Strømuttak i bagasjen

Startet av TeslaMYQS, torsdag 15. juni 2023, klokken 10:06

« forrige - neste »

geear

Ingen som har testet med kompressorkjøleboks i Model Y?

Står i samme dilemmaet selv nå, har bestilt en RAZE kompressorkjøleboks fra thansen:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/alt-til-bilferien/kjolebokser/kompressor-kjolebokser/n1327114/

.. og det er ikke tid til å skaffe DC-DC mellom mottak og behov ..

RJK

Sitat fra: geear på mandag 19. juni 2023, klokken 12:55Ingen som har testet med kompressorkjøleboks i Model Y?

Står i samme dilemmaet selv nå, har bestilt en RAZE kompressorkjøleboks fra thansen:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/alt-til-bilferien/kjolebokser/kompressor-kjolebokser/n1327114/

.. og det er ikke tid til å skaffe DC-DC mellom mottak og behov ..
Denne er jo fin, 32 liter kapasitet duger fint for de fleste:

Kjølekapasitet: ned til -18 C
Driftsspenning: 12/24V /230V

https://www.thansen.no/bil/utstyr/alt-til-bilferien/kjolebokser/kompressor-kjolebokser/kompressor-kjoleboks-32-l-raze-cc-32/n1327114/pn1342320
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Silkefot

Vi har brukt kjøleboks uten å tenke veldig på spenning. Som flere har nevnt, ladespenningen for blybatteri i bil er godt over 12V så det er nok ofte utstyr som er koblet til slike uttak opplever det og derfor er designet for å tåle slikt. Vår 10 år gamle kjøleboks fungerte ihvertfall fint :D
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Einride

Står litt meir data om batteribeskyttelse i manualen til 45-literen hos Thansen, tippar det er ganske likt for dei andre modellane i same serie.

https://cdn.thg.dk/DAT/Files/40342.pdf (side 6 i manualen, 4 i faktisk sidenummer i PDF).

geear

To problemer:

- 45-literen ser helt annerledes ut enn 18 og 32-literne (som er like), så det kan fort være fra en annen fabrikant. RAZE er sikkert et thansen-merke, så det er ikke gitt at det er fra samme produsent engang.
- Manualen sier ikke noe om maks input, den sier kun noe om batteribeskyttelsesinnstillinger. Altså hva man kan stille boksen inn på for å unngå å tappe batteriet helt. HH står til 12,5 volt, og den MÅ akseptere mer enn det, ladespenningen med syrebatteri er som regel over 14 volt.

kaistian

#20
Sitat fra: geear på mandag 19. juni 2023, klokken 12:55Ingen som har testet med kompressorkjøleboks i Model Y?

Jeg har denne https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolebokser/kjolebokser/kjoleboks-med-hjul-009022/, men ikke prøvd den i bilen, men skulle noen ønske det kan jeg jo prøve.
(lagt til, ser nå at denne ikke har kompressor)

Den er kun 12 eller 230 volt, så ingen automatisk som kan blir forvirret om det er 12 eller 24 volt.
Den har heller ikke noe overvåking av batteri, så ikke noe der heller som kan gå galt heller.

geear

#21
Har og en termoelektrisk, og den funker i Y-en (men pluggen blir glovarm). Jeg gikk lei kjøleboks som ikke holder skikkelig kjøleskapstemp og lukter høgg oppi etter noen dager på tur, så bestilte med kompressor nå. Selv om den boksen virker så betyr dessverre ikke det at den nye kompressorboksen funker, en ivrig elektronikkingeniør er alt som skal til for å sabotere (eller beskytte, om du vil). ;)

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 19. juni 2023, klokken 16:17To problemer:

- 45-literen ser helt annerledes ut enn 18 og 32-literne (som er like), så det kan fort være fra en annen fabrikant. RAZE er sikkert et thansen-merke, så det er ikke gitt at det er fra samme produsent engang.
Kjøpte nettopp 32l versjonen. Viser rett over 15v på tomgang, rett under ved belastning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Kaaanon, samme jeg bestilte. Ikke behov for en stabilisator/DC-DC da mao. Takk!

Foremost

Det er også denne interessante varianten som ser ut til å være laget spesiell for TMY:


Handyman

Koster omtrent dobbelt av andre bokser med tilsvarende volum og tar mer også plass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Så neat ut, men på biltur foretrekker jeg å la gulvplata ligge hjemme, pakke ting vi sjelden skal bruke helt nederst der, og ha kjølebag tilgjengelig helt ytterst. Med en slik kjøleboks må omtrent all bagasjen ut før man kan åpne lokket. Litt spent på den RAZE 32-saken, fordi den er ganske lang.

THE

Sitat fra: Handyman på tirsdag 20. juni 2023, klokken 23:43Koster omtrent dobbelt av andre bokser med tilsvarende volum og tar mer også plass.
Og upraktisk når alt i bagasjerommet må ut før man kan ta ei matpause på en rasteplass... Er også litt skeptisk til hvordan boksen skal få kjøling når den blir pakket ned med bagasje? Ellers er det jo en sikker måte å plassere boksen på i bilen, og enkel tilkomst til mat og drikke når man ikke har bagasjerommet fullt med alt annet.

Hadde jo kanskje vært enda mer elegant om man hadde en boks som passet i frunken, men da må man legge fram 12V, og kjøling blir vel et problem der også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Ser du på det siste bildet hos Begood, så er den ikke flush på høyden slik den viser på bildet som ligger lenger oppe i tråden her:


Handyman

På biltur med TM3 la jeg plata igjen hjemme og plasserte denne i nedre rom. Lot det være luft rundt kompressoren. Plasserte en stor bag på toppen og sørget for litt luftsirkulasjon langs bakluka. Da var det bare den ene bagen som måtte ut for å få tilgang. Fungerte helt ypperlig. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA