Q6 - tester

Startet av daktari, ons 26. jul 2023, kl. 11:40

« forrige - neste »

Skogs

Sitat fra: turfsurf på lør 10. aug 2024, kl. 09:13Q8 er grei for fire voksne, men ikke på nivå med iX (eller Model Y).

Men det er litt sånn at når det er god nok plass, så er ikke mere plass enn det nyttig i kupeen. Da vil jeg heller at det benyttes til bagasjeplass. Der mener jeg iX feiler litt, de burde prioritert mere bagasjeplass.

IX feiler litt, men ikke på bagasjeplass i volum (liter). Fikk IX i midten av mai. Har kjørt den 12000 km siden da.
Bilen har vært på to lange ferieturer med 4 personer i bilen. Unge voksne i baksetet.
Har full pakket den. Sykkelstativ og takboks på taket.
Bagasjen har vært full med alt fra 2 telt, liggeunderlag, dyner og puter, kjølebag. Fiskeutstyr. You name it. Bilen har vært full.
Når den har vært pakket sånn har jeg hatt et ønske om å ha litt plass tilgjengelig i hjulbuene, men har klart meg uten.
Men det som har vært litt «kinkig» er bagasjelokket og dens utforming. For å få lukket bagasjen måtte kjølebag stå litt skeivt. Ellers slo den oppi luken og gikk ikke i lås.

Men herregud. Utrolig som den svelger unna bagasje når man stabler fornuftig.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

turfsurf

Da regner jeg med du stabler opp til taket? Jeg har lånt iX i perioder, og den svelger vesentlig mindre enn Y om man laster opp til toppen av seteryggen. Ikke så farlig nå, siden vi stort sett er tre på tur og greier oss med i4 :)

Men som stor SUV for en familie på 5 ville jeg hatt mere bagasjeplass, gitt at jeg ikke liker å laste til taket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

Det ble nok lastet for høyt ja. :)
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Kjell Salvigsen

Nå har Elbilforeningen testet Q6 mer grundig på norske veier. Varierende tilbakemeldinger, her er det både kritikk og ros. Interessant å se at "HØY KOMFORT" er et av pluss punktene som dras frem- her er det langt unna slakten bilen fikk på komfort i Motor.no da den oppnådde rekordlave 5/10 poeng på komfort. (Kan ikke huske at noen bil har fått så lav score, selv om de har kostet godt over millionen og både skrangler og har masse dekkstøy. ) Elbilforeningen nevner ingenting om dekkstøy og "turbinlignende lyd" som Motor beskrev. EDIT: De skriver helt i slutten av testen at Pirelli dekkene "for øvrig støyer overraskende mye"- så det kan bekrefte at enten dette dekket støyer mer enn tilsvarende dekk fra andre produsenter eller at Q6 er noe dårligere støyisolert enn forventet av en produsent som Audi. (evt begge deler)

Likevel blir det gjort lite nummer ut av dette, langt fra det Motor gjør. Jeg vil tro at den ellers kritiske testeren neppe ville gitt Q& stempelet "Høy komfort" dersom lyden var så "direkte trettende" som det Motor skriver. Motor skrev:"Har virkelig Audi sendt ut en splitter ny SUV til nærmere millionen med så dårlig støydemping – på nivå med kraftig kritiserte Tesla Model Y? Svaret er ja. Det høye støynivået trekker kraftig ned. Fra rundt 50 km/t dukker det opp en udefinerbar, turbinaktig lyd fra framre del av bilen. Denne blander seg med dekkstøyen og øker med hastigheten. I motorveitempo blir den direkte trettende. Det kan handle om dekkene. Men vi tviler. Dette oppleves ikke som tradisjonell dekkstøy, og lyden varierer også i intensitet selv om hastigheten og underlaget er det samme. Mer sannsynlig handler det om en grunnleggende konstruksjonssvikt.."

Rekkevidde og hengervekt er to andre pluss som særlig dras frem i tillegg til høy komfort.

Testeren fra Elbilforeningen er meget erfaren med elbiltesting og Tesla biler etter 10 år bak rattet. Han drar ikke frem støynivå (EDIT: dekkene : "som for øvrig støyer overraskende mye" skrives det helt i slutten) eller TESLA model Y sammenligning, noe jeg mener han utvilsomt ville ha gjort da han ellers er kritisk til bilen. Så jeg mener fremdeles at Motor enten overdriver veldig eller har prøvekjørt bil som har en eller annen feil som ikke går igjen på alle bilene. Testbilen hadde i likhet med Motors testbil vanlige fjærer.

NB! Bilen er interessant nok samme bil som Motor testet.... Dekkene og felgene ser ut til å være de samme, Pirelli 20" . Så det er meget underlig at to erfarne testere kan oppleve Q6 så ulikt på komfort og særlig støynivå.   

Operativsystem får mye kritikk. "Høy pris, Plass, Savner mer tec" er de 3 minusene som tas frem.

Så som alltid, les et bredt utvalg tester. Viktigst av alt er å teste bilen selv. Ingen tester i verden vet hva du vektlegger og opplever av en bil, hvilke krav og referanser du har. Personlig opplevde jeg ikke Q6 som spesielt støyende, men klart man hører noe støy fra så store, nye og stive sommerdekk på enkelte slitte asfalt underlag. Det har jeg hørt tilsvarende i både Mercedes EQE/EQS, BMW i4 M50 og andre biler jeg har prøvekjørt - uten at jeg kan være sikker på at Q6 støyer minst i det selskapet. Mitt totalinntrykk var at Q6 var komfortabel på ulike veityper. Som sagt- Prøvekjør selv en lengre tur på mest mulig variert underlag og gjør opp din egen mening.

https://elbil.no/er-den-bra-nok/
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tor 15. aug 2024, kl. 09:02Nå har Elbilforeningen testet Q6 mer grundig på norske veier. Varierende tilbakemeldinger, her er det både kritikk og ros. Interessant å se at "HØY KOMFORT" er et av pluss punktene som dras frem- her er det langt unna slakten bilen fikk på komfort i Motor.no da den oppnådde rekordlave 5/10 poeng på komfort. (Kan ikke huske at noen bil har fått så lav score, selv om de har kostet godt over millionen og både skrangler og har masse dekkstøy. ) Elbilforeningen nevner ingenting om dekkstøy og "turbinlignende lyd" som Motor beskrev. Motor skrev:"Har virkelig Audi sendt ut en splitter ny SUV til nærmere millionen med så dårlig støydemping – på nivå med kraftig kritiserte Tesla Model Y? Svaret er ja. Det høye støynivået trekker kraftig ned. Fra rundt 50 km/t dukker det opp en udefinerbar, turbinaktig lyd fra framre del av bilen. Denne blander seg med dekkstøyen og øker med hastigheten. I motorveitempo blir den direkte trettende. Det kan handle om dekkene. Men vi tviler. Dette oppleves ikke som tradisjonell dekkstøy, og lyden varierer også i intensitet selv om hastigheten og underlaget er det samme. Mer sannsynlig handler det om en grunnleggende konstruksjonssvikt.."

Rekkevidde og hengervekt er to andre pluss som særlig dras frem i tillegg til høy komfort.

Testeren fra Elbilforeningen er meget erfaren med elbiltesting og Tesla biler etter 10 år bak rattet. Han drar ikke frem støynivå eller TESLA model Y sammenligning, noe jeg mener han utvilsomt ville ha gjort da han ellers er kritisk til bilen. Så jeg mener fremdeles at Motor enten overdriver veldig eller har prøvekjørt bil som har en eller annen feil som ikke går igjen på alle bilene. Testbilen hadde i likhet med Motors testbil vanlige fjærer.

NB! Bilen er interessant nok samme bil som Motor testet.... Dekkene og felgene ser ut til å være de samme, Pirelli 20" . Så det er meget underlig at to erfarne testere kan oppleve Q6 så ulikt på komfort og særlig støynivå.   

Operativsystem får mye kritikk. "Høy pris, Plass, Savner mer tec" er de 3 minusene som tas frem.

Så som alltid, les et bredt utvalg tester. Viktigst av alt er å teste bilen selv. Ingen tester i verden vet hva du vektlegger og opplever av en bil, hvilke krav og referanser du har. Personlig opplevde jeg ikke Q6 som spesielt støyende, men klart man hører noe støy fra så store, nye og stive sommerdekk på enkelte slitte asfalt underlag. Det har jeg hørt tilsvarende i både Mercedes EQE/EQS, BMW i4 M50 og andre biler jeg har prøvekjørt - uten at jeg kan være sikker på at Q6 støyer minst i det selskapet. Mitt totalinntrykk var at Q6 var komfortabel på ulike veityper. Som sagt- Prøvekjør selv en lengre tur på mest mulig variert underlag og gjør opp din egen mening.

Øhhhh....joooo....de nevner dekkstøy. De skriver at det var overraskende mye dekkstøy....

Men, som jeg har nevnt tidligere.... hvorfor i huleste kan de ikke få testet bilen med 19" hjul, og da helst et dekk som er kjent for lite støy....bare for å se om det fjerner dekkstøy-problemet...
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tor 15. aug 2024, kl. 09:02Elbilforeningen nevner ingenting om dekkstøy og "turbinlignende lyd" som Motor beskrev.

Jo faktisk så nevner de støy i artikkelen,men de ser ut til å gjemme kritikken...
Se under bilde av frunk,der står det:

"Lakk koster minst 12.000 kroner ekstra, 20-tommerne med Pirelli P Zero, som for øvrig støyer overraskende mye, letter deg for 32.000 kroner."

Edit
ToWalk var visst før meg ja.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. aug 2024, kl. 10:33
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tor 15. aug 2024, kl. 09:02Nå har Elbilforeningen testet Q6 mer grundig på norske veier. Varierende tilbakemeldinger, her er det både kritikk og ros. Interessant å se at "HØY KOMFORT" er et av pluss punktene som dras frem- her er det langt unna slakten bilen fikk på komfort i Motor.no da den oppnådde rekordlave 5/10 poeng på komfort. (Kan ikke huske at noen bil har fått så lav score, selv om de har kostet godt over millionen og både skrangler og har masse dekkstøy. ) Elbilforeningen nevner ingenting om dekkstøy og "turbinlignende lyd" som Motor beskrev. Motor skrev:"Har virkelig Audi sendt ut en splitter ny SUV til nærmere millionen med så dårlig støydemping – på nivå med kraftig kritiserte Tesla Model Y? Svaret er ja. Det høye støynivået trekker kraftig ned. Fra rundt 50 km/t dukker det opp en udefinerbar, turbinaktig lyd fra framre del av bilen. Denne blander seg med dekkstøyen og øker med hastigheten. I motorveitempo blir den direkte trettende. Det kan handle om dekkene. Men vi tviler. Dette oppleves ikke som tradisjonell dekkstøy, og lyden varierer også i intensitet selv om hastigheten og underlaget er det samme. Mer sannsynlig handler det om en grunnleggende konstruksjonssvikt.."

Testeren fra Elbilforeningen er meget erfaren med elbiltesting og Tesla biler etter 10 år bak rattet. Han drar ikke frem støynivå eller TESLA model Y sammenligning, noe jeg mener han utvilsomt ville ha gjort da han ellers er kritisk til bilen. Så jeg mener fremdeles at Motor enten overdriver veldig eller har prøvekjørt bil som har en eller annen feil som ikke går igjen på alle bilene. Testbilen hadde i likhet med Motors testbil vanlige fjærer.

Øhhhh....joooo....de nevner dekkstøy. De skriver at det var overraskende mye dekkstøy....

Men, som jeg har nevnt tidligere.... hvorfor i huleste kan de ikke få testet bilen med 19" hjul, og da helst et dekk som er kjent for lite støy....bare for å se om det fjerner dekkstøy-problemet...

Takk for innspill! Ja, beklager - der misset jeg en viktig setning helt i slutten. Skal rette det opp i mitt innlegg og lese enda nøyerer neste gang.

Det er likevel stor forskjell på at et spesifikt dekk "som for øvrig støyer overraskende mye" og på Motors fremstilling. Det kan ikke ha støyet så mye når han fokuserer så lite på det i en ellers kritisk test/artikkel og ender opp med å gi bilen "HØY komfort" som et av tre pluss punkt. Men absolutt viktig nyansering til mitt innlegg, disse dekkene støyer mer enn forventet i en slik bil, enten noe dårlig isolering eller at denne dekkmodellen med de dimensjonene støyer merkbart mer enn andre tilsvarende dimensjonerte dekk (evt begge deler)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

daktari

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tor 15. aug 2024, kl. 09:02Nå har Elbilforeningen testet Q6 mer grundig på norske veier. Varierende tilbakemeldinger, her er det både kritikk og ros.

jeg leste også dette.

Jeg mener det ikke er dekket, for det er meget støysvak på BMW iX - ergo Q6 har dårlig demping mot hjulstøy.

Man kan godt ha god demping mot vindstøy men allikevel vel slippe inn mye hjulstøy.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på tor 15. aug 2024, kl. 12:44
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tor 15. aug 2024, kl. 09:02Nå har Elbilforeningen testet Q6 mer grundig på norske veier. Varierende tilbakemeldinger, her er det både kritikk og ros.

jeg leste også dette.

Jeg mener det ikke er dekket, for det er meget støysvak på BMW iX - ergo Q6 har dårlig demping mot hjulstøy.

Man kan godt ha god demping mot vindstøy men allikevel vel slippe inn mye hjulstøy.

Ja, det kan gjerne være noe dårligere støyisolering mot dekkstøy enn det andre biler i prisklassen har. Det er likevel langt fra å konstantere at dekkene "for øvrig støyer overraskende mye" til den massive kritikken Motor legger frem på identisk testbil. (de kan selvsagt ha endret dekktrykk eller andre justeringer) Elbilforeningen konkluderer likevel med "HØY KOMFORT", noe de neppe ville gjort i en ellers kritisk artikkel dersom dette var et "direkte trettende" problem slik MOTOR beskriver.

Jeg er vanligvis kresen på ulyder og støy men opplevde ikke Q6 som spesiell på dekkstøy på min vante testrunde bestående av svært variert underlag. Prøvde 6-7 biler den uka og q6 var for min del ikke plaget med plagsom dekkstøy. Har enda til gode å kjøre en bil der man ikke merker dekkstøy der det er mest støyende asfalt når man kjører så store dekkdimensjoner og sommerdekk. Men tviler ikke på at q6 kan støye noe mer enn eqs , eqe og ix (har bare testet eqs, eqe (begge meget komfortable)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Trond.m

Sitat fra: daktari på tor 15. aug 2024, kl. 12:44Jeg mener det ikke er dekket, for det er meget støysvak på BMW iX - ergo Q6 har dårlig demping mot hjulstøy.

Det er vel ikke det samme dekket selv om det har samme navn. Så vidt jeg vet er det en spesialutviklet dimensjon for Q6. Det har ikke innvendig støydemping  og hastighetsklasse W. Jeg mener dekkene til iX har hastighetsklasse H og med integrert støydemping.  Bilen leveres også med Turanza i samme dimensjon, og en forhandler som testet begge hevder at det er stor forskjell i støynivå. Riktignok hadde bilen med Turanza også luftfjæring, så det er ikke mulig å slå fast eksakt hva som er problemet. Men dette er jo noe Møller og fabrikken raskt burde avklare og komme med tiltak.

daktari

Sitat fra: Trond.m på tor 15. aug 2024, kl. 18:56
Sitat fra: daktari på tor 15. aug 2024, kl. 12:44Jeg mener det ikke er dekket, for det er meget støysvak på BMW iX - ergo Q6 har dårlig demping mot hjulstøy.

Det er vel ikke det samme dekket selv om det har samme navn. Så vidt jeg vet er det en spesialutviklet dimensjon for Q6. Det har ikke innvendig støydemping  og hastighetsklasse W. Jeg mener dekkene til iX har hastighetsklasse H og med integrert støydemping.  Bilen leveres også med Turanza i samme dimensjon, og en forhandler som testet begge hevder at det er stor forskjell i støynivå. Riktignok hadde bilen med Turanza også luftfjæring, så det er ikke mulig å slå fast eksakt hva som er problemet. Men dette er jo noe Møller og fabrikken raskt burde avklare og komme med tiltak.
P-Zero 255/50 R21 109 Y. Så høyere hastighetsmerking på min. Det er ikke ulyd og dekkstøyen er laveste jeg har hatt noensinne.

Så hvis det er dekket så har BMW iX mye bedre støydemping enn Q6, (og prisklassen er lik).

Hvis det er bilen er Q6 svak på dekkstøyen - som også elbilforeningen nå skrev. (lik mange andre testere).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

742.000 for billigste iX 50 Fully Charged med vinterhjul...

Ikke dum. Ikke billig...
https://www.finn.no/357645790

turfsurf

Det er P-Zero på TMY Performance også, det er ikke ett utpreget støyende dekk, ihvertfall ikke nå i sommervarmen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. aug 2024, kl. 23:41742.000 for billigste iX 50 Fully Charged med vinterhjul...

Ikke dum. Ikke billig...
Vet ikke hva du mener, eller hva det har med Q6 å gjøre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på fre 16. aug 2024, kl. 08:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 15. aug 2024, kl. 23:41742.000 for billigste iX 50 Fully Charged med vinterhjul...

Ikke dum. Ikke billig...
Vet ikke hva du mener, eller hva det har med Q6 å gjøre.

I Innlegg #112 ble støyen til Q6 sammenlignet med støyen på BMW iX. Der ble det nevnt at iX støyer mindre. For de som vurderer å kjøpe en Q6 må de altså ut med 742.000 for billigste iX med minst like bra rekkevidde, som er utgaven som heter iX 50. Denne har det største batteriet på iX. Så da kan en velge å kjøpe en brukt iX 50 for 742.000 som er kjørt nesten 100.000 om en ikke har vært på rocke-konsert hele livet og mistet oppfattelsen av de lyseste tonene...noe som også forsvinner med alderen. Så for de over 56 år så er gjerne ikke dekkstøy noe problem uansett. lizzom..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA