Q6 - tester

Startet av daktari, ons 26. jul 2023, kl. 11:40

« forrige - neste »

elektro

Å sammenligne biler, som er tekniske meget avanserte maskiner og f.eks. en genser fra H&M vs. Polo, blir litt feil synes jeg. Straks plaggene blir mer tekniske, får man imidlertid mer det man betaler for, men nok om det..  :)

Jeg prøvekjørte faktisk Q6 i går, ettersom det leasingtilbudet de har om dagen er nesten for godt til å være sant! Selv om Tech Pro har litt kjipe seter og kommer med 19-tommer sommer/vinter. Se priseksempel under, nå til prøvekjøringen:

Bilen hadde 21-tommer Bridgestone Turanza dekk og det var pent, kjølig høstvær ute. Ja, det var noe hjulstøy hvis man skal være veldig kresen. Og det skal man jo. MEN, jeg følte at f.eks. passerende biler og ikke minst større ujevnheter i asfalten ble slukt nesten helt lydløst. Understellet på bilen med luftfjæring er helt fantastisk! Jeg hadde levd fint denne totalpakken, men ville nok vurdert andre felgdimensjoner og dekktyper. Har eid en Maza 6 en gang med Turnanza dekk, og jeg opplevde også de som svært støyende. 19-tommerne kommer med Goodyear Eagle F1 sommer. I alle fall på den som stod der.. EDIT2: Hva kommer 20-tommerne på?

Styringen og følelsen i Q6 opplevde jeg som noe mer syntetisk enn e-tron 55 (litt lik iX?) men presis og fin. Og egentlig bedre jo mer du presser bilen. God visuell fremstilling av nivåregulerig i forskjellige kjøreprogrammer. Kan ikke gi annet enn topp score her.

Bilen hadde forøvrig beige, ventilerte skinnseter, ellers utstyrsnivå ala Tech Pro (dvs. relativt mye utstyr, men IKKE head-up, B&O, glasstak eller doble sideglass). Den hadde heller ikke s-line eksteriør eller interiør, tror jeg, men den hadde sportsratt med flat bunn og topp. Det er det første jeg har å utsette. Den flate bunnen har jeg ikke noen problemer med, men den flate toppen på rattet er helt unødvendig og gjorde at jeg ikke fikk justert rattet så lavt som jeg ønsker uten at det dekket øverste del av instrumentene. Klokke, utetemperatur(?) mm. Ulikt e-tron 55. Heldigvis kan man få rundt ratt, selv om det kanskje ser litt kjipere ut. Må teste det. Er også usikker på om man får det med alle setevarianter pt. Pluss for el. justering av ratt og "paddler" bak for justering av regen, selv om disse var litt mer plastaktige enn jeg er vant til fra e-tron 55. Det aller beste med bilen er for øvrig nesten at man kan programmere * tasten på rattet til å skru av hastighetsvarsling med et kort trykk. ;D Varslingen i seg selv er heller ikke den mest irriternede, om du skulle glemme det.. Knappene forøvrig er helt greie, både touch og fysiske trykknapper i ett. De gjør det de skal, hverken mer eller mindre. Øvrige hendler og kjøreassistentsystemer virket veldig bra. Fikk ikke testet det så mye.

EDIT: Pianolakken i midtkonsollen var ikke så heselig som jeg trodde, selv om det selvfølgelig blir det. Med sjalusiet rullet tilbake, ser det OK ut. Og den stusselige girvelgeren har faktisk bedre følelse enn på Skoda/ID. Men, det er rart at ikke Audi ser sitt snitt til å ta betalt for å lage dette i aluminium eller alt annet enn pianolakk. Jeg ville betalt nesten hva som helst. Kommer dette som en opsjon etter at jeg eventuelt har kjøpt bilen, får jeg redusert livskvalitet.

Skjermen på passasjersiden fikk jeg av naturlige årsaker ikke testet. Men jeg heller ville nok mye hatt head-up eller B&O. Uten at dette er en option i de pakkene som finnes i dag, tror jeg. Passasjeren har da mobil!? Noen grunn til at de skal ha en egen skjerm? Er det for å styre musikken? (Forøvrig fant jeg det litt tungvint å justere fader, altså når kun passasjerene foran eller bak skal ha lyd. Kanskje det finnes en hurtigknapp for det.) Hovedskjermen trenger ingen nærmere introduksjon. Den er kort fortalt bra! Underliggende MMI er også mye mer up-to date enn før, men det krever naturligvis tilvenning. Ikke noe å trekke for her, selv om jeg tror jeg foretrekker Polestar sin tilnærming. Fikk ikke testet lysene, men det var gøy å bytte mellom de 8(?) forskjellige signaturene på skjermen. Og det kan faktisk gjøres i fart.

Baksetet er et trivelig sted for to, men ikke aller mest beinplass. Noe jeg i utgangspunktet setter pris på, dersom man får igjen plassen i bagasjen. Den SER imidlertid ikke veldig imponerende ut, men i følge Teslabjørn er det større enn e-tron 55.. skeptisk. Det mangler i alle fall mye av plassen under gulvet. Og i den dype brønnen bak sitter det en basskasse selv om man ikke har oppgradert anlegg. Kun Audi Sound system. Som for øvrig låter greit nok. Lite minus for kjipt armlene/koppholdere i baksetet, men kanskje det er lettere å feste beltene med denne nede enn i e-tron 55, når jeg tenker meg om? I så fall er det verdt det. Er det forresten lys i beltelåsene? Det er veldig nice, og veldig praktisk..

Så til priseksempelet: EDIT3

• Audi Q6 Tech Pro til 909.000 på leasing 45k/36 mnd, 109.000 startleie, koster 6.990/mnd. Totalt 360.000
  • EQE Special Ed. til 800.000 på leasing 45k/36 mnd, 115.000 startleie, koster 8.900/mnd. Totalt 426.000
  • BMW iX 50 F.Ch. til 900.000 på leasing 45k/36 mnd. med 149.000 startleie, koster 8.990/mnd. Totalt 472.000
  • Polestar 3 til 901.000 på leasing 45k/63 mnd. med 117.000 startleie, koster 11.465/mnd. Totalt 530.000
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

iX50 fully charged har mer utstyr enn du nevner for Q6 over. Men ser at Møller legger inn en bra rente på leasing.

Synes bilen må være slik man vil ha den, ikke en ferdig-pakke, når man skal ut med så mye.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Så den siste gjennomgangen av Autogefühl nå hvor de viste frem en sort Q6.
Unektelig en moderne og lekker bil. De buede OLED-skjermene, head up med AR, lyssignaturer, hengervekt, batterikapasitet, ladehastighet osv virker å være veldig bra. Virker for øvrig å være typisk solid tysk, med solide dører som lager dump lyd, tyder på at den er godt sammenskrudd og godt isolert. Knapper for senk av bakseter, knapp for senk av bakaksel ved innlasting, regner med hengerfeste er elektrisk?

Noen bommerter, men alt i alt en interessant bil. Får se an rentenivået mtp om det blir ID7 GTX, eller gå en klasse opp neste år når bilen nærmer seg 2 år :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: daktari på fre 27. sep 2024, kl. 10:53iX50 fully charged har mer utstyr enn du nevner for Q6 over. Men ser at Møller legger inn en bra rente på leasing.

Synes bilen må være slik man vil ha den, ikke en ferdig-pakke, når man skal ut med så mye.

Det er mulig, men Q6 har også utstyr iX ikke har. Som el. rattjustering, dobbel ladeluke, konfigurerbar LED lyssignatur foran/bak, skjem til passasjer, større førerdisplay, samt senk ved innlasting mm. Og litt større bagasjeplass (pluss frunk) og raskere lading. Så akkurat på hva du får, er vel ikke den store forskjellen..

Og du kan legge til det utstyret du vil, du er ikke låst til disse pakkene. Men det er klart, ekstrautstyr utover Tech Pro betaler du «full pris» for. Fremdeles blir det relativt rimelig leasing.

iX fremstår først og fremst som et godt kjøp ved ehh.. kjøp. Det sier kanskje noe om forventet verditap? Q6 på PPE er mer hot. Like it or not.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

SIS

Sitat fra: elektro på fre 27. sep 2024, kl. 19:58
Sitat fra: daktari på fre 27. sep 2024, kl. 10:53iX50 fully charged har mer utstyr enn du nevner for Q6 over. Men ser at Møller legger inn en bra rente på leasing.

Det er mulig, men Q6 har også utstyr iX ikke har. Som el. rattjustering, dobbel ladeluke, konfigurerbar LED lyssignatur foran/bak, skjem til passasjer, større førerdisplay, samt senk ved innlasting mm. Og litt større bagasjeplass (pluss frunk) og raskere lading. Så akkurat på hva du får, er vel ikke den store forskjellen..

Og du kan legge til det utstyret du vil, du er ikke låst til disse pakkene. Men det er klart, ekstrautstyr utover Tech Pro betaler du «full pris» for. Fremdeles blir det relativt rimelig leasing.

iX fremstår først og fremst som et godt kjøp ved ehh.. kjøp. Det sier kanskje noe om forventet verditap? Q6 på PPE er mer hot. Like it or not.

iX HAR el.rattjustering

daktari

Men har den AR-visning med kamera-bilde i displayet? Ekte knapper på rattet? Fjernstyrt parkering fra telefon/summon? Fullstendig ikke-touch-nøkkel med iPhone eller Samsung ultra? Lagret parkeringsmønster, du trykker bare på 1 knapp, så atter den 200 meter om du vil? Autopark basert på streker på asfalt? LASERlys? :-) Varme for knær, i dørpaneler og i midtkonsollen? Håndfri autopilot og auto stopp for rødt lys og stoppskilt i Tyskland? :-) PS. iX har elratt i fully charged.
Mine I-Pace videoer

elektro

Sitat fra: SIS på fre 27. sep 2024, kl. 20:16iX HAR el.rattjustering

Så bra. Jeg finner ikke noen god oversikt over hva som er inkludert i Fully Charged. Poenget var egentlig bare at Q6 er relativt billig å lease. Og har antakelig relativt god annenhåndsverdi. Med nyere/bedre teknologi enn en del andre. Samt at den scorer bedre på en rekke parametre. Selv om du kanskje får med noe panoramatak og større felger på iX.

Er det andre sammenlignbare biler? EQE?

Øyvind.h

EQE SUV står øverst på min liste i dette segmentet. Men har bare kjørt ix50 så langt så det kan potensielt endre seg om jeg tester alle tre.
Rett og slett basert på tiden med EQC som jeg synes var veldig bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: daktari på fre 27. sep 2024, kl. 22:27

Men har den AR-visning med kamera-bilde i displayet? Ekte knapper på rattet? Fjernstyrt parkering fra telefon/summon? Fullstendig ikke-touch-nøkkel med iPhone eller Samsung ultra? Lagret parkeringsmønster, du trykker bare på 1 knapp, så atter den 200 meter om du vil? Autopark basert på streker på asfalt? LASERlys? :-) Varme for knær, i dørpaneler og i midtkonsollen? Håndfri autopilot og auto stopp for rødt lys og stoppskilt i Tyskland? :-) PS. iX har elratt i fully charged.

Du kan få Q6 med AR HUD til samme pris som iX 50 på leasing, ja. Den er vel regnet for å være meget stor og bra, selv om det kanskje ikke er kamera-bilde. Og du kan trykke inn knappene på rattet fysisk. Eller sveipe. Hva er ekte knapper? :) Siste generasjon Matrix lys står vel ikke noe tilbake for LASER? Det er inkludert, sammen medlyssignsturene og det OLED greiene bak. Varme i dørpaneler er unikt for iX. Det er smooth. Men er det verdt mange titalls tusen? På samme måte er doble ladeluker og passasjerskjerm unikt for Q6 i denne sammenheng. Autopark og summon kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Q6 har noe autopark ja, og 360, men ikke «trackback» eller summon. Hadde det siste på Teslaen, brukte det ca. 2 ganger.. :) Kan vel bruke mobilen som nøkkel på Q6 og? Har ikke sjekket, fordi det ikke er viktig for meg..

Det som er viktig for meg, og sikkert flere andre, er at Q6 er marginalt størst, har den nyeste/beste teknologien under skallet og det beste tilbudet. I alle fall på leasing. Som muligens også sier noe om bruktverdi, dersom du velger å kjøpe.

Både iX og EQE flotte biler. Det blir smakssak til syvende og sist. Men du skal være glad i merket for å betale hhv. 2 og 3.000 kr. mer per måned.. (Har oppdatert oversikten.)

Jeg synes kanskje Polestar 3 er kulest. Men den faller jo helt gjennom på leasing og koster 4.700 kr. mer pr. måned i leasing!

daktari

Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.
Mine I-Pace videoer

SIS

Sitat fra: elektro på fre 27. sep 2024, kl. 22:43

Så bra. Jeg finner ikke noen god oversikt over hva som er inkludert i Fully Charged. Poenget var egentlig bare at Q6 er relativt billig å lease. Og har antakelig relativt god annenhåndsverdi. Med nyere/bedre teknologi enn en del andre. Samt at den scorer bedre på en rekke parametre. Selv om du kanskje får med noe panoramatak og større felger på iX.

Det skal sies at det ikke er enkelt å få oversikt over hva som er inkludert og ikke i de forskjellige utstyrspakker og kampanjer? Der er det enklere med Tesla..En annen sak: Er det mulig å få "storkunderabatt" på kampanjene som BMW og Audi kjører for tiden? Eller er de "nede på stålet" med prisene sine nå?

SIS

Sitat fra: daktari på lør 28. sep 2024, kl. 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.
:+1:

turfsurf

Sitat fra: daktari på lør 28. sep 2024, kl. 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.
Det er ihvertfall en helt nydelig funksjon. Hadde lett valgt iX over Q6. Det eneste som trekker ned med iX er bagasjerommet på en såpass stor bil.

Poenget for meg med stor bil er å ha god plass til bagasje og passasjerer. Så iX blir litt unødvendig stor.

Samme gjelder forsåvidt Q6, den er litt stor uten å gi god plass i kupeen og bagasjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: SIS på lør 28. sep 2024, kl. 11:15
Sitat fra: elektro på fre 27. sep 2024, kl. 22:43

Det skal sies at det ikke er enkelt å få oversikt over hva som er inkludert og ikke i de forskjellige utstyrspakker og kampanjer? Der er det enklere med Tesla..En annen sak: Er det mulig å få "storkunderabatt" på kampanjene som BMW og Audi kjører for tiden? Eller er de "nede på stålet" med prisene sine nå?
BMW ja.
Det enkleste for BMW er å se på lagerbiler. Da får man en grei oversikt.
På iX så bør man sterkt vurdere bakhjulsving, luftfjæring og multikonturseter samt parking assistant pro (et hakk opp), soft close oppå fully charge. Så i praksis 1 mill.
Mine I-Pace videoer

elektro

Ja, det veier kanskje opp for rammeløse dører..  ::) Men hva med kuldenedslag fra panoramaglasstaket? Har det taktrekk, eller følger det med lue?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA