Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Serviceintervall Ioniq 5

Startet av Marita, søndag 04. juli 2021, klokken 21:27

« forrige - neste »

Marita

Noen som vet hva slags serviceintervall Hyndai har lagt seg på med Ioniq 5 ? Er det som Kona med service hver 15.000 km, eller er det et mer elbiltilpasset nivå ?

Daniel_0007

Finner ikke noe på den norske men den danske sier årlig eller 15 000 som med kona, tipper er nok samme i Norge.

https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/serviceplan-ioniq-5/?page=1
Model 3 2019 LR Rwd

HPSE

Det er 15000/1 år (det som inntreffer først)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

nordmannisverige

Svindel. Men noe skal de vel tjene penger på?
Som en ekstra EU kontroll per år, eller 2 om du kjører langt.
Ikke søren at jeg leverer inn støvsugeren på service for å bytte filter og pose, men her skal man altså kaste bort tid og penger på noe totalt unyttig?
Ta bort alle K'ene, og la EU kontrollen skjøte den jobben, U'ene forstår jeg, og bør følge km-stand ikke år.

Noen som vet hva kalaset koster? Hva koster det på Kona?

trykkertor

En selger sa til meg at ved "normal" kjøring, (20.000km per år?) regner de 20.000,- i serviceomkostninger første 5 år.
Regner med det da er et dyrt skifte av batterikjølevæske involvert.

hELgenen

Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
Til sammenligning så skal XC40 ha service hvert andre år/ 30000 km. Betalte 9500,- for en 6-års/ 90000 km avtale.

Nå har de endret prisingen sånn at service er inkludert i 3 (?) år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

nordmannisverige

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

joakimrk

Står i vår kontrakt at service hos merkeverksted må gjøres i henhold til serviceintervall for å opprettholde garantien. Nå kan man jo diskutere kravet rundt merkeverksted, men det er uansett godt grunnlag for å forhandle prisen på service. Enkelte forhandlere kjører nå halv pris på service, som vil si ca 2000kr i året. Jeg vil tro at softwareoppgradering er et viktig punkt på listen, så lenge den ikke har OTA.

Konaen

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.

nordmannisverige

Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.


andy99

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.
Nice, meget bra tilsvar :+1:

For å bidra til samtalen; har flere fått tilbud om serviceavtale 3 år/45000km til ca 11 pluss bremseservice. NAF oppgir i sin test 8600kr / 3 år /45000km pluss bremseservice på 1350 kr/gang. Så det blir totalt 12650 kr for 45000km.
Det er ganske mye over pris på service på KONA, som er ca 5100kr / 3 år /45000km pluss bremseservice.

Jeg regnet også på dette når jeg vurderte ioniq 5, servicekost (jeg kjøer 25000 km/år) og høyere verditap ble ganske betydelig når jeg sammenlignet mot Tesla Y. Tesla har som kjent ikke pålagt service.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tugit

Sitat fra: joakimrk på mandag 05. juli 2021, klokken 09:50
Står i vår kontrakt at service hos merkeverksted må gjøres i henhold til serviceintervall for å opprettholde garantien. Nå kan man jo diskutere kravet rundt merkeverksted, men det er uansett godt grunnlag for å forhandle prisen på service. Enkelte forhandlere kjører nå halv pris på service, som vil si ca 2000kr i året. Jeg vil tro at softwareoppgradering er et viktig punkt på listen, så lenge den ikke har OTA.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/fritt-valg-av-verksted-uten-a-miste-garantirettigheter?publisherId=2126680&releaseId=17886616

Man må ikke bruke merkeverksted for å beholde garantien. Heldigvis.
På min forrige bil skulle merkeverkstedet ha nesten tre ganger så mye som mitt lokale verksted.

Konaen

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.

Hvis du har papirer på at du er bilmekaniker med kurs på høyspent, og driver/jobber på et godkjent verksted kan du fint ta service selv. Intervallet er sikkert noe hyppig, men service er på ingen måte det samme som periodisk kjøretøykontroll. Det er nettopp slikt som får meg til å mistenke at du ikke innehar kompetanse til å service selv. Kontrollere kokepunkt på bremsevæske, frostsikkerheten på kjølevæske, og diagnose/oppdateringer er det de færreste som har utstyr til hjemme. Er god grunn til at dette er et yrke, og krever kurs og godkjenninger.

nordmannisverige

Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 14:48
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: Konaen på mandag 05. juli 2021, klokken 11:42
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 05. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:12
Dyrt til elbil å være,og ikke minst hyppige servicer. Begynner å bli vesentlige forskjeller mellom ulike merker og modeller på dette området. Såpass mye faktisk at det kan vektlegges ved kjøp. Noen har kanskje 8-10.000 i servicekostnader første 50k,andre null. Forskjeller i forbruk betyr f.eks mindre om servicekostnader spiser det opp
For ikke å snakke hurtiglading.
40kkr på 8 år betyr gratis hurtiglading for de fleste.

Hvor mye skal det få koste at noen «sparker på dekkene» av og til?

Du tenker at en service består av å sparke i dekkene? Hvis du ikke innehar kunnskap eller vet hva du snakker om kan det være lurt å la være.
I sitattegn. Om du tar deg tida til å lese gjennom den danske servicemanualen som er lenket noen innlegg høyere opp, så kan du selv se at nesten annenhver "service" er å "sparke i dekkene".

Jeg er høyst kapabel til å utføre alle "K'ene" selv, og om ikke Hyundai stoler på meg, så gjøres det under en normal EU-kontroll. Det burde holde i massevis.

Når du har lest manualen, så kan du lese mine innlegg igjen, og be om unnskyldning for ditt personangrep.

Jeg venter i spenning.

Hvis du har papirer på at du er bilmekaniker med kurs på høyspent, og driver/jobber på et godkjent verksted kan du fint ta service selv. Intervallet er sikkert noe hyppig, men service er på ingen måte det samme som periodisk kjøretøykontroll. Det er nettopp slikt som får meg til å mistenke at du ikke innehar kompetanse til å service selv. Kontrollere kokepunkt på bremsevæske, frostsikkerheten på kjølevæske, og diagnose/oppdateringer er det de færreste som har utstyr til hjemme. Er god grunn til at dette er et yrke, og krever kurs og godkjenninger.
Jeg har både tilgang til utstyr som behøves, og kunnskap til, å utføre alle K'ene på Ioniq 5s 15000kms "service", og ja det er et hån mot oss bilister at man skal betale 2000kr+ for dette.

Service annenhvert år (30kkm) holder i massevis, om du ikke ønsker softwareoppdateringen oftere. Om en SW er livsnødvendig for bilen så får de kalle inn til ekstraservice.

Jeg er ikke imot service på bil, og jeg har full respekt for kompetansen til servicemedarbeiderne, men Ioniq 5s serviceregime mener jeg grenser til svindel.

De visuelle inspeksjonene, som enda er i flertall på "mellomservicene", gjøres også på EU-kontroll av elbil.

Har du åpnet og lest manualen som finnes lenket som jeg ba deg om, eller gjetter du bare på hva jeg mener?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA