kan stille med egen erfaring på emnet. Har vært å demokjørt Toyota bZ4X og kombinert med ok inntrykk av bil og kampanjetilbud fra forhandler så kan jeg la meg overtale ..
Jeg har ingen grunn til å tro at Toyota har så mye mindre feil, men de velger heller å fikse eller bytte del, enn å krangle med kunde om hvem sin feil det er om det ikke helt klart er kunden som har skada delen/bilen.

Vel er infoen jeg har gammel, selv om den kommer fra folk som jobber/jobbet for Toyota, og at vi har hatt noen skriverier tidligere på biler som stoppes i toll/EU-kontroll fordi motornummer ikke stemmer over ens med det som står i papirene, fordi Toyota har byttet motor på service uten å informere kunden.

De har vel nå lært at dersom de må bytte motor, så gjøres det nå med papirarbeidet i orden, så det er vel grunnen til at man hører lite og intet om slikt nå. Men at de nok fremdeles bytter visse andre deler ved service, uten å informere kunden, det tipper jeg fremdeles skjer.

Legg til at Møller/VW nok fremdeles har en backlog på biler som må inn på service for både programvare-oppgraderinger og fysisk bytte deler for å få nyeste programversjon, så vil jeg tro det er temmelig naturlig at Møller per nå har mer kø på service og garanti-jobber enn en del andre merker/modeller!

Men enig i at mange av merkene burde ha en mer strømlinjeformet kundebehandling der man tar flere av diskusjonene på bakrommet i etterkant av service/reklamasjons/garanti-henvendelser, fremfor at de må ha bil inn flere ganger for å først finne feilen, så få dette godkjent fra høyere hold, før man foretar faktisk bytte.

Jeg har hatt noen sånne med min Hyundai, selv om det normalt sett har tatt langt kortere tid enn noen av skrekkhistoriene som fortelles i denne tråden! Men kan og tenkes at Mobile som jeg har kjøpt bil fra, både har billigere service og mindre ventetid både på time for å avdekke feil, og ny time for å komme tilbake å få det byttet.

F.eks. har jeg alltid fått avtalt ny time for å bytte del det har vært snakk om, når jeg henter bilen fra timen der de har verifisert feilen. Eneste avviket fra dette, har vært den ene gangen de ikke klarte å gjenskape ulyd fra motor da jeg fikk det for andre gang (de snudde motoren første gang, fremfor å bytte), før jeg både hadde tatt nytt opptak av lyden (tok ikke dette ved 2. gangs klage), og forklart de nærmere hvordan de kunne fremprovosere feilen! Da fant de ulyden temmelig fort.

Feilfritt har det riktignok ikke vært, men i bunn og grunn har jeg liten grunn til å være like sur og irritert på Mobile, som enkelte andre her oppe har hatt med, etter det jeg har lest tidligere av de samme folkene, en annen stor forhandlerkjede!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 15:08Det at kundene ikke blir møtt på en ordentlig måte og med respekt tror jeg er nøkkelen til hvorfor Møller sine kunder er misfornøyde.

Tesla har vel minst like store utfordringer,men de selger som bare det. Har selv aldri eid en ny Toyota fordi møtetene med selgerene ikke har gitt noen godfølelse av at her får du god service og en bra bil. Snarere tvert imot faktisk. En av dem liret av seg at jeg garantert kom tilbake fordi de hadde den beste bilen. Når folk er så kjepphøye så jager de vekk kunder som meg. Alle Toyota jeg har prøvekjørt gir også inntrykk av en kjedelig bil med mye hardplast. Har heller ikke inntrykk av at service og verksted er rimelig hos Toyota. Jeg heller mer mot teorien at Toyota kunder er mennesker som egentlig bare vil forholde seg til ett merke og ikke i større grad prøver andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA