Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømuttak i bagasjen

Startet av TeslaMYQS, torsdag 15. juni 2023, klokken 10:06

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Hei,

Er det noen som vet om uttaket i bagasjen har samme effekt som uttaket i midtkonsollen (12A kontinuerlig). På den sigarettennerkontakten.

Trekker denne strøm fra det lille batteriet eller hovedbatteriet? Om den trekker fra det lille batteriet, fylles dette på av seg selv slik at jeg kan bruke den kontakten når bilen er parkert til kjøleboks?

Klykken

Lillebatteriet på 12V lades kontinuerlig, så skal ikke være noe problem å ha utstyr tilkoblet såfremt hovedbatteri har strøm. For at bilen skal gi strøm til uttaket må bilen derimot holdes våken, som vil si at sentry mode må være på, campmode osv.

Nyere Y med litium 16V-batteri har muligens noe høyere spenning i uttakene sies det, så ta en sjekk på dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

Strøm er tilgjengelig når kjøretøyet blir ansett som «våkent». Kjøretøyet kan være våkent av mange grunner. Dette kan f.eks. være ved bruk av funksjoner som Summon, eller når funksjoner som Forvarming/avkjøling, Hold klima på, Dog Mode, Campingmodus, Sentry Mode osv. er aktive. Kjøretøyet er også våkent når lavspenning-batteriet lades eller er i bruk, under HV-lading, når kjøretøyet kommuniserer med mobilappen osv. Hvis du lar tilbehør være koblet til, lades ikke lavspenning-batteriet ut.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kaistian

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:41Nyere Y med litium 16V-batteri har muligens noe høyere spenning i uttakene sies det, så ta en sjekk på dette.
Brukerhåndboka sier dette
"For kjøretøyer produsert etter ca. november 2021 må vekselrettere som er plugget inn i lavspenning-stikkontakten, støtte 16 V likestrøminngang for å fungere."

TeslaMYQS

Sitat fra: kaistian på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:06
Sitat fra: Klykken på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:41Nyere Y med litium 16V-batteri har muligens noe høyere spenning i uttakene sies det, så ta en sjekk på dette.
"For kjøretøyer produsert etter ca. november 2021 må vekselrettere som er plugget inn i lavspenning-stikkontakten, støtte 16 V likestrøminngang for å fungere."

Hva betyr det? Må jeg ha noe i mellom det jeg skal bruke og kontakten i bilen?

TeslaMYQS

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:41Lillebatteriet på 12V lades kontinuerlig, så skal ikke være noe problem å ha utstyr tilkoblet såfremt hovedbatteri har strøm. For at bilen skal gi strøm til uttaket må bilen derimot holdes våken, som vil si at sentry mode må være på, campmode osv.

Nyere Y med litium 16V-batteri har muligens noe høyere spenning i uttakene sies det, så ta en sjekk på dette.

Stemmer. Var det jeg lurte på. Sånn at man ikke står der uten å få start på bilen etter ett par timer eller noe.

Men har 16v så vet ikke hvordan dette virker. Har lest i manualen, men er ikke klok nok til å skjønne det. Må jeg h noe mellom det jeg skal bruke og bilen?

kaistian

Sitat fra: Lars1980 på torsdag 15. juni 2023, klokken 14:17
Sitat fra: kaistian på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:06

Hva betyr det? Må jeg ha noe i mellom det jeg skal bruke og kontakten i bilen?

Hvis det du skal koble til ikke tåler 16 Volt så må du ha regulator som regulerer spenning ned ja.

Men det er utstyr der ute som er beregnet for 12/24 Volt, 24 Volt brukes på blant annet lastebiler. Slike vil som oftes ikke har noe problem med 16 V.
Er 12 V utstyr som vil fungere på 16 Volt, men også de som tar skade av å blir koblet til 16 Volt.

Sjekk hva det står på du du skal plugge til, skal stå hvilken inngangsspenning den støtter.

TeslaMYQS

ok. usikker da det ikke står noe spes, men tittet på kompressorkjøleboks på 50 liter fra biltema.

målte spenningen i kontakten nå og den viste 15.57V men på lokket i bagasjen står det 12V.

kaistian

Sitat fra: Lars1980 på torsdag 15. juni 2023, klokken 15:59ok. usikker da det ikke står noe spes, men tittet på kompressorkjøleboks på 50 liter fra biltema.

målte spenningen i kontakten nå og den viste 15.57V men på lokket i bagasjen står det 12V.
Hvis det er denne https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjoleboks-kompressor-50-l-2000045590 står det at den klarer 12 og 24 volt.

Ser man videre i brukermanualen står det at den har batterimonitor.
Den slår seg av hvis spenningen blir for lav, dette er laget for 12 og 24 volt så den funksjonen blir nok veldig forvirret av 16 volt, så ikke godt å si om den vil fungere.

TeslaMYQS

Sitat fra: kaistian på torsdag 15. juni 2023, klokken 18:43
Sitat fra: Lars1980 på torsdag 15. juni 2023, klokken 15:59ok. usikker da det ikke står noe spes, men tittet på kompressorkjøleboks på 50 liter fra biltema.

Hvis det er denne https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjoleboks-kompressor-50-l-2000045590 står det at den klarer 12 og 24 volt.

Ser man videre i brukermanualen står det at den har batterimonitor.
Den slår seg av hvis spenningen blir for lav, dette er laget for 12 og 24 volt så den funksjonen blir nok veldig forvirret av 16 volt, så ikke godt å si om den vil fungere.

Ok. Den funksjonen er ikke så viktig da det uansett bruker lite strøm.

Men er det sånn at alle produkter som kan brukes på 12v og 24v også tar alt i mellom der?

Trodde kanskje man måtte stille inn produktet til den volten man skulle bruke det på.

Har en del greie på bil, men ikke så mye på elektronikk.

Orbit

Dersom tillatt spenning er angitt som «12-24V», skal den normalt også klare alt imellom. (I praksis bør det stå «10-30V» for å tåle alt fra dårlig 12V, til 24V mens lading pågår.)

Biltema sin boks sier «12/24V» som normalt brukes på omstillbare innganger, men det er ingen omstillingsbryter. Så de har bommet litt der.

Men dersom batterimonitoren tror 15.x V er en dårlig 24V (og ikke en veldig god 12V) vil den slå seg av.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TeslaMYQS

Sitat fra: Orbit på fredag 16. juni 2023, klokken 07:16Dersom tillatt spenning er angitt som «12-24V», skal den normalt også klare alt imellom. (I praksis bør det stå «10-30V» for å tåle alt fra dårlig 12V, til 24V mens lading pågår.)

Biltema sin boks sier «12/24V» som normalt brukes på omstillbare innfanger, men det er ingen omstillingsbryter. Så de har bommet litt der.

Men dersom batterimonitoren tror 15.x V er en dårlig 24V (og ikke en veldig god 12V) vil den slå seg av.....

Stemmer. Kanskje like greit å kjøpe en DC/DC converter som gir stabil spenning da (Victron Orion-Tr 12/12- 9A (110W)). Så kan man koble til alt man vil uten å måtte tenke på om noe ikke tåler det. Ser denne tar alt fra 11-17V og er innstilt på 12,5 ut.

kaistian

Kjøper du en DC/DC konverter så er du sikker, men jeg kan jo drodle litt på dette.

Batteri på en bil med 12 V blybatteri er anbefalt maks ladespenning 14,7 volt.
Lading av Teslas 16 V batteri er 15,5-15,8 V (de lader den bare til 75-85%, derfor spenningen ikke er høyere).
Når batteriet ikke lades er spenningen rundt 15,1 volt.

Så differansen er på ca 1 volt mellom vanlig 12 V og Tesla 16 V system.

Så hva vil Biltema boksen gjøre, som Orbit nevnte kan den si det er en dårlig 24 V, men den kan også avgjøre at det er en god 12 V.
Det jeg ville ha gjort er å testet den og slår den seg av hadde jeg kjøpt en konverter.

torro

En typisk 220v inverter takler inngangsspenning på  DC 9,6V-16V. Ellers fins stabilisatorer, f.eks. https://www.multicom.no/cmp-ed1032b-stabilisator-11-16v-inn/cat-p/c/p10629731
-= torro =-

TeslaMYQS

Sitat fra: torro på søndag 18. juni 2023, klokken 15:25En typisk 220v inverter takler inngangsspenning på  DC 9,6V-16V. Ellers fins stabilisatorer, f.eks. https://www.multicom.no/cmp-ed1032b-stabilisator-11-16v-inn/cat-p/c/p10629731

Sett på den, men bare 3A.så litt svak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA