Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 18:48Snakk med noen som parkerer bilen utendørs om vinteren.
Vi parkerer utendørs nettop på hytta.  Vi er der minst annenhver helg året gjennom pluss jul, vinter og påskeferie. Nå er jeg ganske nøye med å tørke av dørkarmer og tetningslister, rammeløse vinduer eller ikke. Kanskje det har noe å si.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 19:00Kanskje dørene er billigere å produsere uten ramme, men jeg vil kanskje heller tro det skyldes at døren blir "penere" når den er åpen uten ramme? Det må jo være en grunn til at bilprodusenter velger å levere den løsningen, selv om dørlyden blir slamrete og det kan skape problemer på vinteren.

Har og lurt på fordelen med rammeløse dører, og lander på design. Så preferanser der altså.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 19:46
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 19:00Kanskje dørene er billigere å produsere uten ramme, men jeg vil kanskje heller tro det skyldes at døren blir "penere" når den er åpen uten ramme? Det må jo være en grunn til at bilprodusenter velger å levere den løsningen, selv om dørlyden blir slamrete og det kan skape problemer på vinteren.

Har og lurt på fordelen med rammeløse dører, og lander på design. Så preferanser der altså.
Har nok og litt å si på aerodynamikk, vil jeg tro! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Rammeløse dører tror jeg kun har en estetisk funksjon, og at de er assosiert med dyrere biler. Kabrioleter er vel de eneste som "trenger" dette funksjonelt, men så har også kupéer på samme plattform dette siden de deler mye av delene - og for å få en slankere taklinje. En kupé ser bedre ut med nedrullede vinduer dersom den også mangler B-stolpe. Det er noen ganger også lettere å komme inn i (evt) trangt baksete på en todørsbil når dørene er rammeløse (og vinduet er rullet ned).

Dermed har dette bitt "status", uten at jeg kan se noen praktisk funksjon på vanlige firedørs biler. Munro har også en fersk video om
dørkonstruksjonen på cybertruck, som viser hva de drar på seg av ekstra kostnader og kompleksitet med rammeløs dør.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

torerik

Sitat fra: elektro på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:53På leasing derimot, er det ikke like stor forskjell. Vi snakker en drøy tusenlapp pr. mnd. i diff. Om man kan leve med sportsseter i stoff og 19-tommers hjul.. Og klarer seg uten pano, B&O og AR. Ellers får man det meste av utstyr med Tech Pro.
Bil uten skinnseter, HUD og oppgradert anlegg er egentlig helt uaktuelt kjenner jeg. Vil helst ha pano også, samt slippe ballongdekk. Relativt traust den leasingversjonen her..? Men for all del, passer nok for mange.

Jeg hadde nok gått for iD7-en.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Mil etter mil podcasten har nå en Q6 på test igjen, denne gangen med luftfjæring. Fikk kritikk for støy og understell forrige gang, men opplevelsen med luftfjæring er visst en helt annen.

Så en liten anbefaling der altså, ikke kjøp Q6 uten luftfjæring. Antar de fleste som kjøper bil i denne prisklassen heller ikke gjør det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:41Mil etter mil podcasten har nå en Q6 på test igjen, denne gangen med luftfjæring. Fikk kritikk for støy og understell forrige gang, men opplevelsen med luftfjæring er visst en helt annen.

Så en liten anbefaling der altså, ikke kjøp Q6 uten luftfjæring. Antar de fleste som kjøper bil i denne prisklassen heller ikke gjør det.

Er det samme dekk de har på som ved forrige test, sånn at de vet at det er fjæringen som utgjør støy-forskjellen, og ikke bare dekkene?
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

#202
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. oktober 2024, klokken 10:51
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 09:41Mil etter mil podcasten har nå en Q6 på test igjen, denne gangen med luftfjæring. Fikk kritikk for støy og understell forrige gang, men opplevelsen med luftfjæring er visst en helt annen.

Så en liten anbefaling der altså, ikke kjøp Q6 uten luftfjæring. Antar de fleste som kjøper bil i denne prisklassen heller ikke gjør det.

Er det samme dekk de har på som ved forrige test, sånn at de vet at det er fjæringen som utgjør støy-forskjellen, og ikke bare dekkene?

Godt spørsmål! Kan jo definitivt være dekkene ja, merkelig om dette skyldes luft - eller ikke luftfjærer. Det er jo stort sett 2-3 biler som har rullert mellom ulike medier som testbil/pressebil. Min teori er at det må ha vært noe spesielt med et par av de bilene -enten dekktype/for høyt dekktrykk eller annet som kan oppstå med tidlig produserte biler. Audi forhandlerne ville ikke fått solgt noen biler dersom støyproblemet på Q6 generelt var så stort som det f.eks Motor hevder. Alle butikker har jo demobiler som daglig blir lånt ut til en god del kunder. Tviler på at de ville latt kundene prøvekjøre bilene dersom det var slik Motor beskriver dette: "Direkte trettende
Fra rundt 50 km/t dukker det opp en udefinerbar, turbinaktig lyd fra framre del av bilen. Denne blander seg med dekkstøyen og øker med hastigheten. I motorveitempo blir den direkte trettende.
Det kan handle om dekkene. Men vi tviler. Dette oppleves ikke som tradisjonell dekkstøy, og lyden varierer også i intensitet selv om hastigheten og underlaget er det samme. Mer sannsynlig handler det om en grunnleggende konstruksjonssvikt."

Tror uansett at Møller kommer til å være kritiske når de skal levere ut testbiler til pressen fremover, for å unngå slike ødeleggende saker som dette. Alt fra lufttrykk til dekktyper, antar bilene først blir nøye prøvekjørt av bilekspertisen fra Møller i en god del km før utlevering til medier/testere.

Jeg har også kjørt en bil med luftfjæring og kan ikke med beste vilje skjønne at Q6 har et støyproblem (kjørte på svært varierte veier, blant annet motorvei fra Oslo mot Sverige, som en del steder har "bråkete asfalt". Ikke noe vesentlig verre enn de 10-12 andre elbilene jeg har testet de siste måneder. (Skal ikke påstå at den er bedre enn feks Eqe/Eqs som jeg testet, men var ikke noe generende støy som plaget meg. (Jeg takler dårlig støy og knirk, så jeg er ikke en som ikke bryr meg om slikt. )


2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA