Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris service……

Startet av Ørjan, mandag 22. mai 2023, klokken 19:42

« forrige - neste »

Ørjan

Bilen min nærmer seg 30 000 km service. Er første service som gjøres ved 2 år eller overnevnte km stand.

Sjekket pris hos Mobile. Ble ganske sjokket når de skulle ha 4300.- når det var kun pollen filter som skulle byttes.... Har visst kjøpt meg «Merzedes» igjen jeg ::)

Noen andre som har vært/fått pris på denne servicen?
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Ørjan på mandag 22. mai 2023, klokken 19:42Bilen min nærmer seg 30 000 km service. Er første service som gjøres ved 2 år eller overnevnte km stand.

Sjekket pris hos Mobile. Ble ganske sjokket når de skulle ha 4300.- når det var kun pollen filter som skulle byttes.... Har visst kjøpt meg «Merzedes» igjen jeg ::)

Noen andre som har vært/fått pris på denne servicen?

Du kan alltids sjekke pris for selve filteret, og så kjøpe og bytte det selv, og så få de til å ta resterende. Legg gjerne til at du sjekker dekktrykk, mønsterdybde og viskere selv, for å redusere hva de trenger å ta. Det bør redusere service-prisen ytterligere.

På min egen Kona betaler jeg 2 500,- for oddetallsservice (ingen filterbytte), og 3 500,- ved partallsskifte med bytte av filter. og så kan man betale på 12-1500 for bremseservice (husker ikke den nøyaktige prisen nå). Men tipper pris på selve filteret er rimelig, og det meste er arbeidspenger.

Andre merker skal jo gjerne ha 6-10 000,- for service, så jeg synes det er en smule overdrivelse å kalle det «Merzedes» på serviceprisene, når de er langt fra verst.Selv om det på min er årlig service/15 Kkm som gjelder.

Når det er sagt, det er neppe mere de gjør enn at prisen kunne vært lavere og intervallene større. Tviler på at det hadde skadet med 2. hvert år/40 Kkm.

Men skjønner at de på de tidligste bilene hadde større behov for å sjekke bilene etter 1. år, for å oppdage eventuelle svakheter og problemer med bilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

AndersT2

Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.

hELgenen

Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. april 2024, klokken 08:43Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.

Det er dyrere å ha bil på service enn å engasjere advokat. Faktisk tror jeg du kan slenge inn en tannlegetime og en advokat som skriver timer med gaffel for den prisen der. 14.000 pluss en bremseservice på 2000,- Det hører ingen steder hjemme. Ta service på et uavhengig verksted og bestill deg en dansketur for pengene du sparer.

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2024, klokken 09:23
Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. april 2024, klokken 08:43Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.

Det er dyrere å ha bil på service enn å engasjere advokat. Faktisk tror jeg du kan slenge inn en tannlegetime og en advokat som skriver timer med gaffel for den prisen der. 14.000 pluss en bremseservice på 2000,- Det hører ingen steder hjemme. Ta service på et uavhengig verksted og bestill deg en dansketur for pengene du sparer.
Den bremsevæska er skrekkelig og uforståelig dyr, ja.

Jeg ville dog vært svært forsiktig med å hoppe over bytte av denne, når bilen skal vare lenge, og batterigarantien er på 8 år.

Dersom du får problemer med hovedbatteriet og Hyundai ser at denne ikke har vært byttet, kan de på stå at dette er årsak til problemene. Da kan den besparelsen ende opp med å bli skrekkelig dyr.

Ville derfor tenkt meg godt om før jeg hadde kuttet den ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 14:30Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. .
ToWalk :+1: ser den men slik er det med de bilene. 

MrOtto

#9
Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

Jeg uttrykket meg sikkert litt krøkkete. Det jeg mente var at "Teslaen ikke krever regelmessig bytte av væsker", som det står i vedlikeholdsmanualen. Ikke noe sånn at en må bytte batterivæske til 14.000 som et service-punkt.

På Model Y holdt bremsene seg uforskammet bra, selv om jeg ikke hadde hatt service før på 70.000 km. Enig i at en burde hatt service tidligere ihht manualen, men skivene holdt seg fine og rene. Må si Tesla har kommet en lang vei med bremser (fra tidligere modeller). De holder seg fine.

Når jeg så etter 70.000 km kikket i manualen, som jeg gjorde, så jeg: wow: er jo bare to kupefilter og bremseservice som skal gjøres nå. Dette kostet til sammen 3600, fordi de brukte kortere tid enn i tilbudet - sikkert fordi bremsene allerede var fine før kalipperne ble smurt.

Her er den kortfattede service-manualen: Skal egentlig rotere dekkene også, bare for å gjøre noe, men har ikke gjort det heller, og viser seg at dekkene har holdt i 70.000km og har ennå greit med spor.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Skal dette OGSÅ bli en Tesla-tråd, som om det ikke er nok av slike allerede på forumet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 13. juni 2024, klokken 09:28Skal dette OGSÅ bli en Tesla-tråd, som om det ikke er nok av slike allerede på forumet?

Ja, alle tråder skal bli Tesla-tråder. Lenge leve kongen - hipp hipp hurra.

Eller....det var mer som en slags begrunnelse for at Hyundai-eiere kanskje burde sjekke lovligheten av å fakturere 14.000 i batterisaft-bytte før 5 år har gått ut når andre bilprodusenter ikke trenger å skifte saft på sine biler. Det er på kanten av hva som kan forventes å vare mindre enn 5 år, ref Forbrukerkjøpsloven §27. Litt som at bilprodusenter ikke kan si: ja, og så må du skifte ut rattet etter 3 år, og setene etter 4 år. Vil si det så sterkt at det er en feilkonstruksjon å måtte gjøre den batterisaft-servicen til 14.000 med slike intervaller, med mindre det ble uttrykkelig spesifisert i kjøpskontrakten, siden det er uvanlig.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

....ser forresten at jeg nok leste litt for fort....at batterisaft-byttet ikke kostet 14.000 men at servicen totalt endte på det....og ser at det er listet opp....har akkurat kjøpt meg en ekstra Kia e-niro, så har ikke fått satt meg helt inni alt dette her. Regner med batterisaft-byttet er likt på Hyundai som Kia.....men da skal jeg forsiktig rygge meg ut av denne tråden....
Tesla Model Y                         2021-

MrOtto

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:49
Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

Jeg uttrykket meg sikkert litt krøkkete. Det jeg mente var at "Teslaen ikke krever regelmessig bytte av væsker", som det står i vedlikeholdsmanualen. Ikke noe sånn at en må bytte batterivæske til 14.000 som et service-punkt.

På Model Y holdt bremsene seg uforskammet bra, selv om jeg ikke hadde hatt service før på 70.000 km. Enig i at en burde hatt service tidligere ihht manualen, men skivene holdt seg fine og rene. Må si Tesla har kommet en lang vei med bremser (fra tidligere modeller). De holder seg fine.

Når jeg så etter 70.000 km kikket i manualen, som jeg gjorde, så jeg: wow: er jo bare to kupefilter og bremseservice som skal gjøres nå. Dette kostet til sammen 3600, fordi de brukte kortere tid enn i tilbudet - sikkert fordi bremsene allerede var fine før kalipperne ble smurt.

Her er den kortfattede service-manualen: Skal egentlig rotere dekkene også, bare for å gjøre noe, men har ikke gjort det heller, og viser seg at dekkene har holdt i 70.000km og har ennå greit med spor.

Teslaen din krever årlig service/20 000km i Norge.
Andre merker annet hvert år/30 000km

"Vinterpleie

Vi anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipers hver 12. måned eller 20 000 km for biler i regioner med kaldt vær."
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA