Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 21. september 2024, klokken 18:45
Sitat fra: Rexen på lørdag 21. september 2024, klokken 12:47Jeg er i ferd med å bytte ut min GTX kjøpt i oktober 21 med 4motion Pro Highline. I den forbindelse har jeg fått tilstandsvurdering og pris fra Sulland Tromsø.
De viste til riss i venstre baklykt og mente at dette får jeg ikke dekt av fabrikken da det trolig var årsaket av trykk mot glasset fra utsiden.
NAF har gjort sin vurdering og mener at dette ikke stammer fra ytre påvirkning da ikke alle riss kan kjennes med negler på utsiden av glasset.
Noen som har erfaring eller synspunkter?

For meg ser det ut til at det er sprekk i glasset. Spørsmålet er vel om det har skjedd nå eller en tid tilbake. Man står sterkere i garantisaker om man sier ifra med en gang og ikke venter for lenge.

Om det er tvil her, så kanskje Sulland Bardufoss gir en bedre pris?
Samme ser jeg, en sprekk i glasset. Merkelig sak hvis man ikke kan kjenne sprekken fra utsiden. Da er det vel ikke en ytre påvirkning her? Og da skal vel ikke kunden belastes for dette?

Rexen

Sitat fra: Rexen på lørdag 21. september 2024, klokken 12:47De viste til riss i venstre baklykt og mente at dette får jeg ikke dekt av fabrikken da det trolig var årsaket av trykk mot glasset fra utsiden.
Nå gikk leverandør med på å bytte lykteglass på garanti.

3 av dekka har litt skjevslitasje. De aksepterte imidlertid ikke firehjulskontroll på garantien.
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

vinterdekk

Sitat fra: Rexen på torsdag 26. september 2024, klokken 19:23
Sitat fra: Rexen på lørdag 21. september 2024, klokken 12:47De viste til riss i venstre baklykt og mente at dette får jeg ikke dekt av fabrikken da det trolig var årsaket av trykk mot glasset fra utsiden.
Nå gikk leverandør med på å bytte lykteglass på garanti.

3 av dekka har litt skjevslitasje. De aksepterte imidlertid ikke firehjulskontroll på garantien.

Det var bra leverandøren gikk med på garanti på lyktene.

Litt skjeivslitasje på tre dekk på tre år er nok litt verre å få dekt ja. Etter personlig erfaring så kan de få dekning for skjeivslitte dekk, men det er nok noen (ulne) kriterier med hvor mye kantslitasje og hvor lang fabrikkgaranti det er på dekkene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rexen på torsdag 26. september 2024, klokken 19:23Nå gikk leverandør med på å bytte lykteglass på garanti.

Rexen :+1:  Bra du fikk bytta glass gratis. 

Tror ikke jeg hadde gitt meg helt ift skjevslitasjen - de burde dekket 4hjulskontroll, synes eg...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 21:35
Sitat fra: Rexen på torsdag 26. september 2024, klokken 19:23Nå gikk leverandør med på å bytte lykteglass på garanti.

Rexen :+1:  Bra du fikk bytta glass gratis.

Tror ikke jeg hadde gitt meg helt ift skjevslitasjen - de burde dekket 4hjulskontroll, synes eg...
Enig! Ikke det dyreste, om ikke en slik sjekk hadde bekreftet feil, men hadde uansett vært god service. Å avfeie det, klinger veldig dårlig i mine ører!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 26. september 2024, klokken 22:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 21:35

Rexen :+1:  Bra du fikk bytta glass gratis.

Enig! Ikke det dyreste, om ikke en slik sjekk hadde bekreftet feil, men hadde uansett vært god service. Å avfeie det, klinger veldig dårlig i mine ører!
Ja det virker da mer som at «her er det noen ugler i mosen»  ;D for å si det slik.

Butikken skal jo drive kundeservice 

vinterdekk

Hadde ikke kostet forhandler så mye å ta firehjulskontroll som en kundeservice gest ved innbytte fra ID.4 til ny ID.4. Er kontrakt på ny bil underskrevet? Min gamle ID.4 hadde noe utestående som jeg hadde brukt mye tid på å få godtatt som reklamasjon. La det som kriterie fra starten at jeg ikke dekket dette ved innbytte. Det var visst noe de ikke kunne gå med på, men så gjorde de det likevel. Er ett lite vindu før kontrakt er underskrevet der man kan forhandle.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 27. september 2024, klokken 06:09. Er ett lite vindu før kontrakt er underskrevet der man kan forhandle.
Takk for at du gir oss gode råd :+1:

Jeg tror mange kunder er alt for snille overfor butikkens bilselger. Det sier de tydelig også på Finansavisen sin bil podcast mil etter mil....

Håkon (som er syyyykt god på bilselger taktikkeri ) sier ofte #be selger om et enda bedre tilbud der og da... eller bare signaliser at du er i ferd med å gå ut... da kommer det gjerne et bedre tilbud».... ;D

For bilselgere de har alltid gode marginer...selv når de ser bekymret ut.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 27. september 2024, klokken 06:15
Sitat fra: vinterdekk på fredag 27. september 2024, klokken 06:09. Er ett lite vindu før kontrakt er underskrevet der man kan forhandle.
Takk for at du gir oss gode råd :+1:

Jeg tror mange kunder er alt for snille overfor butikkens bilselger. Det sier de tydelig også på Finansavisen sin bil podcast mil etter mil....

Håkon (som er syyyykt god på bilselger taktikkeri ) sier ofte #be selger om et enda bedre tilbud der og da... eller bare signaliser at du er i ferd med å gå ut... da kommer det gjerne et bedre tilbud».... ;D

For bilselgere de har alltid gode marginer...selv når de ser bekymret ut.

Jeg må gi honør til mil etter mil-podcasten jeg også, hadde rådene fra dem i bakhodet. Er ikke så erfaren med bilkjøp.  ;D

Gjorde bare alt for at handelen skulle gå lynkjapt og var klar for å gå fra handelen om jeg ikke fikk gjennomslag for mitt spesielle kriterium. Tok en uke fra jeg tok kontakt med selger til jeg kjørte ut porten med ny ID.4. Dette var mens Møller hadde kampanje på lagerbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 27. september 2024, klokken 06:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 27. september 2024, klokken 06:15
Sitat fra: vinterdekk på fredag 27. september 2024, klokken 06:09.

Gjorde bare alt for at handelen skulle gå lynkjapt og var klar for å gå fra handelen om jeg ikke fikk gjennomslag for mitt spesielle kriterium. Tok en uke fra jeg tok kontakt med selger til jeg kjørte bort med ny ID.4. Dette var mens Møller hadde kampanje på lagerbiler.
Godt jobbet av deg :+1:

Synes jeg hører salgssjefen roper sint inne i vareheisen til seg selv etter å ha snakket med deg: #marginene, tenk på marginene#

Her er mer margin morro:

https://www.bilbransje24.no/nyheter/881336

hELgenen

Legger inn denne som feil:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-67121e6aab255321b2137595

Aldri tenkt på dette og bruker kun en profil ved utlån.

Men det er en ansvarlig her i VW som har gått helt i kjelleren mhp personvern og EU regler og brukt verste tenkelige variant. Forundrer meg ikke. Min livserfaring tyder at svensker og tyskere trolig har slike defekter i genene når det kommer til regler.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:37Men det er en ansvarlig her i VW som har gått helt i kjelleren mhp personvern og EU regler og brukt verste tenkelige variant. Forundrer meg ikke. Min livserfaring tyder at svensker og tyskere trolig har slike defekter i genene når det kommer til regler.
LOL. Tyskerne overtolker reglene ja. Har merket meg slike tendenser hos BMW og.

Men det der er jo komplett idiotisk, hadde vært helt krise slik vi bruker bilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:37Legger inn denne som feil:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-67121e6aab255321b2137595

Aldri tenkt på dette og bruker kun en profil ved utlån.

Men det er en ansvarlig her i VW som har gått helt i kjelleren mhp personvern og EU regler og brukt verste tenkelige variant. Forundrer meg ikke. Min livserfaring tyder at svensker og tyskere trolig har slike defekter i genene når det kommer til regler.
Men er det feil eller mangel hvis det er laget slik av gdpr og personvern hensyn?

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:01Men er det feil eller mangel hvis det er laget slik av gdpr og personvern hensyn?
Helt klart, fordi det kunne vært løst uten å bryte noen form for personvern. Dette er misforstått eller latskap. F.eks er det ingen grunn til at gjestebruker ikke skal kunne styre klima, lading fra app. Eller man kunne satt tilbake hovedbruker profil ved parkering. Eller vha geofencing. Mange mulige løsninger, de har bare ikke giddet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:01Men er det feil eller mangel hvis det er laget slik av gdpr og personvern hensyn?
Helt klart, fordi det kunne vært løst uten å bryte noen form for personvern. Dette er misforstått eller latskap. F.eks er det ingen grunn til at gjestebruker ikke skal kunne styre klima, lading fra app. Eller man kunne satt tilbake hovedbruker profil ved parkering. Eller vha geofencing. Mange mulige løsninger, de har bare ikke giddet.
Hmm dette kan jeg ikke mer om. Tenker VW juristene har vurdert dette og vet best

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA